Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Mika Hakkinen | McLaren Mercedes | 1:25,42 |
2 | Jacques Villeneuve | Williams Mecachrome | 1:25,55 |
3 | David Coulthard | McLaren Mercedes | 1:25,58 |
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:26,74 |
5 | Mika Salo | Arrows TWR | 1:26,74 |
6 | Giancarlo Fisichella | Benneton Playlife | 1:26,82 |
7 | Juan-Pablo Montoya | Williams Mecachrome | 1:26,85 |
8 | Johnny Herbert | Sauber Petronas | 1:27,05 |
MBP McLaren's teamchef Ron Dennis har udtalt af han ønsker traction control tilladt, fordi det alligevel er for svært for FIA at overvåge. Flere teamchefer mener at deres konkurrerende teams anvender enheder som kan emulere traction control. Således har Ron Dennis insinueret at Ferrari anvender sådan et system, selvom han ligger vægt på at systemet ikke er i strid med reglerne. "De af jer som kan lide sensationelle overskrifter vil sikker føle at jeg indikerer at nogle af de andre teams laver noget uden for reglementet, men det mener jeg ikke. Det er vanskeligt at overvåge om reglerne bliver overholdt, og der er derfor en god grund til at ændre dem."
Jordan's tekniske direktør, Gary Anderson, er ikke enig: "Traction Control vil gøre feltet mere jævnbyrdigt, men hvem siger det skal være det? Alle bekymrer sig om de manglende overhalingsmuligheder, men hvis man tillader traction control så er der en chance mindre for at en kører kan lave en fejl som kan muliggøre overhalinger". FIA insisterer på at de kan sikre at reglerne bliver overholdt, og de har således ingen planer om at legalisere det. MBP 14.7.1998 Ecclestone roser IrvineFormel 1 bossen Bernie Ecclestone roser Ferraris kører Eddie Irvine her midtvejs i hans bedste sæson hidtil i Formel 1. "Hvis der fandtes en pokal til årest Formel 1 kører, ville jeg give den til Irvine. Han ville klart være min favorit til den titel." sagde Ecclestone og han fortsatte: "Jeg har totalt ændret min holdning til Irvine. Jeg synes han gør et fantastisk stykke arbejde. Tidligere nærede jeg stærke følelser omkring Irvine, og jeg indrømmer at jeg aldrig havde regnet med at han skulle vise sig, at have et sådant talent. Man kan nok ikke finde en person, der er mere loyal mod Ferrari og hans holdkammerat Schumacher. Han erkender åbent at hans partner er langt den bedste kører i verden."HAL Efter en enkelt fridag tester alle teams i dag og ugen ud på Monza. Eneste team som har meldt afbud er Tyrell. Testen er en del af forberedelserne til de kommende løb på Zeltweg, Hockenheim. For de fleste teams er dette også den eneste test før Belgiens Grand Prix på Spa-Francorchamps den 30. august.
Ferrari teamet forventes at teste deres nye chassis med længere akselafstand. Derudover vil teamet også test nye aerodynamiske modifikationer, ny frontvinge, og en ny evolution af 047 motoren. Eddie Irvine tester idag, og i morgen er det så Michael Schumacher som overtager rattet. Mange tifosi'er fra hele Italien er allerede ankommet til Monza banen, og flere ventes at komme til på onsdag for at hylde Schumacher for hans hattrick i de seneste grand prix'er. MBP Den skotske McLaren kører, David Coulthard, er meget utilfreds med teamet som satte en anden type dæk på hans racer end de gjorde på Mika Hakkinen's under sidste weekends regnfulde Grand Prix på Silverstone banen i England. David Coulthard fik intermediate dæk på og Mika hakkinen fik regndæk i forbindelse med deres første pitstop i løbet.David Coulthard udtaler: "Vi havde forskellig dæk strategi under kvalifikationen og det var ikke den rigtige måde at gøre det på. I løbet fik jeg intermediate dæk på og det var ligesom at køre på slicks i det vejr, og jeg kan ikke forstå hvorfor teamet valgte at give mig dem på, når de gav Mika Hakkinen regndæk". Norbert Haug, fra Mercedes Benz, der er motorleverandør til McLaren teamet udtaler i denne forbindelse: "At tro vi bevidst sætter forkerte dæk på den ene af vores racer er tåbeligt, så kunne vi lige så godt bare have kørt raceren i garagen. David Coulthard kom i pit meget før Mika hakkinen, og på det tidspunkt var intermediate det rigtige valg, da så Mika Hakkinen kom i pit regnede det mere og derfor fik han regndæk på. Vi giver ikke David Coulthard skylden for at han spandt af banen, han havde kørt fantastisk op til da, og vi var ved at gøre et sæt regndæk klar til ham". AN Michael Schumachers Stop-and-go straf er blevet trukket tilbage, og dermed også McLarens protest mod måden straffen blev afsonet. Ifølge reglerne skal teamet have besked om en straf senest 25 minutter efter forseelsen er begået. Ferrari teamet fik først meddelelsen efter 31 minutter. Normalt kommer en sådan meddelelse op på tidstagnings monitoren, men dette skete ikke i søndags. Istedet for modtog Ferrari teamet et håndskrevet dokument fra en official hvor det umuligt at tyde om straffen var i henhold til reglementets paragraf 56c eller 56e. Paragraf 56c siger at straffen skal tages under løbet, medens paragraf 56e siger at der kan lægges 10 sekunder til en kørers sluttid. Teamet valgte så for en sikkerhedsskyld at bringe Schumacher i pit senest 3 omgange efter modtagelsen af straffen, og dette blev altså på sidste omgang. McLaren protesterede over dette, men Ron Dennis må desværre erkende at den mere kloge narrede den mindre kloge.MBP McLarens første protest er blevet afvist af FIA. McLaren havde protesteret over Michael Schumachers sejr i det Engelske Grand Prix fordi Schumacher kørte i pit til en 10 sekunders stop and go straf på sidste omgang. Ferrari siger at straffen blev effektureret inden for 3 omgange som reglementet påbyder. McLaren mener ikke at dette gælder når det er sidste omgang og målstregen passeres inden straffen udstås. McLaren prøver derfor at få sejret tildelt Mika Hakkinen, hvilket ville gavne VM stillingen i McLarens favør. McLaren appelleret afgørelsen så Schumachers sejr forbliver usikker. McLarens skal dog først bekræfte deres appel inden 7 dage, hvilket de ventes at gøre.NJ Så er pressemeddelelserne fra Englands Grand Prix Online. Der er bl.a. udtalelser fra Ralf Shumacher, Mika Hakkinen og Jean Alesi. Læs dem her
NJ Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|