Med den størrelse motorhomes er blevet til at underholde sponsors i, så er bilerne med alt udstyret rykket længere væk fra pitten. Nogle teams har mere end 300 meter til selve banen. Det betyder at hvis en mekaniker glemmer en dims, så skal han ud på en lang tur for at hente den dims han glemte første gang.
"Det er virkelige dårlige forhold. Alle arbejder under samme forhold, vi slæber rundt på alting, og ved ikke hvor vi skal gøre af det. Det er ligesom for 15 - 20 år siden i Formel-1." slutter Ron Dennis
Han forklarer at banen virker lidt anderledes i år. "Banen føles lidt mere glat end sidste år, selvom nogle dele af banen har fået ny asfalt," siger tyskeren der vandt sidste år. Alligevel var det faktisk ikke til at se ud fra tiderne - der blev sat tider der lå under omgangstiderne i sidste års frie træninger. Et godt bud er at pole tiden kommer ned under 1 minut og 20 sekunder.
Ferrari har, ligesom mange andre team, specielle komponenter med til Monaco. "Vi har sammensat en meget speciel aerodynamisk pakke til dette løb og det har givet os mere downforce, og der er nogle andre specielle ting til løbet," lover tyskeren der i morgen kører test på Fiorano på fredags-fridagen.
Det eneste som Michael Schumacher har udtrykt stor bekymring om, er starten på søndag. Den har han ikke gode fornemmelser for. Han er især bekymret over at nogle kan levere en vild start og hvis der bliver flettet hjul kan det blive rigtig alvorligt. "Jeg har en underlig følelse. Alle skal være meget forsigtige," siger han. Lad os håbe han ikke får ret i den fornemmelse.
"Det var helt klart dejligt at vinde på Nurburgring. Det var vores første sejr der for Ferrari, og det var et følelsesladet løb. Mange folk havde arbejdet hårdt hele weekenden, og på grund af deres arbejdsindsats var det muligt for mig at vinde. For alle vores fans der støtter Ferrari og mig var det en god weekend." siger Michael Schumacher.
Ifølge Ross Brawn, er stemningen helt i top på Ferrari fabrikken, for nu ser det endeligt ud til at man har chancen for at vinde mesterskabet for køreren. "Det går op og det går ned. De 3 første løb var perfekte for os, men vi vidste at McLaren havde lavet fejl i de løb, og vi vidste at de ville komme stærkt igen. Det gjorde de så i Barcelona og på Silverstone, derfor var jeg tilfreds med at alt vores arbejde gav pote på Nurburgring. Men jeg er også sikker på at McLaren vil gøre alt hvad der står i deres magt, for at vinde her i Monaco. Resten af sæsonen vil vi skulle kæmpe hårdt med McLaren om mesterskabet. Vi er ikke overbevist om at vi kan vinde, før vi står med pokalen i hånden, for alt kan ske i Formel-1, men der er virkelig god stemning i hele teamet." siger Ross Brawn.
Ifølge Michael Schumacher er der langt til målet, uanset hvad resultatet bliver i weekenden.
Indtil videre har McLaren teamet vundet 11 gange i Monaco. McLaren vandt næsten alle løb mellem 1984 og 1993, kun afbrudt af Ayrton Senna (Lotus) som vandt i 1987.
"Jeg vandt tilbage i 1998, og det var en af mine største præstationer i Formel-1. Man skal koncentrere sig meget når man er ude i de smalle gader, og det er en fantastisk udfordring. Man ved at denne bane ikke tilgiver hvis man laver den mindste fejl. Man er ude af løbet inden man ved det." siger Mika Hakkinen
En "lille fejl" var ved at koste Mika Hakkinen en næsten sikker anden plads, da han blev presset af Eddie Irvine ind på afkørselsområdet ved Mirabeau svinget. Eddie Irvine kom forbi Mika Hakkinen og var med til at give Ferrari deres første 1-2 sejr i Monaco.
David Coulthard udgik i 1999 med en defekt gearkasse.
"Der er ingen tvivl om, at alle kørere vil gerne vinde i Monaco, og det er også min plan for weekenden. Det er et meget specielt og krævende løb, og man kan ikke sammenligne det med andre løb i Formel-1 kalenderen. De snævre gader og de begrænsede muligheder for at overhale gør det svært, men hvis man er villig til at tage chancer så er der muligheder. Nu da jeg bor her i Monaco, så kender jeg banen rigtigt godt, men når man sidder i cockpittet så ser alting noget anderledes ud." siger David Coulthard.
Minardis grundlægger, Giancarlo Minardi siger: "Alle bekymrer sig om Minardis overlevelse, men når alt kommer til alt, er det mig, der bringer sponsorer ind i F1, som sikrer de andre [teams] overlevelse."
Men mon ikke onkel Bernie vil sørge for Minardi? Det var jo ham, der bl.a. sikrede, at Minardi overhovedet fik motorer til denne sæson.
Men ligesom Coulthard, der sagde, at hans ulykke ikke havde påvirket ham, er også Fisichella klar til at køre i Monaco: “Det glæder mig at kunne fortæller jer, at jeg ingen problemer har med min krop. Jeg kan ikke fortælle jer så meget om selve ulykken, fordi jeg ikke kan huske ret meget. Men ved at kigge på billederne, kan jeg dog godt se, at det var en meget stor ulykke.”
Det er i Monaco meget vigtigt med en god startplacering, da det er meget svært at overhale på banen. Fisichella mener dog ikke, at han vil køre langsommere pga. sin ulykke:
“Jeg føler mig meget sikker på lørdagens og søndagens [tidskørsler]. Jeg er i god form efter at have dyrket noget speciel træning fra i fredags og frem til i går [tirsdag, red.].”
Benetton har 10 point (alle kørt ind af Fisichella) og der er 5 point op til Williams’ 15. Men dette kan måske indhentes i Monaco. Ralf Schumacher har aldrig haft det særlig godt med banen (sidste år startede han som nr. 16), og Button er helt ny. Og både Fisichella og Wurz plejer at gøre det godt i Monaco. Fisichella har dog aldrig vundet i Monaco, men har haft flere gode resultater:
“Jeg kan godt lide at køre i Monaco. De sidste tre år har jeg gjort det godt her: Med Jordan i 1997 sluttede jeg på en 6. plads, derefter på en 2. plads med Benetton i 1998 og på en 5. plads sidste sæson. Jeg håber at få point igen i år. Mit mål er at slutte på podiet, og vores bil bliver ved med at blive bedre. Der har været små forbedringer og allerede på Nürburgring var jeg meget tilfreds med bilens balance. Desværre havde jeg ulykken i Valencia efter kun halvanden dags test. Vi havde forbedret [bilen] en lille smule der, men vi var ikke i stand til at udføre al det arbejde, som vi havde forventet.”
Fisichella glæder sig til løbet i Monaco
Foto: Allsport
Det bliver dog meget svært at komme på podiet for Benetton og Fisichella, for både McLaren og Ferrari virker nærmest uovervindelige i år. Både Schumacher, Barichello, Hakkinen og Coulthard forventes at gøre det godt til tidskørslerne. Sidste år lå disse fire i top fem ved startplaceringerne.
Ross Brawn er da også helt overbevist om at F2000'eren er den bedste som Ferrari har præsenteret i 'Schumacher-æraen'. "Det er nok den bedste racer vi har produceret mens vi har været hos Ferrari. Men det bliver ikke let på nogen måder - og Nürburgring var en snæver sejr. Man kan sige at vi er rimelig tilfredse uden at blive selvtilfredse," siger teamets tekniske leder.
Og indtil videre ser det ud til at Michael Schumacher og Ferrari kan marchere videre mod VM - tyskeren har lagt stærkt ud her til formiddag i Monaco og dermed sat tyk streg under at han er favorit til at vinde i fyrstendømmet for femte gang.
"Prost Grand Prix ønsker at afklare at, i modsætning til en rapport tidligere i dag, at Alan Jenkins ikke er gået fra sit arbejde som teknisk leder i teamet. Hr. Jenkins vil dog ikke overvære Monacos Grand Prix."
Det var ordene. Dermed har de taget luften ud af en ny rygteballon. Jenkins har efter sigende været på vej til enten BAR eller Benetton/Renault.
Sidste år var det Michael Schumacher der forestod denne test, så mon ikke han tager den korte tur over grænsen for at teste yderligere en dag?
"Jeg mener at Juan Pablo gjorde et meget godt stykke arbejde og alle har meget store tanker om ham. Han har fået et meget godt resultat og vandt sidste weekend, men Jenson har gjort det fantastisk i år for en så ung og urutineret kører," siger BMWs motorsportschef.
Også hos BMW er der ikke noget hastværk med at få sat navnet på den anden kører i teamet. "Der er masser af tid for os til at vente og se hvordan han klarer sig i de næste par løb, og se om han kan holde præstationen. Jeg mener han har en meget god ret til at være i teamet," konkluderer Berger, der var manden dag Buttons entré i Formel 1.
Eddie Jordan: "Ud fra hvad vi har set, lover "The Belfast City Open + Direct Millennium Motorsport" til at blive den mest spektakulære begivenhed i Nordirlands motorsport-historie. Vi har set deltagerlisten, og jeg mener, at organisatorerne har gjort et bemærkelsesværdigt stykke arbejde. Jeg glæder mig over, at vi er i stand til at sende to af vores mest vigtige biler, og at John Watson vil være der for at køre dem."
I følge hans tidligere holdkammerat fra 1999, Eddie Irvine, så tillader de nuværende regler den slags kørsel, og alle kan efterligne den hvis de har lyst. "Det er op til FIA gribe ind over for den slags kørsel, men vi er måske nødt til at vente på en ulykke, før vi kan få justeret reglerne"
Michael Schumachers nuværende holdkammerat Rubens Barrichello deler Eddie Irvine's synspunkt og siger " Michael Schumacher gør kun det reglerne tillader. Hvis vi ikke får dem ændret, så er der ikke noget at diskutere."
Der er længe siden at Ferrari har haft en så overbevisende start på sæsonen.” siger Jean Todt. Men han forventer en hård kamp fra McLaren resten af sæsonen, nu hvor Michael Schumacher fører mesterskabet for kørerne, og har fået point i alle årets løb. Så står det anderledes til med holdkammeraten Rubens Barrichello, som har været uheldig med mekaniske problemer i 2 løb. Så har Rubens kun kunnet overkomme at samle 16 point sammen, og ligger p.t. på en 4 plads i kørernes mesterskab. ” Jeg acceptere ikke alle de beskyldninger han kommer med. Det er tydeligt for en hver at Rubens Barrichello er ankommet til et nyt team, et team på et helt andet plan end han er vant til. Det er et team med meget potentiale. Han skal have tid til at finde sig selv og teamet skal have tid til at vænne sig til ham.” siger Jean Todt.
Ross Brawn forsvare sin beslutning angående Rubens Barrichello's strategi i løbet og siger "Når Rubens Barrichello er faldet lidt ned, så vil han sandsynligvis kunne se det på en anden måde. Det var en meget risikabel strategi, men der var ikke noget at tabe ved at bruge netop den strategi. Vi bad ham om at overhale så mange biler som muligt, han er jo racerkører - så det er jo det han skal gøre. Jeg ved godt at det er hårdt derude, men det er det også i pitten. Hvis det havde været vådt uden for meget sprøjt, så havde det været en god strategi. Men han havde ikke mulighed for at overhale så let som jeg havde håbet på, fordi sprøjt fra de andre biler nedsatte sigtbarheden meget."
Det betyder derfor ikke så meget hvad Niki Lauda mener. "Hvad Niki Lauda har sagt, er hans personlige mening, men jeg ved ikke hvorfor han tænker dette. Jeg har tiltro i teamet og med mig selv, og jeg fatter ikke hvorfor han siger dette," spøger han undrende.
Rygterne om Hakkinen har været mange - for 14 dage siden var han på vej til at lægge hjelmen på hylden.
I stedet var det kludder hos Ferrari der gjorde at Rubens blev sendt noget tilbage. "Faktum er simpelt: vi kludrede i det ved at blive for længe ude på tørvejrsdæk. Så det var en ret svær situation med Rubens, fordi han faldt langt tilbage - han var på 8. pladsen da han kom tilbage efter at have været ude for lang tid på tørvejrsdæk," siger Ross Brawn.
Derfor forsøge de sig med en strategi der gjorde at han måtte yderligere måtte i pit. "Vi vidste at han ville være meget hurtigere med mindre benzin," forklarer han. Men problemet var at han skulle overhale en masse kørere, " og vandsprøjtet var så dårligt at det var umuligt for ham at overhale. Så strategien virkede simpelthen ikke," siger han om et sjældent taktisk nederlag hos Ferrari.
Dog er han sikker på at det nok var gået dårligere. "Når det så er sagt, så sluttede han lige efter David. Jeg ved ikke om han stadig ville have været i stand til det, hvis vi havde kørt ham med fyldte tanke og kørte helt til slut uden et tredje stop," mener han.
Hos All Start-holdet var den tidligere fodboldspiller og meget-oldboys José Altefini der udlignede. All Star holdet havde blandt andet igen Max Biaggi og Alberto Tomba med.
I anden halvleg faldt tempoet, men der kom da et par mål. Alberto Tomba fik et straffespark som vist kun kan give i sådanne hyggekampe - det scorede den tidligere Formel 1-kører Ivan Capelli sikkert på. Formel 1-kørerne kom igen med et udlignende mål af de Marchi (en af ikke-Formel 1-spillerne på holdet.) Di Montezemolo junior - jo den er god nok: Luca di Montezemolos søn afgjorde kampen til fordel for Formel 1-kørerne. 3-2 til Formel 1-kørerne - det blev det endelige resultat. Lad det så også være sagt med det samme - det er godt at de holder sig til at køre Formel 1.
Hvis man lige skal 'sparke' en interessant vinkel ind i kampen, så var det interessant at Giorgio Pantano allerede har fundet sin plads i Formel 1-fodboldholdet.
Og franskmanden har det hårdt, hvilket Gerhard Berger har noteret sig. "Jean udkvalificerer sin holdkammerat hele tiden, og i øjeblikket er det det eneste han kan gøre," siger Berger om den svære tid som Alesi har hos Prost-teamet. "Sålænge Alain ikke forbedrer teamets præstation, vil Jean være i en svær situation," mener Berger.
Det som Alesi nu kan håbe på, er at Prost får en bedre motorleverandør når det nu ventes at Peugeot trækker sig ud af Formel 1.
"Teamet er kaldet BMW-Williams fordi vi er partnere," siger Gerhard Berger der er BMWs sportschef. Omvendt kan man så sige at det er Mercedes og McLaren også - eller hvad med BAR og Honda? Selvfølgelig er det ikke så meget hvordan det skrives der tæller, men det viser trods alt at det er BMW der har det største ord at skulle sige.
Berger afviser at BMW ønsker at overtage Williams-teamet. "Vi startede i Formel 1 i totalt samarbejde med WIlliams. Alle ved at Mercedes købte 40% af McLaren-teamet, men BMW har ingen intentioner om at køre Williams i fremtiden," bedyrer han. Frank Williams er heller ikke særlig villig til at sælge sit team - og slet ikke til en motorleverandør. Tidligere har det været rygtedes at Patrick Head ville sælge sin del af aktierne i Williams Grand Prix til BMW, men dette bliver altså ikke aktuelt.
Minardi har ellers forsøgt at gøre teamet mere interessant ved at sikre sig Fernando Alonso som testkører, men det lader ikke til at påvirke Telefonica særlig meget. Renault som har overtaget Benetton ønsker at få nye sponsorer, blandt andet eftersom Mild Seven dels ikke vil passe til den Renault-gule farve - men det gør Telefonica jo... Men ikke alt har selvfølgelig noget at gøre med farverne på racerne.
Det er politik og penge der spiller den største rolle. Giancarlo Minardi er meget fortørnet over at 'storebroder' Benetton/Renault er på vej til at hive Telefonica fra det lille team. "Alle er bekymrede over Minardis overlevelse, men i sidste ende er jeg den der får sponsorerne ind i Formel 1 så de andre kan overleve," siger han meget fortørnet.
Telefonica er på vej til at forlade Minardi - og det kan ramme det lille team meget hårdt
Og grundlæggeren af Minardi har ret - de har arbejdet for at sikre sig en stor pengepung i ryggen, og så ender det altid som det plejer - andre teams snupper dem. Det er selvfølgelig kedeligt for det lille team, men omvendt er det de barske realiteter i Formel 1. Det er dyrt at være fattig...
Andre rygter vedrørende Renaults sponsorvalg, er at Mild Seven bliver byttet ud med den gule Camel-reklame. Derudover kan Renault også føle sig mere overbevidst om at det skal være en ikke-tobaks reklame der er på racerne, da dette som bekendt bliver forbudt om nogle år.
Den unge kører får da også hjælp og råd af rutinerede Gerhard Berger der har kørt utallige gange i Monte Carlo. "Næsten alle kørerfejl ender i muren. Det vil især være svært for en nybegynder som Jenson," siger BMWs motorsportschef.
Men selvom Button ikke har kørt på banen før, så tror Berger at den unge brite vil kunne lære den hurtigt at kende. "Han har indtil videre i sæsonen vist at han er hurtig til at lære banerne," siger Berger - men der har da været et par baner der var sværere at lære, eksempelvis Imola og Barcelona.
Selvom teamet nu ligger nummer 3 i konstruktørernes VM, får det ikke Berger til at tage munden for fuld. "I øjeblikket er vi nummer tre. Det er en god situation, men vi må ikke glemme at vi kan have et par få problemer," siger Berger, der stadig har 5. pladsen i konstruktørernes VM som mål.
Og indtil videre går det godt for det kommende fabriksteam. "Alt går efter planen. Vi har alt klar i Köln. De første design af motor og chassis er blevet gennemført," siger Andersson der endvidere afviser at Damon Hill eller Martin Brundle har været nævnt som teamchefer. "Det bliver den samme i Formel 1 som i Le Mans," siger han direkte, hvorfor det bliver Ange Pasquali der kommer til at stå i spidsen for det nye team.
Hvem der skal køre for teamet er naturligvis helt åbent. Indtil videre tester skotten Allan McNish for teamet, og Andersson vil rekruttere yderligere en testkører næste år.
Teamets udviklingskører Patrick Lemarie fortæller at det for hans vedkommende ikke var en normal test. "Vi kørte kun med lave omdrejninger da det ikke var en præstationstest. Forbedringerne i systemet var utrolig over de to dages test - Honda udførte et utroligt stykke arbejde," siger Lemarie der koncentrerede sig om 'Athena' projektet der går ud på at integrere systemerne til raceren og motoren til ét samlet system.
Teamet tog til den snævre og bumlede Nogaro-bane, og det håber han giver bonus. "Vi var i stand til at arbejde med opsætningen af chassis'et og gjorde fremskridt, men vi egentlig ikke hvor vi er indtil vi kører på torsdag," siger canadieren der kun en enkelt gang har gennemført løbet - det blev til en 5. plads i 1998 for Williams.
Men det vil være en succes for teamet hvis de kan være med fremme. "Det vil være en stor belønning for alt det hårde arbeje som alle har lagt i at slutte på søndag - hvor podiet er at foretrække," siger Villeneuve. Honda vil selvfølgelig gerne tilbage i Monaco med et godt resultat - det var de motorer der i sin tid førte så mange kørere til sejre i 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne.
Den tidligere tredobbelte verdensmester, Niki Lauda, er nu også ude med udtalelser om Hakkinen. "Hvis han vil forsætte med køre løb med den fulde motivation, bør han forlade McLaren. Jeg taler ud af egen erfaring. Jeg forlod Ferrari efter 4 år, fordi jeg ikke kunne give eller tage mere der." Om rygterne om Hakkinens eventuelle tilbagetræden, siger Lauda: "Det passer faktisk godt til det indtryk han har givet på det seneste."
Men i hvert fald kommer McLaren til Monaco, efter at have testet på Silverstone i sidste uge. Man mente ikke, at Valencia banen kunne bidrage med noget, som man ikke kunne få ligeså godt på Silverstone. Man testede for øvrigt sammen med Prost teamet, som også havde henlagt deres test til Silverstone. DC var ikke med ved testen. De brækkede ribben krævede stadig hvile for at de kunne hele ordentlig. Spørgsmålet er nu hvad de to kørere har sige til hinanden, ovenpå de seneste ugers diskussion. En diskussion der bl.a. er ført i pressen. Vil Hakkinen kunne få et ordentligt udbytte i Monaco?
Læs også om Adrian Neweys udsagn om situationen i teamet i artiklen "Newey - Vi er lidt chokerede"
Dog tænker tyskeren ikke så meget på rekorden i Monaco, men mere på at sikre sig VM-titlen. "Monaco har altid været en god bane for mig," siger Schumacher der har 18 point i overskud i forhold til Hakkinen. "Jeg er også sikker på at jeg kan vinde igen i år. Vi er i en god situation - vi har en god racer og så har point i overskud," forklarer han.
Teamet har testet på hjemmebanen hvor det står på hårdt arbejde - Ferrari vil sikre sig titlen i år!
Læs mere om Michael Schumachers vurdering af sæsonen.
Hans list ser således ud:
Plac. | Kører | Team | Odds |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 10/11 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 15/8 |
3 | Davis Coulthard | McLaren | 11/2 |
4 | Eddie Irvine | Jaguar | 66/1 |
5 | Johnny Herbert | Jaguar | 150/1 |
6 | Jacques Villeneuve | BAR | 66/1 |
7 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 80/1 |
8 | Mika Salo | Sauber | 200/1 |
Mest overraskende er det at Mika Salo's odds er så dårlige, han har faktisk klaret sig godt mange gange i Monaco, og hart scoret poin