Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.6.2005
 Canadas GP - Set og sket - Bunden
 
12.6.2005
 Raikkonen vinder i Canada
 

Hop til top14.6.2005

Canadas GP - Set og sket - Bunden

Red Bull forsætter i pointene, mens Sauber for første gang i flere løb igen fik point på kontoen. Derimod skuffede BAR endnu en gang.

Det canadiske Grand Prix forandrede ingenting i den samlede stilling. Eneste forskel var det, at Sauber fik points denne gang. Red Bull forsætter med at score points i den beskedne ende af skalaen, men de får points hver gang. BAR skuffer forsæt fælt, mens Jordan og Minardi faktisk så småt er begyndt at kæmpe med hinanden.

Red Bull - 22 points:
Red Bull kørerne virkede noget anonyme i det canadiske GP. D. Coulthard var dog lidt med i begivenhederne i starten, men faldt lidt ud af billedet. C. Klien derimod startede langt nede i rækkerne, og kan vel mest takke alle de udgåede biler foran ham for at han overhovedet fik point. Det var tydeligt at banen ikke passede til bilen - eller omvendt. Men, begge kørere fik points på syvende og ottende pladsen. Begge kørere klagede over at bilerne ikke var nemme at styre. Grundet sin store rutine havde Coulthard nok det nemmeste af de, med at håndtere bilen. Klien sagde efter løbet at det var et af de hårdeste løb han havde deltaget i. Han klagede over at bagenden var manglede grip, og også at han havde en del understyring. Nogenlunde indsats, men meget skal rettes til på søndag.

Sauber - 12 points:
Jacques Villeneuve havde kvalificeret sig overraskende godt, men var uheldig i starten. Først fik han en dårlig start, hvilket han selv forklarede med at bilen ikke havde det forventede grip, og så blev han ramt af Sato i de allerførste placeringsdueller. Det kostede en tur i pittet for at få ny næseparti på bilen. Men JV kom tilbage og havde faktisk udmærket fart i bilen, og var lige ved at nuppe et point fra C, Klien, men det lykkedes ikke. Felipe Massa oplevede næsten det modsatte. God start og godt af sted. Han havde dog lidt problemer med at få varme i dækkene efter safetycar'en havde været på banen, men det lykkedes dog for ham at holde Mark Webber bag sig og sikre sig fjerdepladsen. Peter Sauber var igen blevet glad efter 3 løb uden points. Peter Sauber ville også gerne have haft JV i pointene, men førnævnte skade på næsen gjorde det næsten umuligt at opnå point for JV's vedkommende. Trods alt en godt tilfreds Peter Sauber.

BAR - 0 points:
Et eller andet sted må der være nogen der er flove i BAR teamet. Nok allermest Jenson Button. Han startede fra pole, men fik en dårlig start. Han bevarede dog en position i de points der mest sjove, men så var der nogen med en kerbkant der blev angrebet lidt for hårdt, og det kostede alle points til teamet og ham selv. Betonmuren tilgiver ikke den slags fejl. Til gengæld var der fight i teamet for Sato. Sato klippede JV i starten, og det skabte skader på hans egen bil. Men det var først senere at de alvorlige fejl kom. Olietrykket i gearkassen forsvandt, og så var det løb slut - troede man. Efter at have været i pit i 24 omgange, sendte teamet Sato på banen igen. Men det holdt ikke længe, for så låste baghjulene og exit for Sato. Stor fight fra mekanikernes side, men desværre forgæves. Begge kørere var synligt skuffede, Jenson Button påtog sig skylden for at han udgik. Han sagde efter løbet at det udelukkende var hans fejl. Sato var også skuffet, men han kunne ikke lastes for noget. Skal man finde noget opløftende, må det være at BAR har fundet en masse speed i bilen, og at den nye Honda motor sagtens kan være med. Men andre ting halter.

Jordan - 0 point:
Jordan teamet var igen med som det gule fyld bagerst i feltet. Selv i kvalifikation blev man overhalet af Minardi. Men en ting er kvalifikation, noget andet race. Tiago Monteiro forsætter med at sætte ny rekord. Nicolas Kiesas rekord med fleste gennemførte løb i træk som rookie er væk nu. Monteiro har nu kørt det største antal løb som rookie uden at udgå. Men så er det vist sket med det positive. Begge kørere havde problemer med at holde varme i dækkene og havde derfor også problemer med grip. Dog er man i teamet klar til

PDL  


 

Hop til top12.6.2005

Raikkonen vinder i Canada

Finske Kimi Raikkonen vandt sæsonens tredie grand prix sejr i Canada i dag, efter et intenst drama i fronten af feltet. Fernando Alonso udgik og dermed skrumpede hans VM føring ned til 22 point.

Før starten så det ellers lovende ud for Alonso. Med 3. pladsen i kvalifkationen og fire pladsers forspring ned til Kimi Raikkonen, virkede det som om han bare skulle sørge for at holde bilen på banen og finnen bag sig, og så ville hans forspring blive øget.

Da så både han, og i særdelshed teamkammerat Fisichella, overrumplede Jenson Button og Michael Schumacher i starten, så det hele næsten afgjort ud. Schumacher fik en elendig start, og også de to McLaren racere, med Montoya forrest, kom forbi Ferrari raceren.

Både Jenson Button og Michael Schumacher skulle tidligt i pit. Begge kørere var på en trestops strategi, hvilket giver en del af forklaringen på deres pludselige succes i kvalifikationen. Mere overraskende var det så måske at de begge ikke formåede at omsætte det til noget i løbets tidlige stadier.

Buttons pitstop betød at McLaren racerne nu var lige efter Renault bilerne. Her var det stadig Fisichella der var i front, mens Alonso lå og kiggede nervøst i spejlene. Efter første runde pitstop var stillingen status quo. Alonso var umiddelbart et stykke efter Fisichella, men halede hurtigt ind på sin kollega.

At kom ubesværet forbi var ikke den store overraskelse. Mere overraskende var det da Montoya kort efter kom ligeså ubesværet forbi. Forklaringen kom dog i slutningen af omgangen hvor Fisichella kørte i pit. Hydrauliske problemer lød forklaringen. Og endnu engang virkede det som om Fisichella havde monopol på tekniske defekter hos Renault.

Nu var løbet så en kamp mellem Alonso, Montoya og Raikkonen. Men hurtigt faldt en af dem fra. Alonso kom for tæt på muren og fik ødelagt sit bagdæk. Forsigtigt listede han tilbage til pitten, men der måtte de opgive at få bilen ud igen. Montoya var nu alene i spidsen, med Raikkonen seks sekunder bagude.

Længere tilbage lå de to trestops folk, Button foran Schumacher og kæmpede deres duel. Den sluttede da Button lavede en fejl i den sidste chikane, ramte kerben og blev sendt sidelæns ind i betonmuren. Exit Button og en plads op til Schumacher.

Men tyskeren var for langt bagefter de førende til at han kunne komme til at spille en rolle i kampen om sejren. Tilsyneladende. For Buttons vrag holdt parkeret ved opløbsstrækningen og at fjerne en bil derfra er en lidt besværlig sag. Der er ikke nogen kran - derfor skal der en kranvogn på banen. Og derfor kom der en periode med safetycar.

Det tillod Michael Schumacher at komme tæt på de to førende. Tyskeren brugte, ligesom resten af feltet, safetycar perioden til at få overstået sit sidste pitstop. Raikkonen var den første af McLaren bilerne inde, så Montoya måtte vente en hel omgang. Da han endelig kom i pit var teamet så hurtige, at de kunne nå at sende ham afsted, så han kun tabte førstepladsen.

Problemet for Montoya var, at overså et rødt lys da han kørte ud på banen. Og ligesom i den almindelige trafik må man ikke kører når der lyser rødt. Andre forseelser i Formel 1 bliver straffet med en tur gennem pitten. Men at overse et rød lys er en lidt mere alvorlig sag. Juan Pablo Montoya måtte derfor se en sikker 2. plads blive forvandlet til en diskvalifiktation.

Samtidig havde Schumacher fået halet ind på Kimi Raikkonen, der dog svarede igen. Og gennem de sidste omgange var afstanden mellem dem mere eller mindre konstant. Først på de to sidste omgange fik Schumacher lukket hullet yderligere, men et decideret angrebsforsøg var der ikke tale om.

Jarno Trulli havde nok kørt et anonymt løb, men undervejs var han smuttet op på 3. pladsen. Men få omgange før mål mistede han denne placering, da han bremser gik op i sort røg. Det betød at Rubens Barrichello kunne gøre en god Ferrari dag bedre, da han overtog 3. pladsen. Barrichello var startet fra pitten, efter sit uheld i kvali

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk