Mark Webber førte fra start til mål og med undtagelse af første sving, var han aldrig truet.
Det var både Sebastian Vettel og Lewis Hamilton der pressede på hos Webber på vej ned ad langsiden efter starten, men Webber havde i forvejen bestemt sig for at det var hans tur til at vinde i dag - så han holdt roligt de andre bag sig og hev sejren i land.
Tilgengæld var det Vettel og Hamilton der mod slutningen af løbet sørgede for dramaet der. Selvom Vettel var kommet bedst fra start af de to, kom Hamilton forbi Vettel efter pitstoppene og det var et faktum som der ikke blev gjort meget ved - så lidt at det aldrig blev set på tv!
Men mod slutningen fik Vettel problemer med dæk og bremser og efter en cross-tur gennem en sandkasse fik han smække fire nye stykker gummi på bilen og besked på at bremse forsigtig - og dermed mistede han sin 3. plads til Alonso - og det kunne han heller ikke gøre meget ved.
Et par omgange fra mål var det så Hamiltons tur til at komme i centrum for begivenhederne, da hans venstre fordæk valgte at desintegrere og sende McLaren raceren gennem sandkassen og ind i barrieren. Og dermed sluttede Hamiltons løb.
Det betød at Alonso nu arvede 2. pladsen og Vettel kom tilbage på podiet - og begge følte de sig tydeligt ganske heldige over at det gik dem så godt.
Manden på 4. pladsen blev Michael Schumacher der klart kørte sæsonens hidtil bedste løb. Midtvejs i løbet blev han presset af Jenson Button og på det tidspunkt virkede det som om det i virkeligheden bare var et spørgsmål om tid inden Button ville komme forbi. Men det blev aldrig til noget og siden trak Button sig lidt tilbage. Men selvom resultatet og indsatsen var bedre end tidligere, var det dog tydeligt at Mercedes raceren stadig ikke er i topform og at den holdt andre og hurtigere biler tilbage.
Felipe Massa blev nr. 6 uden de store armbevægelser - han kunne hverken gøre noget ved Button eller Schumacher. Sutil og Kubica tog de næste pladser, mens Barrichello kørte et godt løb ovenpå sin miserable indsats i kvalifikationen og sluttede som nr. 9. Det sidste point gik til Alguersuari der på hjemmebane må være taknemmelig for Hamiltons uheld.
Meget mere er det ikke at sige om det løb! Stautus er at Button stadig fører VM med tre point til Alonso og ti point til Vettel. Syv point efter kommer Webber og derefter kommer Massa, Hamilton og Kubica inden der er et ordentlig hul til Schumacher, der dog fik mere end fordoblet sine point i dag.
Næste gang står der Monaco på menuen og forhåndsfavoritten må være en Red Bull racer...
Der var lidt opmuntring for Peter Sauber da det lykkedes for Kamui Kabayashi at komme med i den afgørende Q3. Ellers var det for så vidt så som så med overraskelserne. En lille overraskelse var det måske at Rubens Barrichello for første gang i lang tid ikke formåede at komme videre fra Q1.
Fernando Alonso har påkaldt sig ekstra opmærksomhed da han var lidt for ivrig med at komme fra pitgaragen og ud i pitlane. Hans udkørsel skete lige foran Nico Rosberg i Mercedes. I skrivende stund er der endnu ikke kommet noget frem om en eventuel straf til Fernando Alonso.
Tiderne fra kvalifikationen:
Pos | # | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 | Omg |
1 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:21.412 | 1:20.655 | 1:19.995 | 18 |
2 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:21.680 | 1:20.772 | 1:20.101 | 20 |
3 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.723 | 1:21.415 | 1:20.829 | 17 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.957 | 1:21.549 | 1:20.937 | 23 |
5 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.915 | 1:21.168 | 1:20.991 | 18 |
6 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:22.528 | 1:21.557 | 1:21.294 | 18 |
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.488 | 1:21.599 | 1:21.353 | 16 |
8 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.419 | 1:21.867 | 1:21.408 | 22 |
9 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:22.564 | 1:21.841 | 1:21.585 | 24 |
10 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.577 | 1:21.725 | 1:21.984 | 20 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:22.628 | 1:21.985 | 17 | |
12 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.211 | 1:22.026 | 17 | |
13 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:22.857 | 1:22.131 | 14 | |
14 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:22.976 | 1:22.139 | 14 | |
15 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.699 | 1:22.191 | 16 | |
16 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.593 | 1:22.207 | 15 | |
17 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.084 | 1:22.854 | 18 | |
18 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:23.125 | 9 | ||
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.674 | 10 | ||
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.748 | 10 | ||
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25.475 | 8 | ||
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.556 | 7 | ||
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:26.750 | 8 | ||
24 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:27.122 | 9 | ||
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:20.528 | 15 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:21.232 | 0.704 | 11 |
3 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21.348 | 0.820 | 14 |
4 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:21.376 | 0.848 | 16 |
5 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:21.583 | 1.055 | 14 |
6 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:21.749 | 1.221 | 16 |
7 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22.013 | 1.485 | 14 |
8 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.091 | 1.563 | 15 |
9 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:22.242 | 1.714 | 20 |
10 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:22.377 | 1.849 | 12 |
11 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:22.400 | 1.872 | 18 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.412 | 1.884 | 11 |
13 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:22.527 | 1.999 | 20 |
14 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:22.634 | 2.106 | 16 |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:22.926 | 2.398 | 20 |
16 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:22.953 | 2.425 | 16 |
17 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:23.597 | 3.069 | 12 |
18 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:23.896 | 3.368 | 5 |
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:24.610 | 4.082 | 14 |
20 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:24.745 | 4.217 | 11 |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:25.722 | 5.194 | 15 |
22 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:25.855 | 5.327 | 14 |
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:26.611 | 6.083 | 18 |
24 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:30.246 | 9.718 | 6 |
Michelin er ifølge tyske medier storfavorit til at sikre sig retten til at levere dæk til Formel 1 fra næste sæson. Michelin har dog måttet slække på nogen af firmaets krav. Et af dem var at man skulle køre på 18" fælge istedet for de nuværende 13", men ifølge de foreløbige oplysninger vil dette ikke ske - i hvert fald ikke fra start.
Til gengæld bliver Michelin navnet promoveret overalt. Det være sig bannerreklamer ved og udenfor banen, på mekanikernes tøj og selvfølgelig på bilerne også. Det forlyder også at Michelin vil levere 3 dæktyper - soft, medium og hard som teamene så kan vælge mellem. Til gengæld vil antallet af dæk blive mindre til hvert løb, samt at prisen vil blive anslået € 3 millioner pr. team pr. sæson.
Men meget tyder på at Pirelli efter lange overvejelser om i det hele taget at være med i udbudsrunden, ikke så let giver op. Det forlyder at Pirelli vil promovere sig selv ved det spanske Grand Prix i denne weekend hos hvert enkelt team, samt at det også er kommet frem at Pirelli ligger i førerposition til at overtage dækleveringen til GP2 klassen.
Det skal dog nævnes at intet endnu er afgjort, men at tingene begynder at spidse til frem mod den endelige afgørelse.