Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.6.2005
 Canadas GP - Set og sket - Top 5
 
14.6.2005
 Canadas GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top15.6.2005

Canadas GP - Set og sket - Top 5

Eneste ændringer i pointstillingen i toppen er at Toyota og Williams nu er á point, men trues nu bagfra af Ferrari som kun er 2 points efter.

Tre teams er meget tæt på hinanden i pointstillingen. Toyota, Williams og Ferrari er kun 2 points fra hinanden. McLaren kunne være rykket yderligere fra, hvis ikke det var fordi Montoya kørte "over" for rødt.

Renault - 76 points:
Renault fører stadig med et forspring på 16 points til McLaren, men afstanden kunne faktisk have været mindre hvis ikke det var fordi Montoya skulle skynde sig ud på banen og overså et rødt stopskilt. De to Renault'er lagde ellers godt fra land og var længe i front, indtil uheldene regnede ned over kørerne, først Fisichella, siden Alonso. Grunden til at Fisichella udgik, var at hydraulikken svigtede i bilen. Det betød at han fik problemer med gearkassen og for ikke at skade de mekaniske dele yderligere, trak teamet ham ud af racet. Alonso sørgede selv for at udgå, idet han ramte den utaknemmelige mur der omgiver banen. Det ødelagde affjedringen på bilen, og så var det slut for hans vedkommende. Briatore udtrykker nok skuffelsen bedst, idet han siger alt har fungeret fint hele weekenden lige indtil midt i løbet. Det vil man huske på, og så komme videre derfra.

McLaren - 63 points:
Montoya kunne have vundet det canadiske GP, men sørgede selv for at det ikke skete. En udkørsel fra pittet mens der er rødt lys, straffes med diskvalifikation. I stedet overtog Kimi Raikkonen det øverste trin på sejrspodiet, men helt problemfrit var det ikke. Undervejs i løbet fik han problemer med styringen af bilen, som forårsagede at under ligeud kørsel, trak bilen til venstre. Dette måtte han kompensere for resten af løbet, men han kørte vel egentligt fuld fortjent sejren hjem. Montoya beklagede selvfølgeligt at han havde været for ivrig da han kørte ud, og det er noget at han helst vil glemme hurtigst muligt. Reaktionen fra teamet er derfor til at forudse. Glæde og skuffelse. Man kunne have nået meget mere, men må nøjes med de 10 points som Raikkonen kørte hjem. Ron Dennis har efterfølgende udtalt at han mener at en udelukkelse er for hård en straf, og at Montoya kun skulle have haft en drive through straf. Men hvad er det nu lige at reglementet siger om det? Desuden prøvede Montoya også at overhale bagved safety car'en, og det er også ulovligt i Formel 1, men det er nok et levn fra Champ Car tiden, hvor det er lovligt under visse omstændigheder.

Toyota - 47 points:
Toyota klarede det nogenlunde hæderligt. Ralf Schumacher fik points for sjettepladsen, mens Trulli måtte udgå da bremsen på højre forhjul absolut ikke ville være med mere. I støv og skidt måtte han udgå da bremsen kollapsede. Trulli sagde efter løbet, at bilen havde fungeret fint hele vejen indtil uheldet med bremsen indtraf, og at der ikke var noget at bemærke på bilen. Ralf Schumacher kørte sig vel egentligt stille og roligt op bl.a. ved hjælp af at flere af de forankørende udgik af forskellige årsager. Ikke nogen prangende indsats fra hans side, men alligevel i pointene. Det viste sig efter løbet at teamet siden midtvejs i løbet ikke havde telemetri kontakt til Trullis bil, og derfor ikke kunne aflæse om der var noget galt. Trulli udgik på omgang 62. Teamet kan dog være glade for at fremgangen forsat er i gang. Man holder med nød og næppe en delt tredjeplads med Williams. Det var der ikke mange tegn på i teamets første sæsoner i Formel 1.

Williams - 47 points:
Williams fik igen gode point til regnskabet, men det kunne måske have været endnu bedre. Nick Heidfeld udgik med en meget varm motor. Han havde ellers adskillige gange over radioen fået at vide at han skulle passe på. Straffen kom på omgang 43. Han kunne faktisk have nået en placering lige omkring podiet, men den gik ikke. Webber viste igen at starter ikke lige er hans livret. Men trods tilbagefaldet ved starten, fik Mark Webber alligevel hentet 4 points hjem til teamet. Mario Theissen fortalte efter løbet at te

PDL  


 

Hop til top14.6.2005

Canadas GP - Set og sket - Bunden

Red Bull forsætter i pointene, mens Sauber for første gang i flere løb igen fik point på kontoen. Derimod skuffede BAR endnu en gang.

Det canadiske Grand Prix forandrede ingenting i den samlede stilling. Eneste forskel var det, at Sauber fik points denne gang. Red Bull forsætter med at score points i den beskedne ende af skalaen, men de får points hver gang. BAR skuffer forsæt fælt, mens Jordan og Minardi faktisk så småt er begyndt at kæmpe med hinanden.

Red Bull - 22 points:
Red Bull kørerne virkede noget anonyme i det canadiske GP. D. Coulthard var dog lidt med i begivenhederne i starten, men faldt lidt ud af billedet. C. Klien derimod startede langt nede i rækkerne, og kan vel mest takke alle de udgåede biler foran ham for at han overhovedet fik point. Det var tydeligt at banen ikke passede til bilen - eller omvendt. Men, begge kørere fik points på syvende og ottende pladsen. Begge kørere klagede over at bilerne ikke var nemme at styre. Grundet sin store rutine havde Coulthard nok det nemmeste af de, med at håndtere bilen. Klien sagde efter løbet at det var et af de hårdeste løb han havde deltaget i. Han klagede over at bagenden var manglede grip, og også at han havde en del understyring. Nogenlunde indsats, men meget skal rettes til på søndag.

Sauber - 12 points:
Jacques Villeneuve havde kvalificeret sig overraskende godt, men var uheldig i starten. Først fik han en dårlig start, hvilket han selv forklarede med at bilen ikke havde det forventede grip, og så blev han ramt af Sato i de allerførste placeringsdueller. Det kostede en tur i pittet for at få ny næseparti på bilen. Men JV kom tilbage og havde faktisk udmærket fart i bilen, og var lige ved at nuppe et point fra C, Klien, men det lykkedes ikke. Felipe Massa oplevede næsten det modsatte. God start og godt af sted. Han havde dog lidt problemer med at få varme i dækkene efter safetycar'en havde været på banen, men det lykkedes dog for ham at holde Mark Webber bag sig og sikre sig fjerdepladsen. Peter Sauber var igen blevet glad efter 3 løb uden points. Peter Sauber ville også gerne have haft JV i pointene, men førnævnte skade på næsen gjorde det næsten umuligt at opnå point for JV's vedkommende. Trods alt en godt tilfreds Peter Sauber.

BAR - 0 points:
Et eller andet sted må der være nogen der er flove i BAR teamet. Nok allermest Jenson Button. Han startede fra pole, men fik en dårlig start. Han bevarede dog en position i de points der mest sjove, men så var der nogen med en kerbkant der blev angrebet lidt for hårdt, og det kostede alle points til teamet og ham selv. Betonmuren tilgiver ikke den slags fejl. Til gengæld var der fight i teamet for Sato. Sato klippede JV i starten, og det skabte skader på hans egen bil. Men det var først senere at de alvorlige fejl kom. Olietrykket i gearkassen forsvandt, og så var det løb slut - troede man. Efter at have været i pit i 24 omgange, sendte teamet Sato på banen igen. Men det holdt ikke længe, for så låste baghjulene og exit for Sato. Stor fight fra mekanikernes side, men desværre forgæves. Begge kørere var synligt skuffede, Jenson Button påtog sig skylden for at han udgik. Han sagde efter løbet at det udelukkende var hans fejl. Sato var også skuffet, men han kunne ikke lastes for noget. Skal man finde noget opløftende, må det være at BAR har fundet en masse speed i bilen, og at den nye Honda motor sagtens kan være med. Men andre ting halter.

Jordan - 0 point:
Jordan teamet var igen med som det gule fyld bagerst i feltet. Selv i kvalifikation blev man overhalet af Minardi. Men en ting er kvalifikation, noget andet race. Tiago Monteiro forsætter med at sætte ny rekord. Nicolas Kiesas rekord med fleste gennemførte løb i træk som rookie er væk nu. Monteiro har nu kørt det største antal løb som rookie uden at udgå. Men så er det vist sket med det positive. Begge kørere havde problemer med at holde varme i dækkene og havde derfor også problemer med grip. Dog er man i teamet klar til

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk