Tør man forestille sig at FOTA medlemmerne gør alvor af deres trussel om at trække sig fra FIA Formel 1, ja så er kørerne hos de respektive teams klar til at følge deres teams. Selv Lewis Hamilton som enten ikke har villet ytre sig eller er kommet med intetsigende politiske svar, træder nu frem og følger sine kollegaer.
Det betyder at såfremt at de 8 tilbageværende FOTA medlemmer trækker sig, så forsvinder der 16 kørere sammen med dem. Sker det, så kan man i første omgang spørge sig selv om hvad FIA Formula One World Championship så er værd. Der vil ganske givet stå andre kørere klar, men af megen forskellig kvalitet. Intet er dog besluttet endnu, men et umiddelbart skrækscenarie er det.
Fernando Alonso virker som en der er godt og grundigt træt af hele polemikken, han vil angiveligt hellere køre i fred og ro. Han har på det seneste i stor udstrækning udtalt til næsten alt og alle, at han hellere vil køre stort set alle andre steder end i "det nye Formel 1" som han kalder det. Lewis Hamilton udtrykker det samme omend mere teamkorrekt.
"Jeg har en kontrakt med mit team, og der hvor de beslutter sig for at deltage, er jeg også at finde. Sådan er det bare og det gælder efter alt at dømme alle os kørere."
Dermed mener Lewis Hamilton at alle der har en kontrakt med et FOTA team for 2010 og videre, og hvor teamet vælger at forlade FIA Formel 1, ja så følger køreren selvfølgelig og kontraktmæssigt sin arbejdsgiver. Mon nogen kørere har en klausul hvor man kan forlade et team, såfrem teamet vælger at forlade Formel 1?
En af de kører der måske kan være i farezonen til at måtte aflevere sit sæde allerede inden sæsonen er færdig, er Nelson Piquet jr. Hans niveau - set udefra - kunne godt være bedre. Det bekræftes af mange afkørsler og meget svingende præstationer. Præstationer der sender ham enten ud af løbet eller i den tunge ende af feltet.
De seneste rygter vil vide at Nelson Piquet jr. har fået frist til og med det ungarske Grand Prix i slutningen af juli måned eller med andre ord. Han har 3 Grand Prixer til at overbevise Renault om at de skal satse på ham. Ellers står teamets reservekører Romain Grosjean klar i kulissen. Det er dog ikke bekræftet af Renault selv.
Et andet måske mere interessant kørerskifte kunne dreje sig om Nico Rosberg. Han er i den seneste tid blevet sat i forbindelse med McLaren teamet. Her er det Heikki Kovalainen som kan være usikker på sin plads. Han har heller ikke præsteret særlig godt i år. Sølle 4 points har han kørt ind i denne sæson hidtil. Det er mindre end halvt så meget som teamkollega Lewis Hamilton, der dog heller ikke just har imponeret. Her er der dog store problemer med bilen der hæmmer præstationen hvilket McLaren selv da også har givet udtryk for. Men det fjerner ikke den fornemmelse at Heikki Kovalainen ikke skal være sikker på sit sæde.
Også Sebastian Vettel bliver nævnt i diverse rygter. Bliver han hos Red Bull Racing eller skifter han? Red Bull Racing vil sikkert gøre alt for at beholde teamets nye lille guldfugl, sålænge det er muligt. Men i køen står teams som McLaren og Ferrari som de teams der hyppigst bliver nævnt som ny arbejdsgiver for Sebastian Vettel. Selv siger Sebastian Vettel at han vil være i den bedst mulige bil og vinde Grand Prixer. Men han siger også at han er fuldt ud tilfreds med at være hvor han er. Det varer ikke længe før Silly Season kan træde i karakter for alvor. Det varer ikke længe før halvdelen af sæsonen er kørt.