Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.6.2001
 Zonta vil blive i feltet
 
13.6.2001
 Canada set med grønne øjne
 Newey-sagen er lukket
 

Hop til top14.6.2001

Zonta vil blive i feltet

Det var et skuffet Jordan-team, der forlod Canada for at teste videre på , men der var lyspunkter ved løbet. Ricardo Zonta var et af dem.

Ricardo Zonta var tilbage i feltet i det canadiske GP i weekenden for første gang siden sidste sæson. Det klarede han i fin stil ved at afslutte løbet som den eneste af de fire Honda-kører, selvom det var med kort varsel, at han overtog Heinz-Harald Frentzens sæde. Tyskeren kom ud for en ulykke i fredagens fri træning og måtte melde fra til løbet pga. hjernerystelse.

Zonta var da også den dårligst placerede Honda-kører i kvalifikationen, men generelt gjorde han et godt et indtryk weekenden igennem. "Jeg mistede selvfølgelig en del tid om fredagen, så i kvalifikationen pressede jeg ikke så hårdt på. Jeg kendte ikke bilens grænser i kvalifikationen, men søndag var den langt bedre," sagde Zonta senere. Nogen point til Jordans mesterskabsregnskab kunne han dog ikke bidrage med. Han sluttede lige uden for pointene på en 7.-plads, da problemer med bremserne forhindrede ham i kaste sig ud i kampen for placeringerne.

"Det føltes skønt at deltage i et GP igen," fortalte Zonta. "Jeg havde en god start, kom op tre pladser og nød nogle få kampe med andre biler. Jeg var bag en Sauber, og da jeg kom meget tæt på at overhale ham, bremsede han uventet og jeg ramte ham bagfra, hvilket var meget farligt. Heldigvis var jeg i stand til at fortsætte uden nogen egentlig skade på bilen." Men halvvejs gennem løbet begyndte bremserne at svigte, og så var der ikke så meget at gøre. "Jeg havde ingen bremser tilbage mere foran, og vi kørte bare rundt for at afslutte løbet. Vi mistede en del positioner og muligheden for at slutte i pointene."

Eddie Jordan havde ros til brasilianeren efter løbet: "Ricardos præstation var prisværdig, og han gjorde et fremragende arbejde i den første del af løbet ved at holde den stærke konkurrence bag sig." Det fine resultat forbedrer klart hans chancer i de overvejelser teamchefen gør sig angående kører-kombinationen næste år. Rygter vil vide, at Heinz-Harald Frentzen er på vej til enten Jaguar eller Toyota, og selvom Jacques Villeneuve også siges at være inde i billedet til et Jordan-sæde, er spørgsmålet om Eddie Jordan behøver at kigge så langt.

Zonta mener selv, at han har en god chance i den sammenhæng – ellers må han se sig om efter andre muligheder. "Jeg tror, at Jordan altid har kendt til min præstation, mit arbejde og jeg ser frem til at arbejde med Jordan i fremtiden. Jeg vil bare være hurtig og udrette det bedst mulige for dem." At det ikke er som testkører, Zonta ønsker at fortsætte karrieren, blev understreget: "Der er en chance (for at køre for Jordan næste år). Det afhænger af, for de har en option indtil august og hvis de ikke vil bruge den, må jeg finde et andet sted."
CBA  


 

Hop til top13.6.2001

Canada set med grønne øjne

I Canada fik Jaguar, ligesom Prost point for anden gang i år. I Monaco var det Eddie Irvine der fik fire point for en andenplads, men i Canada var det spanieren Pedro de la Rosa, der hentede et enkelt point da Jos Verstappen i Arrows crashede ud på de sidste omgange. Irvine derimod kolliderede med Nick Heidfeld i starten af løbet.

de la Rosa: "Jeg er lykkelig for at have scoret mit første point for Jaguar. Jeg pressede meget hårdt gennem hele løbet fordi jeg var på en to stops strategi. Bilen gav mig ingen problemer, og med undtagelse af de Schumacher brødre, var min hastighed rimelig meget det samme, som resten af feltet. Min eneste bekymring var om dækkene ville holde, og jeg måtte faktisk kæmpe lidt med vejgrebet på de bageste dæk, men mod slutningen blev det heldigvis bedre".

Irvine: "Vi ændrede bilen drastisk natten før løbet, på den måde, at den så var, som den burde have været hele vejen igennem. Bilen føltes fantastisk i opvarmningen om morgenen, og derfor er det skuffende at skulle udgå på den måde det skete. Jeg prøvede at komme forbi Heidfeld på indersiden, igennem sving tre, og han drejede ind i ideallinjen, og vi kolliderede. Når man starter som nr. 15 har man ikke ret meget andet valg, end at køre hårdt på, og det var hvad jeg gjorde. Jeg påtager mig to-trediedele af skylden for det uheld. Intet andet end hvad man kan forvente i et racerløb".

Bobby Rahal: Det er pragtfuldt at score point i to løb i træk, men derfor var vi nu alligevel heldige i dag. Men på den anden side, har vi på det seneste foræret point væk ved at være uheldige, så man må udnytte disse muligheder, når de opstår. Men det skal ikke tage æren fra Pedro de la Rosa. Han kørte et godt og fokuseret løb og har virkelig fortjent det point. Vi spillede højt spil med vores pit-stop strategi og måske gav det lidt bagslag, men når man starter som nr. 14 og 15, har man ikke meget at tabe. Bilerne kørte godt, og bortset fra Eddies ærgelige exit, så tidligt i løbet, kommer vi her fra med noget meget positivt".

MMT  


Hop til top
Newey-sagen er lukket

McLaren og Jaguar er nået til enighed i striden om hvem Adrian Newey skal arbejde for. Efter at have hørt på hinanden og givet undskyldninger og hvad der ellers hører til, er det nu 100% sikkert at Adrian Newey er designer for McLaren efter sommeren 2002.

Det er kommet frem efter at de to teams i en fælles pressemeddelelse har bekendtgjort at de med Højesterets vidende, er nået til enighed i den store strid om Formel 1's mest eftertragtede designer. På den ene side erkender McLaren at Jaguar har haft handlet i god tro – eftersom det jo er kommet frem at Adrian Newey talte med Jaguar og var meget tæt på at skrive under med Jaguar. I stedet skrev han under på en kontrakt for McLaren. "McLaren erkender at Jaguar har optrådt i god tro hele vejen igennem. Forholdet mellem Jaguar og McLaren har altid været godt og det er ikke blevet ødelagt på grund af dette," siges der, selvom man godt kan tro noget andet efter de mange dueller på ord der har været i pressen mellem de to teams.

Ron Dennis går så vidt til at give en undskyldning. "Jeg vil gerne undskylde de misforståelser der er opstået over det der var en meget kompliceret affære. Jeg er sikker på at vores forhold i fremtiden fortsat er godt og at vores rivalisering vil blive vist på banen," siger McLaren teamchefen.

Niki Lauda siger tak for undskyldningen. "Jeg er glad for at det er blevet lukket og afsluttet, og det er fornemt at Ron og Adrian giver en undskyldning som er blevet helt accepteret af Jaguar," siger den østrigske topboss hos Jaguar Racing. Sagens hovedperson er også lettet over at balladen er blevet løst. "Jeg er ked af at dette opstod, men er glad for at det nu er blevet løst. Jeg undskylder de besværligheder der har været opstået. Jeg er sikker på at vi alle lægger dette bag os og koncentrerer os om vores fælles passion for racerløb," siger Adrian Newey.

Dermed er et kapitel i 'off-track' dramaet blevet lukket – masser af spalteplads har det fået, men når alt kom til alt, så endte det ikke med at blive det kup som det blev præsenteret for at være!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk