Pedro de la Rosa har endnu ikke scoret points i år. Den tvivlsomme ære er kun tilfaldet Eddie Irvine en eneste gang i år. Pedro de la Rosa har ikke scoret points siden det italienske Grand Prix sidste år, så han må efterhånden være sulten. Underretningen om en ny aerodynamisk pakke til bilen bekommer spanieren vel. Ved testen på Jerez i denne uge har man udover de sædvanlige tests også arbejdet langsigtet. Nemlig på dele til 2003 modellen.
de la Rosa:
"Jeg har her i formiddag (onsdag) testet dæk og i eftermiddag lavet en test af affjedringskomponenter til 2003 modellen. Det er dog de allerførste tests af disse, og jeg kan endnu ikke mærke den store forskel, men mon ikke det kommer på den nye bil.
I morgen (torsdag) skal jeg teste en ny motor som forhåbentlig kan få lov til at bruge på Nürburgring. Den skulle have flere hestekræfter, så også dette skulle være et skridt i den rigtige retning. Vi har fået flere gode folk i teamet i år, og det ser nu ud til at alting begynder at falde på plads. Vi gør gode fremskridt, om end at det går meget langsomt."
Der har været en del rygter på det seneste om Eddie Irvine og hans lyst til at forsætte hos Jaguar. For de la Rosas vedkommende er der ingen tvivl.
"Så vidt jeg ved har jeg kontrakt med Jaguar også i 2003. Jeg ved ikke rigtig hvad der ellers sker, men jeg kører og derfor er jeg fuldt ud involveret i det fremtidige program for teamet."
Spekulationerne om kørernes fremtidige sæder er i fuld gang. Montoya er en af disse kørere. Han blev hentet ind fra Cart serien og erstattede Jenson Button som så blev lejet ud til Benetton, nu Renault. Meget ser ud til at der ikke sker nogen kørermæssige forandringer hos Williams. I hvert fald ikke hvis man skal tro hvad Gerhard Berger, BMW motorsportschefen, siger:
”I den øjeblikkelige situation sker der ikke noget. Med mindre at noget uforudset sker, kan jeg godt forestille mig at der ikke ændres på kørersammensætningen. Jeg ser ikke nogen grund til at der skulle ændres på det.”
Montoya har endnu ikke været øverst på sejrskammelen i år. Faktisk er han heller ikke udgået mere end to gange. Det har ærgerligt nok for ham været i de to løb hvor han har været i pole, nemlig ved de to seneste Grand Prix’er.
Tilbage er så Jenson Button i den sammenhæng. Først han havde en debutsucces der lovede en hel masse for den unge kører. Men så kom Montoya ind og Button kunne man så finde hos det daværende Benetton team. Det blev en ren nedtur for Button, men han har revancheret sig fint i år og er helt godt med fremme. Skal han have endnu en sæson hos Renault eller er der andre planer med ham?
Jaguar kæmper en sej kamp for at komme væk fra bunden af Formel 1 feltet i år. En helt ny aerodynamisk pakke som tages i brug ved det engelske Grand Prix, skal få teamet længere frem. Hidtil har Jaguar brugt en frygtelig bunke penge, og det ser ud til at de må få lov til at bruge endnu flere. Fords CEO, Sir Nick Scheele, har udtalt til bl.a. Autosport at teamet kan få endnu flere penge og ikke nok med det. Endnu større adgang til teknisk hjælp og til endnu mere personale hvis det er nødvendigt.
Sir Nick Scheele:
"Der er ikke noget at være i tvivl om, jeg ønsker at vi skal være i Formel 1. Kik på historien og konstater at Jaguar er vindere. Jaguar kommer også til at vinde i Formel 1 og det er vi fast besluttede på. Vi har lavet en del fejltagelser siden starten i år, men alt det fundamentale er stort set på plads. Vi sat en del ekstra teknologi ind, og vi vil forsætte med at tilføre de nødvendige resurser. Folk snakker om penge og siger at penge er det der skal til, men penge er ikke noget værd hvis ikke der også er noget hjerne med i det. Vi kan tilføje mere viden og vi har nogle af de allerfineste forskningskapaciteter i motorindustrien i hele verden, og vi kan trække på denne kapacitet."
Jaguar kører som bekendt med en afart af British Racing Green farven. Måske den noget lysere udgave som Jaguar har valgt, måske med tiden kan skaffe Jaguar og dermed også Ford den succes, som man nu har søgt efter siden starten. Med starten menes også perioden som Stewart/Ford hvor Ford støttede Stewart familien ganske betragteligt økonomisk inden man endeligt overtog teamet 100 %.
McLaren har i de seneste 2 løb hentet 16 points takket være 1 første og en andenplads til DC i Monaco og Montreal. Efter det canadiske Grand Prix var DC så uforsigtig at udtale at hans kontrakt med teamet er på plads for sæsonen 2003. Det vil i givet fald blive hans ottende sæson for teamet. Dog kan der være tvivl om hans plads af flere årsager.
Den første er tvivl om bilens kvaliteter i den første del af sæsonen. Der var sået tvivl om bilens hurtighed, bl.a. fik Mercedes en del kritik for deres motor. Efter at Jean Alesi havde været ude at teste bilen, udtalte franskmanden at han ikke mente at der manglede motorkraft i bilen. Jean Alesi fik derefter mundkurv på og måtte ikke udtale sig mere om hvordan han havde oplevet testen af bilen.
Dernæst kommer så DC's sikre udtalelser om sin kontrakt med teamet. Det er sådan at i kulissen står Mika Hakkinen stadig og ser på. McLaren og Mika Hakkinen har stadig kontrakt med hinanden. Ron Dennis har i et interview med ITV sagt at han har haft 2 lange møder med Mika Hakkinen, og at der i Mika Hakkinens kontrakt er tilføjet i forbindelse med hans sabbatår at der inden en bestemt dato, skal være en afklaring på om han vil køre igen eller ej. Situationen er så den at McLaren har en form for et luksusproblem til næste år. På kontrakt som kører er der 3 kørere, nemlig Mika Hakkinen, David Coulthard og Kimi Räikkönen. Der hvor der kan være tvivl er om kontrakten med Räikkönen gælder for et år og med en option for et år mere. Er det tilfældet kan en af de andre blive "ofret". McLaren måtte betale Peter Sauber et ret stort beløb for få Räikkönen over i McLaren lejren. Hvis Räikkönen bliver degraderet til testkører eller udlejet, er han en af verdens absolut dyreste testkører. Ron Dennis som har en vis forkærlighed for Hakkinen kan også vælge at tage Hakkinen ind igen. Spørgsmålet er så hvor hurtig og motiveret Hakkinen egentlig er efter et års pause. Meget er sket med bilen på det tekniske område. Har Hakkinen holdt sig opdateret? Intet tyder på at han endnu har været ude at teste bilen for i det mindste at få en fornemmelse af den.
En anden mulighed er at lade DC være en super testkører og så lade Hakkinen få sædet. Det mest sandsynlige er nok at lade DC og Räikkönen forsætte. Men det lader til at meget afhænger af Mika Hakkinens beslutning. Der er sat en dato på denne beslutning som er en dato som tilsyneladende kun Ron Dennis og Mika Hakkinen kender. Efter hvad Ron Dennis har ladet forstå, skal DC ikke føle sig alt for sikker.
Jaguar har haft en meget dårlig sæson hidtil i år. Arrows med samme motor kører fra dem gang på gang. I kvalifikationerne slås man med Minardi om at undgå de to nederste placeringer. Det må være en trist situation for Jaguar og ikke mindst Ford som jo ejer Jaguar. Til det engelske Grand Prix på Silverstone stiller Jaguar op med en helt ny aerodynamisk pakke som man forventer sig utrolig meget af. Ellers er der ikke ret meget at gøre i år.
Teamet har siden de indledende test til denne sæson kæmpet med en dårlig aerodynamik. Der er kommet små forbedringer løbende men lige meget har det hjulpet. Da man fik sin egen vindtunnel i det engelske virkede det ellers som om at det gik fremad, men det var kun sporadisk. Efterhånden begynder det at virke som en frustration for flere i teamet bl.a. Eddie Irvine, som har udtalt at hvis ikke bilen bliver bedre efter det engelske Grand Prix skulle man måske se sig om efter et andet sæde. Irvine har også sagt at den nye bil næsten umuligt kan blive ringere end den nuværende. Der har da også været rygter fremme om at Irvine skifter til Jordan, men det kan i første omgang klassificeres som hørende til under "Silly Season" indtil der kommer mere konkret på bordet.
Teamet har travlt med den næsten nye bil. Man udtaler dog at man er presset af tid og mandskabsmangel. Man har tilsyneladende valgt at arbejde både på den nuværende og den nye bil. Teamets tekniske chef, Günther Steiner, har udtalt at der er mange kræfter sat ind på at få den nye aerodynamiske pakke færdig til engelske Grand Prix. Man har fundet hvad der skal ændres og de nye ting og dele er sat i produktion. Når de ting er færdige skal det hele testes. Jaguar har travlt nu i de sidste uger indtil den 7. juli hvor det engelske Grand Prix køres. Hos Jaguar håber man stadig at farven holder hvad den er kendt for.
Det tyske motorsportsblad Auto, Motor und Sport har ry for at være noget af det mest pålidelige når det gælder det skrevne stof. Bladet har i det seneste nummer citeret en udtalelse fra FIA - det vides endnu ikke om det er en officiel udtalelse, som bladet også gør opmærksom på - at der arbejdes på at give sejren til Rubens Barrichello. En så tydelig teamordre er vist aldrig set i motorsport. I hvert fald rejste det et ramaskrig over alt. Det var heller ikke det mest heldige Ferrari har fundet på.
Det er dog endnu ikke afgjort. FIA skal nemlig vurdere løbet, og specielt hvad der skete på de sidste omgange i løbet. Den 26. juni er der indkaldt til høring i Paris. Der skal de involverede parter høres om forløbet. En unavngivet talsmand fra FIA siger at ingen fra FIA må og kan udtale sig forud for høringen. Og da slet ikke fordi der endnu ikke er besluttet noget.
Skulle det ske at man giver sejren til Barrichello, sker der for så vidt ikke andet end at Michael Schumachers forspring til nr. 2 bliver 4 points mindre. Om der så følger andre påtaler eller andet til Ferrari er der ikke noget snak om - endnu.
Spørgsmålet er så hvordan man internt hos Ferrari vil forholde sig til afgørelsen. Michael Schumacher har efter det østrigske Grand Prix at kørerne ikke vil adlyde en evt. teamordre igen. Til gengæld har Jean Todt antydet at man ikke vil udelukke at en lignende teamordrer kan komme på tale igen. Flere andre teams har igennem tiderne antydet at de har brugt teamordrer. Lillebror Ralf har ved et par enkelte lejligheder fået teamordre fra Williams cheferne, men det har knebet med at adlyde. Eneste måde direkte at undgå teamordrer er vel ved at lave et forbud i mod, men spørgsmålet er så hvordan det skal kontrolleres. De nye regler for tovejs telemetri giver nye muligheder i den retning.
Michael Schumachers sejr i det canadiske markerede nemlig flere begivenheder for Ferrari. Begivenheder som Jean Todt har været en stor deltagende part i.
Det var Michael Schumachers femte sejr i Canada, det var hans sejr nr. 40 for Ferrari, det var Ferraris sejr nr. 9 i Canada, men ikke mindst, det var Ferraris Grand Prix sejr nr. 150. En utrolig flot præstation af italienerne. Man kan så sige at de har haft mange år til det. Nærmeste forfølgere er McLaren med 135 sejre og Williams med 108. Men ingen tvivl om at Ferrari dermed kan markere en lang glorværdig og farverig deltagelse i Formel 1, krydret med mange op og nedture og ind i mellem også skandaler.
Jean Todt:
"Der er mange vigtige personer som bekræfter Ferraris kvaliteter. Det er stort for Ferrari, men for mit eget vedkommende, må jeg tilstå at dér er jeg lidt egoistisk. Hvad tæller mere end det jeg har været med til at opbygge siden jeg kom til Ferrari? Jeg har altid elsket Ferrari, fordi jeg tror at har man motorsport som en lidenskab, så kan man ikke komme uden om Ferrari. Så jeg er selvfølgelig stolt over at være i spidsen for Ferrari."
Jean Todt har et eller andet med McLaren som han respekterer meget.
"McLaren er nu nr. 3 i konstruktørernes mesterskab. De har hentet meget i de seneste 2 løb. Det er en verden hvor tingene kan ændres meget hurtigt."
Men Ferrari og Jean Todt vil videre. Teamet tester i denne uge flere steder. På Mugello har Luca Badoer været i ilden og Michael Schumacher forsætter til og med torsdag. Luciano Burti er på Jerez hvor han tester dæk fra onsdag til og med fredag. Forude lurer endnu et verdensmesterskab, så forberedelserne ligger ikke på den lade side.