Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.6.2005
 USA GP - 2. fri træning
 USA GP - 1. fri træning
 USA's GP - Teams preview - Top 5
 USA's GP - Teams preview - Bunden
 
16.6.2005
 USA's GP - Dæk preview
 

Hop til top17.6.2005

USA GP - 2. fri træning

McLaren køreren Juan Pablo Montoya satte hurtigste tid i den første af dagens to frie træninger for Formel 1 kørerne på Indianapolis Speedway, kan han gentage den bedrift her i den anden?

Det var en noget delt glæde hos McLaren, Juan Pablo Montoya på 1. pladsen, men teamets anden køre Kimi Raikkonen kørte kun 3 omgange, og fik slet ikke sat nogen tid.
Næsthurtigst var Toyota teamets testkører Ricardo Zonta.

Igen her i dagens anden fri træning har kørerne 60 minutter til deres rådighed, og indenfor den tidsperiode må de køre alt havd de lyster - dog skal de tænke på at deres motore skal holde hele weekenden!

2. fri træning:
TidHændelse
21:00 For anden gang i dag tænder de grønne lamper i pitudkørslen for Formel 1 kørerne.

Første kører på banen er Albers, og han følges af Frisacher, Speed, de la Rosa, Monteiro, Zonta, Karthikeyan, og Massa.
21:03 De første tider:
Speed - 1:15,722 - 1. pl.
Frisacher - 1:16,322 - 2. pl.

Monteiro - 1:16,111 - 3. pl.
Albers - 1:16,305 - 4. pl.
Friesacher - 1:16,322 - 5. pl.
Massa - 1:17,643 - 6. pl.
21:04 Albers - 1:16,049 - 4. pl.

Karthikeyan - 1:15,928 - 4. pl.

de la Rosa - 1:12,995 - 1. pl.
Raikkonen - 1:14,082 - 2. pl.
tidsforskelen er på 1,087 sek.
21:05 Der er nu 16 kørere på banen, og de 9 af dem har allerede sat en tid.

Speed - 1:14,566 - 5. pl.

Heidfeld - 1:13,528 - 3. pl.
21:06 Raikkonen - 1:11,489 - 1. pl.
M.Schumacher - 1:13,162 - 3. pl.
Barrichello - 1:14,249 - 6. pl.
21:08 Barrichello - 1:13,346 - 4. pl.
Coulthard - 1:13,495 - 5. pl.

Montoya - 1:12,382 - 2. pl.
AN  


Hop til top
USA GP - 1. fri træning

Efter kun fem dages pause, så er Formel 1 kørerne og deres teams igen igang med endnu en Grand Prix weekend - denne gang gælder det Amerikas Grand Prix på Indianapolis banen.

Løbet på Indianapolis banen er meget anderledes end de øvrige Formel 1 løb, da den delvis afvikles på ovalbanen, og dels på en 'rigtig' racerbane anlagt på inderkredsen, og derved er det den eneste bane hvor der indgår en stejlkueve i baneforløbet.

1. fri træning:
TidHændelse
18:00 Så er der grøntlys i pitudkørslen, og de første kørere er straks på vej ud på banen.

Doornbos følges af Friesacher, Speed (der her får sin Formel 1 debut), de la Rosa, Zonta.
18:02 Nu er også Montoya, Albers, Karthikeyan, Villeneuve, Monteiro samt Klien på banen.
18:04 Samtlige 11 kørere er nu tilbage i pitten efter en installations omgang.

Så kører Coulthard, Sato, Barrichello og Raikkonen ud på banen.Så er button også på banen.
18:05 Zonta på banen for anden gang, og nu kører også Massa ud på banen til sin først tur på Indianapolis, alle de øvrige kørere er tilbag i pitten.
18:06 Speed og de la Rosa på banen.

Zonta tilbage i pitten.
18:08 Alonso og Fisichella kører ud på banen.

Dagens første tider:
de la Rosa - 1:12,913 - 1. pl.
Speed - 1:16,594 - 2. pl.
Der er 3,681 sek. mellem dem.

R.Schumacher og Doornbos på banen.
18:10 Speed - 1:15,744 - 2. pl.
Han er nu 2,831 sel. fra de la Rosa's tid.

de la Rosa er stoppet ude på 1. sektor, og der er nu gule flag i det område.
18:12
AN  


Hop til top
USA's GP - Teams preview - Top 5

I top 5 sker der ting og sager. Renaults forspring er skrumpet ind. Toyota, Williams og Ferrari ligger meget tæt. Vil det amerikanske GP ændre noget?

Da Renault ikke fik points i Canada, var chancen der for de følgende teams for at hente ind på Renault, det lykkedes da - til en vis grad. For nogen kunne udbyttet have været bedre. Nu skal der køres på en delvis ovalbane. Det giver andre udfordringer især når det gælder dæk og setup. Belastningen kan være enorm på denne bane. Nu skal det vise sig hvem der har forberedt sig bedst på denne udfordring.

Renault:
Renault har lidt at revanchere fra Canada. Hydrauliske problemer satte Fisichella ud af løbet, mens Alonso selv sørgede for at det blev til nul point for ham og teamet. Nu skal der igen points på kontoen. Teamet vil ændre lidt på aerodynamikken, og som vanligt på Indianapolis, bliver det i højt grad et kompromis når bilerne skal have foretaget deres setup. Der køres meget stærkt på langsiden, mens der i inderkredsen er meget langsomme sving. Kørerne glæder sig til løbet, som er udfordrende. Fisichella påpeger at inderkredsen kan være meget glat, der et sted hvor der ikke normalt køres. Alonso vil helst have en bil med mindre downforce, men erkender at det vil give problemer i inderkredsen. Renault kommer med friske analyser af defekten på Fisichellas bil, og problemet skulle efter al sandsynlighed være løst. Fisichellas uheldskvote må da snart være opbrugt. Ikke noget at sige til at han er frustreret når han udgår pga. defekt. Teamets vanlige reservekører er ikke med i USA. Franck Montagny har fået fri til at køre Le Mans, og det betyder at Heikki Kovalainen overtager denne rolle i dette løb. Han kommer dog efter al sandsynlighed ikke på banen, men han er med.

McLaren:
Kimi Raikkonen er på jagt efter sæsonens fjerde sejr. Den kan meget vel komme i USA. Det gælder dog også for McLaren at få Montoya til at score nogle flere points i stedet for at han laver alle sine narrestreger. Kimi Raikkonen går meget op i hvad der kan ske på og omkring banen. Vejret kan skifte på de kanter, ret så drastisk endda, og det kan få betydning for dækvalg bl.a. Og selvfølgelig vil han gerne vinde igen. Montoya har i de seneste dage beklaget sig over at føler sig hårdt dømt når han "kommer til" at overtræde reglerne. Var det så bare en enkelt gang han gjorde det, men det er just tilfældet med Montoya. Glemmer vi hans beklagelser, så er han faktisk den anden kører i feltet, der har vundet Indy 500. JV er den anden. Pedro de la Rosa mener at teamet vil køre med stort set samme downforce indstilling som i Canada. Martin Whitmarsh håber på at Montoya kan og vil vise samme indstilling som i Canada, hvor han jo førte inden det berømte røde lys blev overset.

Toyota:
Trulli får noget at forsvare i den kommende weekend. Hans tredjeplads er nu alvorligt truet af brødrene Schumacher, Mark Webber og Barrichello. Og mon ikke han vil gøre sit til at forsvare denne position. Ralf Schumacher skal helst have sit uheld på banen sidste år ud af hovedet. Det kostede - hvis nogle skulle have glemt det - et dobbelt brud i ryggen. Nøgleordene hos Toyota vil være masser af fart på langsiden, og et godt mekanisk grip i inderkredsen. Kan man opnå det, er der stor mulighed for gode points. Den ansvarlige for Toyota motorerne, Luca Marmorini, er lidt bekymret for motorerne. De har været meget pålidelige i denne sæson, men nu skal der køres for fuld gas i op mod 25 sekunder på langsiden som er noget af det absolut længste i Formel 1. Det giver lidt panderynker hos Marmorini, men han er optimistisk. Simulationer har vist at motorerne skulle kunne klare opgaven. Toyota har dog altid klaret sig hæderligt på banen, så optimismen er absolut i behold i teamet.

Williams
Kørerne glæder sig til gensynet med banen, især Nick Heidfeld der af en eller anden grund, altid har gjort det godt netop her. Kørerne er enige om at banen ikke er den sværeste bane at køre på, men alligevel udfordren

PDL  


Hop til top
USA's GP - Teams preview - Bunden

Red Bull fører stadigt i den nederste del af feltet, og med det marked som Red Bull har i Nordamerika, er det vigtigt med yderligere points.

Kun i et eneste løb i hidtil i år har Red Bull teamet ikke scoret points. Teamet håber at det forsætter sådan. Sauber fik gang i pointscoringen igen, men vil det forsætte. BAR, ja stadig ingen points, men er trods alt inde i fremgang. De sidste to teams fylder feltet, det må være dommen over Jordan og Minardi.

Red Bull:
Red Bull har tiltrukket sig meget opmærksomhed i år. Resterne af det nedlagte Jaguar team har overrasket positivt, og vil stadig prøve at gøre det. Spørgsmålet er dog om det er klogt at skifte andenkørerne, som teamet har gjort det i år. Det går udover både teamets og kørernes stabilitet. Nu har C. Klien dog fået lov at køre 4 GP'er i første omgang, så det skaber lidt ro. Til det canadiske og amerikanske GP har det unge amerikanske talent, Scott Speed, fået lov at være teamets tredje kører om fredagen. God ide for både Red Bull og Formel 1 når det gælder promoveringen af Formel 1 i USA. Red Bull får til det amerikanske GP en ny motoropgradering. Ifølge Cosworth vil den nye TJ 2005 series 12 motor have 30 hk mere og kan dreje op til 700 omdr.min mere end forgængeren. Teamet har testet motoren i Europa inden turen gik til de nordamerikanske GP'er. De sidste rettelser efter testene er foretaget, så det er sprit nye motorer Red Bull får i bilerne. Kørerne ser ikke banen som særligt krævende, men måske mere udfordrende pga. sammensætningen af sving og langside. For begge kørere og teamet også, gælder det om at blive ved med at score points.

Sauber:
Jacques Villeneuve som stadig ikke er kommet helt overens med Peter Sauber, gjorde faktisk en god figur på hjemmebanen i Canada, dog uden at få points. Det gjorde Massa derimod, da han tangerede sin bedste placering. Kørerne er for så vidt enige om at der skal køres med så lidt downforce som muligt, dog uden at det går for meget ud over præstationen i inderkredsen. Og hvordan gør man så lige det? Som hos alle andre bliver det et kompromis. Massa har kun meget lidt erfaring på banen. Han kørte her første gang i sidste sæson, og der nåede han kun første sving. JV har kørt her flere gange og har på ovalbanen vundet det berømte Indy 500. Teknisk direktør, Willy Rampf er lidt bekymrede for dækkene, da der i inderkredsen er fræset riller i asfalten for at lede regnvand væk. Willy Rampf siger også, at det ikke er utænkeligt at man vil køre med mindre downforce end i Canada. Men træningen vil vise hvad man endeligt beslutter sig for.

BAR:
BAR er på vej fremad. Den indikation fik man i Canada. Dog udgik begge biler her, da først Sato fik mekaniske problemer og siden da Jenson Button ramte betonmuren. Den risiko er der også på Indianapolis Motor Speedway, til gengæld er der så ikke en hård kerbkant der kan sende bilen ud af kontrol på samme måde. Ud fra det må det betyde at BAR skulle have en rimelig god chance for at få bilerne i mål. Fejlene på Satos bil er blevet rettet og mon ikke at Button har taget ved lære. Sidste sluttede Sato for første gang på podiet, og går alt vel for ham, kan han gentage det, men det kræver at mange ydre omstændigheder går hans vej. Men ingen tvivl om at BAR higer efter points nu. Gil de Ferran glæder sig til gensynet med banen, men nu i en rolle som sportsdirektør.

Jordan:
Når Jordan teamet skal fortælle om det amerikanske GP, har de mere travlt med at fortælle om hvor mange gamle venner af forskellig slags de skal besøge og gense. Er de ikke fokuseret i det team? Men rolig nu. Hjemme i England har de forberedt sig, og har arbejdet sig frem til et udgangspunkt mht. setuppet af bilerne. Men med tre kørere der ikke har kørt på banen før, skal der virkelig arbejdes om fredagen. Det kræver en kæmpe indsats af alle mand i teamet. Paul Monaghan, Chief Race Engineer, fortæller at man havde gode erfaringer med Bridgestone dækkene i Canada, og at man håber at man kan forbe

PDL  


 

Hop til top16.6.2005

USA's GP - Dæk preview

Noget tyder på at Bridgestone sammen med Ferrari er ved at få mere greb om tingene. Noget mangler endnu, og kan det nå at komme på Indianapolis Motor Speedway?

Den megen debat om dækkene skaber måske flere spørgsmål en svar. I hvert fald er det en kendsgerning at Bridgestone har haltet bagefter i år. Nu er man så ved at komme efter det, men sker der ret meget mere her frem til det amerikanske Grand Prix. Michelin har vundet alt i år, men må nu se at Bridgestone rykker tætter på, dog kun med Ferrari.

Michelin:
Michelin mangler noget, nemlig en sejr på Indianapolis Speedway - i hvert fald i Formel 1. Michelin har vundet på stort set alle andre amerikanske baner der er kørt på i Formel 1, bare ikke i Indianapolis. Men må skal næsten være blind for at se at, i år er der absolut store muligheder for det. Bridgestone og Ferrari har først nu vist at de er på vej, men er det nok til at vælte Michelin ned fra det øverste trin? Måske, måske ikke. Pierre Dupasquier, Michelin, er ikke bleg for at indrømme at der hvor den måske bekymring til det kommende GP er den forholdsvis stejle hældning i svinget der fører frem til start/mål stregen. Når bilerne kører der, generes der både et stort tryk på dækkene i venstre side af bilen, samt at der udvikles en stor varme på den meget lange langside. I kompromiset skal der også tages hensyn til svingene i den lidt vanskelige inderkreds. Dupasquier afviser at det bliver bløde dæk, de kan ikke holde til belastningen i opløbsvinget. Men heller ikke at de hårde kan bruges, så får kørerne problemer i de snævre sving i inderkredsen. Altså et kompromis omkring et af de flere medium compounds dæk som Michelin har i udvalget. Hvilke dæk der bliver udvalgt, holder Michelin indtil videre, for sig selv.

Bridgestone:
Alt i mens at Michelin kører den ene sejr hjem efter den anden, så har Bridgestone problemer, hvilket da også er erkendt flere gange fra firmaets side. Men nu er der noget på vej. De første indikationer kom i Canada med Ferrari på anden og tredjepladserne. Fire forskellige compounds bliver fløjet ind fra Bridgestone fabrikken i Tokyo til Indianapolis. I tilgift kommer så et intermedium og et rigtigt regnvejrsdæk. Bridgestone har den fordel at det amerikanske datterfirma, Bridgestone/Firestone, har kørt masser af omgange på banen, så man ved på hvilke punkter at dækkene skal være stærke. Her tænkes der på den oplagte højrekurve lige før start/mål stregen, som jo i virkeligheden er den sidste rest af brosten fra den oprindelige bane. I firmaets pressemeddelelse ligger en skjult optimisme forud for løbet. En optimisme som ikke har været så højt oppe siden sidste år. Har Bridgestone noget i ærmet denne gang, der måske kan give Ferrari årets første sejr? De fleste vil nok tvivle, for McLaren er stærke, ligesom Renault og til dels Toyota og Williams også er det. Bridgestone håber på det bedste.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk