Tirsdag var Nick Heidfeld i aktion, og på den første dag, hvor der var våd vejbane at køre på, kørte han 49 omgange. Der var fokuseret på det mekaniske set-up, samt at finde et aerodynamisk set-up til Canada. Testen måtte dog ind i mellem afbrydes på grund af andres uheld rundt på banen.
Onsdag var det Jean Alesi der kørte, og han forsatte hvor Heidfeld slap. Derudover blev der også testet nogle nye ting dele til bremserne. Endvidere blev der også arbejdet med nogle ting omkring det variable indsugningssystem, som Prost benytter sig af. Alesi var mere heldig med vejret, der var varm og solrigt hele dagen. Begge kørere kørte med fulde brændstoftanke. I teamet var man tilfreds med stabiliteten i bilen, men ikke med de aerodynamiske tests.
Torsdag og fredag flyttede man testen til Vairano banen, hvor man skulle arbejde videre med specielt aerodynamiske tests. Testen på Vairano blev foretaget af Stephane Sarrazin, teamets testkører.
Efter at Alan Jenkins er blevet fyret, har der været en del forvirring i teamet, men man har ret hurtigt besluttet hvem, der skulle overtage hans job. Man har udpeget Jean-Paul Gousset, som i forvejen har en ledende stilling i teamets design afdeling.
Men ikke alle er tilfredse af den grund. Jean Alesi har været ude med en hård kritik af bilen igen. Det er specielt bagenden af bilen, som man i teamet åbenbart ikke har helt styr på. Det er et problem, som Alesi har gjort opmærksom på hele året, og nu er det blevet nok for ham: "Giv mig nogle få stykker træ, og nogle få vindstød fra mistralvinden, så kan jeg lave en bedre aerodynamisk effekt på bilen." Der er åbenbart ved at være en del frustration i teamet, også blandt kørerne. Statistisk set var det første år som Prost team det bedste. I 1996 scorede teamet 21 point og blev nr. 6 i konstruktørernes VM, siden er udbyttet blevet mindre.
Nu er Stepney tilbage for fuld styrke, men nu lader det til at han alene koncentrerer sig om sit arbejde som chefmekaniker. "Jeg har allerede et stort ansvar som chefmekaniker for Ferrari og mit fravær forstyrrede teamet under det europæiske grand prix," siger Stepney - men det kunne vist ikke ses på resultatet. Schumacher kunne godt vinde uden Stepney.
Men selvom han ligenu trækker sig som benzinpåfylder så kommer han måske stærkt tilbage. "Jeg besluttede at det ville være klogt at overlade dette ansvar til en anden mekaniker," siger han om rollen som påfylder. "Måske kommer lysten til at være med senere," siger han.
Løbet har sat sine tydelige spor. Mens finnen testede på Monza kunne det mærkes. "Mine hænder gør stadig ondt. De gav mig en del smerte som bestemt ikke gjorde testen meget nemmere," forklarede Mika Salo. Han er dog klar til det canadiske grand prix.
Eftermiddagens test var en blanding af lidt af hvert. De 2 løbsbiler blev pakket sammen, klar til forsendelse, og den sidste del af testen blev kørt i fjerdebilen, som er en decideret testbil. Nogle nye dele skulle testes.
Den sidste test blev foretaget i chassis no. 201 i fint vejr med temperaturer mellem 22 og 28 graders varme, mere eller mindre skyfrit hele tiden.
Så er der gang i nogle rygter igen igen. Grunden er, at første gang Michael Schumacher bruger det nye hjelmdesign, så kommer han ikke i mål. Rygterne siger, at MS er klar til at droppe det nye hjelmdesign, som egentlig skulle være en hjælp, for at man kunne kende forskel mellem de to kørere. Afhængig af MS's eventuelle overtro, skulle det ikke være nødvendigt at skifte igen.
Flere gange er Villeneuve sat i forbindelse med Benetton, men tidligere har Flavio Briatore næsten undskyldt at Villeneuve nok ikke kan overtales til at få en plads i teamet, eftersom deres racere er for ringe. Men nu ser det ud til at partner i det mindste vil sætte sig til bords for at diskutere om der er en lille chance for at sikre sig canadieren til Benetton/Renault.
Renault og Benetton har i sinde at finde den store tegnebog frem - og tilbyde Villeneuve en årsløn på lidt over 150 millioner kroner, hvis han vil underskrive en kontrakt der løber over to år. Villeneuve bekræfter at der er samtaler i gang. "Der er diskussioner i gang og ingen døre er blevet fuldstændig lukket, men jeg ved ikke hvornår jeg vil tage en beslutning," siger Villeneuve. Craig Pollock har afvist at BAR vil kunne matche Benettons tilbud. Fisichella er også blevet sat i forbindelse med Villeneuves sæde, så måske bytter de lige over...
Villeneuve er her foran Fisichella - bytter de to pladser, sådan som det rygtes?
Men Villeneuve har et svært valg - for på den ene side skal han forlade et projekt som er ved at skide fremad til fordel for et nyt projekt der skal starte fra nul, mod at han så tjener godt på det. Det er derfor ikke så underligt hvis Villeneuve forsøger at trække tiden lidt, så han kan få vurderet tilbudene, både økonomisk men måske også mere væsentligt: rent sportsligt.
Mere kortsigtet handler det selvfølgelig om løbet i Canada. "Monza er også betydningsfuld til det canadiske grand prix. Hastighederne er meget hårde for bremserne, hvilket jeg kun alt for godt ved efter min erfaring i sidste års løb hvor jeg crashede kraftigt blot tre omgange fra mål efter en fejl i bremserne," forklarer Frentzen der også har lidt at revanchere sig for efter kørerfejlen i Monaco.
Men Jenkins har næppe i sinde at blive arbejdsløs, så derfor er der nogle åbne muligheder. Han er blevet sat i forbindelse med mange teams - også flere af hans tidligere arbejdsgivere. Det mest oplagte ville være at han skifter til Jordan der kommer til at miste Mike Gascoyne om et års tid, men selvom Jenkins har været kendt for levere gode racere, så er dette års Prost-racer ikke noget at prale af.
En anden mulighed kunne være Toyota, som stadig ruster sig til deres entre i 2002 - nu ventes der på en melding fra Jenkins selv om hvad der er hans planer for fremtiden.
Der fik sidste års nummer 3 mulighed for at se på blandt andet det legendarisk kontroltårn samt hvordan banen i øvrigt kommer til at være. "Det er en god mulighed at inspicere banen, så det er perfekt at få et førstegangsindtryk af Indianapolis," siger Frentzen der blandt andet også tog til Amerika for at undgå at komme til at lide af jetlag.
Men Peter Sauber er mest stemt på at beholde Ferrari. "Intet er afgjort endnu. Det er oplagt at vi vil fortsætte vores samarbejde med Ferrari i yderligere et år eller to," siger den schweiziske teamchef. Blandt andet har Sauber i år nogle af de mest driftsikre motorer, som sjældent svigtede Ferrari sidste år.
Pres på Diniz?
Måske er der ved at komme lidt pres på Pedro Diniz til at levere en bedre indsats. Egentlig har brasilianeren kørt lige op med Salo i kvalifikationen, men det er finnen der har sikret point til teamet. Teamet har blandt andet fået testet Enrique Bernoldi der har ført sig frem i Formel 3000, men som dog ikke har været helt så heldig i klassen under Formel 1.
Salo har i løbene været bedre end Diniz - som her i Monaco hvor det er finnen forrst, mens Diniz kan skimtes i baggrunden
Trods dette har Peter Sauber lagt op til at Bernoldi måske kan blive et emne til 2001. "Han er et emne til næste sæson, men jeg ønsker ikke at lægge noget pres på Diniz," siger Sauber - men med sådanne udtalelser må der jo komme en eller anden form for pres…
McLaren har tegnet en ny samarbejdsaftale med TNT.
TNT er globalt foretagende som bl.a. giver sig af med ekspreslevering af post. Aftalen indebærer bl.a. levering af al McLaren merchandise. Og der er meget af det. Over 40.000 ordrer løber der ind om året. Ca. halvdelen via McLarens hjemmeside. Og alt det skal nu leveres af TNT. Det skulle betyde, at levering foregår endnu hurtigere end før. Internt i McLaren teamet skal man også bruge TNT. Er man et eller andet sted i verden og mangler en eller anden stump, vil TNT fremover sørge for leveringen. Også forsendelse mellem diverse underleverandører og McLaren, skal TNT stå for.
Der har, siden DC var ude for flyulykken, været fokuseret på hans fysiske tilstand. Det ser ud til at alt går fremad. Efter Monacos GP havde han stadig lidt smerter efter løbet, men det bliver mindre og mindre. Han har selvfølgelig ikke kunnet træne fysikken i samme omfang, som før ulykken. Men den store træningsmængde, som alle kørerne har, er selvfølgelig med til, at også DC kan bevare en del af sin fysiske form. Han har under testen på Monza udtalt, at det der næsten var det værste under GP'et var, at han skulle bruge en masse koncentration og energi på at køre bagved Trulli. Det havde været mindre belastende, at være foran ham. "Det var godt, ikke at skulle køre på den måde under hele løbet." Udtaler altså DC.
Ingen ændringer af nogle af kørerne. Der er hvad man i teamet udtaler. Man er ganske tilfreds med begge kørere. Dermed afliver man alle rygter om, at den ene eller anden af kørerne skulle stoppe eller forlade teamet. Bl.a. Niki Lauda har udtalt, at det ville være godt for Mika Hakkinens motivation, hvis han skiftede til et andet team. Men det bliver der ikke noget af. Hverken ifølge teamet eller Hakkinen selv. Heller ikke DC er på vej væk. Tværtimod er han meget tilfreds med som tingene er forløbet i år. Faktisk har han fået point i alle løb, undtagen i Australien, og i Brasilien hvor han blev diskvalificeret. Selv udtaler han, at alt er forløbet meget bedre for ham i år, bilen er blevet bedre, han selv har lært noget mere og er blevet bedre. Spændende bliver det at se om hvordan og på hvem teamet vil satse. Vil de satse på begge kørere? De ligger begge godt til i pointene.
Torsdag var Olivier Panis igen med på banen, i stedet for Mika Hakkinen. David Coulthard forsatte programmet med afprøvning af aerodynamiske ændringer, og test af nye mekaniske dele. Testen som David Coulthard har udført, er en del af et langtidsprogram, som McLaren løbende udfører, for hele tiden at finde nye og bedre dele til bilen.
Testen har haft flere formål. Selvfølgelig at forberede sig til det kommende GP, men også til det tyske og det italienske GP. Og teamet har haft travlt. Man har brugt tre biler til testen, og fire kørere. Alt i alt har man selvfølgelig fokuseret på at finde et grund set-up til Canadas GP.
Men der har også været plads til at arbejde på teamets udviklings chassis, også kaldet Athena 200. Onsdag fik teamet lidt af en overraskelse, da Zonta røg af banen lige før Parabolica svinget. Bilen var meget skadet og blev sendt retur til fabrikken til genopbygning, og heldigvis var Zonta uskadt, og han var således med til at færdiggøre testen.
Steve Farrell, Chefingeniør hos BAR: "Vi har glemt skuffelsen i Monaco, og har arbejdet intenst med vores store testprogram. Vi havde mulighed for igen at bruge tre biler. Alt i alt har vi kørt ca. 2500 km. og er meget tilfredse med resultatet. Bilerne synes at køre utrolig godt på medium- og low-downforce baner. Der ser godt ud til næste weekend."
I mens har testteamet haft deres at se til på Monza. Alle de sædvanlige forberedelser til det næste GP skulle foretages. Og mens Pedro de la Rosa har kørt de to første dage, så tog Jos Verstappen over til den sidste testdag. Han fik kørt 96 omgange, med hovedvægten af indsatsen lagt på test af aerodynamik og set-up. Han sluttede testen for Arrows teamet, med at sætte dagens fjerde hurtigste tid blandt deltagerne. Og er man i Holland søndag, vil Jos Verstappen på den tidligere F1 bane Zandvoort, køre nogle demonstrationsomgange, både i A21 GP bilen, men også i Arrows tosædede bil.