Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.6.2000
 H-HF i Staterne
 
15.6.2000
 Oddsene på Canadas Grand Prix
 Strejke i Canada - Update
 

Hop til top16.6.2000

H-HF i Staterne

Heinz-Harald Frentzen har som den første i formel 1-feltet fået set nærmere på de lidt over fire kilometer af Indianapolis Motor Speedway, hvor USA's GP bliver afholdt sener på året. Frentzen var især fascineret af de kompromiser, som banen påkrævede, og af den tophastighed der kunne opnås. "Vi kunne komme op på den højeste hastighed for formel 1-biler nogensinde på langsiden, måske 350km. Det første sving bliver på omkring 300km. Om det bliver let eller udfordrende, ved jeg ikke. Men det skulle være spændende," siger Frentzen, der også har en anden grund til spændingen: han har aldrig før stiftet bekendtskab med ovalbaner. "Jeg har aldrig kørt på en oval og f1-biler er ikke bygget for ovaler. Men næsten alle formel 1-kørere nyder højfartssving. Hvis det skulle begynde at regne, bliver Turn 1 meget spændende, fordi jeg erfarer at Indycars ikke kører på ovaler i regnvejr. Men det er derfor vi bliver betalt. Vi gør den slags."

Efter ni år er det amerikanske GP tilbage på kalenderen. Der var nogen tvivl om moderne formel 1 kunne tiltrække amerikanerne men løbet d. 24. september er allerede udsolgt. Frentzen var efter sit besøg ligeså forventningsfuld som de mange tilskuere. "Det at vi kører halvt på en ovalbane gør situationen helt anderledes for os. Det er en bane du kan dele op i to dele: den ene del er en ægte, sofistikeret f1-bane og den anden del er halvdelen af ovalen. Det betyder at vil være i stand til at nå en utrolig fart, hvis vi vil. Vi er nødt til at finde et kompromis mellem at være hurtig på langsiden men også hurtig ellers."

Hvad angår chancerne for overhaling, der snart er manges målestok for motorsportens kvalitet, mente Frentzen at: "Der kunne blive overhaling ud af Turn 1 op i mod 2, og ved 3 er der nogle overhalingsmuligheder. Jeg tror at banen giver os nogle muligheder her. Den er meget andeledes fra de baner jeg før har set i formel 1."

"Udfordringen for en formel 1-lører her er først og fremmest at finde den rette opsætning til kvalifikationen. Jeg tror ikke at det er svært for os formel 1-kørere at vænne os til en ny bane. Generelt tror jeg at det vil tage os den første tidskørsel fredag morgen til at lære banen at kende som de andre. Vi er nødt til at læse på størstedelen af lektien fredag aften når vi forbereder bilen til kvalifikationen," sagde tyskeren, der forklarede at der kunne være langt større variationer end normalt i de enkeltes opsætning, alt efter pitstop strategi. Udspurgt om han ville dele sine øvrige erfaringer med sine kollegaer svarede han dog: "Jeg vil holde det hele for mig selv!" Frentzen mener ikke tidligere Williams-kollega Jacques Villeneuve vil have nogen fordel fra sin tid i amerikansk motorsport - på nær på eet punkt: "Der er kun et sving hvor han kunne have en fordel, men han har sikkert lettere ved at finde tilbage til sit hotel."

Mens talen var om tidligere cart-kørere i formel 1, fik Frentzen også muligheden for at udtale sig om et af tidens store emner: Juan Pablo Montoya. Frentzen, var dog ikke synderlig interesseret i vinderen af Indy 500 og nøjedes med at sige at: "Jeg tror ikke jeg er nødt til at give noget råd. Jeg tror han ved hvordan det er at være i formel 1."

CBA  


 

Hop til top15.6.2000

Oddsene på Canadas Grand Prix

Michael Schumacher som kører for Ferrari er favorit til at tage de 10 point i Canada i denne weekend. Iflg. de seneste odds er Michael Schumacher favorit med odds 9/4, imens Mika Hakkinen har odds 14/5.

David Coulthard som vandt i Monaco har odds 4/1. Rubens Barrichello som fik en anden plads i Monaco har odds 10/1. Hvis Ralf Schumacher når at blive klar til løbet, så har han odds 25/1, mens Heinz Harald Frentzen og Jarno Trulli begge har odds 40/1.Giancarlo Fisichella som har været på podiet i de sidste 3 løb i Canada har også odds 40/1.

Villeneuve, Button og Irvine giver alle odds 66/1, men det er ret usandsynligt at de når op øverst på podiet. Alex Wurz og Johnny Herbert giver begge odds 125/1 Pedro Diniz, De la Rosa og Verstappen giver odds 150/1. Vinderen af det Canadiske Grand Prix i 1995 Jean Alesi, er ikke levnet den store chance for at gentage succesen fra 95, Jean Alesi har odds 200/1, mens holdkammeraten Heidfeld har odds 500/1. De absolut dårligste odds har begge Minardi kørerne (som sædvanligt). Hvis en af de 2 kørere når øverste på skamlen så giver de pengene igen 1000 gange.

Så nu gælder de bare om at komme ned til kiosken, sætte pengene på jeres ynglings kører, eller skal I satse. Ja det er helt op til jer derude. God fornøjelse og god Grand Prix weekend.

BKP  


Hop til top
Strejke i Canada - Update

Den Canadiske regering vil tage drastiske beslutninger for at undgå en strejke op til det Canadiske Grand Prix. Fagforeningen for transportarbejderne har varslet strejke i Quebec mens man afholder det Canadiske Grand Prix. Hvis strejken bryder ud, så vil der opstå kaos omkring the Ile Notre Dame, da togforbindelsen ud til selve banen vil stoppe. Det er den bedste måde at komme til og fra banen på.

Regeringen fører stadigvæk forhandlinger med fagforeningen, men indtil videre ser det ikke ud til at man er kommet frem til en fælles overenskomst. Hvis man ikke kan blive enige, så vil regeringen fremsætte en lov, der forbyder fagforeningens medlemmer at strejker i de 3 dage der køres Grand Prix.

Det er ikke kun transportarbejderne der truer med at strejke. Air Canadas piloter truer også. Ironisk nok så er Air Canada hovedsponsor for selve løbet. Den Canadiske regering bliver presset fra mange sider, og den skal arbejde hurtigt for at alt ikke skal ende i kaos.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk