Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.6.2010
 Webber rykkes 5 pladser bagud på startgridden
 Test af 2011 dæk specifikation
 
11.6.2010
 Canadas GP - 1. fri træning
 

Hop til top13.6.2010

Webber rykkes 5 pladser bagud på startgridden

Efter at have kvalificeret sig til anden startplacering til dagens Formel 1 Grand Prix på Circuit Gilles Villeneuve i Canada, må Red Bull køreren Mark Webber fra Australien nu se sig hensat til en startplacering som nummer seks.

Grunden til at Mark Webber rykkes bagud på startgridden er at Red Bulle teamet har set sig nødsaget til at udskifte gearkassen på hans racer, og her foreskriver reglementet at man så skal rykkes de fem placeringer bagud.

Dette er selvfølgelig ærgerligt for Mark Webber, mens teamkollega/-konkurrent Sebastian Vettel nok smiler lidt, da han nu rykker op i første startrække ved siden af pole position køreren Lewis Hamilton fra McLaren teamet.

AN  


Hop til top
Test af 2011 dæk specifikation

Som de fleste nok ved, har Bridgestone valgt at forlade Formel 1 cirkuset, efter mange år som trofast dæk leverandør. Hvem den nye leverandør bliver, står endnu hen i det uvisse, med både Pirelli og Michelin som en mulighed.

Men beslutningen trækker ud og det har nu fået flere teams på banen, med udmeldinger omkring vigtigheden af, at et snarligt valg bliver truffet. Kernen i dette er, at teamene står foran at skulle påbegynde udviklingen af næste års racer og for at den kabale skal gå op, er de nødt til at få data på de nye dæk. Dækkene spiller i dag en så væsentlig rolle under udviklingen af bilen, da de har stor indflydelse på både vægtfordeling og aerodynamik. Og da ingen ønsker at udvikle med bind for øjnene, er utålmodigheden så småt begyndt at indfinde sig og presset for en afklaring øget.

Ross Brawn fra Mercedes GP er dog overbevist om at de nok skal få muligheden for at teste næste års dæk allerede i år. Han forudser en test sidst på sommeren med den nye leverandør. For dog at kunne komme i gang med udviklingen af næste års racer allerede nu, har teamene sat sig sammen og udviklet en krav specifikation til den nye dæk leverandør. På den måde har både teamene og den kommende dæk leverandør noget at forholde sig til.

MR  


 

Hop til top11.6.2010

Canadas GP - 1. fri træning

Én lufttempertur på 18 grader, asfalttemperaturen på 22 grader med lidt vind og en luftfugtighed på 71 % - det er hvad der mødte Formel 1 kørerne da de skulle starte den første fri træning forud for det Canadiske Grand Prix. Og som vanligt er det installationsomgange der bliver kørt i første omgang. Men mon ikke der bliver lidt mere aktivitet en vanligt, da det er en bane der kun køres på et par gange om året.

Forventningerne holdt ikke stik idet der som sædvanligt gik rigtig lang tid inden kørerne for alvor indfandt sig. Der blev kørt en hel del installationsomgange inden den første rigtig tid blev sat. Det var Kamui Kobayashi i BMW Sauber Ferrari bilen der fik fornøjelsen af at sætte den første noterede tid som lød på 1:28.723. Tiden blev sat lige efter at den første halve time var gået.

Han fik dog hurtigt følgeskab af Jaime Alguersuari i hans Toro Rosso bil der var 2,2 sekund hurtigere. De duellerede så over de næste minutter om hvem der skulle være hurtigst, de fik dog følgeskab af Bruno Senna i HRT raceren. Han var dog i første omgang godt 5 sek. efter de to. Efter 40 minutter har hele 6 kørere sat en tid - imponerende.

Efter halvdelen af tiden i den første fri træning er gået har alle de nye teams været på banen samt Williams og Toro Rosso kørerne. Det er for så vidt også naturligt i og med at det er blandt disse teams, man finder de kørere der aldrig har kørt på banen tidligere.

Efter 40 minutter har det meste af feltet efterhånden fået bevæget sig ud på banen og får sat deres tider. Mercedes motorer indtager de 3 første pladser med Jenson Button som foreløbig hurtigst efterfulgt af Lewis Hamilton og Michael Schumacher. Hurtigste tid hedder nu 1:19,315.
Med 32 minutter tilbage har Ferrarierne også blandet sig i toppen. Jenson Button og Lewis Hamilton er stadig de to forreste, mens Fernando Alonso har overtaget den øjeblikkelige tredjeplads. Felipe Massa er på syvendepladsen. Også Nico Rosberg i Mercedes har indfundet sig i nærheden af toppen. Eneste kører der pt. ikke har sat en tid er Lucas di Grassi i hans Virgin racer, hvilket indikerer tekniske problemer med bilen.

Lucas di Grassi gør dog et forsøg med det resultat at bilen stopper i anden sektion og dermed gult flag på stedet. Da der mangler 20 minutter er stillingen i toppen den at Jenson er hurtigst efterfulgt af Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Robert Kubica, Nico Rosberg og Michael Schumacher. Buttons tid hedder nu 1:18.127.

Sandelig om ikke Michael Schumacher får sig trængt ind mellem de to McLaren kørere og er dermed næsthurtigst pt. Robert Kubica i Renault har desuden byttet plads med Fernando Alonso. Aktiviteten på banen er inde i stille fase hvor kun få kørere er på banen ad gange.

Med 7 minutter tilbage er stillingen i top 6 uforandret mens der længere nede i tabellen sker små rokeringer. Toni Liuzzi viser gode takter i hans Force India racer og har kørt sig ind på syvendepladsen godt 1 sekund efter Jenson Button. De sidste minutter bliver præget af stor aktivitet hvor de seneste justeringer på bilerne skal afprøves inden afslutningen på denne session.

Toni Liuzzi får dog ikke lov til at beholde syvendepladsen. Sebastian Vettel kører sig ind foran både Liuzzi og Nico Rosberg i de døende minutter. Nico Rosberg laver dog om på det på sin absolut sidste omgang kører sig ind på fjerdepladsen foran Sebastian Vettel og Robert Kubica.

Den anden fri træning køres kl. 20,00 dansk tid.

Tiderne fra 1. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg.
1 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:18.127 23
2 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:18.285 0.158 19
3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:18.352 0.225 19
4 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:18.356 0.229 23
5 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:18.549 0.422 27
6 11 Robert Kubica Renault 1:18.662 0.535 19
7 8 Fernando Alonso Ferrari 1:18.726 0.599 21
8 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:19.097 0.970 25
9 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:19.282 1.155 31
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:19.313 1.186 19
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:19.373 1.246 12
12 7 Felipe Massa Ferrari 1:19.511 1.384 21
13 12 Vitaly Petrov Renault 1:19.549 1.422 24
14 6 Mark Webber RBR-Renault 1:19.609 1.482 26
15 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:20.186 2.059 33
16 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:20.320 2.193 27
17 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:20.584 2.457 21
18 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:20.823 2.696 28
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:21.869 3.742 24
20 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:21.977 3.850 27
21 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:22.543 4.416 12
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:22.701 4.574 28
23 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:22.713 4.586 20
24 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth No time 4

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk