Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.6.2006
 GPDA får forbedret sikkerheden
 Dobbeltvinge stadig i spil
 Jubilæumsweekend for Renault
 
10.6.2006
 Ecclestone ´amok´ igen
 Bliver Montoya hos McLaren?
 

Hop til top11.6.2006

GPDA får forbedret sikkerheden

GPDA - kørernes forening - har siden sidste år arbejdet på at få øget sikkerheden ved tests. Nu er man nået frem til en enighed med både teamchefer og FIA.

Endelig ser det ud til at sikkerheden nu også bliver forbedret ved diverse tests. Et klagepunkt som har været fremme længe, og som sidste år i den grad blev taget op af blandt andet David Coulthard efter flere alvorlige uheld ved tests i sidste sæson. Siden har der været arbejdet meget bag kulisserne for at få ændret forholdene for kørerne.

Kørerne og dermed GPDA har lagt pres på diverse teams og FIA for at få samme sikkerhedsstandard ved tests som ved Grand Prixer. Der er nu opnået en aftale der indbefatter både GPDA, FIA og teamene. I første omgang er det GPDA der selv skal afholde udgifterne, senere er det teamene der skal overtage denne post. Hvordan FIAs rolle bliver i aftalen er det ikke oplyst noget om.

David Coulthard siger i sin egenskab som formand for GPDA følgende:

"Vi har længe ønsket at diskutere forholdene med FIA omkring banernes sikkerhed. For et par uger siden havde Alex Wurz et uheld i Barcelona og der gik mere end 2 minutter før der var en bil på ulykkesstedet. Det samme var tilfældet med Luca Badoers ulykke."

"Vi har opnået enighed med både teamcheferne og FIA om at få forbedret sikkerheden på banerne i forbindelse med tests. Nu mangler vi bare at få implementeret aftalen. Det som GPDA indtil videre skal gøre er at kontakte banerne, sørge for at det er det rigtige udstyr der er på banerne, og så viderefaktura omkostningerne til teamene. Sådan er det aftalt at vi gør det. Vi får nu en mere aktiv rolle i sikkerhedsspørgsmålene."

PDL  


Hop til top
Dobbeltvinge stadig i spil

FIA lancerede i slutningen af 2005 en del forslag. Blandt andet et nyt dobbeltvinge koncept. I første omgang blev forslaget forkastet, men med mulighed for videreudvikling. Den tekniske arbejdsgruppe har arbejdet videre med projektet.

FIAs tekniske arbejdsgruppe udarbejde sidste - på opfordring - et forslag om at ændre den nuværende hækvinge til 2 separate vinger. Nærmere betegnet således at der sidder et sæt vinger over hvert af baghjulene. Systemet blev døbt CDG. CDG er en forkortelse af Centreline Downwash Generating, hvilket faktisk betyder at den vind der passerer midt hen over bilen for så vidt ikke må brydes. Ved et møde med teamcheferne blev forslaget ikke direkte forkastet, men snarere udskudt. FIA og dermed Max Mosley ville gerne have systemet indført i 2007, men det ville teamcheferne ikke være med til.


(Foto: FIA)

Dog blev ideen for så vidt vel modtaget, og nogle teamchefer indvilligede endda i at der blev arbejdet seriøst videre med projektet. Siden har FIAs tekniske arbejdsgruppe arbejdet videre med projektet. Der er dog ikke kommet noget frem om hvordan der er blevet arbejdet videre og hvilke ændringer der eventuelt er lavet. Max Mosley siger dog at man nærmer sig et bedre og mere gennemarbejdet system, som nok skal komme til anvendelse. Mosley håber at det bliver snart, men det er igen op til teamcheferne at afgøre. Formålet med vingerne er at reducere det lofttomme rum bag en bil og derved give en bagved kørende mere downforce. Det skulle hjælpe til flere overhalinger i og med at det nu igen bliver muligt at slipstreame. Spørgsmålet er dog stadig hvornår Max Mosley kan overbevise teamcheferne om at det er tid at sige ja til systemet.


(Foto: FIA)

PDL  


Hop til top
Jubilæumsweekend for Renault

Renault fejre denne weekend deres Formel 1 Grand Prix nummer 200, det sker på Silverstone banen i England - samme sted som det hele begyndte for 30 år siden.

Renault debuterede i Formel 1 ved Englands Grand Prix i 1977, tilbage i turbo tiden, med deres berømte RS01 model - "den gule thepotte".
Jeg er dog sikker på at teamet satser på at køre deres Grand Prix løb nummer 200 med større held end debut løbet, hvor Jean-Pierre Jabouille, efter at have kvalificeret sig på 21. pladsen, måtte udgå på 17. omgang med mekaniske problemer.

Selv om Renault har været med i Formel 1 i 30 år, så har de 'kun' haft eget team i de 14 af sæsonerne, resten af tiden har de været motorleverandøre til forskellige teams.
I løbet af disse 14 år har Renault teamet scoret 30 sejre, 47 pole positions, 24 hurtigste omgange samt ikke mindst vundet konstruktørenes mesterskab 1 gang.

Nu er der nok nogle der vil sige at Renault også fejrede deres 200. Grand Prix i forbindelse med Spaniens Grand Prix i år - og det er også delvis rigtigt.
Ved Spaniens Grand Prix var det 200. gang at Renault var tilmeldt et Formel 1 Grand Prix løb, men i forbindelse med henholdsvis USA's West Grand Prix på Long Beach i 1979 hvor de ikke kvalificerede sig, samt sidste års dæk skandale ramte Amerikanske Grand Prix på Indianapolis hvor de ikke stillede op, derfor regner de denne weekends Engelske Grand Prix som der 200. jubilæums Grand Prix.

AN  


 

Hop til top10.6.2006

Ecclestone ´amok´ igen

Formel 1 superpremo Bernie Ecclestone har tidligere været foretaler for et par Grand Prix løb mere hver sæson, noget som teamne hver gang har protesteret imod, men nu prøver han igen!

For Bernie Ecclestone kan Formel 1 penge-maskinen ikke indbringe nok, og da flere nye lande ansøger om rettighederne til at afholde et Formel 1 Grand Prix løb, har han svært ved at sige nej.
Derfor foreslår han nu igen at kalenderen bliver udviddet til 20 løb per sæson.

Så frem for at variere sæsonerne med en skiften mellem de forskellige interesserede nationer, så vil han heller forsøge at presse endnu en udvidelse igennem, og her hiver han et ny es frem.
De 20 løb skal ikke presses sammen inden for det nuværende kalender område, der går fra marts til oktober, men spredes ud over hele året.
Dette vil efter Ecclestones mening lægge en naturlig begrænsning på de testkørsler der køres i vinter månederne, dermed mener han ikke at teamne får flere ude-dage, måske endda færre, hvilket skulle gøre det økonomisk overkommeligt for teamne.
Samtidig slipper teamne af med de såkaldte back-to-back løb, altså to løbsweekender i træk, noget der tit giver teamne store problemer.

Så nu er spørgsmålet bare:
Hopper teamne med på den ide, og tror de på at det bliver 'billigere' for dem per sæson?

AN  


Hop til top
Bliver Montoya hos McLaren?

Som det sikkert er alle bekendt, skal den regerende verdensmester Fernando Alonso næste år køre for McLaren teamet, det er straks mere uvist hvem der bliver hans teamkollega.

McLaren teamet havde optioner på både Kimi Raikkonen og Juan Pablo Montoya, men ingen af dem er blevet indløst, så nu er de begge fri på kører-markedet.

Der har været gisnet og gættet meget omkring Kimi Raikkonen og et skifte til Ferrari teamet, noget som ikke er blevet officiel bekræftet endnu.

Straks mere stille har der været omkring teamet anden kører Juan Pablo Montoya, der dog er blevet nævnt i forbindelse med både Red Bull, Toyota samt Renault.
Men nu nævnes han som en af de fem kørere som McLaren teamet gerne ser som Fernando Alonso's teamkollega i 2007 sæsonen.

Martin Whitmarsh fra McLaren teamet oplyser at de fem kørere som man forhandler med i øjeblikket er: Kimi Raikkkonen, Juan Pablo Montoya, Lewis Hamilton, Gary Paffett og Pedro de la Rosa.
Hvis ikke disse kørere 'smutter til anden side', så er det blandt dem der skal findes en fast kører samt to testkørere til 2007 sæsonen.

Med en 'sandsynlig' Ferrari kontrakt til Kimi Raikkonen, så må Montoya nok være teamets mest oplagte valg til stillingen som fast kører, mens det nok kan regnes for helt sikkert at den ene testkører plads går til Lewis Hamilton, som et læreår inden han i 2008 måske får en fast plads i teamet.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk