Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.6.2002
 Stædige Stoddart: "Jeg ligger vågen om natten"
 
15.6.2002
 Eddie Jordan: Vi er på vej tilbage
 Honda kocentrerer sig om BAR
 

Hop til top16.6.2002

Stædige Stoddart: "Jeg ligger vågen om natten"

Paul Stoddart har efterhånden fået ry som værende en fighter der ser muligheder i det umulige. Denne evne får han også hårdt brug for i nær fremtid.

Grunden er ret simpel; der skal et mirakel til for at Minardi kan fortsætte sæsonen ud, men Stoddart tror fuldt og fast på at han får de penge hans team er berettiget til. Men hvordan hænger alt dette sammen? Jo, sidste år gik Prost teamet som bekendt konkurs. Dermed rykkede Minardi op på en 10. plads i konstruktørernes mesterskab. Denne præstation skulle have indbragt Minardi ekstra penge fra TV rettighederne, men pengene udebliver, og dette truer Minardis eksistens.

Under det canadiske Grand Prix sendte Stoddart et brev ud til samtlige teamejere, hvori han bad dem give ham medhold i sagen. Der var rimelig stor tilslutning, da de fleste selvfølgelig helst ikke ser et stolt gammelt team gå konkurs. Arrows bossen, Tom Walkinshaw var dog en undtagelse. Inden sæsonstarten var han en af hovedmændene bag Phoenix projektet, der gik ud på at rejse et team fra Prosts aske. Teamet kunne ikke godkendes af FIA til stor irritation for Walkinshaw, der ellers nok skulle have haft de omtalte penge.

Tom Walkinshaw vil åbenbart ikke have at andre skal nyde godt af det han gik glip af, og har altså sat en kæp i Minardis hjul. Også Ron Dennis har vist modvilje overfor Minardi. Stoddart siger at teamet har hårdt brug for pengene, men også at han nægter at opgive sit team på trods af den megen modstand han har mødt.

"Hvis folk har en hemmelig dagsorden, er der ikke meget jeg kan gøre, men jeg vil ikke gå stille med dørene," siger Stoddart. "Jeg vil ikke ligge mig ned og dø for noget jeg tror på, men jeg kunne godt undvære sensationalismen, fordi vi er den uskyldige part i dette og bliver såret af historierne. Folk læser ikke det med småt, de læser overskrifterne såsom; "Vil Minardi klare den?" Jeg vil ikke hænges ud på overskrifter der siger at Minardi vil gå fallit.

"Dette er ikke sagen. Minardi bliver udsultet af dets retmæssigt tjente midler og det vil jeg gerne se en ende på. Hvis alt andet fejler, vil I have en meget bitter og forskruet mig, i en voldgiftssag om 6-9 måneders tid. Jeg håber for alles skyld og for Formel 1 at det ikke sker. Jeg kan ikke se hvad godt dette gør for nogen. Jeg ligger vågen om natten og spekulerer på hvorfor dette sker."

Hele sagen drejer sig om 12 millioner dollars for Prost teamets del af TV rettighederne, penge der måske (døm selv) burde tilhøre Minardi. I torsdags var der så møde i FIA omkring sagen og en egentlig afgørelse lader vente på sig, vi følger naturligvis op på dette, men fra undertegnede skal der da lyde et pøj pøj til det plagede team.

RS  


 

Hop til top15.6.2002

Eddie Jordan: Vi er på vej tilbage

Eddie Jordan føler sig overbevist om at hans team er ved at blive virkelig konkurrencedygtigt igen, og jævnligt vil blande sig i kampen om points og endda podieplaceringer.

Den irske Jordan boss indkaldte til møde med de nu "kun" 170 ansatte ved teamets hovedkvarter, der ligger ved Silverstone banen. På mødet sagde han: "At fuldføre løb, at slutte i pointene, er starten på en proces til at bringe teamet tilbage til sand konkurrencedygtighed".

Eddie Jordan refererede naturligvis til den 5. plads Giancarlo Fisichella på fantastisk vis sikrede teamet i Montreal, og at det var 3. gang han scorede points for teamet i år. Den iltre japaner, Takuma Sato, har ikke oplevet nær den samme succes, men formåede i Montreal at fuldføre et løb uden at smadre bilen nævneværdigt, og dette indikerer ifølge Eddie Jordan en mere og mere pålidelig bil. Sato er lidt for ivrig i sin kørsel, men har på denne baggrund også været grund til nogle spændende overhalinger og forsøg på samme.

Eddie Jordan til sine folk: "Det er grundlæggende at se ordet 'team' som betydende alle i organisationen, hvad enten det er på fabrikken, ved vindtunnelen eller på banen. Vi har alle haft betydelige mængder arbejde, og resultaterne i de seneste uger i form af forbedringer i holdbarhed og ydelse, skyldes udelukkende hårdt arbejde fra hver enkelt person i Jordan, og selvfølgelig også vores samarbejdspartnere, Honda og Bridgestone."

Også Gary Anderson, der er teamets ingeniør, er meget positiv efter Fisichella i Montreal kvalificerede sig som nummer 6, og dermed fik sæsonens bedste kvalifikationsresultat.

RS  


Hop til top
Honda kocentrerer sig om BAR

De to Honda støttede teams, BAR og Jordan, har ikke haft den store succes i år. Selvom Jordan (Giancarlo Fisichella) er ved at få styr på tingene og scorer lidt point i ny og næ, mener Honda koncernen ikke at det er værd at satse på mere end et team. Derfor vil de nu, ifølge Autosport, afbryde kontrakten med Jordan et år tidligere end planlagt.

Der skal naturligvis forhandles en aftale i stand med Jordan, da der ellers vil være tale om kontraktbrud. Dermed står Jordan uden motor i år 2003. Der har ikke været nogen officielle udtalelser fra Honda omkring emnet, men Hondas chef for forskning og udvikling, Takeo Fukui, siger: "Selv når vi taget en beslutning, kan vi ikke fortælle jer det."

BAR chefen, David Richards, har sagt at det er essentielt for hans teams fremtid at de får fuld fabriksstøtte fra Honda, og at det er BAR Honda må satse på hvis de vil tage det næste skridt frem. "Jeg tror ikke teamet har taget det ordentligt til sig (forholdet til Honda) og kigget på det fulde potentiale", siger Richards.

Måske er det skæbnens ironi, men når Honda vælger BAR fremfor Jordan, kan det næsten kun have økonomiske årsager, da BAR er det eneste team på gridden, der ikke har formået at score points i år. Jordan derimod, har efterhånden fået skrabet 6 points til sig, takket være blændende kørsel af Giancarlo Fisichella. Men hvor står Jordan så nu? Der skulle efter sigende allerede være en aftale på plads med Cosworth, men som berettet i en tidligere artikel her på formel-1.dk, har Jordan virkelig ondt i økonomien, og går en højst usikker fremtid i møde.

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk