Efter ni år er det amerikanske GP tilbage på kalenderen. Der var nogen tvivl om moderne formel 1 kunne tiltrække amerikanerne men løbet d. 24. september er allerede udsolgt. Frentzen var efter sit besøg ligeså forventningsfuld som de mange tilskuere. "Det at vi kører halvt på en ovalbane gør situationen helt anderledes for os. Det er en bane du kan dele op i to dele: den ene del er en ægte, sofistikeret f1-bane og den anden del er halvdelen af ovalen. Det betyder at vil være i stand til at nå en utrolig fart, hvis vi vil. Vi er nødt til at finde et kompromis mellem at være hurtig på langsiden men også hurtig ellers."
Hvad angår chancerne for overhaling, der snart er manges målestok for motorsportens kvalitet, mente Frentzen at: "Der kunne blive overhaling ud af Turn 1 op i mod 2, og ved 3 er der nogle overhalingsmuligheder. Jeg tror at banen giver os nogle muligheder her. Den er meget andeledes fra de baner jeg før har set i formel 1."
"Udfordringen for en formel 1-lører her er først og fremmest at finde den rette opsætning til kvalifikationen. Jeg tror ikke at det er svært for os formel 1-kørere at vænne os til en ny bane. Generelt tror jeg at det vil tage os den første tidskørsel fredag morgen til at lære banen at kende som de andre. Vi er nødt til at læse på størstedelen af lektien fredag aften når vi forbereder bilen til kvalifikationen," sagde tyskeren, der forklarede at der kunne være langt større variationer end normalt i de enkeltes opsætning, alt efter pitstop strategi. Udspurgt om han ville dele sine øvrige erfaringer med sine kollegaer svarede han dog: "Jeg vil holde det hele for mig selv!" Frentzen mener ikke tidligere Williams-kollega Jacques Villeneuve vil have nogen fordel fra sin tid i amerikansk motorsport - på nær på eet punkt: "Der er kun et sving hvor han kunne have en fordel, men han har sikkert lettere ved at finde tilbage til sit hotel."
Mens talen var om tidligere cart-kørere i formel 1, fik Frentzen også muligheden for at udtale sig om et af tidens store emner: Juan Pablo Montoya. Frentzen, var dog ikke synderlig interesseret i vinderen af Indy 500 og nøjedes med at sige at: "Jeg tror ikke jeg er nødt til at give noget råd. Jeg tror han ved hvordan det er at være i formel 1."
David Coulthard som vandt i Monaco har odds 4/1. Rubens Barrichello som fik en anden plads i Monaco har odds 10/1. Hvis Ralf Schumacher når at blive klar til løbet, så har han odds 25/1, mens Heinz Harald Frentzen og Jarno Trulli begge har odds 40/1.Giancarlo Fisichella som har været på podiet i de sidste 3 løb i Canada har også odds 40/1.
Villeneuve, Button og Irvine giver alle odds 66/1, men det er ret usandsynligt at de når op øverst på podiet. Alex Wurz og Johnny Herbert giver begge odds 125/1 Pedro Diniz, De la Rosa og Verstappen giver odds 150/1. Vinderen af det Canadiske Grand Prix i 1995 Jean Alesi, er ikke levnet den store chance for at gentage succesen fra 95, Jean Alesi har odds 200/1, mens holdkammeraten Heidfeld har odds 500/1. De absolut dårligste odds har begge Minardi kørerne (som sædvanligt). Hvis en af de 2 kørere når øverste på skamlen så giver de pengene igen 1000 gange.
Så nu gælder de bare om at komme ned til kiosken, sætte pengene på jeres ynglings kører, eller skal I satse. Ja det er helt op til jer derude. God fornøjelse og god Grand Prix weekend.
Regeringen fører stadigvæk forhandlinger med fagforeningen, men indtil videre ser det ikke ud til at man er kommet frem til en fælles overenskomst. Hvis man ikke kan blive enige, så vil regeringen fremsætte en lov, der forbyder fagforeningens medlemmer at strejker i de 3 dage der køres Grand Prix.
Det er ikke kun transportarbejderne der truer med at strejke. Air Canadas piloter truer også. Ironisk nok så er Air Canada hovedsponsor for selve løbet. Den Canadiske regering bliver presset fra mange sider, og den skal arbejde hurtigt for at alt ikke skal ende i kaos.