Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.6.2000
 DTC - Watt nummer 6
 
8.6.2000
 LeMans - Danish Dynamite
 DTC - Kolby må stadig vente
 

Hop til top10.6.2000

DTC - Watt nummer 6

Tidtagningen forud for pinsemandags tredje afdeling af Dansk Touringcar Challenge bød på spænding over samtlige 15 minutter. Et gigantisk regnvejr sidst på formiddagen gav en våd bane, der under DTC-klassens tidtagning gradvist tørrede op, altimens omgangstiderne raslede ned. Hele syv gange skiftede pole position ejermand, og midtvejs i tidtagningen var det Jason Watts navn, der toppede listen med en tid på 50,535 sekunder. Men så måtte han pludselig rulle ind til siden og i stedet se på, altimens fem andre kørere slog hans bedste tid.

"Under nedbremsningen for enden af langsiden gav det et ordentligt brag, og så var der pludselig kun en lille smule træk på hjulene", forklarede Jason Watt, efter at hans Peugeot 306 GTI var blevet trukket tilbage til depotet.

"Jeg tror, at det er en drivaksel, som er knækket. Det var surt. Inden i dag ville jeg nok havde været glad for min sjetteplads, men nu er jeg alligevel skuffet."

Det var glædeligt igen at se Jason tilbage på banen!

Herefter var det Mike Legarth, der overtog førertrøjen i tidtagningsopgøret. Hans tid på 50,265 sekunder gav ham pole position lige indtil det allersidste minut, hvor John Nielsen satte trumf på ved at tilbagelægge Jyllands-Ringen i 49,986.

"Nu er det ikke længere nogen overraskelse, at jeg er god i tidtagningen, men til gengæld er jeg selv skuffet over, at jeg ikke er på pole position denne gang," sagde Mike Legarth lakonisk, efter at han var blevet besejret. Men det havde bestemt ikke været let for John Nielsen at fravriste ham pole position.

"Det var tæt," pustede Super John.

"Jeg kom lidt for sent ind i pitten for at skifte dæk, og da vi havde problemer med at få mit venstre forhjul på, betød det, at jeg kun kunne nå en enkelt omgang inden det ternede flag. Der var kun én ting at gøre, og det var at lukke øjnene og bare køre. Jeg må tilstå, at jeg er lidt ekstra opsat i denne weekend. Nu skal det altså bare virke, og nu vil jeg altså bare vinde. Men jeg synes også, at min pole position bekræfter, at vi allerede på Ring Djursland havde den performance, der skal til."

I anden startrække bag John Nielsen og Mike Legarth starter Michael Carlsen, der ligger på en solid førsteplads i kampen om dette års Dansk Touringcar Challenge, og Kurt Thiim. Den tidligere Mercedes-stjerne var godt kørende i sin Volkswagen Beetle, der på et tidspunkt var fremme på andenpladsen. Sidste års mester, Jesper Sylvest, var femtehurtigst i sin Citroën Xsara Coupé, og han skal dermed starte ved siden af Jason Watt i mandagens DTC-løb, som starter klokken 14.00.

BB  


 

Hop til top8.6.2000

LeMans - Danish Dynamite

Mens de danske fodboldhelte skal forsøge at erobre EM-titlen, er det danske Le Mans-landshold klar til at angribe sejren i det klassiske Le Mans-løb der køres i næste weekend. De danske kørere var samlet i dag i restaurant Nimb, Tivoli i København. Der gav de fire kørere deres bud på hvordan det vil komme til gå i det forestående løb.

Indledningsvis kunne CC Hansen, præsident i DASU glæde sig over at der i år er kommet så meget fokus på Le Mans og dansk motorsport, hvilket kun er opmuntrende for motorsport. Le Mans-feberen er over Danmark var konklusionen på hans indlæg. Derefter forklarede kørerne hvad de forventede.

John Nielsen kører i år i publikumsfavoritten Panoz - i det danske team. "Det er noget helt særligt at kunne køre i et dansk team, i danske farver," sagde John Nielsen der står foran sit 13. Le Mans. Han kunne offentliggøre det der allerede efterhånden var kendt, at det bliver italieneren Mauro Baldi og tyskeren Klaus Graf der er hans medkørere. "Le Mans skulle have været en dansk indsats. Da vi fandt ud af at vi ikke kunne holde det dansk, måtte vi sige at vi skulle have så stærke kørere som det så var muligt," forklarede John Nielsen der som bekendt mistede Thorkild Thyrring fra teamet på grund af personlige forhold.

John Nielsen har dog stor tiltro til Baldi og Graf. Baldi er tidligere vinder af Le Mans, mens Graf er Panoz' testkører. Begge kørere er hurtige: "Vi havde en fremragende test på Silverstone hvor vi samlet," fortalte John Nielsen. Den danske veteran og Le Mans Team Den Blå Avis har en placering i top-5 som mål - og som John siger: "Vi har en god racer som kan blive nummer 5, og hvis man har en bil som kan blive nummer 5 har man også en bil der kan vinde," berettede han om forventningerne til løbet. I øvrigt er det første gang at John Nielsen skal køre Le Mans i en åben racer - det bliver en ny og større fysisk udfordring for den 44 årige dansker.

Tom Kristensen og Audi er favoritter, og det gjorde vinderen i 1997 ikke noget for at mane til jorden. Han lagde ud med at fortælle om sit specielle forhold til sporten - hvor han i 1990 kørte gokart i Mou og skulle følge John Nilsens sejr hos Jaguar. I 1997 blev han ringet op af Team Joest og spurgt om han ikke ville være med - blot 10 dage før løbet… Og det blev til succes med det samme, og i dag er Tom anset for at være en af de allerbedste langdistancekørere. "Det at stille op til Le Mans uden at have kørt bilen eller på banen og så vinde - det er noget man aldrig glemmer," siger Tom Kristensen der efter 3 år med BMW er skiftet til Audi. Han har nemlig set potentialet i Audi'erne…

"Pressen har udråbt Audi til favorit og det har vi selv været lidt uden om," indrømmer Tom Kristensen. Audi kom sidste år i mål på 3. pladsen og har siden da gjort store fremskridt. Tom var blandt andet med til at vinde 12-timers løbet på Sebring, "og da alle tilskuerne så var væk tog vi lige 12 timer mere, mens der ikke var nogen der så på," forklarede han. Tom kommer til at køre sammen med to meget rutinerede kørere - Emmanuele Pirro og Frank Biela der har været med Audi i adskillige år. "vi har et utrolig godt kollegialt sammenhold," forklarer Tom Kristensen og pegede blandt andet på det at kørerne skal indgå nogle kompromisser vedrørende raceren - indstilling af sæde, pedaler - og ikke mindst hvordan raceren er sat.

Danmark kan i år præsentere en debutant - Kristian Kolby der skal køre Cadillac i GMs store comeback-satsning som går over 3 år - og hvor det altså i år bliver deres første. Blot 21 år og nu skal Kolby køre Le Mans. "Det er selvfølgelig en stor udfordring for mig da det er mit første Le Mans," siger Kolby. "De ved ikke helt hvad det er hvad de vil opnå, men i første omgang gælder det om at komme igennem og få erfaring til de kommende år," siger han om Cadillac-projektet. "Mine personlige mål er lidt ukendte da det er første gang jeg er med. Jeg skal ind i raceren og så vise at jeg kører hurtigt, stabilt og profession

BB  


Hop til top
DTC - Kolby må stadig vente

Tredje gang skulle have været lykkens gang for Kristian Kolby i Dansk Touringcar Challenge. Første afdeling af årets løbsserie måtte udlandsdanskeren sidde over på grund af et sammenfaldende løb i det internationale Formel 3000-mesterskab, mens en sidste øjebliks fremrykning af en Le Mans-test forhindrede hans start i DTC-løbet på Ring Djursland for halvanden uge siden. Så nu skulle det i stedet blive i pinsens løb på Jyllands-Ringen, at unge Kolby ikke blot skulle få sin DTC-debut, men også sin debut på en dansk racerbane.

Men sådan skulle det alligevel ikke komme til at gå. Under en test på Ring Knutstorp i regnvejr i går var Kristian Kolby nemlig så uheldig at miste kontrollen over den ene af Renault Motorsport Danmarks to Megane Stationcars. Bilen havnede i betonmuren og blev så slemt ødelagt, at den ikke kunne nå at blive repareret inden pinsens løb. Men hvad der måske var endnu værre var, at det ikke var Kristians egen løbsbil, han havde sat i væggen, men derimod teamkammeraten Casper Elgaards!

Sportsmanship leverer gudskelov fortsat i bedste velgående også i Dansk Touringcar Challenge, for Kristian Kolby var ikke sen til overlade sin egen uskadte Megane til Casper Elgaard, som kører den på Jyllands-Ringen på mandag. Men det betyder samtidig, at Kolby har sin DTC-debut til gode. Til gengæld er han med hos DAMS Cadillac-teamet, når det i den efterfølgende weekend går løs i det legendariske 24 timers løb på Le Mans.

Renault Motorsport Danmark håber nu på, at rækken af sorte uheld er ophørt. Tekniske problemer forhindrede bilerne i at komme til start i finaleløbene i årets to første DTC-løb, men under testen på Ring Knutstorp har man nu fået rettet mange af fejlene, så Casper Elgaard kan forventes at være meget mere konkurrencedygtig i den kommende weekend.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk