McLaren's Adrian Newey, mener ikke at de dæk der er blevet stillet til rådighed fra Bridgestone er bløde nok, og derfor mangler racerne grip, specielt til kvalifikationen. " Temperaturen er ikke det store problem, det store problem er vores dæk. De er simpelthen for hårde til denne bane. Hvis man kigger på de forskellige racere, så kan man se at de alle sammen "skøjter" rundt. Når man ser på selve dækket, så er der næsten ingen slid på selve dækket, men alle slås for at få bedre grip. Næste år vil vi bede om at få ekstra Soft compound." siger Adrian Newey.
Ross Brawn som er teknisk leder hos Ferrari, har sine bekymringer angående de høje temperature under kvalifikationen, og som man lover ved selve løbet søndag. Varme dæk øger grippen, men vil også hurtigere slide på dækkene. Jo mere der bliver kørt på bane, jo bedre vil racerne kunne holde sig på banen, da grippen øges jo mere gummi der kommer på banen.
"Dæk temperaturen er en vigtig faktor her, men indtil videre har vi ikke set de ekstreme høje temperature. Banen er ikke optimal endnu, men når der er lagt noget mere gummi i idealsporet, så vil vi se tider som er betydelige hurtigere end i dag (sagt før dagens første frie træning), men det er for tidligt at sige noget endeligt før vi har kørt de fjerde frie træning. Jeg forventer at dækkenes levetid bliver en vigtig faktor under selve løbet." siger Ross Brawn.
Den teknisk leder hos Bridgestone Motorsport Yoshihiko Ichikawa, indrømmer at mange af kørerne kæmper for at få bedre grip, og derfor forventer han at de fleste vil vælge de bløde dæk til kvalifikationen og løbet.
"Banen er glat, og racerne køre med meget lidt downforce, derfor er de nødt til at hente den nødvendige grip i deres dæk. Slitagen på dækkene er meget lille på denne bane, derfor har kørerne problemer med at stå fast, og netop derfor tror jeg at de fleste vælger de bløde dæk." slutter Yoshihiko Ichikawa.
Det første chassis blev ødelagt, da man testede i Valencia forud for Grand Prixet i Monaco. Det andet chassis ødelagde Alexander Wurz i Monaco Grand Prixet. Og det sidste chassis blev ødelagt da man testede på Monza banen forud for det Canadiske Grand Prix i denne weekend.
I den måske lurende krise, så siger Benetton teamet at de er sikker på, ikke at løbe tør for chassiser under det Canadiske Grand Prix. Og så håber man på at der ikke ryger flere chassiser i denne weekend.
Frentzen havde en rimelig hård ulykke på banen sidste år, og er siden blevet citeret for at sige: "Der er faktisk ingen plads uden for banen. Det er dobbelt ærgerligt, for det er faktisk en af mine favoritbaner. Byen er en dejlig blanding af amerikansk venlighed og europæisk kultur. Banen er alletiders, men der er ingen plads udenfor selve banen."
På det punkt er han enig med Mika Hakkinen, der for nylig har udtalt, at barriererne er for tæt på banen.
Jenson Button siger dog selv at hans motorfremtid er i Formel-1, og det er selv om han evt. skulle miste sit sæde til Juan Pablo Montoya. " Det er alt for tidligt i min karriere, at begynde at tænke på et eventyr i USA. Det eneste jeg ved om min fremtid er, at jeg skal køre for BMW-Williams resten af sæsonen. Og det har jeg sat mig for at nyde og få noget erfaring. Jeg håber at jeg er god nok til Formel-1, men jeg må vente med at se til sæsonen er slut." siger Jenson Button, som er ved at forberede sig til det Canadiske Grand Prix.
Jenson Button er på en langtids kontrakt med Williams teamet, men det er forventet at han fra næste år, skal lånes ud til en andet Formel-1 team.
Jordan og Jaguar er i.flg. rygterne, de stærkeste bejlere til Jenson Button, men også Benetton skulle være interesseret, da man gerne vil af med Alexander Wurz, da han ikke lever op til Benettons forventninger.
Inden dagens træninger gik i gang, udtalte Ralf Schumacher, at han stort set ikke kunne bremse ret godt med venstre fod, men at han kunne blive nødt til at bruge højre fod. Bl.a. på grund af vibrationer, vil man ligge noget dæmpningsmateriale i bilen under den venstre fod. Men det er ikke optimalt, hvis han kun kan køre for reduceret kraft. Skal han evt. erstattes af reservekøreren Bruno Junqueira, er det heller ikke optimalt, da Junqueira stort set ingen chance har, for at lære banen at kende.
Efter ni år er det amerikanske GP tilbage på kalenderen. Der var nogen tvivl om moderne formel 1 kunne tiltrække amerikanerne men løbet d. 24. september er allerede udsolgt. Frentzen var efter sit besøg ligeså forventningsfuld som de mange tilskuere. "Det at vi kører halvt på en ovalbane gør situationen helt anderledes for os. Det er en bane du kan dele op i to dele: den ene del er en ægte, sofistikeret f1-bane og den anden del er halvdelen af ovalen. Det betyder at vil være i stand til at nå en utrolig fart, hvis vi vil. Vi er nødt til at finde et kompromis mellem at være hurtig på langsiden men også hurtig ellers."
Hvad angår chancerne for overhaling, der snart er manges målestok for motorsportens kvalitet, mente Frentzen at: "Der kunne blive overhaling ud af Turn 1 op i mod 2, og ved 3 er der nogle overhalingsmuligheder. Jeg tror at banen giver os nogle muligheder her. Den er meget andeledes fra de baner jeg før har set i formel 1."
"Udfordringen for en formel 1-lører her er først og fremmest at finde den rette opsætning til kvalifikationen. Jeg tror ikke at det er svært for os formel 1-kørere at vænne os til en ny bane. Generelt tror jeg at det vil tage os den første tidskørsel fredag morgen til at lære banen at kende som de andre. Vi er nødt til at læse på størstedelen af lektien fredag aften når vi forbereder bilen til kvalifikationen," sagde tyskeren, der forklarede at der kunne være langt større variationer end normalt i de enkeltes opsætning, alt efter pitstop strategi. Udspurgt om han ville dele sine øvrige erfaringer med sine kollegaer svarede han dog: "Jeg vil holde det hele for mig selv!" Frentzen mener ikke tidligere Williams-kollega Jacques Villeneuve vil have nogen fordel fra sin tid i amerikansk motorsport - på nær på eet punkt: "Der er kun et sving hvor han kunne have en fordel, men han har sikkert lettere ved at finde tilbage til sit hotel."
Mens talen var om tidligere cart-kørere i formel 1, fik Frentzen også muligheden for at udtale sig om et af tidens store emner: Juan Pablo Montoya. Frentzen, var dog ikke synderlig interesseret i vinderen af Indy 500 og nøjedes med at sige at: "Jeg tror ikke jeg er nødt til at give noget råd. Jeg tror han ved hvordan det er at være i formel 1."