Der er som sådan ikke noget usædvanligt i at man uddeler straffe efter et Formel 1 løb, i og med at nogen kørere har overtrådt en eller flere af de gældende regler.
Første straf tilfaldt Mark Webber der dog var totalt uskyldig i straffen. Teamet blev inden starten nødsaget til at skifte gearkassen i hans racer. Det giver 5 placeringers tilbagerykning at foretage dette. Var det et lignende problem der opstod for hans teamkollega Sebastian Vettel undervejs i løbet?
Det kunne være gået grueligt galt for Adrian Sutil hvis Robert Kubica var ramlet ind i ham efter en duel ned ad langsiden hen mod pitindkørslen. De to kørere duellerede tæt, hvilket i og for sig var lidt formålsløst da Robert Kubica skulle ind til et pitstop. Robert Kubica befandt sig på den forkerte side af Adrian Sutil og blev i nedbremsningszonen nødt til at skære hårdt ind foran Adrian Sutil for at komme i pit, hvor han angiveligt berørte Sutils bil. Det gav efter løbet en stor løftet pegefinger til Robert Kubica for hensynsløs kørsel.
Jaime Alguersuari fik også en løftet pegefinger efter at han havde forklaret sig til stewards. Her skete episoden i hårnålesvinget hvor Jaime Alguersuari blev set kollidere med Rubens Barrichello. Jaime Alguersuari skar for hårdt ind foran Rubens Barrichello med det resultat at begge måtte en tur i pit for at få udbedret de opståede skader på deres biler.
Felipe Massa fik 20 sekunders straf for at have kørt for stærkt i pitlane da han kørte ind for at få skiftet fronten på hans bil efter at han havde været i en diskutabel nærkontakt med hans tidligere teamkollega Michael Schumacher. Faktisk fik han en drive-through straf men der var ikke tilsyneladende ikke nok tid til at gennemføre straffen, så istedet blev det til tidsstraffen. Straffen til Felipe Massa får dog ingen betydning i resultatet, da han var en omgang foran den næste på listen, Heikki Kovalainen.
Michael Schumacher blev også undersøgt for hændelsen med Felipe Massa. Her fandt stewards dog ingen grund til at give straf, selvom det umiddelbart så ud til at Michael Schumachers kørsel kunne være til diskussion.
Mercedes ser tilsyneladende et marked i at levere motorer til flere teams, på den anden side kan det give problemer med kapaciteten. Og så er der også et konkurrence-hensyn at tage. Så Mercedes står overfor en vanskelig beslutning.
Ross Brawn som står i spidsen for Mercedes's Formel 1 team taler imod det, og sikkert af flere velbegrundede årsager. Modsat vil en aftale med et team mere give lidt flere penge i kassen. Imod taler også at visse konkurrenter kan forpurre Mercedes's egen målsætning om at vinde mindst et af de to mesterskaber.
Udover selv at anvende sine egne motorer, leverer Mercedes også motorer til Force India, der dog ikke anses for den store konkurrent i det spil. Dertil mangler Force India endnu et stykke vej. Værre er det med McLaren, som efter bruddet med netop Mercedes, er kontraktlig forpligtiget til at få leveret firmaets motorer.
Red Bull Racing var allerede i sidste sæson stærkt interesseret i at skifte teamets Renault motorer ud med Mercedes motoren som anses for at være den stærkeste. Beslutningen ligger hos Mercedes og det bliver på bestyrelsesplan at afgørelsen skal findes.
Norbert Haug taler indirekte imod at man skal levere til flere teams end tilfældet er nu.
"Det bliver en meget vanskelig opgave. Det vil blive meget vanskeligt at levere motorer til et fjerde team, også selvom en endelig beslutning endnu ikke er taget."
Et af modargumenterne for ikke at levere til flere teams er, at et team som Red Bull Racing for alvor er en konkurrent for Mercedes teamet udover McLaren teamet. Ydermere vil Mercedes tilsyneladende igen anvende KERS fra og med næste sæson, hvor det igen bliver indført i Formel 1.
Grunden til at Mark Webber rykkes bagud på startgridden er at Red Bulle teamet har set sig nødsaget til at udskifte gearkassen på hans racer, og her foreskriver reglementet at man så skal rykkes de fem placeringer bagud.
Dette er selvfølgelig ærgerligt for Mark Webber, mens teamkollega/-konkurrent Sebastian Vettel nok smiler lidt, da han nu rykker op i første startrække ved siden af pole position køreren Lewis Hamilton fra McLaren teamet.
Men beslutningen trækker ud og det har nu fået flere teams på banen, med udmeldinger omkring vigtigheden af, at et snarligt valg bliver truffet. Kernen i dette er, at teamene står foran at skulle påbegynde udviklingen af næste års racer og for at den kabale skal gå op, er de nødt til at få data på de nye dæk. Dækkene spiller i dag en så væsentlig rolle under udviklingen af bilen, da de har stor indflydelse på både vægtfordeling og aerodynamik. Og da ingen ønsker at udvikle med bind for øjnene, er utålmodigheden så småt begyndt at indfinde sig og presset for en afklaring øget.
Ross Brawn fra Mercedes GP er dog overbevist om at de nok skal få muligheden for at teste næste års dæk allerede i år. Han forudser en test sidst på sommeren med den nye leverandør. For dog at kunne komme i gang med udviklingen af næste års racer allerede nu, har teamene sat sig sammen og udviklet en krav specifikation til den nye dæk leverandør. På den måde har både teamene og den kommende dæk leverandør noget at forholde sig til.