Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.6.2002
 Eddie Jordan: Vi er på vej tilbage
 Honda kocentrerer sig om BAR
 
14.6.2002
 Pedro de la Rosa ser fremad
 Forlænger Montoya med Williams?
 Fuld støtte til Jaguar fra Ford
 

Hop til top15.6.2002

Eddie Jordan: Vi er på vej tilbage

Eddie Jordan føler sig overbevist om at hans team er ved at blive virkelig konkurrencedygtigt igen, og jævnligt vil blande sig i kampen om points og endda podieplaceringer.

Den irske Jordan boss indkaldte til møde med de nu "kun" 170 ansatte ved teamets hovedkvarter, der ligger ved Silverstone banen. På mødet sagde han: "At fuldføre løb, at slutte i pointene, er starten på en proces til at bringe teamet tilbage til sand konkurrencedygtighed".

Eddie Jordan refererede naturligvis til den 5. plads Giancarlo Fisichella på fantastisk vis sikrede teamet i Montreal, og at det var 3. gang han scorede points for teamet i år. Den iltre japaner, Takuma Sato, har ikke oplevet nær den samme succes, men formåede i Montreal at fuldføre et løb uden at smadre bilen nævneværdigt, og dette indikerer ifølge Eddie Jordan en mere og mere pålidelig bil. Sato er lidt for ivrig i sin kørsel, men har på denne baggrund også været grund til nogle spændende overhalinger og forsøg på samme.

Eddie Jordan til sine folk: "Det er grundlæggende at se ordet 'team' som betydende alle i organisationen, hvad enten det er på fabrikken, ved vindtunnelen eller på banen. Vi har alle haft betydelige mængder arbejde, og resultaterne i de seneste uger i form af forbedringer i holdbarhed og ydelse, skyldes udelukkende hårdt arbejde fra hver enkelt person i Jordan, og selvfølgelig også vores samarbejdspartnere, Honda og Bridgestone."

Også Gary Anderson, der er teamets ingeniør, er meget positiv efter Fisichella i Montreal kvalificerede sig som nummer 6, og dermed fik sæsonens bedste kvalifikationsresultat.

RS  


Hop til top
Honda kocentrerer sig om BAR

De to Honda støttede teams, BAR og Jordan, har ikke haft den store succes i år. Selvom Jordan (Giancarlo Fisichella) er ved at få styr på tingene og scorer lidt point i ny og næ, mener Honda koncernen ikke at det er værd at satse på mere end et team. Derfor vil de nu, ifølge Autosport, afbryde kontrakten med Jordan et år tidligere end planlagt.

Der skal naturligvis forhandles en aftale i stand med Jordan, da der ellers vil være tale om kontraktbrud. Dermed står Jordan uden motor i år 2003. Der har ikke været nogen officielle udtalelser fra Honda omkring emnet, men Hondas chef for forskning og udvikling, Takeo Fukui, siger: "Selv når vi taget en beslutning, kan vi ikke fortælle jer det."

BAR chefen, David Richards, har sagt at det er essentielt for hans teams fremtid at de får fuld fabriksstøtte fra Honda, og at det er BAR Honda må satse på hvis de vil tage det næste skridt frem. "Jeg tror ikke teamet har taget det ordentligt til sig (forholdet til Honda) og kigget på det fulde potentiale", siger Richards.

Måske er det skæbnens ironi, men når Honda vælger BAR fremfor Jordan, kan det næsten kun have økonomiske årsager, da BAR er det eneste team på gridden, der ikke har formået at score points i år. Jordan derimod, har efterhånden fået skrabet 6 points til sig, takket være blændende kørsel af Giancarlo Fisichella. Men hvor står Jordan så nu? Der skulle efter sigende allerede være en aftale på plads med Cosworth, men som berettet i en tidligere artikel her på formel-1.dk, har Jordan virkelig ondt i økonomien, og går en højst usikker fremtid i møde.

RS  


 

Hop til top14.6.2002

Pedro de la Rosa ser fremad

Pedro de la Rosa har ligesom resten af Jaguar teamet ikke fået noget ud af sæson endnu i år. Han er dog fortrøstningsfuld for fremtiden, både kort og langsigtet.

Pedro de la Rosa har endnu ikke scoret points i år. Den tvivlsomme ære er kun tilfaldet Eddie Irvine en eneste gang i år. Pedro de la Rosa har ikke scoret points siden det italienske Grand Prix sidste år, så han må efterhånden være sulten. Underretningen om en ny aerodynamisk pakke til bilen bekommer spanieren vel. Ved testen på Jerez i denne uge har man udover de sædvanlige tests også arbejdet langsigtet. Nemlig på dele til 2003 modellen.

de la Rosa:
"Jeg har her i formiddag (onsdag) testet dæk og i eftermiddag lavet en test af affjedringskomponenter til 2003 modellen. Det er dog de allerførste tests af disse, og jeg kan endnu ikke mærke den store forskel, men mon ikke det kommer på den nye bil. I morgen (torsdag) skal jeg teste en ny motor som forhåbentlig kan få lov til at bruge på Nürburgring. Den skulle have flere hestekræfter, så også dette skulle være et skridt i den rigtige retning. Vi har fået flere gode folk i teamet i år, og det ser nu ud til at alting begynder at falde på plads. Vi gør gode fremskridt, om end at det går meget langsomt."

Der har været en del rygter på det seneste om Eddie Irvine og hans lyst til at forsætte hos Jaguar. For de la Rosas vedkommende er der ingen tvivl.
"Så vidt jeg ved har jeg kontrakt med Jaguar også i 2003. Jeg ved ikke rigtig hvad der ellers sker, men jeg kører og derfor er jeg fuldt ud involveret i det fremtidige program for teamet."

PDL  


Hop til top
Forlænger Montoya med Williams?

Allerede nu er de store spekulationer i gang omkring kørerne og deres fremtidige sæder. En af disse er Montoya. Bliver han hos Williams?

Spekulationerne om kørernes fremtidige sæder er i fuld gang. Montoya er en af disse kørere. Han blev hentet ind fra Cart serien og erstattede Jenson Button som så blev lejet ud til Benetton, nu Renault. Meget ser ud til at der ikke sker nogen kørermæssige forandringer hos Williams. I hvert fald ikke hvis man skal tro hvad Gerhard Berger, BMW motorsportschefen, siger:

”I den øjeblikkelige situation sker der ikke noget. Med mindre at noget uforudset sker, kan jeg godt forestille mig at der ikke ændres på kørersammensætningen. Jeg ser ikke nogen grund til at der skulle ændres på det.”

Montoya har endnu ikke været øverst på sejrskammelen i år. Faktisk er han heller ikke udgået mere end to gange. Det har ærgerligt nok for ham været i de to løb hvor han har været i pole, nemlig ved de to seneste Grand Prix’er.

Tilbage er så Jenson Button i den sammenhæng. Først han havde en debutsucces der lovede en hel masse for den unge kører. Men så kom Montoya ind og Button kunne man så finde hos det daværende Benetton team. Det blev en ren nedtur for Button, men han har revancheret sig fint i år og er helt godt med fremme. Skal han have endnu en sæson hos Renault eller er der andre planer med ham?

PDL  


Hop til top
Fuld støtte til Jaguar fra Ford

Selvom det har gået dårligt for Jaguar i år hidtil, så er der ingen trusler om at stoppe for pengestrømmen til teamet fra Fords side. Tværtimod.

Jaguar kæmper en sej kamp for at komme væk fra bunden af Formel 1 feltet i år. En helt ny aerodynamisk pakke som tages i brug ved det engelske Grand Prix, skal få teamet længere frem. Hidtil har Jaguar brugt en frygtelig bunke penge, og det ser ud til at de må få lov til at bruge endnu flere. Fords CEO, Sir Nick Scheele, har udtalt til bl.a. Autosport at teamet kan få endnu flere penge og ikke nok med det. Endnu større adgang til teknisk hjælp og til endnu mere personale hvis det er nødvendigt.

Sir Nick Scheele:
"Der er ikke noget at være i tvivl om, jeg ønsker at vi skal være i Formel 1. Kik på historien og konstater at Jaguar er vindere. Jaguar kommer også til at vinde i Formel 1 og det er vi fast besluttede på. Vi har lavet en del fejltagelser siden starten i år, men alt det fundamentale er stort set på plads. Vi sat en del ekstra teknologi ind, og vi vil forsætte med at tilføre de nødvendige resurser. Folk snakker om penge og siger at penge er det der skal til, men penge er ikke noget værd hvis ikke der også er noget hjerne med i det. Vi kan tilføje mere viden og vi har nogle af de allerfineste forskningskapaciteter i motorindustrien i hele verden, og vi kan trække på denne kapacitet."

Jaguar kører som bekendt med en afart af British Racing Green farven. Måske den noget lysere udgave som Jaguar har valgt, måske med tiden kan skaffe Jaguar og dermed også Ford den succes, som man nu har søgt efter siden starten. Med starten menes også perioden som Stewart/Ford hvor Ford støttede Stewart familien ganske betragteligt økonomisk inden man endeligt overtog teamet 100 %.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk