Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.6.2000
 Ferrari shake-down
 Villeneuve har stadig ikke valgt
 Kritisk for bremserne
 Hvor går Jenkins hen?
 Frentzen på studietur
 Sauber helst med Ferrari
 McLaren nyt
 McLaren test - Monza
 BAR test - Monza
 Arrows test - Monza
 
10.6.2000
 FIA bøjer sig for Bridgestone
 Mandag kommer Ralfs afgørelse
 Ferrari tiltaler Newey
 Ferrari rejseklar
 Button og Montoya
 

Hop til top11.6.2000

Ferrari shake-down

Selvom de fleste teams har afsluttet deres test, så ligger Ferrari ikke på den lade side. Lørdag foretog Luca Badoer shake-down test på de biler man sender til Canada. Lørdag formiddag oversprøjtede man banen med vand, og kørte en wet-weather test. Om eftermiddagen var banen tørret op igen, og tørvejrs set-uppet blev tjekket en sidste gang.

Eftermiddagens test var en blanding af lidt af hvert. De 2 løbsbiler blev pakket sammen, klar til forsendelse, og den sidste del af testen blev kørt i fjerdebilen, som er en decideret testbil. Nogle nye dele skulle testes.

Den sidste test blev foretaget i chassis no. 201 i fint vejr med temperaturer mellem 22 og 28 graders varme, mere eller mindre skyfrit hele tiden.

Så er der gang i nogle rygter igen igen. Grunden er, at første gang Michael Schumacher bruger det nye hjelmdesign, så kommer han ikke i mål. Rygterne siger, at MS er klar til at droppe det nye hjelmdesign, som egentlig skulle være en hjælp, for at man kunne kende forskel mellem de to kørere. Afhængig af MS's eventuelle overtro, skulle det ikke være nødvendigt at skifte igen.

PDL  


Hop til top
Villeneuve har stadig ikke valgt

Jacques Villeneuve er en af de kørere som er særlig ombejlet til den kommende 2001-sæson. Canadieren, som siden VM-titlen i 1997 ikke har vundet et grand prix, er måske også på vej væk fra BAR-projektet.

Flere gange er Villeneuve sat i forbindelse med Benetton, men tidligere har Flavio Briatore næsten undskyldt at Villeneuve nok ikke kan overtales til at få en plads i teamet, eftersom deres racere er for ringe. Men nu ser det ud til at partner i det mindste vil sætte sig til bords for at diskutere om der er en lille chance for at sikre sig canadieren til Benetton/Renault.

Renault og Benetton har i sinde at finde den store tegnebog frem - og tilbyde Villeneuve en årsløn på lidt over 150 millioner kroner, hvis han vil underskrive en kontrakt der løber over to år. Villeneuve bekræfter at der er samtaler i gang. "Der er diskussioner i gang og ingen døre er blevet fuldstændig lukket, men jeg ved ikke hvornår jeg vil tage en beslutning," siger Villeneuve. Craig Pollock har afvist at BAR vil kunne matche Benettons tilbud. Fisichella er også blevet sat i forbindelse med Villeneuves sæde, så måske bytter de lige over...

Villeneuve er her foran Fisichella - bytter de to pladser, sådan som det rygtes?

Men Villeneuve har et svært valg - for på den ene side skal han forlade et projekt som er ved at skide fremad til fordel for et nyt projekt der skal starte fra nul, mod at han så tjener godt på det. Det er derfor ikke så underligt hvis Villeneuve forsøger at trække tiden lidt, så han kan få vurderet tilbudene, både økonomisk men måske også mere væsentligt: rent sportsligt.

BB  


Hop til top
Kritisk for bremserne

Sidste år blev Heinz-Harald Frentzen svigtet af bremserne i Canada, og derfor har det blandt andet været vigtigt at få gennemtestet bremserne på Monza. Frentzen kørte adskillige omgange på testens sidste dag - 105 blev det i alt til. Og tyskeren tror at teamet er godt rustet - både til Canada, men også senere til det italienske grand prix på Monza, som Frentzen som bekendt vandt sidste år. "Jeg tror at vi allerede er ret gode til det italienske grand prix i september," forklarer Frentzen.

Mere kortsigtet handler det selvfølgelig om løbet i Canada. "Monza er også betydningsfuld til det canadiske grand prix. Hastighederne er meget hårde for bremserne, hvilket jeg kun alt for godt ved efter min erfaring i sidste års løb hvor jeg crashede kraftigt blot tre omgange fra mål efter en fejl i bremserne," forklarer Frentzen der også har lidt at revanchere sig for efter kørerfejlen i Monaco.

BB  


Hop til top
Hvor går Jenkins hen?

Det er vel ikke helt uden grund at Alan Jenkins valgte at forlade Prost-teamet, sådan som det endelig blev bekræftet efter løbet i Monaco. Rygterne har været mange - blandt andet skulle Jenkins og Jean Alesi ikke have haft et særlig afslappet forhold til hinanden.

Men Jenkins har næppe i sinde at blive arbejdsløs, så derfor er der nogle åbne muligheder. Han er blevet sat i forbindelse med mange teams - også flere af hans tidligere arbejdsgivere. Det mest oplagte ville være at han skifter til Jordan der kommer til at miste Mike Gascoyne om et års tid, men selvom Jenkins har været kendt for levere gode racere, så er dette års Prost-racer ikke noget at prale af.

En anden mulighed kunne være Toyota, som stadig ruster sig til deres entre i 2002 - nu ventes der på en melding fra Jenkins selv om hvad der er hans planer for fremtiden.

BB  


Hop til top
Frentzen på studietur

Heinz-Harald Frentzen har været på Indianapolis for at se på forholdene til det amerikanske grand prix der skal køres til efteråret. Tyskeren fik mulighed for at få en guidet tur af arrangøreren bag det amerikanske grand prix, Tony George.

Der fik sidste års nummer 3 mulighed for at se på blandt andet det legendarisk kontroltårn samt hvordan banen i øvrigt kommer til at være. "Det er en god mulighed at inspicere banen, så det er perfekt at få et førstegangsindtryk af Indianapolis," siger Frentzen der blandt andet også tog til Amerika for at undgå at komme til at lide af jetlag.

BB  


Hop til top
Sauber helst med Ferrari

Sauber-teamet har været i vælten om hvem der bliver deres motorleverandør. Blandt andet har det været rygtedes at de måske ville få leveret motorer fra Peugeot - alt efter om de selvfølgelig vælger at trække sig ud af Formel 1.

Men Peter Sauber er mest stemt på at beholde Ferrari. "Intet er afgjort endnu. Det er oplagt at vi vil fortsætte vores samarbejde med Ferrari i yderligere et år eller to," siger den schweiziske teamchef. Blandt andet har Sauber i år nogle af de mest driftsikre motorer, som sjældent svigtede Ferrari sidste år.

Pres på Diniz?

Måske er der ved at komme lidt pres på Pedro Diniz til at levere en bedre indsats. Egentlig har brasilianeren kørt lige op med Salo i kvalifikationen, men det er finnen der har sikret point til teamet. Teamet har blandt andet fået testet Enrique Bernoldi der har ført sig frem i Formel 3000, men som dog ikke har været helt så heldig i klassen under Formel 1.

Salo har i løbene været bedre end Diniz - som her i Monaco hvor det er finnen forrst, mens Diniz kan skimtes i baggrunden

Trods dette har Peter Sauber lagt op til at Bernoldi måske kan blive et emne til 2001. "Han er et emne til næste sæson, men jeg ønsker ikke at lægge noget pres på Diniz," siger Sauber - men med sådanne udtalelser må der jo komme en eller anden form for pres…

BB  


Hop til top
McLaren nyt

"Der er noget vi skal have diskuteret". Ordene kommer fra Adrian Newey. Grunden er, at Michael Schumacher på hviledagen i Monaco, ilede til Italien og testede forskellige ting på bilen der. Ganske som han gjorde sidste år. Adrian Newey og McLaren er ikke helt tilfreds med, at det kan foregå. Men der står ikke noget i reglementet om, at det ikke er tilladt. Andre kunne jo gøre det samme, men ingen benytter sig af muligheden. Men mon ikke dét, Newey hentyder til, er at det giver Ferrari en fordel, og at det er en ting der skal ændres. Han har for så vidt lidt ret. Ikke alle teams har muligheden for at gøre det samme. Enten af praktiske eller økonomiske årsager. Men på den anden side står der intet i reglementet om, at det er forbudt at gøre det, så Ferrari udnytter "bare" muligheden.

McLaren har tegnet en ny samarbejdsaftale med TNT.
TNT er globalt foretagende som bl.a. giver sig af med ekspreslevering af post. Aftalen indebærer bl.a. levering af al McLaren merchandise. Og der er meget af det. Over 40.000 ordrer løber der ind om året. Ca. halvdelen via McLarens hjemmeside. Og alt det skal nu leveres af TNT. Det skulle betyde, at levering foregår endnu hurtigere end før. Internt i McLaren teamet skal man også bruge TNT. Er man et eller andet sted i verden og mangler en eller anden stump, vil TNT fremover sørge for leveringen. Også forsendelse mellem diverse underleverandører og McLaren, skal TNT stå for.

Der har, siden DC var ude for flyulykken, været fokuseret på hans fysiske tilstand. Det ser ud til at alt går fremad. Efter Monacos GP havde han stadig lidt smerter efter løbet, men det bliver mindre og mindre. Han har selvfølgelig ikke kunnet træne fysikken i samme omfang, som før ulykken. Men den store træningsmængde, som alle kørerne har, er selvfølgelig med til, at også DC kan bevare en del af sin fysiske form. Han har under testen på Monza udtalt, at det der næsten var det værste under GP'et var, at han skulle bruge en masse koncentration og energi på at køre bagved Trulli. Det havde været mindre belastende, at være foran ham. "Det var godt, ikke at skulle køre på den måde under hele løbet." Udtaler altså DC.

Ingen ændringer af nogle af kørerne. Der er hvad man i teamet udtaler. Man er ganske tilfreds med begge kørere. Dermed afliver man alle rygter om, at den ene eller anden af kørerne skulle stoppe eller forlade teamet. Bl.a. Niki Lauda har udtalt, at det ville være godt for Mika Hakkinens motivation, hvis han skiftede til et andet team. Men det bliver der ikke noget af. Hverken ifølge teamet eller Hakkinen selv. Heller ikke DC er på vej væk. Tværtimod er han meget tilfreds med som tingene er forløbet i år. Faktisk har han fået point i alle løb, undtagen i Australien, og i Brasilien hvor han blev diskvalificeret. Selv udtaler han, at alt er forløbet meget bedre for ham i år, bilen er blevet bedre, han selv har lært noget mere og er blevet bedre. Spændende bliver det at se om hvordan og på hvem teamet vil satse. Vil de satse på begge kørere? De ligger begge godt til i pointene.

PDL  


Hop til top
McLaren test - Monza

McLaren har testet på Monza i den forgangne uge, og havde 3 kørere med. Tirsdag var Olivier Panis eneste mand på banen. Onsdag tog Mika Hakkinen og David Coulthard over. Forberedelserne til Canadas GP er i fuld gang, og Mika Hakkinen lavede en del tests af forskellige set-ups. David Coulthard arbejde med nogle aerodynamiske ændringer.

Torsdag var Olivier Panis igen med på banen, i stedet for Mika Hakkinen. David Coulthard forsatte programmet med afprøvning af aerodynamiske ændringer, og test af nye mekaniske dele. Testen som David Coulthard har udført, er en del af et langtidsprogram, som McLaren løbende udfører, for hele tiden at finde nye og bedre dele til bilen.

PDL  


Hop til top
BAR test - Monza

BAR teamet har afsluttet deres test på Monza i Italien. De er nu så småt på vej til Canada til Villeneuves hjemme GP.

Testen har haft flere formål. Selvfølgelig at forberede sig til det kommende GP, men også til det tyske og det italienske GP. Og teamet har haft travlt. Man har brugt tre biler til testen, og fire kørere. Alt i alt har man selvfølgelig fokuseret på at finde et grund set-up til Canadas GP.

Men der har også været plads til at arbejde på teamets udviklings chassis, også kaldet Athena 200. Onsdag fik teamet lidt af en overraskelse, da Zonta røg af banen lige før Parabolica svinget. Bilen var meget skadet og blev sendt retur til fabrikken til genopbygning, og heldigvis var Zonta uskadt, og han var således med til at færdiggøre testen.

Steve Farrell, Chefingeniør hos BAR: "Vi har glemt skuffelsen i Monaco, og har arbejdet intenst med vores store testprogram. Vi havde mulighed for igen at bruge tre biler. Alt i alt har vi kørt ca. 2500 km. og er meget tilfredse med resultatet. Bilerne synes at køre utrolig godt på medium- og low-downforce baner. Der ser godt ud til næste weekend."

PDL  


Hop til top
Arrows test - Monza

Hvis der er nogle der har haft travlt siden Monaco, så er det Arrows teamet. Tre ødelagte biler var resultatet af Monacos GP. Så det man hos Arrows kalder for Raceteam, har haft travlt hjemme i Leafield med at bygge og genopbygge nye biler til Canadas GP.

I mens har testteamet haft deres at se til på Monza. Alle de sædvanlige forberedelser til det næste GP skulle foretages. Og mens Pedro de la Rosa har kørt de to første dage, så tog Jos Verstappen over til den sidste testdag. Han fik kørt 96 omgange, med hovedvægten af indsatsen lagt på test af aerodynamik og set-up. Han sluttede testen for Arrows teamet, med at sætte dagens fjerde hurtigste tid blandt deltagerne. Og er man i Holland søndag, vil Jos Verstappen på den tidligere F1 bane Zandvoort, køre nogle demonstrationsomgange, både i A21 GP bilen, men også i Arrows tosædede bil.

PDL  


 

Hop til top10.6.2000

FIA bøjer sig for Bridgestone

Den japanske dækgigant, Bridgestone har, med sin trussel om at forlade formel 1, fået FIA til at droppe de bebudede ændringer i dæk reglementet fra næste sæson. Det betyder at dækkene fortsat vil være forsynet med fire riller til og med udgangen af år 2001.
Ønsket om en ændring i reglerne er ellers blevet støttet massivt af det franske dæk firma, Michelin, der jo som bekendt vender tilbage som dæklevenrandør til formel 1, fra næste sæson. Var de bebudede ændringer i reglementet blevet en realitet, ville resultaterne af Bridgestone's massive test og udviklingsarbejde gennem de seneste par år, have været omtrent spildt. Og det er da også dette argument, som har ligget bag truslen fra Bridgestione, fordi udsigten til at skulle starte på lige fod med Michelin, ikke er særlig attraktiv set i relation til de mange millioner af yen, som Bridgestone har postet i deres udviklingsprogram.
FIA's beslutning om at fastholde det nuværende regelsæt, har altså bragt Bridgestone et skridt foran sin franske konkurrent, og selv om man kunne finde det urimeligt, så bør man hilse FIAs beslutning velkommen, for det kunne blive meget svært at finde pengestærkefirmaer, som umiddelbart er parate til at poste mange milioner i sporten i fremtiden, hvis de ikke på længere sigt får lov til at høste laurbærene af deres investering.
Men Michelin starter ikke på bar bund af den grund. Michelin påbegyndte allerede at teste deres første Formel 1 dæk i april måned med Tom Kristensen bag rettet. Michelin har yderligere et meget stort netværk at trække på, og hvis det franske firma holder standarten fra tidligere tider, så kan det ende med at Brigestones fordel ikke bliver så stor endda.
Endvidere går der i øjeblikket rygter om, at Michelin som noget helt nyt vil levere dæk i forskellige farver, hvilket så kunne betyde, at Jarguar i fremtiden kunne køre med grønne dæk. Dette farverige rygte har vi desværre ikke kunnet få bekræftet, men vi vil vende tilbage til historien på tirsdag.
CS  


Hop til top
Mandag kommer Ralfs afgørelse

Ralf Schumacher har været travlt optaget af at komme sig ovenpå den skade han fik efter at have været kørt af i St. Devote i Monacos grand prix sidste søndag. Det viste sig at være en mere alvorlig skade end det først blev antaget - og nu kommer den endelige afgørelse mandag.

Williams har garderet sig, så Bruno Junqueira har været i BMW-Williams'en for at få nogle kilometer. Ralf har holdt sig i ro sådan som lægerne anbefalede ham, og det går lidt fremad. "I øjeblikket kan jeg stå, men det er et problem at gå. Jeg har dog en stor tiltro til at jeg vil være i stand til at køre i Canada," siger Ralf Schumacher.

De seneste meldinger siger at Ralf er taget til Canada - og det kan være et tegn på at han selv tror på chancen. Hvis Ralf vælger at stå over vil Junqueira været klar.

BB  


Hop til top
Ferrari tiltaler Newey

Formel 1's bedste designer, der har stået bag succes-racerne hos Williams i 1990'erne og som siden han i 1998 kom til McLaren har sendt sølvpilene helt i front, kan måske blive fristet til at skifte til Ferrari.

Selvom både Ferrari og Adrian Newey siger at der tidligere ikke har været forhandlinger, så har de to parter jævnligt mødtes og nu ser det ud til at Newey ser lidt mere objektivt på muligheden for blive designer hos Ferrari. "Hvis Ferrari giver mig et tilbud vil jeg overveje det - hvorfor skulle jeg ikke det. Det er en drøm for alle i Formel 1 at arbejde i Maranello," siger den succesrige designer.

Neweys kontrakt med McLaren udløber først efter 2002, så indtil videre har det lange udsigter med Newey hos Ferrari - måske kan han komme til Ferrari på et tidspunkt hvor Michael Schumacher måske ikke er der mere, så Ferrari ikke falder helt fra hinanden.

BB  


Hop til top
Ferrari rejseklar

Efter at have testet på både Monza og Fiorano, så føler Ferrari teamet sig godt rustet til det Canadiske Grand Prix næste weekend. Og mens det var Rubens Barrichello og Luca Badoer der forestod testkørslerne, så har Michael Schumacher holdt ferie i USA.

Rubens Barrichello testede på Monza tirsdag og onsdag, samt på Fiorano torsdag.
Tirsdag var han hurtigste mand på banen med tiden 1:24,778.
Onsdag kørte en fuld racedistance, med pitstop træning inclusive dækskift og tankning, og med tiden 1:25.404 var han dagens 4. hurtigste.

Torsdag testede Luca Badoer på Fiorano, hvor han kørte 11 omgange i chassis nr. 201, med en bedste tid på 1:03,015.
Herefter overtog Rubens Barrichello raceren, men fik problemer med et baghjulsophæng, det knækkede. Teamet oplyste at det var et gammelt ophæng, og at der ingen grund er til bekymring i den anledning.
Rubens Barrichello nåede at køre 44 omgange med en bedste tid på 1:01,992.

Luca Badoer kørte fredag shakedown af de tre chassier der i dag sendes til Canada.
Shakedown resultat:
Chassis nr.AllokeringOmgange
203Michael Schumacher17
202Rubens Barrichello6
198Reservevogn9

Den bedste tid under shakedown var - 1:02,209, og der blev samtidig øvet 6 pitstop.
Efter denne shakedown, så fortsatte Luca Badoer testkørslerne i chassis nr. 201. Der var tale om udvikling af nye komponenter samt diverse setup forsøg. Han kørte i alt 58 omgange i denne forbindelse med en bedste tid på 1:01,832.
Luca Badoer fortsætter testkørslerne på Fiorano idag (lørdag), hvor der er planlagt en "wet-test".

Og som nævnt i indledningen, så har Michael Schumacher i mellemtiden holdt sin årlige ferie i USA, hvor han sammen med sin familie har besøgt private venner.
Men dette har selvfølgelig også den store fordel at det giver Michael Schumacher god tid til at vænne sig til tidsforskellen, og dermed også for at slippe af med et eventuelt jetlag.

Ferrari teamet oplyser i øvrigt at de har modificeret udstødningsmanifoldene, så der er blevet større afstand til baghjulsophængene, for at minimere chancen for en gentagelse af Michael Schumachers nedbrud i Monaco sidste weekend.
Ligeledes oplyser teamet at der er foretaget forbedringer på bremsesystemet på deres racere.

Nigel Stepney, Michael Schumachers chefmekaniker, skal ikke være tankpasser i Canada. Han føler selv at han stadig er for besværet af skaderne han pådrog sig da han blev kørt over af Michael Schumachers baghjul under Spaniens Grand Prix.
Han vil dog være med i pi

AN  


Hop til top
Button og Montoya

Sagaen om de to kørere og deres chance for et sæde hos Williams i næste sæson, går videre. Rygterne er taget til efter, at Montoya har vundet først Indy 500, og siden et løb i Milwaukee. Det var for øvrigt hans først sejr i Champ Cart serien i denne sæson. Indy 500 køres i IRL serien.

Det har gjort interessen for ham endnu større. Det formodes, at Sir Frank Williams og Patrick Head har fået endnu større interesse i ham efter de 2 sejre. Men modsat vil det også blive sværere at få ham fra Chip Ganassi, der har en kontrakt med ham nu.

Det forlyder også, at Chip Ganassi har lovet at give en endelig besked om hvad han vil med Montoya. Den skulle komme engang sidst på måneden, hvor Frank Williams og Patrick Head har aftalt et møde med Ganassi. Det løber også rygter om, at Williams er villige til at lade teamets testkører og F3000 kører, Bruno Junqueira, indgå i en aftale med Ganassi. Han skulle i så fald erstatte Montoya hos Ganassi teamet.

Hvis Montoya kommer tilbage til Williams, som han tidligere har været testkører for, hvad så med Jenson Button? Spekulationerne er allerede godt i gang. Han skulle efter sigende have skrevet en langtidskontrakt med Williams. Hvis Montoya kommer til at sidde i hans sæde, skal Jenson Button så nøjes med at være testkører? Han har allerede bevist, at han kan finde ud af at køre i F1. 3 point i 7 løb er det blevet til indtil nu, og et par gange har han kvalificeret sig bedre end Ralf Schumacher. Men når det kommer til løbssituationer, har Ralf Schumacher vist sig at være den bedste af de to. Han har selvfølgelig også en hel del mere løbserfaring end Jenson Button. Men ifølge uofficielle kilder i Williams teamet, er det man søger, ikke en der kan følge med Ralf Schumacher, men tværtimod en der kan presse ham, og endda køre fra ham under løb. Det har Jenson Button ikke gjort - endnu.

De seneste rygter om Jenson Button, går på at flere teams skulle være interesseret i at leje ham. Jordan, BAR, Jaguar og Prost er nævnt. Jordan har sagt, at de er tilfredse med deres kørere. Frentzen skulle være sat i forbindelse med Jaguar til erstatning for Herbert, men det har han officielt benægtet. Der kan ske andre rokader i feltet, bl.a. hos både BAR og Prost.

Men man er kun 7 løb henne i sæsonen, og der kan ske meget i de resterende løb. Og det kan også vare lidt inden offentligheden får at vide hvad snakken mellem Williams teamet og Chip Ganassi fører til.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk