Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.6.2001
 Villeneuve bliver hos BAR
 Fejl ved sensor sendte Barrichello ud
 
15.6.2001
 Villeneuve til Jordan?
 Silverstone test
 Ferrari indgår aftale med Fila
 Michael Schumacher tester HANS
 Alex Yoong til European Minardi
 

Hop til top16.6.2001

Villeneuve bliver hos BAR

Vi har bragte i går en nyhed om at Jacques Villeneuve var på tale til Jordan, hvis det viser sig at Heinz-Harald Frentzen ikke forlænger sin kontrakt.

Rygterne ville vide at Jacques Villeneuve var på tale til Jordan blandt andre emner. Jacques Villeneuve har i dag dementeret disse rygter, og har i stedet forlænget sin kontrakt med BAR et år yderligere, så han også næste år kører for BAR teamet.

Jacques Villeneuve:
”Der er for mig ingen grund til at forlade teamet. Alle har arbejdet meget hårdt for at komme mod toppen. Havde teamet stillet sig tilfreds med den nuværende situation, havde jeg nok besluttet mig anderledes. Teamet udvikler sig hele tiden. Det er godt, jeg føler mig godt tilpas her.”

Jacques Villeneuve har kik på den store treenighed. Nemlig at vinde Indy 500, VM i Formel 1 og så en sejr på Le Mans. De to første dele har han opnået. Men den sidste mangler. I løbet af foråret har interessen været der igen, og han havde endda forhandlet med Audi om plads i en af deres biler. Der var for så vidt opnået enighed, men Honda, som jo leverer motor til BAR, har sagt nej. Grunden til nej’et er ikke blevet oplyst, men årsagen skal sikkert findes i at det er af konkurrencemæssige årsager, at Jacques Villeneuve har fået nej i denne omgang.

PDL  


Hop til top
Fejl ved sensor sendte Barrichello ud

Nogle er glade for alt det nye elektronik, andre er ikke. Flere gange har det kostet både startplacering, og placeringer i løbene.

I Canada fandt Rubens Barrichello ud af, hvad en defekt sensor i traction kontrol systemet betyder. Efter at han i starten af løbet avancerede hurtigt fra sin måske lidt skuffende startplacering, skete der nemlig at den ene af sensorerne svigtede. Det betød at motoren begyndte at fejltænde når der ikke var grund til det. Efter lidt at have konfereret med teamtet over radioen, blev traction kontrollen slået fra. Det skulle så afhjælpe problemet. Men en ny fejl var opstået.

Rubens Barrichello:
”I det første sving var jeg meget forsigtig, der sker som regel altid sammenstød her. Allerede på anden omgang fik jeg problemer. Motoren begyndte at fejltænde når jeg kørte ligeud. Efter at have talt med teamet over radioen, blev traction kontrollen slået fra. Men da vi slog den fra opstod et andet problem. Den elektroniske regulering af gassen gennem gaspedalen gik i stykker. Lige pludselig var der fuld gas på kun 20% af pedalvandringen. Og det var det der skete da jeg spandt rundt bag ved Ralf Schumacher. Det var også delvis skyld i at jeg udgik efter at have kørt bag ved Montoya. Jeg blev nødt til at køre med så meget fart som mulig ind i svingene, fordi jeg kunne ikke give fuld gas før jeg kørte lige ud igen. Normalt bruger vi alle tests til at finde fejlene, og det er som regel altid der de opstår. Denne gang skete det uheldigvis under et løb.”

For en gangs skyld måtte en Ferrari udgå. Som Barrichello siger, at man er god til at finde fejlene ved tests, og som regel ikke under løb. Denne gang gik det ud over en Ferrari. I Monaco erfarede Kimi Räikkönen et lignende problem i Sauberen. McLaren har vist haft deres andel af fejl og uheld ved den nye elektronik.

PDL  


 

Hop til top15.6.2001

Villeneuve til Jordan?

Det kan måske komme på tale efter denne sæson. Rygtet har tidligere huseret, men flere ting skal falde på plads inden et evt. skifte kan lade sig gøre.

Rygtet er opstået igen fordi, at Heinz-Harald Frentzen skulle have fået tilbud fra både Jaguar og Toyota om et sæde hos dem. Ifølge rygterne skal Frentzen give besked ret kort tid efter næste Grand Prix på Nürburgring om ca. halvanden uge. Han har da i hvert fald tid til at tænke over tingene i denne tid, hvor han holder plejer en mindre hjernerystelse, som han pådrog sig i Canada. Samtidigt har Frentzens sæson i år ikke været speciel god indtil nu.

Ifølge de samme rygter skulle Eddie Jordan være interesseret i at få Jacques Villeneuve ind som erstatning for Frentzen, i det tilfælde at han skulle forlade teamet. Jacques Villeneuve har nogle klausuler indføjet i sin kontrakt. Bl.a. skulle det give ham mulighed for at forlade teamet, hvis det ikke bliver placeret i top 3 når sæsonen er slut.

Men lad os nu se. Det er trods alt endnu kun rygter. Mange spekulationer foregår allerede. Hvis Frentzen vælger at forlade Jordan til fordel for et andet team, kan det måske blive en faktor for Villeneuve om Jordan kan foresætte med at køre med Honda motorerne. Honda vil som bekendt fra næste sæson kun støtte et team. Silly Season ligger aldrig stille, men huserer i det skjulte i en del af sæsonen. Men tiden nærmer sig allerede den næste højsæson for Silly Season, så hvem ved – måske kører Villeneuve i en af de gule næste år.

PDL  


Hop til top
Silverstone test

I dagene fra d.12/6 til og med d.14/6, har der været afviklet tests på Silverstone. Adskillige teams har deltaget, og her følger et længere sammendrag fra testen:

Dag 1/3, Tirsdag d. 12/6 2001.
Temperatur: Luft 16c, Bane 23c
Vejr: Tørt

Dagen begyndte ret dramatisk, da Nick Heidfeld der primært testede dæk, kørte galt i sin Sauber racer. Heidfeld ventede på at bilen skulle blive klar igen, men begyndte at få det dårligt. Da Sauber prioriterer kørernes sikkerhed meget højt, valgte de at sende ham hjem igen til lægeundersøgelse.

Nick Heidfeld: ”Efter det canadiske Grand Prix i Montreal sidste weekend, håbede jeg at kunne køre mere end 4 omgange, men det er bare sådan disse ting kan ske. Det meste af tiden har jeg det fint, men jeg har lidt hovedpine. Så det er bedst at blive tjekket ordentligt. Jeg er sikker på at Kimi nok skal få vores program tilbage til tidsplanen i morgen.”

Det var Jarno Trulli der sluttede dagen med bedste tid, næsten et sekund bedre end Darren Turner på andenpladsen i sin McLaren. Turner der var stand-in for David Coulthard og Mika Hakkinen, var kun en smule hurtigere end Williams testkører, Marc Gene. Ricardo Zonta der stadig vikarierer for den småskadede Heinz-Harald Frentzen, blev nummer fire.

Ricardo Zonta: ”Det var en god testdag, selvom banen var meget støvet så vi var nødt til at foretage ændringer om morgenen og prøve forskellige opsætninger. Om eftermiddagen løb vi tør for tid og måtte rette vores opmærksomhed på at teste dæk i stedet. Jeg ville gerne have brugt mere tid på opsætningen og bremsebalancen, men det var en produktiv dag for os.”

Jaguar har planlagt at teste nogle nye kørere under Silverstone testen. Andre Lotterer kørte for Jaguar og satte ottendebedste tid, efter at have tilbagelagt 21 omgange. Han kunne dog ikke slå Pedro de la Rosa, der var 4/10 af et sekund hurtigere.

Dagens tider:
1 Jarno Trulli, Jordan 1:23.14
2 Darren Turner, McLaren 1:24.09
3 Marc Gene, Williams 1:24.27
4 Ricardo Zonta, Jordan 1:24.34
5 Luca Badoer, Ferrari 1:24.40
6 Pedro de la Rosa, Jaguar 1:24.87
7 Johnny Herbert, Arrows 1:25.03
8 Andre Lotterer, Jaguar 1:25.25
9 Mark Webber, Benetton 1:25.25
10 Patrick Lemarie, BAR 1:25.49
11 Jenson Button, Benetton 1:26.41
12 Stephane Sarrazin, Prost 1:26.46
13 Eddie Irvine Jaguar, 1:27.54
14 Nick Heidfeld Sauber, 1:28.02

Dag 2/3, Onsdag d. 13/6 2001.
Temperatur: Luft 24c, Bane 43c
Vejr: Tørt

Andre Lotterer fortsatte med at teste for Jaguar, og imponerede ved at sætte ottendehurtigste tid, 1/10 af et sekund hurtigere end kollega, Pedro de la Rosa, selvom Rosa kørte 12 omgange mere end Lotterer. Dagens største overraskelse var dog Olivier Panis, der sluttede som hurtigste mand, foran Mika Hakkinen og Rubens Barrichello.

Bortset fra Panis’ gode tid, var der ikke meget opsigtsvækkende i dag. Dog var der to spændende nyheder. Giancarlo Fisichella testede nemlig en helt ny Renault motor, der vil få sin løbsdebut i det franske Grand Prix på Magny Cours. Derfor var Fisichellas job fastlagt lige fra starten, han skulle køre i sin B201 med en ordentlig mængde brændstof ombord, for at teste holdbarheden. Derfor blev Fisichellas tid naturligvis ikke ret god.

En anden spændende nyhed er den indiske kører, Narain Karthikeyan. Inderen med det svært udtalte efternavn, vil i morgen skrive historie, da han bliver den første inder der nogensinde har kørt Formel 1.

Dagens tider:
1 Olivier Panis, BAR 1:22.80
2 Mika Hakkinen, McLaren 1:22.91
3 Rubens Barrichello, Ferrari 1:23.24
4 Juan Pablo Montoya, Williams 1:23.42
5 Michael Schumacher, Ferrari 1:23.50
6 Ralf Schumacher, Williams 1:23.55
7 Jarno Trulli, Jordan 1:24.41
8 Andre Lotterer, Jaguar 1:.24.42
9 Darren Turner, McLaren 1:24.44
10 P

RS  


Hop til top
Ferrari indgår aftale med Fila

Ferrari har som et led i deres markedsføring af teamets merchandise, indgået en ny samarbejdsaftale med sportsfirmaet Fila.

Ferrari er et af de teams som sælger mest merchandise, og som også har et af de største udvalg. Det vil fra næste år blive udbygget yderligere. Teamets tøj kollektion vil fra næste år blive udvidet med mere decideret sportstøj. Som et led i disse bestræbelser, har Ferrari indgået aftale med Fila, som er et af største sportsfirmaer. Aftalen betyder at Fila bliver officiel leverandør til Ferrari. Fila får dermed lov til at fabrikere og sælge Ferrari sportstøj til hele verdenen.

Man har lavet en treårig aftale, startende i 2002 og med option for forlængelse.

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher tester HANS

Vi har tidligere omtalt HANS sikkerhedsudstyret. I den forløbne uge har Michael Schumacher testet HANS igen, efter at det er blevet yderligere udviklet.

HANS er en slags sikkerhedskrave, som skal beskytte hovedet og halsen på kørerne ved ulykker. Specielt ved ulykker hvor hovedet bliver udsat for sideværts belastninger. HANS har igennem de sidste par været igennem en meget stor udviklingsfase. HANS er en slags krave som skal forbindes med hjelm og flere punkter i bilen, så hovedet og halsen ikke får de ekstreme belastninger som en ulykke kan give. Michael Schumacher har som sagt testet HANS på Silverstone, og han kommentar efter testen var:

"Alt tyder på at HANS vil forbedre kørernes sikkerhed. Den er god på nuværende tidspunkt, men jeg mener at der stadig skal forbedres nogle ting."

I Champ Cart serien bruges systemet allerede. Ved dette års transmissioner fra Champ Cart har man kunnet se denne krave, som kørerne er udstyret med. Desværre har det oftest været ved ulykker at kraven har været synlig. Det er allerede bestemt at systemet skal bruges i Formel 1. Men det skal først igennem noget mere udvikling inden at det bliver taget i brug.

PDL  


Hop til top
Alex Yoong til European Minardi

Den malaysiske kører, Alex Yoong, vil højst sandsynligt få sine Formel 1 drømme opfyldt. Sportsdirektøren hos European Minardi, Rupert Manwaring, har holdt et timelangt møde med den malaysiske sports- og ungdomsminister, Dato Hishammuddin, hvor de to parter skulle være nået til enighed. Den malaysiske regering er allerede dybt engageret i Formel 1, gennem et sponsorat af Sauber teamet. Mon ikke den nye aftale også tilgodeser muligheden for at flytte sponsoratet til European Minardi? Det ville umiddelbart virke meget logisk, hvorfor skulle Minardi ellers acceptere aftalen?

Om det er fedteri eller ærlig snak er svært at sige, men Manwaring har fortalt ministeren at han har fulgt Yoongs fremskridt gennem længere tid, og at European Minardi mener at han er parat til det store skift fra den japanske Formel Nippon (Formel 3000) serie til Formel 1. Det var egentlig ikke den store hemmelighed at Yoong kunne overtage fra og med det britiske Grand Prix på Silverstone, men dette benægter faderen, Hanifah Yoong, der på det givne tidspunkt var manager for sin 24-årige søn.

Selvom European Minardi nu har bekræftet at de har givet tilbuddet, er det stadig meget usikkert hvornår Yoong vil overtage rattet fra Marques. Der er stadig nogle mindre detaljer i kontraktforhandlingerne der skal på plads, Yoong selv vil gerne færdiggøre arbejdet i Japan, og sidst men ikke mindst, skal Yoong også ud og erhverve sig en superlicens, der som bekendt er en nødvendighed – med mindre man altså kommer fra Finland og hedder Kimi Räikkonen.

”Lige nu er jeg stadig bundet… Jeg kører stadig i Formel Nippon og mit næste løb er den 1. Juli”, siger Yoong, der håber på en Formel 1 debut i år. ”Jeg starter formentlig mit første løb næste sæson, men håber at det vil blive før. Hvis og når denne aftale kommer i stand, er det ikke bare Alex Yoong der sætter sig i bilen, men en malaj der sætter sig i en Formel 1 racer.”

Yoongs nye manager, Simon Munger, fortsætter; ”Der er også spørgsmålet omkring superlicensen, der er ude af både Minardi og Alex’s hænder. Men for at søge hos FIA gennem AAM, skal Alex først have et tilbud fra et Formel 1 team. Med dette tilbud i hånden, kan vi nu tage de rigtige skridt respekterende FIA’s codex og lave ansøgningen til det malaysiske ASN.”

Det bliver spændende at se hvad en malaj kan udrette i Formel 1, og om han kan rette op de halvdårlige resultater, andre asiatiske kørere har præsteret gennem de seneste år. En ting er sikkert, det bliver ikke nemt i en European Minardi racer.

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk