Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.6.2003
 Canadas GP - Sauber preview
 Canadas GP - Jaguar preview
 
10.6.2003
 Hvem vil købe en Arrows F1?
 

Hop til top11.6.2003

Canadas GP - Sauber preview

Sauber har næsten alle forberedelser klar til det canadiske Grand Prix. I sidste uge testede teamet på Monza.

Sauber testede i sidste uge på Monza i Italien. Det skete af flere årsager. Aerodynamikken blev testet godt og grundigt igennem. Banen i Canada er en af de ret få low downforce baner, og der ligner Monza en hel del. Dernæst testede man også en opgraderet version af Petronas motoren. B - versionen som den hedder, vil dog ikke blive anvendt endnu. Derudover har man haft gang i dæktest og i bremsetest.

I Canada får man meget brug for bremserne da banen har lange stræk hvor der køres med tophastighed. Samtidigt indeholder den nogle få langsomme og halvlangsomme sving. Faktisk er der vel 4 sektioner hvor farten runder de 300 km/t. Derfor skal der bremses kraftigt ned for at forcere disse sving.

Begge kørerne er ret glade for banen. Den er til en vis grad rimelig teknisk, til gengæld er det også en bane hvor der for alvor kan køres stærkt. Ydermere er der faktisk mulighed for at overhale flere steder på banen. Nick Heidfeld mener dog at kerbkanterne ved den sidste svingkombination som indleder start/mål langsiden godt kunne være lavere. I hvert fald er det et af de steder man skal passe virkelig meget på.

Frentzen er glad for banen. Der kan overhales, dog skal der passes på de første par dage da banen der er meget beskidt og støvet. Ligeledes er banen rimelig ujævn så der er grund til påpasselighed i svingene hvad enten de er snævre eller mere bløde.

Willy Rampf siger at man har sørget for ekstra køling til bremserne som er mere belastet på denne bane end de fleste andre steder. En anden faktor er at man skal sørge for den rigtige strategi. Banen er ikke god ved brændstoføkonomien, den er værre end så mange andre baner.

Alt i alt en god stemning i teamet. Man mangler dog at få Frentzen og især hans bil til at fuldføre løb igen. Det har knebet en del i år.

PDL  


Hop til top
Canadas GP - Jaguar preview

Begge Jaguar biler udgik i Monacos Grand Prix. Årsagen til det har man fået analyseret, og forhåbentlig da, også rettet til det canadiske Grand Prix.

Jaguar Racing har sammen med partnerne Cosworth og Pi Research arbejdet hårdt på at finde årsagerne til at begge biler udgik i Monaco. Det skulle nu være rettet og ændringerne er blevet testet på Fords private testbane i Lommel i Belgien.

Mark Webber:
"Montreal er et herligt sted, og for mig, et af de bedste løb. En bane med gode overhalingsmuligheder. Banen mener jeg også passer godt til vores bil. Jeg tilbragte to dage med at teste og vi har fundet årsagerne til at vi begge måtte udgå i Monaco. Jeg har også besøgt både vores egen fabrik og Cosworth og det var dejligt at se at begge steder er alle helt op på mærkerne. Michelin gør det pr. tradition godt i Montreal og vi håber på at få et godt resultat."

Antonio Pizzonia har aldrig været i Canada før og kender overhovedet ikke banen. Men det gør ikke helt så meget, mener han selv.

Antonio Pizzonia:
"Jeg har set banen på tv, og også set hvad andre kørere har udtalt om banen. Mit umiddelbare indtryk er at den ligner Albert Park en del. Dog skal man her være yderst præcis med hvordan man placerer bilen. Jeg håber på at kunne fuldføre dette Grand Prix, modsat det forrige i Monaco. Alt gik godt i dagene op til løber, men så ramte uheldene os under selve løbet."

David Pitchford som nu er manden i den store stol i teamet, siger at man har iagttaget i de seneste par år at køling er et alvorligt problem for mange. Ikke alene skal bremserne køles mere end ellers, men også køling af motorerne er væsentligt. I de seneste par år har man fundet ud af at der på stedet kan være mange pollen i luften, som sætter sig i kølerne og begrænser kølingen af kølervæsken. En ret interessant iagttagelse. Det er ikke en af de sædvanlige forklaringer på et problem, men muligvis rigtig alligevel. Teamet er efter den seneste test meget oppe på mærkerne igen og håber på et godt resultat i det canadiske.

PDL  


 

Hop til top10.6.2003

Hvem vil købe en Arrows F1?

Hvis der nu blandt læserne som kan tænke sig at købe noget Formel 1 udstyr - deriblandt biler - fra Arrows, så kommer chancen nu.

Så er det nu man skal slå til hvis man vil have et minde fra det nu lukkede Arrows F1 team. I dagene 18 og 19. juni vil der i Leafield blive afholdt auktion over resterne af teamet. Det er kurator og kreditorerne der har indkaldt til auktionen.

Blandt de mange ting som skal sælges er bl.a. en Arrows A23 racer og teamets AX3 racer - den tresædede racer. Til en måske lidt mere human pris så er der mulighed for at byde på en Jaguar XJ220 sportsvogn. Derudover er der alt det sædvanlige teamudstyr. Trailere, pitudstyr, visse reservedele og flere forskellige maskiner til forarbejdning af delene til bilerne. Så hvis lysten og interessen er der, så er det med at møde op i Leafield til auktionen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk