Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.6.2001
 Williams satser på Ralf Schumacher
 Roser til Räikkönen
 Ballade med Montoya
 
11.6.2001
 Canada - Ferrari race
 Canada - Williams race
 

Hop til top12.6.2001

Williams satser på Ralf Schumacher

Williams er et team i fremgang. Men hvem skal der satses på i fremtiden? Et oplagt emne vil jo være Ralf Schumacher efter hans anden sejr i år.

Williams har i samarbejde med BMW lagt en foreløbig strategi for fremtiden. I en sådan strategi indgår kørerne, som et af de vigtigste elementer. Efter at Williams har fået noget af den tabte succes tilbage via 2 sejre, kørt hjem af Ralf Schumacher, så skal der tænkes mere på fremtiden. Noget tyder på at Ralf Schumacher er en vigtig del af teamets fremtidige strategi. I hvert fald er der gang i forhandlingerne om en kontraktforlængelse. Ralf Schumachers nuværende kontrakt udløber efter sæsonen 2002. Hans manager, Willy Weber, har i maj måned haft flere møder med Williams teamet om en kontraktforlængelse. Meget tyder på, at Ralf Schumacher er køreren man vil satse på i fremtiden. En forlængelse af kontrakten skulle efter hvad der er kommet ud, dreje sig om 2 år.

BMW har også lidt at sige i planlægningen. Deres samarbejde med Williams er en langtidsaftale. De har udtalt efter det canadiske Grand Prix at man faktisk har nået mange delmål et år for tidligt i forhold til planlægningen. Nu skal der planlægges yderligere om fremtiden.

Noget tyder på at Williams har set rigtigt mht. Ralf Schumacher. Ferrari chefen, Jean Todt, siger om Ralf Schumacher, efter et meget direkte spørgsmål om Ralf Schumacher kunne finde plads hos Ferrari:
"Ralf Schumacher, selvfølgelig. Hvis ikke det var fordi vi i forvejen havde en Schumacher hos Ferrari, ville han være en af de mest oplagte emner."

Så for man nok ikke ret meget større anerkendelse. Spørgsmålet der næsten uværgeligt vil dukke op er, hvem skal være medkører hos Williams? Den seneste tid har ikke talt til fordel for Montoya. Først Frank Williams og Patrick Heads udtalelser om modenhed, og nu kontroversen med Jacques Villeneuve.

PDL  


Hop til top
Roser til Räikkönen

Hvis der er meget opmærksomhed rettet på Juan Pablo Montoya, så burde der være lige så meget rettet på Kimi Räikkönen.

Den unge finne, der debuterede i sæsonstarten for Sauber, har gjort det imponerende godt. Og det var endda på hængende hår at han kunne deltage i Formel 1. Hans karriere inden debuten i motorsportens fornemmeste klasse, var ganske kort. Kun 23 løb i langt lavere klasser. Det gjorde sig så også udslag i, at han kører på en midlertidig superlicens. Efterhånden er det vel ved at være noget underligt at den ikke er blevet permanent.

Synspunkterne om de nye kørere er meget forskellige. De fleste medier er meget begejstrede for Montoya. Især efter hans dueller med Michael Schumacher i Brasilien og Østrig. Kimi Räikkönen derimod har måske gemt sig lidt, men har kørt pænt, sikkert og roligt. Alligevel har sikret sig nogle points på en faktisk megen moden og velovervejet kørsel. Og ikke mindst, han har fået bilen i mål hver gang. Undtagen dog når der har været mekanisk defekt. Hans kørsel er blevet bemærket af bl.a. McLaren piloterne.

David Coulthard:
"Det undrer mig meget at medierne ikke har fokuseret mere på Räikkönen. Hans præstationer er langt mere imponerende end Montoyas. Hans modenhed på banen, hans opmærksomhed og påpasselighed under træning og det faktum at han opnår gode resultater, er meget mere imponerende end én der laver en masse forkludrede og mislykkede manøvre."

Mika Hakkinen:
"Han er virkelig god. Jeg må tilstå, at jeg virkelig nyder at se ham køre derudaf. Specielt ved det seneste Grand Prix i Canada. Vi startede side om side, og han maste bare på. Selvfølgelig er han ung og med masser af mod. Men han gør det godt, og som jeg sagde før - Da jeg fulgte ham på banen, så gjorde han det rigtig godt. Men selvfølgelig, da jeg overhalede ham i hårnålesvinget, var det uden problemer - det var fair nok. Men han er god."

Räikkönen har efter det canadiske Grand Prix ét point mere end Montoya. Montoya har opnået sine via en andenplads. I de resterende løb, ingen points. Räikkönen har ingen podieplaceringer, men har stille og roligt samlet sine points sammen. Og er kommet oftere i mål end Montoya. En egenskab der er utrolig vigtig.

PDL  


Hop til top
Ballade med Montoya

En af de nye i Formel 1 i år, Juan Pablo Montoya, er en ilter herre. Det har skabt visse vanskeligheder for ham i den sidste uges tid.

Det sydamerikanske temperament benægter sig ikke hos nogle af kørerne i Formel 1 feltet. Værst er det nok hos Juan Pablo Montoya. En hel del mennesker mener at mange af de afkørsler han har præsteret i år, skyldes hans iltre temperament. De to bosser i Williams teamet har da også været ude med riven fornyelig og sagt, at bl.a. Montoya skal til at opføre sig mere modent på banen.

I løbet af weekenden var der igen ballade med Montoya - denne gang uden for banen. Dvs. at det startede egentligt på banen. Under fredagens træning, havde Montoya og Jacques Villeneuve et mindre sammenstød på banen. Set udefra virker det som om at de to kørere misforstod hinanden under nedbremsningen til et sving og drønede sammen. Det skulle der lige snakkes om udenfor banen efter at træningen var afsluttet.

De to kørere mødtes og en større ordudveksling gik i gang. Bl.a. beskyldninger om at de var ude på at presse den anden ind i muren som omgiver banen. Det hele kulminerede da Montoya bad JV om at passe på - "Du har jo allerede slået én ihjel i år." Det ville JV selvfølgelig ikke have hængende på sig og tog fat i Montoya. Han tog fat i ham og skulle til at begynde at slå ham, men tililende fik skildt de to kamphaner fra hinanden. Charlie Whiting, FIA sikkerhedsdelegeret, fik fat i de to kamphaner og fik dem i enerum. Bernie Ecclestone blev involveret i det også. Det hele endte med - efter at de var blevet afhørt af Whiting og Ecclestone, at de begge to kunne forlade mødet med en alvorlig advarsel hængende over hovedet. Hvis de på nogen måde genoptager deres indbyrdes uenighed, så er der karantæne i 2 løb. Noget som ingen af dem sikkert vil undvære.

Men dermed var det ikke slut for Montoya. Teamchef Frank Williams havde også fat i Montoya. Meldingen til Montoya var - ifølge en kilde i teamet - at han (Frank Williams) på ingen måde vil tolerere den slags opførsel.

Gad vide hvad en gentagelse eller en lignende situation vil føre til? Fyring? Montoya har i forvejen allerede problemer med at følge med holdkammeraten Ralf Schumacher. Kan det være vejen tilbage til Williams for Jenson Button, som var ked af at skulle forlade teamet ved årsskiftet? Og som sikkert ikke er blevet mindre ked af det hos hans nye team.

En enkelt kører har kommenteret situationen med JV og Montoya. Det er Eddie Irvine, der helt står på JV's side i denne sag.
"Jeg mener at hans (JV) er på sin plads. Montoya er meget destruktiv på banen. Kommer man i vejen for ham, kører han ind i én. Mange er stadigt meget begejstret for ham, det forstår jeg ikke. Han kvalificerer sig langt bag Ralf og kører generelt noget langsommere, så jeg tror at presset på ham er ved blive for stort, og det har fået ham til at krakelere. Han har visse mangler endnu. Jeg tror at Indy bilerne er bedre til at kunne blive smidt rundt med. Formel 1 drejer sig mere om finesse og præstation, og det er noget han ikke har lært endnu."

Såvidt Eddie Irvine. De kommende Grand Prix'er vil vise hvordan Montoya håndterer den situation, som han har anbragt sig selv i. Det sydamerikanske temperament kombineret med omstillingen til Formel 1 fra Champ Cart er - som JV har antydet flere gange i andre sammenhænge - ikke nem.

PDL  


 

Hop til top11.6.2001

Canada - Ferrari race

Det var anden gang at de to Schumacher skulle starte ved siden af hinanden i denne sæson. Resultatet blev dog ikke det samme som sidste gang det skete.

Der var en anelse skuffelse at spore hos Michael Schumacher efter søndagens løb på Gilles Villeneuve banen i Montreal. Han havde selvfølgelig helst set at han selv vandt, men måtte tage til takke med 2 pladsen efter lillebror Ralf. Omvendt kan Ferrari vil heller ikke være utilfreds med at David Coulthard udgik af løbet, og at man trods alt sluttede løbet foran den anden McLaren bil. Vigtige points til de respektive mesterskaber.

Efter at have ført hele løbet måtte Michael Schumacher på et tidspunkt i pit. Og da Ralf Schumacher samtidigt kørte de hurtigste omgange i løbet og dermed skabte sig et forspring til sit eget pitstop, ja så var der ikke meget at gøre andet end at håbe. Men det lykkedes ikke at komme tilbage, men 2 pladsen var da i hus.

Rubens Barrichello havde knap så heldig en weekend. Kvalifikationen forløb ikke helt efter hans hoved. Og da han tidligt i løbet fik problemer med traction kontrollen, var det så som så. Et spind efter at han kæmpet sig op på 3 pladsen ødelagde løbet for ham. Og da han skulle undgå Montoya efter dennes møde med barrieren, og selv endte i barrieren, så kunne Barrichello godt pakke kufferten.

Michael Schumacher:
"Hvis jeg skal slås af nogen, er det godt at det er af min bror - heller ham end nogen anden. Jeg tror at vores forældre vil være stolte, da det er første gang at vi sammen står på podiet i denne rækkefølge. Jeg er glad for at slutte dagen med 6 vigtige points. Vi var det bedste Bridgestone hold i dag, og det var endda muligt at trække fra begge McLaren biler. Jeg vidste at Ralf ville være hurtig i dag, så vi håbede på at kunne trække pitstoppet noget længere. Men det var ikke muligt, og da vidste jeg at jeg ikke kunne vinde. Så længe han var bag mig, vidste jeg at han ikke ville gøre noget dumt. Efter pitstoppet prøvede jeg at indhente ham i håb at noget uforudset ville ske, men det gjorde det ikke, og fra da skulle jeg bare sikre mig 2 pladsen."

Rubens Barrichello:
"Faktisk lige fra starten havde jeg problemer med traction kontrollen, så jeg måtte slå den fra. Men det kostede et spind da jeg var ved at indhente Ralf. Efter det var bilen ikke så god mere, og da jeg fik indhentet Montoya kunne jeg ikke overhale ham, da jeg ikke havde traction kontrollen og bilen samtidigt var begyndt at overstyre for meget. Det gik helt galt da han tabte kontrollen med bilen. Jeg prøvede at undgå ham, men endte i barrieren. Alt i alt har det været en dårlig weekend for mig."

Jean Todt:
"Vi forventede et hårdt løb. Desværre mistede vi Rubens ret tidligt. Vi skal nu undersøge hvad fejlen var på hans bil og hvad det skyldes. I dag var trilogien Ralf Schumacher, Williams-BMW, Michelin dem der var stærkere end os og fortjente at vinde. Ikke desto mindre er det et rimeligt resultat for os, fordi vi udbyggede vores forspring lidt. Jeg er også glad for de resultater som Sauber og Prost har opnået i dag. 2 Ferrari mere i pointene."

PDL  


Hop til top
Canada - Williams race

Sjov statistik som Williams har i sæsonen indtil nu. 4 gange er bilerne kommet i mål. Resultatet er foreløbig 2 sejre, én 2. og én 5. plads.

Men dermed holder statistikken ikke op. Det var nemlig også dagen hvor det er 19 år siden at Williams første gang vandt en sejr i Canada. Samtidig var det Michelins anden sejr efter tilbagekomsten til Formel 1. Desværre kunne man ikke få begge biler med i pointene. Montoya lå ellers til det, men et møde med barrieren satte en stopper for det. Ralf Schumacher viste hele løbet igennem det potentiale som bilen og for så vidt også han selv har. Han nærmest skyggede storebror Michael løbet igennem, og da denne kørte ind til pitstop, var banen åben for nogle hurtige omgange, og det var nok til at sikre det nødvendige forspring til hans eget pitstop. Finishen kender vi, for første gang i Formel 1 historien, er et brødrepar på podiet som nr. 1 og 2.

Ralf Schumacher:
"Det var et godt løb i dag. Vi kørte sammen det meste af tiden, og jeg ventede kun på at Michael skulle lave en fejl, men det gjorde han naturligvis ikke. Jeg måtte vente på at se hvordan vores pitstrategi ville virke. Bilen og Michelin dækkene var bare perfekte. En stor tak til alle i teamet, som har givet mig en utrolig god bil og lavede et perfekt pitstop."

Montoya viste undervejs at han kan køre en Formel 1 bil, men også at han ikke kan. På 20 omgang nærmest tabte han bagenden af bilen, og det skal man ikke på den canadiske bane. Barrieren er ubarmhjertig. Og han måtte udgå. Han tog indirekte Rubens Barrichello ud af racet ved samme lejlighed. Rubens Barrichello lå lige bagved da Montoya ramte barrieren. I et forsøg på at undgå at ramme Montoya, skred Barrichellos bil ud, og ramte barrieren i den modsatte side af banen. Exit for ham også. Men var det en materialefejl der forårsagede Montoyas afkørsel? Det er måske det han selv ligger op til.

Montoya:
"Det føltes meget underligt da jeg kørte over kerbkanten og gav gas. Bilen skred eller hoppede nærmest ud til den ene side. Det underlige er, at jeg havde gjort nøjagtigt det samme i alle omgange på dette sted. Jeg ved hvor tæt på Rubens var, men det tog jeg helt roligt. Jeg prøvede at overhale Mika i den sidste sektor af banen. Det var det eneste sted hvor jeg var hurtigere end ham. Jeg synes at bilen var helt fin, men det var faktisk svært at komme til at overhale."

Frank Williams:
"Det var en sand team indsats. Vi vidste allerede hvor stærk BMW motoren er, og det bevidste vi i dag. En anden vigtig faktor var dækkene. De så jo næsten nye ud, selv efter 51 omgange."

Patrick Head:
"Det var et fantastisk flot løb af Ralf, som kørte et meget modent og hurtigt løb. Vi har alle været under pres i den sidste tid, fordi vi har haft problemer med holdbarheden."

Gerhard Berger:
"Det var det helt rigtige valg af dæk, selvom det var en lille ulempe i kvalifikationen. I hele weekenden har Ralf været utrolig stærk. Hans vilje har smittet af på hele teamet i denne weekend, og her har vi resultatet."

Men der er ikke meget tid til at hvile på laurbærrene. Når teamet kommer hjem fra Canada, tager man til Silverstone for at forberede sig til det næste Grand Prix på Nürburgring.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk