Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.6.2011
 Canadas GP - tidligere pole positions
 Canadas GP - 3. fri træning
 
10.6.2011
 Canadas GP - 2. fri træning
 Canadas GP - 1. fri træning
 Bahrain bliver ikke til noget
 Flyttes det amerikanske GP 2012?
 Canadas GP - tidsplan
 

Hop til top11.6.2011

Canadas GP - tidligere pole positions

Klokken 19:00 i dag starter kvalifikationen til 2011 udgaven af Canadas Grand Prix, det 32 i rækken, i den forbindelse kigger vi her på hvem der tidligere har sikret sig pole position til løbet.
Tilbage i 1978 var det Lotus Ford køreren Jean-Pierre Jarier der sikrede sig pole position til det første Canadiske Grand Prix, og sidste år var det Lewis Hamilton der placerede sin McLaren Mercedes Benz racer på den forreste startplacering.

Mellem disse to præstationer af Jean-Pierre Jarier og Lewis Hamilton har flere andre kørere gjort sig godt bemærket i forbindelse med kvalifikationerne til Canadas Grand Prix - og for lige at blive ved Lewis Hamilton, så har han faktisk sikret sig pole position de sidste tre gange i træk!

Michael Schumacher er ubestridt den kører der har kørt sig til flest pole positions i Formel 1 historien, og han har da også rekorden for flest pole positions til Canadas Grand Prix.
1994 og 1995 satte Michael Schumacher pole position for Benetton teamet, og hele fire gange blev det til pole position i tiden hos Ferrari teamet, det var i 1997, 1999, 2000 samt 2001.
Som et lille kuriosum kan det i denne forbindelse nævnes at Michael Schumacher's lillebror Ralf satte pole position to gange for Williams teamet, det var i 2003 og 2004.

Den første kører til at sætte pole position to gange i Canada var Brabham-Ford køreren Brabham-Ford Nélson Piquet (sr.) i 1980 og 1981, yderligere gentog han bedriften i 1984 denne gang i en Brabham-BMW.
Den 'rekord' holdt indtil Ayrton Senna i 1988, 1990 samt 1992 placerede sin McLaren-Honda racer på pole position.

Ser man på listen over pole positions med team brillerne på, står det lige på toppen mellem Williams og McLaren teamne, de har begge holdt på pole position otte gange.
Ferrari teamet kommer ind på tredje pladsen med seks pole position.

I de 31 gange der har været kørt kvalifikation i forbindelse med Canadas Grand Prix, er der kun otte forskellige teams repræsenteret på den mest eftertragtede startplacering!

Canadas GP - tidligere pole positions:
År Kører Team
1978 Jean-Pierre Jarier Lotus-Ford
1979 Alan Jones Williams-Ford
1980 Nélson Piquet Brabham-Ford
1981 Nélson Piquet Brabham-Ford
1982 Didier Pironi Ferrari
1983 René Arnoux Ferrari
1984 Nélson Piquet Brabham-BMW
1985 Elio de Angelis Lotus-Renault
1986 Nigel Mansell Williams-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Alain Prost McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1991 Riccardo Patrese Williams-Renault
1992 Ayrton Senna McLaren-Honda
1993 Alain Prost Williams-Renault
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1995 Michael Schumacher Benetton-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1997 Michael Schumacher Ferrari
1998 David Coulthard McLaren-Mercedes
1999 Michael Schumacher Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2002 Juan Pablo Montoya Williams-BMW
2003 Ralf Schumacher Williams-BMW
2004 Ralf Schumacher Williams-BMW
2005 Jenson Button BAR-Honda
2006 Fernando Alonso Renault
2007 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2010 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes

AN  


Hop til top
Canadas GP - 3. fri træning

Red Bull køreren Sebastian Vettel, der vandt sidste års mesterskab og som fører dette års mesterskab, satte den hurtigste tid da Formel 1 kørerne var ude i deres tredje og sidste fri træning forud for Canadas Grand Prix.
Sebastian Vettel sluttede den fri træning med tiden 1:13,381, han var dermed 0,320 og 0,538 sekund hurtigere end kørerne på 2. og 3. pladserne - Ferrari's Fernando Alonso samt Nico Rosberg fra Mercedes GP teamet.

Lige så godt som det gik for Sebastian Vettel, lige så skidt gik det for hans teamkollega fra Red Bull Racing teamet - Mark Webber. På grund af et problem med raceren KERS system, kom han slet ikke på banen.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid / Diff. Omg.
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:13.381 21
2 5 Fernando Alonso Ferrari + 00.320 21
3 8 Nico Rosberg Mercedes + 00.538 29
4 6 Felipe Massa Ferrari + 00.575 20
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes + 00.954 18
6 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 01.088 16
7 7 Michael Schumacher Mercedes + 01.107 23
8 10 Vitaly Petrov Renault + 01.536 23
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes + 01.836 18
10 15 Paul di Resta Force India-Mercedes + 01.862 17
11 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth + 01.931 19
12 9 Nick Heidfeld Renault + 01.969 22
13 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari + 02.757 17
14 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari + 02.764 19
15 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari + 02.855 21
16 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth + 03.057 21
17 17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari + 03.325 22
18 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault + 03.712 21
19 21 Jarno Trulli Lotus-Renault + 04.142 24
20 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth + 05.529 20
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth + 05.692 19
22 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth + 05.832 22
23 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth + 07.094 19
24 2 Mark Webber RBR-Renault No time 0

AN  


 

Hop til top10.6.2011

Canadas GP - 2. fri træning

Formel 1 feltets anden fri træning forud for Canadas Grand Prix på Gilles Villeneuve banen blev en lidt for dramatisk affære, der sluttede med Ferrari køreren Fernando Alonso som den hurtigste kører på banen.
Fernando Alonso sluttede med at være henholdsvis 0,369 og 0,494 sekund hurtigere end Sebastian Vettel fra Red Bull teamet, samt Ferrari teamkollegaen Felipe Massa, der tog sig af 2. og 3. pladserne.

To gange blev denne fri træning stoppet med røde flag, og det var begge gange som følge af uheld i den første chikane.
Først var det Sauber Motorsport køreren Kamui Kobayashi der var uheldig, og anden gang Jerôme D'Ambrosio fra Virgin teamet.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid / Diff. Omg.
1 5 Fernando Alonso Ferrari 1:15.107 34
2 1 Sebastian Vettel RBR-Renault + 00.369 29
3 6 Felipe Massa Ferrari + 00.494 33
4 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 00.870 26
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes + 00.882 25
6 15 Paul di Resta Force India-Mercedes + 00.982 34
7 2 Mark Webber RBR-Renault + 00.995 28
8 10 Vitaly Petrov Renault + 01.217 32
9 9 Nick Heidfeld Renault + 01.315 32
10 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth + 01.580 28
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes + 01.798 16
12 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth + 01.834 39
13 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari + 01.944 32
14 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari + 02.577 34
15 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari + 02.650 20
16 21 Jarno Trulli Lotus-Renault + 03.363 33
17 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault + 03.375 38
18 17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari + 03.429 14
19 8 Nico Rosberg Mercedes + 03.494 38
20 7 Michael Schumacher Mercedes + 04.102 28
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth + 04.703 25
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth + 05.177 31
23 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth + 05.204 38
24 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth + 05.815 26

AN  


Hop til top
Canadas GP - 1. fri træning

Med en margen på over et halvt sekund var det Mercedes GP køreren Nico Rosberg der sluttede på 1. pladsen i den første fri træning forud for Canadas Formel 1 Grand Prix 2011 på Gilles Villeneuve banen.
Lidt atypisk i forhold til de tidligere fri træninger i år, var der godt aktivitet på banen, og flere kørere nåede op og køre over 30 omgange, blandt dem Nico Rosberg med 32 omgange.
Flittigste tester var Ricciardo med 35 omgange.

Efter 55 minutters blev den fri træning afbrudt på grund af et uheld, det var Red Bull køreren Sebastian Vettel der kørte galt i højre-venstre chikanen på vej op mod start og mål langsiden, her endte verdensmesteren i "The Wall of Champions".
Vettel kunne stige uskadt ud af raceren, men der forestår Ole Schack og de øvrige Red Bull mekanikere en stor opgave med at få bilen klar til 2. fri træning, fronten er svært beskadiget, og højre forhjul samt ophæng er rykket af bilen.

Da den fri træning blev startet igen, var det de to Ferrari kørere Fernando Alonso og Felipe Masse der lagde sig i toppen af tidstabellen, men i de sidste minutter måtte de se sig slået af Mercedes GP køreren Nico Rosberg der med en serie af hurtigste omgangstider tog sig af første pladsen.
For yderligere at understrege at Mercedes GP bilerne gik godt på banen i dag, klemte Michael Schumacher sin racer ind mellem de to Ferrari kørere i det sidste minut!

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid / Diff. Omg.
1 8 Nico Rosberg Mercedes 1:15.591 32
2 5 Fernando Alonso Ferrari + 00.548 27
3 7 Michael Schumacher Mercedes + 00.958 30
4 6 Felipe Massa Ferrari + 01.067 26
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes + 01.085 20
6 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 01.251 19
7 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth + 01.399 28
8 15 Paul di Resta Force India-Mercedes + 01.703 26
9 9 Nick Heidfeld Renault + 01.854 28
10 14 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes + 01.958 20
11 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari + 02.071 27
12 2 Mark Webber RBR-Renault + 02.229 30
13 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari + 02.867 31
14 10 Vitaly Petrov Renault + 02.915 15
15 18 Daniel Ricciardo STR-Ferrari + 03.057 35
16 1 Sebastian Vettel RBR-Renault + 03.261 8
17 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth + 03.341 20
18 21 Jarno Trulli Lotus-Renault + 03.683 29
19 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault + 03.831 30
20 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari + 03.986 26
21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth + 04.247 31
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth + 04.369 23
23 24 Timo Glock Virgin-Cosworth + 04.929 21
24 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth + 05.248 27

AN  


Hop til top
Bahrain bliver ikke til noget

Efter flere dagens utilfredshed blandt Formel 1-teams er det nu mere eller mindre sikkert: løbet i Bahrain bliver ikke til noget i 2011. Dermed vender kalenderen tilbage til den oprindelige udformning og løbet i Indien fastholdes den 30. oktober.

FOTA havde ellers afleveret et brev til FIA - som Jean Todt mere eller mindre blot videresendte til Bernie Ecclestone med besked om at finde på en anden løsning. Og da Bernie's muligheder var stort set udtømte, er resultatet blevet at løbet ikke bliver til noget i år. Folkene bag løbet i Bahrain erkender nederlaget i kampen mod uret. "Det er blevet klart at denne mulighed ikke længere kan gennemføres, og vi respekterer fuldt ud den beslutning," siger Zayed R Alzayani der er formand for Bahrain International Circuit.

Løbet forventes at blive afholdt igen i 2012 hvor de efter alt at dømme lægger asfalt til åbningsløbet.

BB  


Hop til top
Flyttes det amerikanske GP 2012?

Det kommende amerikanske Grand Prix som er planlagt til at køres d. 17 juni i Austin, Texas er måske - igen - en usikker størrelse.
Udover tilsyneladende økonomiske og organisatoriske problemer, så er der også klimaet at tage hensyn til.
I juni måned rammer temperaturen i området de 35 - 40 grader og er kombineret med meget høj luftfugtighed.

Det amerikanske GP er planlagt til at skal køres d. 17 juni, ugen efter det canadiske GP. Selvom det er samme kontinent, så er der himmelvid forskel på de klimatiske forhold.

Luftfugtigheden i Texas generelt er utrolig høj på denne årstid og kombineret med høje temperaturer der nærmer sig de 40 grader, kan det være en udfordring hele vejen rundt. Selv fra amerikansk side er der en vis bekymring om tidspunktet. Fra medicinsk side ser man hellere at løbet flyttes til efteråret hvor både temperaturer og luftfugtighed er på et væsentlig lavere niveau. Man frygter at der vil være alt for mange mennesker der bliver syge i varmen og den høje luftfugtighed. Men der er også andre problemer.


View over byggepladsen
(Foto: Circuit of the Americas)

Iagttagere skæver hele tiden til de økonomiske forhold i den store plan. Ifølge arrangørerne er alt på plads i forhold til byggeri og anlægsarbejde. Men det koster også penge at arrangere og få lov til at afvikle et Formel 1 Grand Prix. Ifølge arrangørerne så er delstaten Texas og bystyret i Austin gået ind som garanter for at i hvert fald det første års gebyr til FOM bliver betalt - hvilket ikke er sket endnu.

Det eksterne iagttagere hæfter sig ved i de økonomiske oversigter som de har haft adgang til, er den efterfølgende finansering. Her virker det umiddelbart som om at arrangørerne satser på at efterfølgende gebyrer skal betales af brugere og tilskuere af de nybyggede hoteller og andre faciliteter der er med i det store projekt som hovedplanen viser. Indtægterne fra hoteller og andre faciliteter samt tilskuernes andet forbrug i området skal financeres dette.

Der bliver noget at drøfte for de mange involverede parter. Holder byggeplanen som arrangørerne hævder at den gør?
Kan Grand Prixet flyttes på grund af de klimatiske forhold, og vil det kunne lade sig gøre af logistiske grunde? Det virker for så vidt ulogisk at skulle besøge det nordamerikanske kontinent 2 gange på en sæson, og vil også være fordyrende for de deltagende teams.
I den foreløbige kalender for 2012 er grand prixet som tidligere nævnt placeret midt i juni. Sidst på året plejer den endelige kalender at blive bekræftet fra FIAs side. Spørgsmålet er nu om det amerikanske Grand Prix bliver flyttet?

PDL  


Hop til top
Canadas GP - tidsplan

Alle sæsonen FIA Formula 1 Grand Prix weekender bliver stort set afviklet efter den samme tidsplan, og så alligevel ikke, for nu har vi jo også fået løb om aftenen.
Ved denne weekends Canadiske Grand Prix på Gilles Villeneuve banen er der, udover de seks timers tidsforskel mellem os og Canada, et par ændringer i tidsplanen, hvor man af hensyn til de europæiske TV-seere har rykket både kvalifikation og løbet en time frem i forhold til den normale tidsplan.

Canadas GP - tidsplan:
Dag Kørsel Lokal tid Dansk tid
Fredag den 10. juni 1. fri træning 10:00 16:00
2. fri træning 14:00 20:00
Lørdag den 11. juni 3. fri træning 10:00 16:00
Kvalifikation 13:00 19:00
Søndag den 12. juni Race 13:00 19:00
70 omgange á 4361 meter = 305,270 kilometer

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk