For tiden er Prodrive ganske optaget af at køre Le Mans hvor de står bag de tre nye Aston Martin racere der debuterer i LMP1. Alligevel var der skuffelse hos Prodrive over FIAs valg. "Vi er naturligvis skuffede over FIAs beslutning om ikke at medtage Prodrive på den foreløbige liste for 2010, da vi mener vi har ressourcerne og set-up'et til at være konkurrencedygtige i Formel 1 og vil være en positiv tilføjelse til sporten," siger teamchef David Richards.
Han har dog stadig god mulighed for at komme til 2010-mesterskabet hvis det viser sig at flere af de deltagende teams ikke frafalder deres forbehold mod reglementet for 2010, hvormed der nok vil blive plads til Prodrive. "Vi må vente og se hvordan tingene udvikler sig i næste uge indtil deadline som er sat af FIA til 19. juni. Vi er stadig parata og klar til at sætte voresp plan i gang hvis forholdne tillader det. Som vi har set før er der også mange ændringer frem og tilbage i Formel 1."
FIA har ellers skrevet dem ind i 2010, mens flere andre teams har fået at vide at de skal fjerne deres forbehold. Grunden er at FIA mener de har en længere aftale med deltagelse fra Ferraris side - en aftale Ferrari mener ikke er gældende efter de seneste problemer med at få reglementet på plads.
I en meddelelse fra teamet lyder det: "Ferrari tiltrådte den 29. maj til 2010 mesterskabet under visse forbehold. Indtil i dat er disse forbehold ikke blevet imødekommet. På trods af Ferraris tidligere skrevne henvendelse til FIA om ikke at blive inkluderet, har FIA medtaget Ferrari som en deltager uden forbehold i næste års Formel 1-mesterskab. For at afklare enhver tvivl, gentager Ferrari at vi ikke deltager i 2010 mesterskabet under det reglement som er blevet præsenteret af FIA i modstrid med Ferraris skrevne rettigheder."
De øvrige teams har frem til den 19. juni for at fjerne deres forbehold, og der kommer til at være tætte forhandlinger for at Formel 1 ikke skal ende i det totale kaos.
Nogle har fået direkte besked om at fjerne deres forbehold - det skal ske inden 19. juni. Ellers er de ikke med i 2010.
5 teams som er med i dag har fået en plads i feltet: det drejer sig om Ferrari, Williams, Force India samt Red Bull og Toro Rosso. Det forventes dog at både Ferrari og de to Red Bull-teams protesterer og mener at de også er indtrådt med forbehold. FIA mener dog at de, enten er indtrådt for 2010, eller har tidligere aftaler der binder dem til 2010 og nogle år frem.
I FIAs meddelelse er der yderligere nogle teams med, men de skal ubetinget fjerne deres forbehold inden den 19. juni. Det drejer sig om McLaren, BMW Sauber, Renault, Toyota og det førende Brawn GP team. Hvis ikke de tiltræder, er de ude i 2010.
Nye team i Formel 1 bliver Campos Grand Prix, Manor Grand Prix samt det amerikanske US F1. Alle tre kommer til Formel med opbakning fra Cosworth der bliver deres motorleverandør.
Tør man forestille sig at FOTA medlemmerne gør alvor af deres trussel om at trække sig fra FIA Formel 1, ja så er kørerne hos de respektive teams klar til at følge deres teams. Selv Lewis Hamilton som enten ikke har villet ytre sig eller er kommet med intetsigende politiske svar, træder nu frem og følger sine kollegaer.
Det betyder at såfremt at de 8 tilbageværende FOTA medlemmer trækker sig, så forsvinder der 16 kørere sammen med dem. Sker det, så kan man i første omgang spørge sig selv om hvad FIA Formula One World Championship så er værd. Der vil ganske givet stå andre kørere klar, men af megen forskellig kvalitet. Intet er dog besluttet endnu, men et umiddelbart skrækscenarie er det.
Fernando Alonso virker som en der er godt og grundigt træt af hele polemikken, han vil angiveligt hellere køre i fred og ro. Han har på det seneste i stor udstrækning udtalt til næsten alt og alle, at han hellere vil køre stort set alle andre steder end i "det nye Formel 1" som han kalder det. Lewis Hamilton udtrykker det samme omend mere teamkorrekt.
"Jeg har en kontrakt med mit team, og der hvor de beslutter sig for at deltage, er jeg også at finde. Sådan er det bare og det gælder efter alt at dømme alle os kørere."
Dermed mener Lewis Hamilton at alle der har en kontrakt med et FOTA team for 2010 og videre, og hvor teamet vælger at forlade FIA Formel 1, ja så følger køreren selvfølgelig og kontraktmæssigt sin arbejdsgiver. Mon nogen kørere har en klausul hvor man kan forlade et team, såfrem teamet vælger at forlade Formel 1?