Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.6.2000
 Hårfin Detroit pole-position til Montoya
 
15.6.2000
 F3 - Kiesa på Pau
 Le Mans - Kolby klar
 

Hop til top17.6.2000

Hårfin Detroit pole-position til Montoya

Der var absolut ingen tidsmæssig forskel på Juan Pablo Montoya og Dario Franchitti, da lørdagens 2. kvalifikationsrunde blev kørt i Detroit. Begge kørte i nøjagtig samme tid, nemlig 73,056 sekunder.

Det ser altså for alvor ud til, at Montoya/Franchitti duellen, som kendetegnede sidste års mesterskab, for alvor er ved at vågne til live i denne sæson - og det er der bestemt ingen, der kan klage over.

Montoya har dog allerede vist gode takter i alle de foregående 6 løb, og pole-positionen i Detroit er da også hans 4. denne sæson. Med sejren i det forrige løb i Milwaukee, så er han for alvor ved at kunne leve op til rollen som mulig mester for 2. år i træk.

Franchitti har derimod ikke haft den sæson, som alle havde forventet. Eftersom at han og Montoya sluttede med nøjagtig samme pointscore i sidste års PPG Cup (mesterskab), så havde alle forventet, at han var storfavorit til at vinde dette års mesterskab, men et alvorligt crash under Spring Training i begyndelsen af februar måned var ikke ligefrem den start han havde håbet på. At han nu for 2. løb i træk starter i forreste række er forhåbentlig et tegn på, at han igen er tilbage på fuld styrke.

Og hvordan fandt man så frem til, at det var Montoya, der skulle krediteres med pole-position i Detroit og ikke Franchitti? Jo, eftersom at deres hurtigste omgangstid jo var nøjagtig ens helt ned på 1/1000 sekund, så må man ty til deres næsthurtigste tider - og her var det altså Montoya, der var hurtigst.

For Penske Racing blev det også til et fremragende resultat i Detroit. Deres to brasilianske kørere, Helio Castroneves og Gil de Ferran, starter nemlig som henholdsvis nr. 3 og 4.

Den sidste i Top-5 startopstillingen blev italienske Max Papis, der havde været på en foreløbig pole-position efter fredagens 1. kvalifikationsrunde.

De øvrige i Top-10 grid'en blev: Cristiano da Matta, Kenny Brack, Christian Fittipaldi, Patrick Carpentier og Roberto Moreno.

For både Jimmy Vasser og Paul Tracy blev det til et meget skuffende kvalifikationsresultat, eftersom at de starter som henholdsvis nr. 18 og 20. Det er dog ikke ensbetydende med, at de er uden chancer i søndagens løb, men det er helt sikkert, at de har en meget lang arbejdsdag for sig.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top15.6.2000

F3 - Kiesa på Pau

Lørdag startede Nicolas Kiesas løbsweekend på gadebanen Pau mod de tyske og franske Formel 3 kørere. Det var hans første løb på en gadebane nogensinde, men det lod det unge talent sig ikke mærke af. Trods regn startede han ud med at være hurtigst i begge testene. "Efter første test kørte jeg i pit, og til min store glæde fik jeg af vide var jeg kørte hurtigste tid" fortæller en glad Nicolas til Formel-1.dk. Næste test gik lige så flot for Nicolas, han var endnu en gang hurtigst med 1 sekund ned til nummer 2!

Søndagens tidtagning gik også rigtig flot for Nicolas, selvom han selv var lidt skuffet over at måtte "nøjes" med en 4. plads. "I første tidtagning kørte bilen ikke som den skulle, og i anden tidtagning kørte de andre bare overdrevet hurtigt" fortæller Nicolas.

Ved warm-up om mandagen havde Nicolas fået et nyt set up og måtte starte som nummer 7. Da starten gik faldt han ned som nummer 8, men kørte sig hurtigt op som nummer 6. Da Antonio Pizzonia så udgik kunne Nicolas gå op og blive nummer 5, og på trods af problemer mod motoren de sidste 8 omgange, kunne Nicolas køre i mål, som hurtigste kører fra den britiske Formel 3 serie.

Nicolas havde selvfølgelig håbet på, han kunne være i top 3, men var godt tilfreds med sin 5. plads. "Det er umuligt at overhale på Pau, så en 5. plads er godt nok. Alt i alt var det et nogenlunde godt løb, da jeg ikke smadrede noget" griner Nicolas og hentyder til hans teamkammerat som total smadrede sin bil ved warm-uppen.

Lige før jeg lægger røret på råber Nicolas i den anden ende af røret "Hey Melanie, husk lige at fortæl jeg har fået en officiel hjemmeside", så det gør jeg. Du kan se Nicolas hjemmeside på adressen www.kiesa.com og så er han i øvrigt i studiet ved Le Mans på lørdag på TV2.

MEL  


Hop til top
Le Mans - Kolby klar

Danske Kristian Kolby vil være en af de alleryngste deltagere i årets Le Mans. Den kun 21 årige dansker debuterer i Le Mans for Cadillac. Medkørerne er belgieren Marc Goossens og franskmanden Christophe Tinseau. De kører for det fransk baserede Motorola-Dams Cadillac team, som er den europæiske udviklingsafdeling af Cadillacs Le Mans indsats.

Normalt kører Kolby som bekendt i F3000, men da F1 feltet er fortrukket til Canada, er der løbsfri i denne weekend. F3000 følger F1 rundt, men kun på de europæiske baner.

"Jeg er virkelig glad for og spændt på at få denne mulighed. Le Mans er et af verdens ældste og mest respekterede racerløb overhovedet. Og så få lov til at køre for Cadillac, er næsten kronen på værket. Jeg glæder mig til både at opleve stemningen, og at køre der. Jeg var der som tilskuer i 1998, og det er egentlig utroligt at tænke på, at bare 2 år efter er jeg der igen, men denne gang som kører. Jeg kender ikke banen, men teamet har sin base her, så jeg kender i det mindste omgivelserne."

Kolby var ikke med ved selve kvalifikationen, da teamet var midt i udviklingsprocessen, og man ville ikke afbryde hele forløbet for at præsentere en ny kører.

"Hel klart, så ville jeg da gerne have kørt banen rundt, men da Le Mans strækningen ikke er en permanent racerbane, har det selvfølgelig ikke kunnet lade sig gøre. Men derimod har jeg gjort meget for at lære mine medkørere at kende, og også derigennem lære noget om banen."

Torsdag og fredag er dog mulighed for at komme ud på banen, da der begge dage afholdes test sessioner begge aftener. Hver aften i de to dage er der mulighed for at test 4 timer. Og mon ikke Kolby vil benytte muligheden for at komme ud og køre banen rundt, for at danne sig et indtryk af forløbet.

Kristian Kolby har testet bilen tidligere. Så sent som for tre uger siden, var han i bilen en hel dag på Silverstone. Formålet var selvfølgelig at lære bilen at kende.

"Jeg har aldrig kørt noget lignende før. Bilen føles fantastisk, men er meget anderledes, end den F3000 jeg kører i til daglig. F.eks. er jeg ikke vant til servostyring og turbomotor. På Silverstone kørte jeg i alt 100 omgange, og beskeden var, at jeg skulle ikke køre alt hvad jeg kunne, men derimod sætte nogle hurtige konstante tider. Jeg kørte adskillige omgange, hvor jeg sjældent var mere end 0,2 sek. efter de andres tider. Det tegner godt for løbet, hvor det ikke gælder om at køre stærkest, men have nogle konstant hurtige tider. Der skal trods alt køres i 24 timer." slutter Kristian Kolby.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk