Det hænger sammen med reglementet. Forud for sæsonen 2003 blev det aftalt at Bridgestone og Michelin kun måtte medbringe én type regnvejrsdæk i et forsøg på at begrænse omkostningerne. Men det store kaos der var på Interlagos i år, har gjort at reglerne er blevet gen-overvejet.
Her er det så blevet muligt at 'indsætte' et dæk når FIA erklærer at vejrforholdene er 'ekstreme'. Dermed kan alle teams køre med regnvejrsdæk der er optimeret til store vandmængder på banen. Kvalifikationen fredag på Gilles Villeneuve var så ekstremt, og dermed kom reglen for første gang i anvendelse. Og her må det siges at Bridgestone har det mest ekstreme dæk!
Første mand på banen var Kimi Raikkonen og han fik æren at tørre lidt op - men regnen var stadig stærk nok til at det ikke ville give meget. Den finske kører måtte da allerede på sin ud-omgang bruge en hel del af banen. Den førende i VM kom gennem banen i tiden 1:35,373 - godt 20 sekunder langsommere end der er blevet kørt tidligere i morges!
Den store regn-ekspert Michael Schumacher fulgte efter, og var stærkt kørende, men forpassede den langsomme hårnål - men alligevel var han over tre sekunder bedre! En flot og meget ren omgang, pånær den lidt lange tur rundt i det ene sving. Alonso kørte sikkert - og langsomt. Tydeligt at flere af de unge løver ikke skal ud og angribe alt for meget. En af de kørere der burde kunne køre lige op med Michael Schumacher, måtte være Barrichello. Og han omsætter den utrolig godt kørende Ferrari til hurtigste tid - over ét sekund bedre end holdkammeraten. Vinderen fra Monte Carlo, Juan Pablo Montoya var sidste mand i den første gruppe - og han forsøger at presse hårdt på. Det koster en tur gennem græsset med et tidstab på et par sekunder.
David Coulthard tog sig en ordentlig tur gennem græsset, mens Ralf Schumacher kørte skuffende langsomt. Han satte en tid der var markant dårligere end Montoyas - endda uden at have en skovtur med på vejen! Jarno Trulli viste at det er svært - han aquaplanede da han speedede op på den store langside. Fik dog reddet raceren flot.
Hvad der dog var interessant var at herefter kom en række kørere der er på Bridgestone. Størstedelen af front-feltet kører på Michelin - undtagen Ferrari. Fisichella var dog ikke med til at underminere den tese at Bridgestone-dækkene gør den markant store forskel. Hellere ikke Jenson Button - der igen er klar til at køre Grand Prix-race efter sit uheld i Monte Carlo - ændrede markant ved den opfattelse!
Stillingen efter de ti første kørere på banen
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:30,925 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Michael Schumacher | Ferrari | 1:31,969 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Fernando Alonso | Renault | 1:35,173 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BB Minardi støtter ikke længere de tekniske ændringer der er i vente til 2003 og endvidere det som der vil blive foreslået til 2004. Dermed kan der opstå stridighed om udviklingen i sporten.Det sker efter at Paul Stoddart er faret i flint over de store teams ligegyldighed overfor de mindre teams. Der har været talt meget om at der skulle laves en pulje til de mindre teams, og at dette skulle ske forholdsvis hurtigt, eller at der for fremtiden bliver stillet billigere kunde-motorer til rådighed. Men det ser ikke ud til at der er den store villighed til at hjælpe. "Jeg er blevet tvundet til at gen-overveje mit samtykke til Formel 1-kommissionen der skal stemme om reglementet for 2004, og de forslåede ændringer til reglerne i 2003. Når jeg ser tilbage, var jeg nok lidt for hurtig til at være god over for folk der, sådan som det ser ud, egentlig har arbejdet hårdt for at Minardi skal overleve. Når man læser de forslåede ændringer i detaljer, og tager i betragtning hvilken betydning omkostningerne har for Minard, har jeg intet andet valg end at tilbagekalde mit samtykke," siger Paul Stoddart.
Før Minardi igen støtter ændringerne har teamet to krav: Så der er udsigt til at der bliver murret godt i krogene på Gilles Villeneuve. Egentlig handler det måske også mere om at Minardi måske er godt på vej ind i dybere økonomisk krise. Flere iagttagere mener at ville vide at teamet måske endda ikke kan gennemføre hele sæsonen. BB Den første times frie træning kom til at give et noget overraskende resultat. Det var nok de færreste der havde troet at Antonio Pizzonia - en af de kørere der sidder aller-yderligst i sædet, skulle have sit navn øverst på listen. Vejret kom dog også til at spille en rolle.
I starten skulle alle ud på banen for at tjekke at alt er som det skal være. Flere kørere forsøgte da også at finde grænserne. Blandt andet måtte Montoya tage et par ture af banen - efter sejren i Monte Carlo er han åbenbart ikke faldet til ro. Og efter godt tyve minutter begyndte det at regne! Ikke ret meget, men nok til at tiderne af den grund havde svært ved at komme meget ned. Flere af kørerne var på banen i korte perioder, men da det regnede valgte flere at køre i pit ganske hurtigt og uden at forcere. Det ville være katastrofalt at køre sig selv af under disse forhold. Men omvendt kan det være nødvendigt at være på banen for at finde en opsætning der kunne passe til den forstående kvalifikation - der kunne det jo gå hen og regne. Til sidst er der masser af action - og mange kørere som tager et par spin eller viser flot kontrol over raceren. Dermed bliver stillingen noget aparte med Pizzonia foran Montoya. BB De fire deltagende teams fik to timer hvor de kunne teste for sig selv på Gilles Villeneuve-banen. Fernando Alonso og Renault har ellers annonceret at de anser det for svært at begå sig, men ikke desto mindre satte spanieren en meget stærk tid.Samtidig fik kørerne mulighed for at teste i tørvejr, hvilket flere andre teams sikkert gerne ville ønske de havde muligheden for. Senere på dagen er der udsigt til byger! Testtider fra Gilles Villeneuve
|