Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.6.2005
 Raikkonen vinder i Canada
 
11.6.2005
 BAR en pole
 

Hop til top12.6.2005

Raikkonen vinder i Canada

Finske Kimi Raikkonen vandt sæsonens tredie grand prix sejr i Canada i dag, efter et intenst drama i fronten af feltet. Fernando Alonso udgik og dermed skrumpede hans VM føring ned til 22 point.

Før starten så det ellers lovende ud for Alonso. Med 3. pladsen i kvalifkationen og fire pladsers forspring ned til Kimi Raikkonen, virkede det som om han bare skulle sørge for at holde bilen på banen og finnen bag sig, og så ville hans forspring blive øget.

Da så både han, og i særdelshed teamkammerat Fisichella, overrumplede Jenson Button og Michael Schumacher i starten, så det hele næsten afgjort ud. Schumacher fik en elendig start, og også de to McLaren racere, med Montoya forrest, kom forbi Ferrari raceren.

Både Jenson Button og Michael Schumacher skulle tidligt i pit. Begge kørere var på en trestops strategi, hvilket giver en del af forklaringen på deres pludselige succes i kvalifikationen. Mere overraskende var det så måske at de begge ikke formåede at omsætte det til noget i løbets tidlige stadier.

Buttons pitstop betød at McLaren racerne nu var lige efter Renault bilerne. Her var det stadig Fisichella der var i front, mens Alonso lå og kiggede nervøst i spejlene. Efter første runde pitstop var stillingen status quo. Alonso var umiddelbart et stykke efter Fisichella, men halede hurtigt ind på sin kollega.

At kom ubesværet forbi var ikke den store overraskelse. Mere overraskende var det da Montoya kort efter kom ligeså ubesværet forbi. Forklaringen kom dog i slutningen af omgangen hvor Fisichella kørte i pit. Hydrauliske problemer lød forklaringen. Og endnu engang virkede det som om Fisichella havde monopol på tekniske defekter hos Renault.

Nu var løbet så en kamp mellem Alonso, Montoya og Raikkonen. Men hurtigt faldt en af dem fra. Alonso kom for tæt på muren og fik ødelagt sit bagdæk. Forsigtigt listede han tilbage til pitten, men der måtte de opgive at få bilen ud igen. Montoya var nu alene i spidsen, med Raikkonen seks sekunder bagude.

Længere tilbage lå de to trestops folk, Button foran Schumacher og kæmpede deres duel. Den sluttede da Button lavede en fejl i den sidste chikane, ramte kerben og blev sendt sidelæns ind i betonmuren. Exit Button og en plads op til Schumacher.

Men tyskeren var for langt bagefter de førende til at han kunne komme til at spille en rolle i kampen om sejren. Tilsyneladende. For Buttons vrag holdt parkeret ved opløbsstrækningen og at fjerne en bil derfra er en lidt besværlig sag. Der er ikke nogen kran - derfor skal der en kranvogn på banen. Og derfor kom der en periode med safetycar.

Det tillod Michael Schumacher at komme tæt på de to førende. Tyskeren brugte, ligesom resten af feltet, safetycar perioden til at få overstået sit sidste pitstop. Raikkonen var den første af McLaren bilerne inde, så Montoya måtte vente en hel omgang. Da han endelig kom i pit var teamet så hurtige, at de kunne nå at sende ham afsted, så han kun tabte førstepladsen.

Problemet for Montoya var, at overså et rødt lys da han kørte ud på banen. Og ligesom i den almindelige trafik må man ikke kører når der lyser rødt. Andre forseelser i Formel 1 bliver straffet med en tur gennem pitten. Men at overse et rød lys er en lidt mere alvorlig sag. Juan Pablo Montoya måtte derfor se en sikker 2. plads blive forvandlet til en diskvalifiktation.

Samtidig havde Schumacher fået halet ind på Kimi Raikkonen, der dog svarede igen. Og gennem de sidste omgange var afstanden mellem dem mere eller mindre konstant. Først på de to sidste omgange fik Schumacher lukket hullet yderligere, men et decideret angrebsforsøg var der ikke tale om.

Jarno Trulli havde nok kørt et anonymt løb, men undervejs var han smuttet op på 3. pladsen. Men få omgange før mål mistede han denne placering, da han bremser gik op i sort røg. Det betød at Rubens Barrichello kunne gøre en god Ferrari dag bedre, da han overtog 3. pladsen. Barrichello var startet fra pitten, efter sit uheld i kvali

MMT  


 

Hop til top11.6.2005

BAR en pole

Jenson Button sikrede sig pole position i dag, da han med forbløffende lethed kørte hurtigtste omgang i en udramatisk, men anderledes, tidskørsel. Michael Schumacher blev 2'er og fik dermed sæsonens bedste udgangspostion.

Det startede ellers ganske fredeligt. Mark Webber var ude på banen som den anden kører og overgik planmæssigt Christian Kliens tid. Godt nok havde Webber et lidt for spændende øjeblik på vej rundt, men han overlevede og bragte bilen i mål. Ralf Schumacher var næste mand på banen, og da han ikke lavede nogle fejl af betydning rykkede han i front.

Men at tingene ikke var helt som de plejede leverede Christian Albers beviset på. Minardi hører til i bunden af feltet, hvor de på en god dag kan konkurrere med Jordan. Men Albers havde en anden plan. Han fik kilet sig ind mellem Mark Webber og Christian Klien. Flot resultat for en Minardi. De to Jordan kørere og den anden Minardi sluttede alle planmæssigt bag ved Klien.

Næste tegn på at tingene var lidt anderledes, var da Jacques Villeneuve ikke bare var hurtigere end holdkammerat Massa, men hurtigst af alle. Glæden for hjemmebanehelten var dog kort, da Takuma Sato kort efter overtog topplaceringen

Kimi Raikkonen der i de sidste par løb har været i virkelig storform, kom ind mellem Villeneuve og Sato, hvorefter Jenson Button satte sig på det hele ved at være lige over et halvt sekund hurtigere end sin holdkammerat.

De efterfølgende kørere var på intet tidspunkt i nærheden af Buttons tid. Michael Schumacher kom tættest på, men selvom han blev 2'er, så var han 0.258 sekund efter Button. Hans holdkammerat Rubens Barrichello fik aldrig nogen tid. På vej ned ad langsiden, udsendte hans Ferrari røgsignaler og han kørte direkte i pit.

Nick Heidfeld, der har klaret sig godt i de to forgående løb, var næstsidste mand ude. Men dennegang var der langt til de imponerende resultater. 1.8 sekund var han efter Button og endte nede som nr. 13 - lige foran Mark Webber.

Heller ikke den førende Fernando Alonso kunne stille noget op mod Buttons tid. Han måtte tage til takke med en plads som nr. 3, hvor han altså starter bagved Button og Schumacher. På 4. pladsen kom en godt kørende Fisichella. Montoya var for en gangs skyld bedste McLaren mand og starter som nr. 5, foran Sato og Raikkonen. 8. pladsen gik til Villeneuve.

For Toyota blev det ikke nogen god dag, Jarno Trulli blev bedste mand på en 9. plads, med Ralf Schumacher lige bagefter. Så der er byttet lidt rundt i forhold til hvad vi har set tidligere i år. Hvordan løbet spænder af, kan være svært at gætte på. Meget afhænger af hvor meget brændstof bilerne har haft med ombord. Man kunne være fristet til at mistænke BAR for at have kørt rundt på dampene. I al fald var Button ganske overlegen, mens Sato også var overraskende hurtig.

Også Jacques Villeneuve har måske valgt en "light" udgave , for dels at stive selvtilliden lidt af, og dels at vise sig lidt på hjemmebane. I den anden ende har man en skuffende Kimi Raikkonen, der kun blev 7'er og to Williams racere der ligger i den tunge ende af feltet. Heller ikke Red Bull, der ellers har imponeret, leverede varen i dag. Om Williams har fundet på en genial taktik, eller om Raikkonen og McLaren har, får vi først at vide i morgen. Men måske er det hele slet ikke spil for galleriet - måske passer banen bare til BAR og til Ferrari.

Under alle omstændigheder må det siges at Ferrari og Michael Schumacher nu har fået sæsonens hidtil bedste chance for en sejr, og det er en sejr de vil forfølge indtil den enten er i hus eller uden for rækkevidde. Spændende skal det nok blive.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk