Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.6.2002
 Intern uro hos McLaren?
 Jaguar håber på store forbedringer
 Schumacher kan miste sejren i Østrig
 "Jeg er meget stolt"
 
12.6.2002
 Irvine tilbage til Jordan?
 Omstrukturering hos McLaren
 Webber på vej væk?
 

Hop til top13.6.2002

Intern uro hos McLaren?

McLaren har endnu ikke fået det optimale ud af sæsonen, men DC's seneste 2 løb har givet grobund for uro internt i teamet. Årsag: Kørernes kontrakter.

McLaren har i de seneste 2 løb hentet 16 points takket være 1 første og en andenplads til DC i Monaco og Montreal. Efter det canadiske Grand Prix var DC så uforsigtig at udtale at hans kontrakt med teamet er på plads for sæsonen 2003. Det vil i givet fald blive hans ottende sæson for teamet. Dog kan der være tvivl om hans plads af flere årsager.

Den første er tvivl om bilens kvaliteter i den første del af sæsonen. Der var sået tvivl om bilens hurtighed, bl.a. fik Mercedes en del kritik for deres motor. Efter at Jean Alesi havde været ude at teste bilen, udtalte franskmanden at han ikke mente at der manglede motorkraft i bilen. Jean Alesi fik derefter mundkurv på og måtte ikke udtale sig mere om hvordan han havde oplevet testen af bilen.

Dernæst kommer så DC's sikre udtalelser om sin kontrakt med teamet. Det er sådan at i kulissen står Mika Hakkinen stadig og ser på. McLaren og Mika Hakkinen har stadig kontrakt med hinanden. Ron Dennis har i et interview med ITV sagt at han har haft 2 lange møder med Mika Hakkinen, og at der i Mika Hakkinens kontrakt er tilføjet i forbindelse med hans sabbatår at der inden en bestemt dato, skal være en afklaring på om han vil køre igen eller ej. Situationen er så den at McLaren har en form for et luksusproblem til næste år. På kontrakt som kører er der 3 kørere, nemlig Mika Hakkinen, David Coulthard og Kimi Räikkönen. Der hvor der kan være tvivl er om kontrakten med Räikkönen gælder for et år og med en option for et år mere. Er det tilfældet kan en af de andre blive "ofret". McLaren måtte betale Peter Sauber et ret stort beløb for få Räikkönen over i McLaren lejren. Hvis Räikkönen bliver degraderet til testkører eller udlejet, er han en af verdens absolut dyreste testkører. Ron Dennis som har en vis forkærlighed for Hakkinen kan også vælge at tage Hakkinen ind igen. Spørgsmålet er så hvor hurtig og motiveret Hakkinen egentlig er efter et års pause. Meget er sket med bilen på det tekniske område. Har Hakkinen holdt sig opdateret? Intet tyder på at han endnu har været ude at teste bilen for i det mindste at få en fornemmelse af den.

En anden mulighed er at lade DC være en super testkører og så lade Hakkinen få sædet. Det mest sandsynlige er nok at lade DC og Räikkönen forsætte. Men det lader til at meget afhænger af Mika Hakkinens beslutning. Der er sat en dato på denne beslutning som er en dato som tilsyneladende kun Ron Dennis og Mika Hakkinen kender. Efter hvad Ron Dennis har ladet forstå, skal DC ikke føle sig alt for sikker.

PDL  


Hop til top
Jaguar håber på store forbedringer

Grønt er som bekendt håbets farve. Jaguar har haft en katastrofal sæson hidtil, nye forbedringer skal give teamet nye forhåbninger, men det skal snart være.

Jaguar har haft en meget dårlig sæson hidtil i år. Arrows med samme motor kører fra dem gang på gang. I kvalifikationerne slås man med Minardi om at undgå de to nederste placeringer. Det må være en trist situation for Jaguar og ikke mindst Ford som jo ejer Jaguar. Til det engelske Grand Prix på Silverstone stiller Jaguar op med en helt ny aerodynamisk pakke som man forventer sig utrolig meget af. Ellers er der ikke ret meget at gøre i år.

Teamet har siden de indledende test til denne sæson kæmpet med en dårlig aerodynamik. Der er kommet små forbedringer løbende men lige meget har det hjulpet. Da man fik sin egen vindtunnel i det engelske virkede det ellers som om at det gik fremad, men det var kun sporadisk. Efterhånden begynder det at virke som en frustration for flere i teamet bl.a. Eddie Irvine, som har udtalt at hvis ikke bilen bliver bedre efter det engelske Grand Prix skulle man måske se sig om efter et andet sæde. Irvine har også sagt at den nye bil næsten umuligt kan blive ringere end den nuværende. Der har da også været rygter fremme om at Irvine skifter til Jordan, men det kan i første omgang klassificeres som hørende til under "Silly Season" indtil der kommer mere konkret på bordet.

Teamet har travlt med den næsten nye bil. Man udtaler dog at man er presset af tid og mandskabsmangel. Man har tilsyneladende valgt at arbejde både på den nuværende og den nye bil. Teamets tekniske chef, Günther Steiner, har udtalt at der er mange kræfter sat ind på at få den nye aerodynamiske pakke færdig til engelske Grand Prix. Man har fundet hvad der skal ændres og de nye ting og dele er sat i produktion. Når de ting er færdige skal det hele testes. Jaguar har travlt nu i de sidste uger indtil den 7. juli hvor det engelske Grand Prix køres. Hos Jaguar håber man stadig at farven holder hvad den er kendt for.

PDL  


Hop til top
Schumacher kan miste sejren i Østrig

Michael Schumacher kan risikere at miste sin "sejr" fra det østrigske Grand Prix. Ifølge det tyske Auto, Motor und Sport, så har FIA måske til hensigt at give sejren til Barrichello.

Det tyske motorsportsblad Auto, Motor und Sport har ry for at være noget af det mest pålidelige når det gælder det skrevne stof. Bladet har i det seneste nummer citeret en udtalelse fra FIA - det vides endnu ikke om det er en officiel udtalelse, som bladet også gør opmærksom på - at der arbejdes på at give sejren til Rubens Barrichello. En så tydelig teamordre er vist aldrig set i motorsport. I hvert fald rejste det et ramaskrig over alt. Det var heller ikke det mest heldige Ferrari har fundet på.

Det er dog endnu ikke afgjort. FIA skal nemlig vurdere løbet, og specielt hvad der skete på de sidste omgange i løbet. Den 26. juni er der indkaldt til høring i Paris. Der skal de involverede parter høres om forløbet. En unavngivet talsmand fra FIA siger at ingen fra FIA må og kan udtale sig forud for høringen. Og da slet ikke fordi der endnu ikke er besluttet noget.

Skulle det ske at man giver sejren til Barrichello, sker der for så vidt ikke andet end at Michael Schumachers forspring til nr. 2 bliver 4 points mindre. Om der så følger andre påtaler eller andet til Ferrari er der ikke noget snak om - endnu.

Spørgsmålet er så hvordan man internt hos Ferrari vil forholde sig til afgørelsen. Michael Schumacher har efter det østrigske Grand Prix at kørerne ikke vil adlyde en evt. teamordre igen. Til gengæld har Jean Todt antydet at man ikke vil udelukke at en lignende teamordrer kan komme på tale igen. Flere andre teams har igennem tiderne antydet at de har brugt teamordrer. Lillebror Ralf har ved et par enkelte lejligheder fået teamordre fra Williams cheferne, men det har knebet med at adlyde. Eneste måde direkte at undgå teamordrer er vel ved at lave et forbud i mod, men spørgsmålet er så hvordan det skal kontrolleres. De nye regler for tovejs telemetri giver nye muligheder i den retning.

PDL  


Hop til top
"Jeg er meget stolt"

Ferrari chefen, Jean Todt, er til tider en meget følelsesladet mand. Det passer godt til den italienske mentalitet. Denne gang er det en berettiget følelse.

Michael Schumachers sejr i det canadiske markerede nemlig flere begivenheder for Ferrari. Begivenheder som Jean Todt har været en stor deltagende part i.

Det var Michael Schumachers femte sejr i Canada, det var hans sejr nr. 40 for Ferrari, det var Ferraris sejr nr. 9 i Canada, men ikke mindst, det var Ferraris Grand Prix sejr nr. 150. En utrolig flot præstation af italienerne. Man kan så sige at de har haft mange år til det. Nærmeste forfølgere er McLaren med 135 sejre og Williams med 108. Men ingen tvivl om at Ferrari dermed kan markere en lang glorværdig og farverig deltagelse i Formel 1, krydret med mange op og nedture og ind i mellem også skandaler.

Jean Todt:
"Der er mange vigtige personer som bekræfter Ferraris kvaliteter. Det er stort for Ferrari, men for mit eget vedkommende, må jeg tilstå at dér er jeg lidt egoistisk. Hvad tæller mere end det jeg har været med til at opbygge siden jeg kom til Ferrari? Jeg har altid elsket Ferrari, fordi jeg tror at har man motorsport som en lidenskab, så kan man ikke komme uden om Ferrari. Så jeg er selvfølgelig stolt over at være i spidsen for Ferrari."

Jean Todt har et eller andet med McLaren som han respekterer meget.
"McLaren er nu nr. 3 i konstruktørernes mesterskab. De har hentet meget i de seneste 2 løb. Det er en verden hvor tingene kan ændres meget hurtigt."

Men Ferrari og Jean Todt vil videre. Teamet tester i denne uge flere steder. På Mugello har Luca Badoer været i ilden og Michael Schumacher forsætter til og med torsdag. Luciano Burti er på Jerez hvor han tester dæk fra onsdag til og med fredag. Forude lurer endnu et verdensmesterskab, så forberedelserne ligger ikke på den lade side.

PDL  


 

Hop til top12.6.2002

Irvine tilbage til Jordan?

Eddie Irvine, der debuterede i F1 for Jordan i 1993, kan måske være på vej tilbage. I al fald skulle sponsoren Benson & Hedges være interesseret i en brite i den ene bil, og det har der ikke været siden 1999 da Damon Hill kørte den ene Jordan.

Irvine debuterede i Det Japanske Grand Prix og blev blandt andet hilst velkommen af Ayrton Sennas lige højre, da brasilianeren mente at Irvine havde opført sig uheldigt på banen. Året efter fik Irvine tre løbs karantæne efter endnu en uheldig episode.

Men allerede i 1996, efter kun to sæsoner og en sjat, som F1-kører, kunne nordireren, sætte sit navn på en kontrakt med Ferrari. I fire sæsoner var han derefter andenkører for Schumacher, uden nogen sinde at true ham rigtigt. Det var først da Schumacher blev sat ud af spillet i midten af 1999, og Ferraris VM håb nu hang på Irvine, at han virkelig kom op i omdrejninger. Tidligere på sæsonen havde endelig vundet sit første løb, og nu fulgte tre sejre til, men til sidst blev han alligevel slået af Häkkinen.

Siden har Irvine været mest kendt for at udgå med Jaguar raceren og komme med en masse kommentarer om alt og alle. Sidste år ræsonerede han sig blandt andet frem til at han måtte være den næstbedste kører i F1, fordi han var den der havde været tættest på Schumacher. Häkkinen blev udelukket fordi han i 1992 kørte for Lotus sammen med Johnny Herbert, der ofte var hurtigere end Häkkinen. Og samme Herbert, havde senere kørt sammen med Irvine og aldrig været i nærheden af Irvines tider. Jo jo - Irvine er logikkens mand!

Men når nu sponsoren er parat til at betale Irvines ret store honorar, er det slet ikke utænkeligt at han vender tilbage til det team, der i sin tid gav ham den første chance. Her kan han jo passende afløse Sato, som blev ansat for at man kunne holde på Honda, sandsynligvis uden held.

Selv siger Irvine at han bare gerne vil have en god bil, og at lønnen ikke betyder så meget mere. Men meget afhænger af hvordan resten af sæsonen forløber for Jaguar, og om de, på deres side, egentlig er interesseret i den løntunge Irvine.

MMT  


Hop til top
Omstrukturering hos McLaren

Sidste år var McLarens tekniske direktør og superdesigner, Adrian Newey, i Jaguars søgelys. Det endte med at McLaren beholdte Newey. Nu får han nye opgaver.

Jaguar med Niki Lauda i spidsen havde sidste år meget travlt med at sikre sig Adrian Newey. Hans kvaliteter er der vist ingen tvivl om. Men i sidste øjeblik lykkedes det med besvær for McLaren at beholde Newey i teamet. Nu vil man omstrukturere internt for at Newey får sine krav opfyldt.

Newey har designet flere af McLarens rigtig gode biler i flere år bl.a. Hakkinens VM vindende biler. Det gør ham eftertragtet og det var lige ved at det lykkedes for Jaguar sidste år at sikre ham, men som bekendt mislykkedes det. En af grundende til at Newey var på vej væk var, at han ikke følte at han fik udfordringer nok. Det kunne han i den grad få hos Jaguar. For at blive hos McLaren ville Newey have nogle ting opfyldt. Og det får han nu.

Man har simpelthen sat ham til at omstrukturere hele den tekniske afdeling, så han selv får frie hænder til at arbejde med andre ting end lige netop Formel 1 biler. Grundstrukturen bliver sådan at han kan uddelegere arbejdet til et antal chefdesignere og ingeniører. Dog har han stadig hovedansvaret, og det er meningen at han stadig skal stå til rådighed når det er påkrævet.

En anden interessant ting i den forbindelse er McLarens interesse for Arrows's tekniske direktør, Mike Coughlan. En mand med meget kompetence. Måske skal han ind og være en af Neweys nærmeste medarbejdere.

De store teams har i dag mere end 100 ingeniører. Til forskel fra tidligere hvor alle havde en bred viden, er de i dag specialister indenfor et eller to områder. Derfor stilles der andre krav, og som resultat af det omlægger McLaren den tekniske afdeling. Med andre ord slår man faktisk to fluer med ét smæk på denne måde.

PDL  


Hop til top
Webber på vej væk?

Den australske kører Mark Webber har imponeret mange med sin kørsel i Minardi i år. Udover at han altid er hurtigere end den tvivlsomme Yoong i den anden Minardi, så har Webber scoret point og gennemført langt de fleste af løbene.

Og det er selvfølgelig ikke gået ubemærket hen. Blandt andet skulle Briatore fra Renault være interesseret i Webber, men også Toyota skulle angiveligt være interesserede. Men som altid er der en masse rygter i øjeblikket, om hvem der skal køre hvor. Men at Webber er interessant for flere "mellem" team, kan der vist ikke være nogen tvivl om.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk