Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.5.2010
 Overlegen sejr til Mark Webber
 
8.5.2010
 Spaniens GP - kvalifikation
 Spaniens GP - 3. fri træning
 Kører Michelin med sejren?
 

Hop til top9.5.2010

Overlegen sejr til Mark Webber

Årets Spanske Grand Prix blev ikke noget sprudlende festfyrværkeri med drama, spænding og intensitet. Det blev langtrukkent, og i det store hele uden væsentlige interessepunkter. Dog var der interessante momenter i løbet.

Mark Webber førte fra start til mål og med undtagelse af første sving, var han aldrig truet.

Det var både Sebastian Vettel og Lewis Hamilton der pressede på hos Webber på vej ned ad langsiden efter starten, men Webber havde i forvejen bestemt sig for at det var hans tur til at vinde i dag - så han holdt roligt de andre bag sig og hev sejren i land.

Tilgengæld var det Vettel og Hamilton der mod slutningen af løbet sørgede for dramaet der. Selvom Vettel var kommet bedst fra start af de to, kom Hamilton forbi Vettel efter pitstoppene og det var et faktum som der ikke blev gjort meget ved - så lidt at det aldrig blev set på tv!

Men mod slutningen fik Vettel problemer med dæk og bremser og efter en cross-tur gennem en sandkasse fik han smække fire nye stykker gummi på bilen og besked på at bremse forsigtig - og dermed mistede han sin 3. plads til Alonso - og det kunne han heller ikke gøre meget ved.

Et par omgange fra mål var det så Hamiltons tur til at komme i centrum for begivenhederne, da hans venstre fordæk valgte at desintegrere og sende McLaren raceren gennem sandkassen og ind i barrieren. Og dermed sluttede Hamiltons løb.

Det betød at Alonso nu arvede 2. pladsen og Vettel kom tilbage på podiet - og begge følte de sig tydeligt ganske heldige over at det gik dem så godt.

Manden på 4. pladsen blev Michael Schumacher der klart kørte sæsonens hidtil bedste løb. Midtvejs i løbet blev han presset af Jenson Button og på det tidspunkt virkede det som om det i virkeligheden bare var et spørgsmål om tid inden Button ville komme forbi. Men det blev aldrig til noget og siden trak Button sig lidt tilbage. Men selvom resultatet og indsatsen var bedre end tidligere, var det dog tydeligt at Mercedes raceren stadig ikke er i topform og at den holdt andre og hurtigere biler tilbage.

Felipe Massa blev nr. 6 uden de store armbevægelser - han kunne hverken gøre noget ved Button eller Schumacher. Sutil og Kubica tog de næste pladser, mens Barrichello kørte et godt løb ovenpå sin miserable indsats i kvalifikationen og sluttede som nr. 9. Det sidste point gik til Alguersuari der på hjemmebane må være taknemmelig for Hamiltons uheld.

Meget mere er det ikke at sige om det løb! Stautus er at Button stadig fører VM med tre point til Alonso og ti point til Vettel. Syv point efter kommer Webber og derefter kommer Massa, Hamilton og Kubica inden der er et ordentlig hul til Schumacher, der dog fik mere end fordoblet sine point i dag.

Næste gang står der Monaco på menuen og forhåndsfavoritten må være en Red Bull racer...

MMT  


 

Hop til top8.5.2010

Spaniens GP - kvalifikation

Red Bull Racing kørerne Mark Webber og Sebastian Vettel viste sig igen at være de hurtigste når det gælder kvalifikation. De blev efterfulgt af Lewis Hamilton i McLaren og Fernando Alonso i Ferrari. Michael Schumacher i Mercedes formåede for fjerde gang i denne weekend at placere sig foran teamkollega Nico Rosberg.

Der var lidt opmuntring for Peter Sauber da det lykkedes for Kamui Kabayashi at komme med i den afgørende Q3. Ellers var det for så vidt så som så med overraskelserne. En lille overraskelse var det måske at Rubens Barrichello for første gang i lang tid ikke formåede at komme videre fra Q1.

Fernando Alonso har påkaldt sig ekstra opmærksomhed da han var lidt for ivrig med at komme fra pitgaragen og ud i pitlane. Hans udkørsel skete lige foran Nico Rosberg i Mercedes. I skrivende stund er der endnu ikke kommet noget frem om en eventuel straf til Fernando Alonso.

Tiderne fra kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3 Omg
1 6 Mark Webber RBR-Renault 1:21.412 1:20.655 1:19.995 18
2 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:21.680 1:20.772 1:20.101 20
3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.723 1:21.415 1:20.829 17
4 8 Fernando Alonso Ferrari 1:21.957 1:21.549 1:20.937 23
5 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:21.915 1:21.168 1:20.991 18
6 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:22.528 1:21.557 1:21.294 18
7 11 Robert Kubica Renault 1:22.488 1:21.599 1:21.353 16
8 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:22.419 1:21.867 1:21.408 22
9 7 Felipe Massa Ferrari 1:22.564 1:21.841 1:21.585 24
10 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:22.577 1:21.725 1:21.984 20
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:22.628 1:21.985 17
12 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:22.211 1:22.026 17
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:22.857 1:22.131 14
14 12 Vitaly Petrov Renault 1:22.976 1:22.139 14
15 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:22.699 1:22.191 16
16 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:22.593 1:22.207 15
17 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:23.084 1:22.854 18
18 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:23.125 9
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:24.674 10
20 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:24.748 10
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:25.475 8
22 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:25.556 7
23 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:26.750 8
24 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:27.122 9

PDL  


Hop til top
Spaniens GP - 3. fri træning

Sebastian Vettel og Mark Webber tog sig af den 3. fri træning hvad angår tider. Derefter kom McLaren kørerne Lewis Hamilton og Jenson Button. Michael Schumacher tog sig af femtepladsen, men hvad vigtigst er for ham, er at han er foran sin teamkollega, Nico Rosberg, der måtte lade sig nøje med en placering som nr. 7. De to Mercedes GP kørere blev skilt af Felipe Massa i hans Ferrari.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff. Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:20.528 15
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:21.232 0.704 11
3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.348 0.820 14
4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:21.376 0.848 16
5 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:21.583 1.055 14
6 7 Felipe Massa Ferrari 1:21.749 1.221 16
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:22.013 1.485 14
8 8 Fernando Alonso Ferrari 1:22.091 1.563 15
9 11 Robert Kubica Renault 1:22.242 1.714 20
10 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:22.377 1.849 12
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:22.400 1.872 18
12 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:22.412 1.884 11
13 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:22.527 1.999 20
14 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:22.634 2.106 16
15 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:22.926 2.398 20
16 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:22.953 2.425 16
17 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:23.597 3.069 12
18 12 Vitaly Petrov Renault 1:23.896 3.368 5
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:24.610 4.082 14
20 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:24.745 4.217 11
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:25.722 5.194 15
22 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:25.855 5.327 14
23 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:26.611 6.083 18
24 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:30.246 9.718 6

PDL  


Hop til top
Kører Michelin med sejren?

Dækkrigen uden for Formel 1 banerne er måske ved at nærme sig en afslutning eller afgørelse om man vil. 3 dækfirmaer er tilsyneladende med i den endelige afgørelse. Avon, Michelin og Pirelli. 2 andre mindre dækfirmaer er tilsyneladende valgt fra. Ifølge tyske medier er Michelin storfavorit til at sikre sig retten til at levere dæk til Formel 1 feltet.

Michelin er ifølge tyske medier storfavorit til at sikre sig retten til at levere dæk til Formel 1 fra næste sæson. Michelin har dog måttet slække på nogen af firmaets krav. Et af dem var at man skulle køre på 18" fælge istedet for de nuværende 13", men ifølge de foreløbige oplysninger vil dette ikke ske - i hvert fald ikke fra start.

Til gengæld bliver Michelin navnet promoveret overalt. Det være sig bannerreklamer ved og udenfor banen, på mekanikernes tøj og selvfølgelig på bilerne også. Det forlyder også at Michelin vil levere 3 dæktyper - soft, medium og hard som teamene så kan vælge mellem. Til gengæld vil antallet af dæk blive mindre til hvert løb, samt at prisen vil blive anslået € 3 millioner pr. team pr. sæson.

Men meget tyder på at Pirelli efter lange overvejelser om i det hele taget at være med i udbudsrunden, ikke så let giver op. Det forlyder at Pirelli vil promovere sig selv ved det spanske Grand Prix i denne weekend hos hvert enkelt team, samt at det også er kommet frem at Pirelli ligger i førerposition til at overtage dækleveringen til GP2 klassen.

Det skal dog nævnes at intet endnu er afgjort, men at tingene begynder at spidse til frem mod den endelige afgørelse.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk