Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.6.2003
 Canadas GP - Set og sket
 
15.6.2003
 Det kunne have været stort
 

Hop til top17.6.2003

Canadas GP - Set og sket

Der er som regel altid en god portion mekaniske uheld i det canadiske GP. Her følger kort hvad der skete for de enkelte teams i Canada i selve løbet.

Lucky Strike BAR Honda:
Ingen af de to BAR biler fuldførte løbet. Jenson Button startede fra en 17 plads, og var en overgang helt oppe på 6 pladsen, men måtte senere udgå af løbet med gearkasseproblemer. Endnu dårligere gik det for lokalhelten Jacques Villeneuve. Han startede fra 14 pladsen, og fik sig kæmpet op på 9 pladsen. På 14 omgang kørte han i pit pga. problemer med bremserne. Problemet forsatte trods anstrengelser i teamet. Den endelige årsag var en læk i bremsesystemet. Stor skuffelse i teamet og især hos Villeneuve.

Ferrari:
Ferrari fik igen en sejr. Michael Schumacher havde nogle gode pitstops og kom i føringen efter det første pitstop. En føring der holdt til mål. Det var M. Schumachers sejr nr. 68 i Formel 1. Han har i alt scoret 999 points i alt. Ret imponerende. Rubens Barrichello så man ikke så meget til. Han klokkede i det i starten, kørte i pit efter første omgang og fik ny næse på bilen. Han fik sig dog undervejs i løbet kæmpet sig op på 5 pladsen med en bil der manglede en vindafviser i en stor del af løbet.

Jaguar:
Jaguar har scoret 6 points i de sidste fire løb. Ikke så meget måske, men mere stabilt end tidligere trods alt. Mark Webber kørte et pænt stabilt løb og fik points for 7 pladsen. Antonio Pizzonio var ret ærgerlig efter løbet. Han udgik af løbet med bremseproblemer faktisk på allersidste omgang. Han kunne måske være sluttet på en bedre placering hvis ikke det var fordi at han måtte have skiftet næsen på bilen efter at han kørte ind bag i Trulli i det første sving.

Jordan:
Jordan teamet oplevede det canadiske GP som en stor skuffelse. Fisichella udgik på 21 omgang med en gearkasse der kun ville køre i første gear. Ralph Firman udgik på samme omgang som Fisichella. Her skal man dog finde årsagen i et motorhavari pga. olielækage. Meget stor skuffelse hos alle i Jordan teamet.

McLaren:
Spændende weekend for Kimi Raikkonen. Først ødelægger han bilen i kvalifikationen. Og i selve løbet bliver han udsat for at det ene bagdæk nærmest bliver rykket af fælgen på langsiden frem mod den sidste chikane lige før start/mål. Men den unge finne reddede situationen og kørte i pit med det samme og fik sig sneget ind på 6 pladsen til sidst, efter at have startet løbet fra pittet som sidste mand. David Coulthard kørte et fint løb indtil omgang nr. 48. Der måtte han udgå med transmissionsfejl. Bl.a. mistede han kort før at han udgik 7 gear.

Minardi:
En lille sensation var på vej i Montreal. Minardi var lige ved at få points. Hvor mange bed mærke i at Jos Verstappen sluttede løbet på 9 pladsen? Det gjorde han rent faktisk. Med lidt held kunne han have sikret sig årets første point til teamet. Justin Wilson lå lige efter da han måtte udgå på omgang 63 med gearkasseproblemer som flere andre også oplevede det. Men man må også erkende at Verstappens gode placering sker pga. at så mange udgik af løbet. Man kan så sige at Minardi er stabile, men langsomme.

Renault:
Lige ved og næsten for Fernando Alonso. Endnu en flot præstation af den unge spanier som kom i mål på 4 pladsen, kun godt 4,4 sek. efter M. Schumacher. Havde han ikke haft et dårligt første stint, kunne det måske være blevet til mere. Til gengæld fik han æren af at have sat løbets hurtigste omgang på 51 omgang. Jarno Trulli var derimod uforskyldt uheldig. Han blev påkørt af Pizzonia i det første sving. Det beskadigede bilen så meget at han måtte udgå på 26 omgang selvom han ellers prøvede at holde den kørende.

Sauber:
Hvor er Frentzen dog uheldig. Han har ikke nogen succes i år. Ikke endnu. I det canadiske GP blev han offer for en elektronisk fejl. Pludseligt mistede elektronikken forbindelsen mellem motor og gearkasse, og så var det endnu en gang slut for Frentzen. Heidfeld måtte også udgå af løbet. Han nåede dog lidt læng

AN  


 

Hop til top15.6.2003

Det kunne have været stort

Da Michael Schumacher nærmest cruisede over målstregen i Canadas Grand Prix, blev alt det der i virkeligheden er galt med moderne Formel 1 understreget med store tykke sorte streger: Overhalinger kan ikke lade sig gøre!

Et er, når man har siddet en søndag eftermiddag og gabt over et kedeligt løb hvor manden fra pole stormer afsted og halvanden time senere, uden de store problemer passerer mållinjen som vinder. Et andet er når fire biler ligger inden for halvandet sekund de sidste otte omgange og ingen forsøger en overhaling. Og det var denne situation vi havde søndag aften i Det Canadiske Grand Prix.

To episoder er væsentlig for afgørelsen af løbet. Den første er tidligt da Montoya laver en lille piruette ved starten af opløbsstrækningen og mister et par pladser. De manglende sekunder kunne han måske have brugt senere. Den anden væsentlige episode er pitstoppene, hvor Michael Schumacher kører en hurtig omgang, da hans førende lillebror kører i pit. Denne omgang betyder at Michael kommer ud foran Ralf, og dermed var løbet afgjort.

Max Mosley, den kække skakspiller, må være en glad mand, efter dagens løb, for den bedste gennemførte taktik vandt! At resultatet måske havde været et andet, hvis det havde været muligt at gå i nærkamp med en moderne F1 racer på en moderne F1 bane, interesserer næppe Hr. Mosley, der engang udtalte at der også kunne være for mange overhalinger.

Samtidig udstillede løbet i dag også svagheden ved alle disse fantastiske regler der blev lavet i vinterpausen. De nye regler har ganske vist i et eller anden omfang skabt en bedre sæson, end i 2002, men de har ikke løst det fundementale problem - der bliver ikke kørt race, men paradekørsel.

Fire kører som perler på en snor med 10 - 12 omgange igen burde være en garant for drama i en klasse hvor Hitchcock fra sin himmel ville blive grøn af misundelse. I stedet bliver det til en frustrerende oplevelse, fordi dramaet udebliver. Længere nede i feltet lå Barrichello lige foran Raikkonen, heller ikke her, kom overhalingen, eller et forsøg på en. Det eneste de stakkels kørere kunne gøre, var at håbe at manden foran dem lavede en fejl, så de måske kunne smutte forbi.

Formel 1 trænger, ikke igen, men stadig, til nogle drastiske ændringer i reglementet, så løbene ikke bliver afgjort af Ross Brawn eller Patrick Head, men af Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya.

Bortset fra den slutning der aldrig blev forløst, var løbet en jævn kedelig affære. Mange droppede ud med tekniske defekter, de to Jordan racere begynde at ryge næsten synkront. Resten af tiden var der bare biler, i farver, på asfalt, der kørte!

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk