Det er datoen som FIA har givet til de 'rebelske' teams der kun har skrevet sig op til 2010 såfremt deres krav bliver imødekommet. Men FIA lader ikke til at ville give sig. I går mødtes parterne igen for at finde frem til en løsning. Fra FIA lyder det.
FIA udtaler i den forbindelse:
"Som det blev besluttet på et møde den 11. juni, mødtes FIAs finansielle eksperter i går (mandag) med tilsvarende fra FOTA. Desværre fortalte FOTAs delegerede at de ikke havde mandat til at diskutere FIAs finansielle oplæg for 2010. Faktisk var de slet ikke klar til at diskutere reglementet. Som et resultat af dette kunne mødet ikke nå formålet med at sammenligne FIAs regler med FOTAs forslag i forsøget på at finde et fælles udgangspunkt. For at sikre en god dialog blev FOTAs finansielle forslag diskuteret, men det fremgik tydeligt at forslagene ikke ville være i stand til at begrænse udgifterne for et team som har ressourcerne for at bruge mere end deres konkurrenter. Et nyt finansielt kapløb vil være uundgåeligt. FIAs finansielle reglement forbliver dermed som tidligere publiseret."
Yderligere er kampen mellem FIA og FOTA blevet mere og mere ond. Der skrives flere meddelelser fra de forskellige lejre - FOTA brokker sig over hvordan ledelsen i Tyrkiets Grand Prix opførte sig: FOTA mener at man forsøgte at splitte teams'ene ved at give forskellige meldinger, mens FIA omvendt beskylder 'unavngivne kræfter'hos FOTA for bevidst at ødelægge enhver forhandling.
Imens sidder mange Formel 1-fans og venter - og ser en sport der er på vej i graven! Alt har en leve tid - og måske er livet ved at rinde ud for Formel 1...
Søndag efter kunne Marc Gene lade sig hylde som vinder af dette års Le Mans sammen med kollegaerne i vinderbilen. Han er sammen med en række andre kørere blevet nævnt som potentiel kører hos det nyetablerede Formel 1 team Campos Grand Prix. Han skal dog ikke være 100 % sikker på en plads.
Campos teamet som fremover får base både i Madrid og Valencia, grundet sine forskellige indsatser i både GP2, Formel 3 og Formel 1, har en del potentielle emner som kørere for teamet. Teamejer Adrian Campos nævner en række kørere som potentielle emner. Blandt andet Marc Gene, Pedro de la Rosa, Javi Villa og Roldan Rodriguez, men siger også at selv om det er et spansk team og spansk baseret, er det ikke en garanti for at der absolut skal være spanske kørere i teamet. Adrian Campos vil gerne støtte spanske kørere, men en decideret garanti for et sæde vil han ikke udstede.
Marc Gene har kørt 36 Formel 1 Grand Prixer og er nu testkører for Ferrari.
For tiden er Prodrive ganske optaget af at køre Le Mans hvor de står bag de tre nye Aston Martin racere der debuterer i LMP1. Alligevel var der skuffelse hos Prodrive over FIAs valg. "Vi er naturligvis skuffede over FIAs beslutning om ikke at medtage Prodrive på den foreløbige liste for 2010, da vi mener vi har ressourcerne og set-up'et til at være konkurrencedygtige i Formel 1 og vil være en positiv tilføjelse til sporten," siger teamchef David Richards.
Han har dog stadig god mulighed for at komme til 2010-mesterskabet hvis det viser sig at flere af de deltagende teams ikke frafalder deres forbehold mod reglementet for 2010, hvormed der nok vil blive plads til Prodrive. "Vi må vente og se hvordan tingene udvikler sig i næste uge indtil deadline som er sat af FIA til 19. juni. Vi er stadig parata og klar til at sætte voresp plan i gang hvis forholdne tillader det. Som vi har set før er der også mange ændringer frem og tilbage i Formel 1."
FIA har ellers skrevet dem ind i 2010, mens flere andre teams har fået at vide at de skal fjerne deres forbehold. Grunden er at FIA mener de har en længere aftale med deltagelse fra Ferraris side - en aftale Ferrari mener ikke er gældende efter de seneste problemer med at få reglementet på plads.
I en meddelelse fra teamet lyder det: "Ferrari tiltrådte den 29. maj til 2010 mesterskabet under visse forbehold. Indtil i dat er disse forbehold ikke blevet imødekommet. På trods af Ferraris tidligere skrevne henvendelse til FIA om ikke at blive inkluderet, har FIA medtaget Ferrari som en deltager uden forbehold i næste års Formel 1-mesterskab. For at afklare enhver tvivl, gentager Ferrari at vi ikke deltager i 2010 mesterskabet under det reglement som er blevet præsenteret af FIA i modstrid med Ferraris skrevne rettigheder."
De øvrige teams har frem til den 19. juni for at fjerne deres forbehold, og der kommer til at være tætte forhandlinger for at Formel 1 ikke skal ende i det totale kaos.
Nogle har fået direkte besked om at fjerne deres forbehold - det skal ske inden 19. juni. Ellers er de ikke med i 2010.
5 teams som er med i dag har fået en plads i feltet: det drejer sig om Ferrari, Williams, Force India samt Red Bull og Toro Rosso. Det forventes dog at både Ferrari og de to Red Bull-teams protesterer og mener at de også er indtrådt med forbehold. FIA mener dog at de, enten er indtrådt for 2010, eller har tidligere aftaler der binder dem til 2010 og nogle år frem.
I FIAs meddelelse er der yderligere nogle teams med, men de skal ubetinget fjerne deres forbehold inden den 19. juni. Det drejer sig om McLaren, BMW Sauber, Renault, Toyota og det førende Brawn GP team. Hvis ikke de tiltræder, er de ude i 2010.
Nye team i Formel 1 bliver Campos Grand Prix, Manor Grand Prix samt det amerikanske US F1. Alle tre kommer til Formel med opbakning fra Cosworth der bliver deres motorleverandør.