To gange blev denne fri træning stoppet med røde flag, og det var begge gange som følge af uheld i den første chikane.
Først var det Sauber Motorsport køreren Kamui Kobayashi der var uheldig, og anden gang Jerôme D'Ambrosio fra Virgin teamet.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid / Diff. | Omg. |
1 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:15.107 | 34 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | + 00.369 | 29 |
3 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | + 00.494 | 33 |
4 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | + 00.870 | 26 |
5 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | + 00.882 | 25 |
6 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | + 00.982 | 34 |
7 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | + 00.995 | 28 |
8 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | + 01.217 | 32 |
9 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | + 01.315 | 32 |
10 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | + 01.580 | 28 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | + 01.798 | 16 |
12 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | + 01.834 | 39 |
13 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | + 01.944 | 32 |
14 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | + 02.577 | 34 |
15 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | + 02.650 | 20 |
16 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | + 03.363 | 33 |
17 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | + 03.375 | 38 |
18 | 17 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | + 03.429 | 14 |
19 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | + 03.494 | 38 |
20 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | + 04.102 | 28 |
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | + 04.703 | 25 |
22 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | + 05.177 | 31 |
23 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | + 05.204 | 38 |
24 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | + 05.815 | 26 |
Efter 55 minutters blev den fri træning afbrudt på grund af et uheld, det var Red Bull køreren Sebastian Vettel der kørte galt i højre-venstre chikanen på vej op mod start og mål langsiden, her endte verdensmesteren i "The Wall of Champions".
Vettel kunne stige uskadt ud af raceren, men der forestår Ole Schack og de øvrige Red Bull mekanikere en stor opgave med at få bilen klar til 2. fri træning, fronten er svært beskadiget, og højre forhjul samt ophæng er rykket af bilen.
Da den fri træning blev startet igen, var det de to Ferrari kørere Fernando Alonso og Felipe Masse der lagde sig i toppen af tidstabellen, men i de sidste minutter måtte de se sig slået af Mercedes GP køreren Nico Rosberg der med en serie af hurtigste omgangstider tog sig af første pladsen.
For yderligere at understrege at Mercedes GP bilerne gik godt på banen i dag, klemte Michael Schumacher sin racer ind mellem de to Ferrari kørere i det sidste minut!
Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid / Diff. | Omg. |
1 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:15.591 | 32 |
2 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | + 00.548 | 27 |
3 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | + 00.958 | 30 |
4 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | + 01.067 | 26 |
5 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | + 01.085 | 20 |
6 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | + 01.251 | 19 |
7 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | + 01.399 | 28 |
8 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | + 01.703 | 26 |
9 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | + 01.854 | 28 |
10 | 14 | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | + 01.958 | 20 |
11 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | + 02.071 | 27 |
12 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | + 02.229 | 30 |
13 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | + 02.867 | 31 |
14 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | + 02.915 | 15 |
15 | 18 | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | + 03.057 | 35 |
16 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | + 03.261 | 8 |
17 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | + 03.341 | 20 |
18 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | + 03.683 | 29 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | + 03.831 | 30 |
20 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | + 03.986 | 26 |
21 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | + 04.247 | 31 |
22 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | + 04.369 | 23 |
23 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | + 04.929 | 21 |
24 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | + 05.248 | 27 |
FOTA havde ellers afleveret et brev til FIA - som Jean Todt mere eller mindre blot videresendte til Bernie Ecclestone med besked om at finde på en anden løsning. Og da Bernie's muligheder var stort set udtømte, er resultatet blevet at løbet ikke bliver til noget i år. Folkene bag løbet i Bahrain erkender nederlaget i kampen mod uret. "Det er blevet klart at denne mulighed ikke længere kan gennemføres, og vi respekterer fuldt ud den beslutning," siger Zayed R Alzayani der er formand for Bahrain International Circuit.
Løbet forventes at blive afholdt igen i 2012 hvor de efter alt at dømme lægger asfalt til åbningsløbet.
Det amerikanske GP er planlagt til at skal køres d. 17 juni, ugen efter det canadiske GP. Selvom det er samme kontinent, så er der himmelvid forskel på de klimatiske forhold.
Luftfugtigheden i Texas generelt er utrolig høj på denne årstid og kombineret med høje temperaturer der nærmer sig de 40 grader, kan det være en udfordring hele vejen rundt. Selv fra amerikansk side er der en vis bekymring om tidspunktet. Fra medicinsk side ser man hellere at løbet flyttes til efteråret hvor både temperaturer og luftfugtighed er på et væsentlig lavere niveau. Man frygter at der vil være alt for mange mennesker der bliver syge i varmen og den høje luftfugtighed. Men der er også andre problemer.
View over byggepladsen
(Foto: Circuit of the Americas)
Iagttagere skæver hele tiden til de økonomiske forhold i den store plan. Ifølge arrangørerne er alt på plads i forhold til byggeri og anlægsarbejde. Men det koster også penge at arrangere og få lov til at afvikle et Formel 1 Grand Prix. Ifølge arrangørerne så er delstaten Texas og bystyret i Austin gået ind som garanter for at i hvert fald det første års gebyr til FOM bliver betalt - hvilket ikke er sket endnu.
Det eksterne iagttagere hæfter sig ved i de økonomiske oversigter som de har haft adgang til, er den efterfølgende finansering. Her virker det umiddelbart som om at arrangørerne satser på at efterfølgende gebyrer skal betales af brugere og tilskuere af de nybyggede hoteller og andre faciliteter der er med i det store projekt som hovedplanen viser. Indtægterne fra hoteller og andre faciliteter samt tilskuernes andet forbrug i området skal financeres dette.
Der bliver noget at drøfte for de mange involverede parter. Holder byggeplanen som arrangørerne hævder at den gør?
Kan Grand Prixet flyttes på grund af de klimatiske forhold, og vil det kunne lade sig gøre af logistiske grunde? Det virker for så vidt ulogisk at skulle besøge det nordamerikanske kontinent 2 gange på en sæson, og vil også være fordyrende for de deltagende teams.
I den foreløbige kalender for 2012 er grand prixet som tidligere nævnt placeret midt i juni. Sidst på året plejer den endelige kalender at blive bekræftet fra FIAs side. Spørgsmålet er nu om det amerikanske Grand Prix bliver flyttet?
Canadas GP - tidsplan:
Dag | Kørsel | Lokal tid | Dansk tid |
Fredag den 10. juni | 1. fri træning | 10:00 | 16:00 |
2. fri træning | 14:00 | 20:00 | |
Lørdag den 11. juni | 3. fri træning | 10:00 | 16:00 |
Kvalifikation | 13:00 | 19:00 | |
Søndag den 12. juni | Race | 13:00 | 19:00 |
70 omgange á 4361 meter = 305,270 kilometer | |||
Løbet blev aflyst i februar på grund af urolighederne i regionen, og håndteringen af situationen gav kritik fra det internationale samfund. Alligevel mener folkene bag løbet at situationen nu er hel stabil - en melding som dog ikke alle er helt enige om. Det har gjort at FIA har ønsket at løbet skal finde sted i 2011. Men det har mødt modstand fra teams og kørere. Udover de politiske aspekter, som dog er underordnet for sporten, så er der en del praktiske perspektiver som gør det besværligt. Ross Brawn har afvist at det kan lade sig gøre, da kalenderen og arbejdet for teamet bliver alt for tungt, i en tid hvor der skal passe på medarbejderne.
Men hos FIA holder man fast, og især vicepræsidenten Carlos Gracia har næsten taget det som en personlig sag at få løbet gennemført. Hans rapport om sikkerheden og forholdene i Bahrain har dog været stærkt kritiseret af forskellige menneskerettighedsorganisationer. Nu er det så ikke det som FIA oftest lytter til, eftersom der har været kørt i Bahrain i flere år og køres i andre lande (læs: Kina) hvor menneskerettigheder ikke står øverst på den politiske agenda.
Men hvor de store Formel 1-bosser i starten var glade for at kunne give et løb mere i kalenderen, så er selv Bernie Ecclestone begyndt at trække i land. "Forhåbentlig kan der blive fred og ro omkring det så vi kan vende tilbage der i fremtiden, men sådan er det ikke. Kalenderen kan ikke ændres uden samtykke fra deltagerne," siger Ecclestone.
Og med brevet fra FOTA ser det ikke ud til at løbet i oktober bliver til noget. Dermed bliver Formel 1-kalenderen nok ikke udvidet til at løbe helt ind i december måned. Men hvem ved om det ikke sker i 2012...