Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.6.1998
 Magny Cours. Torsdagens tider
 Tom gjorde indtryk
 Nye tider for d. 17/6-98
 Ferrari ser mere end sølv forude
 780 mill. kr. til Schumacher
 Tom tester på Magny Cours
 Verstappen sidst i gårsdagens test
 Testtider Magny Cours d. 17/6-98
 Tom K. kører ikke i Frankrig
 
17.6.1998
 Stewart tilfredse med Verstappen
 Rosset bliver hos Tyrrell
 Følg situationen om Jan - Online
 Gode udsigter for Tom Kristensen.
 

Hop til top18.6.1998

Magny Cours. Torsdagens tider

Skotten David Coulthard var dagens hurtigste mand på Magny Cours. Til manges overraskelse var Ralf Schumacher anden hurtigst og Mika Hakkinen helt 'nede' på trediepladsen. Tom Kristensen kørte 50 omgange og sluttede på 15. pladsen, hvilket er rigtigt godt kørt af danskeren. Jan Magnussens konkurrent til sædet hos Stewart, Jos Verstappen var næstsidste mand, ca. 2 tiendedele sekund efter Rubens Barrichello i den anden Stewart Ford. Se også nyhederne om Tom Kristensen på denne side.

Plac.KørerTeamTid
1David CoulthardMcLaren1:17,616
2Ralf SchumacherJordan1:17,805
3Mika HakkinenMcLaren1:17,931
4Michael SchumacherFerrari1:18,077
5Eddie IrvineFerrari1:18,406
6Damon HillJordan1:18,606
7Johnny HerberSauber1;18,606
8Jacques VilleneuveWilliams1:18,629
9Alexander WurzBenetton1:18,950
10J.P. MontoyaWilliams1:19,025
11Giancarlo FisichellaBenetton1:19,187
12Ricardo RossetTyrell1:19,392
13Jean AlesiSauber1:19,482
14
MBP  


Hop til top
Tom gjorde indtryk

Til trods for dårligere materiel var Tom Kristensen kun godt et halvt sekund langsommere end Ricardo Rosset. Formel-1.dk's Henrik Vejgaard har flere gange idag været i kontakt med Tyrell's teamets pressechef Graham Johnes. Johnes kunne fortælle at Tom Kristensen kørte ialt 45 omgange med version 1 chassiet udstyret med P7 motoren. Tom's hurtigste tid var 1:19,90. Ricardo Rosset kørte med version 2 af chassiet og P10 udgaven af Ford Zetec motoren. Denne motor, som kun Tyrell kører med er et udviklingstrin højere end P9'eren som Stewart anvendte på Jerez sidste år. Til trods for at Rosset altså kørte med bedre materiel, var han i tiden 1:19,35 kun 0,55 sekund hurtigere end Tom. Tyrell var da også ganske godt tilfredse med Tom Kristensen's indsats. Johnes ville dog ikke bekræfte rygterne om at der allerede var blevet syet en kørerdragt til Tom.

NavnChassisMotorTid
Ricardo Rosset02P101:19,35
Tom Kristensen01P71:19,90


Det skal bemærkes at Tom kørte hans hurtigste omgang om eftermiddagen, hvor bane temperaturen var 26 grader. Rosset kørte hans hurtigste omgang om formiddagen hvor banen var køligere, og dermed hurtigere. Tom brugte en del tid på at træne starter og pitstops hvilket kunne antyde at Tom skal være mere end blot testkører. Om Tom kommer til at køre løb er op til teamets ejer Craig Pollock, som ikke var tilstede under testen.

Fredag er sidste dag inden det Franske Grand Prix hvor der må testes på neutrale baner. Ferrari har deres egen test bane, og kan således fortsætte med at teste.
MBP  


Hop til top
Nye tider for d. 17/6-98

Der ser ud til at være rod i tiderne fra Magny-Cours banen for testkørslerne igår. På det tidspunkt tiderne blev udsendt var der ikke indrapporteret fra de sidste tider fra tidtagerne. Da dagens testkørsler var afsluttet, så var det Jean Alesi der var den hurtigste, han var 0,22 sek. foran Mika Hakkinen på anden pladsen. Jean Alesi kørte i den ny Sauber med længere akselafstand. Jean Alesi udtalte efter dagens kørsler at han havde kørt på "næsten" tom tank
Giancarlo Fisichella kørte kun 6 omgange, Grunden til dette var at han har pådraget sig en fiberskade i den ene ankel under en venskabs kamp igår (fodbold).
I de nye tider som er blevet udsendt, mangler der tid for Rubens Barrichello. Hans tid er tidligere blevet oplyst til at være 1:18,91, hvilket ville have placeret ham som nr. 10, og dermed 1,64 sek hurtigere end Jos Verstappen i den anden Stewart racer (Jan Magnussen's)

Nr.KørerTeamTidOmg.
1Jean AlesiSauber1:17,1451
2Mika HakkinenMcLaren1:17,3667
3David CoulthardMcLaren1:17,54118
4Michael SchumacherFerrari1:17,5784
5Eddie IrvineFerrari1:17,7577
6Hein-Harald FrentzenWilliams1:17,88-
7Alexander WurzBenetton1:18,3684
8Jorg MullerSauber1:18,7191
9Mika SaloArrows1:18,7251
10Olivier PanisProst
AN  


Hop til top
Ferrari ser mere end sølv forude

Både McLaren's David Coulthard og Ferrari's Michael Schumacher indrømmer, at det franske Grand Prix næste weekend vil afklare, hvorvidt Mika Hakkinen kan indhentes i kampen om verdensmesterskabet. Schumacher var imponeret teamets form ved det canadiske Grand Prix, men siger, at Frankrig vil give den første virkelige indikation af, hvorvidt hans kraftigt reviderede bil kan fange ensige overhale de dominerende McLaren biler.
 
Nye modifikationer på den røde Ferrari inkluderer en ny frontvinge, ændringer på chassiet og en længere diffuser. En udgave af bilen med større akselafstand ventes klar til det britiske Grand Prix 14 dage senere. "Hvis vi havde haft problemer i Montreal, ville det sansynligvis have betydet, at mesterskabet kom uden for rækkevidde for os," sagde Shcumacher og han fortsatte: "fordi vi havde lavet nogle ændringer på bilen, og troede vi havde taget et stort skridt fremad. Nu vil kun testen og løbet vise om vi havde ret."
 
Coulthard er mindre optimistisk. At han udgik i Canada kombineret med Schumachers sejr, gjorde at han faldt til en tredieplads om mesterskabet, 17 point efter holdkammeraten og lederen Mika Hakkinen. "Der er 90 point at kappes om," sagde Coulthard og fortsatte: "men at vinde det terræn jeg har tabt, når jeg kører mod en holdkammerat i samme bil vil blive svært. Jeg har behov for at være lidt mere heldig med stabiliteten, og så er der stadig de point, jeg tabte i Melbourne at tænke på."
HAL  


Hop til top
780 mill. kr. til Schumacher

Michael Schumacher's bankbog må være ved at sprænges. Shell-Ferraris stjerne har uden tvivl en glad bankrådgiver, når han hører nyheden om, at Michael totalt set kommer til at tjene mere end 780 millioner kroner i 1998. Tallet blev afsløret af Michael Schumachers manager Willi Weber under et interview i det italienske blad Rombo i denne uge. Beløbet inkluderer tyskerens løn, samt alle reklame-, merchandising- og sponsorindtægter. Weber tager selv 20% af beløbet for at styre tyskerens kontrakt. 
For at sætte denne ufattelige sum lidt i relief, kan Schumacher for sin årsløn betale en månedsløn til 3.250 ansatte, der hver tjener kr. 20.000,00 som gennemsnitsløn om måneden.
HAL  


Hop til top
Tom tester på Magny Cours

Tom Kristensen er i fuld gang med at teste for Tyrell teamet. Vi har netop været i kontakt med Tyrell teamets pressechef Graham Jones direkte fra Magny Cours banen i Frankrig; Her til middag var Tom's bedste omgang 6/10 af et sekund langsommere end Ricardo Rosset. Men det bør bemærkes at Rosset kører i et nyere chassis med en nyere motor end Tom.

Vi vil selvfølgelig holde os up-to-date med situationen i Frankrig, og bringe aktuel information her på Formel-1.dk i løbet af dagen.

NavnChassisMotorTid
Ricardo Rosset02P101:19,4
Tom Kristensen01P71:20,0
MBP  


Hop til top
Verstappen sidst i gårsdagens test

Jos Verstappen kom sidst i gårsdagens test på Magny Cours, Frankrig. Det var første gang han kørte i en Stewart Ford racer, og naturligvis skal Verstappen have mulighed for at vænne sig til bilen først. Jackie Stewart fastholder stadig at man kun er ved at evaluere en ny kører for teamet, omend det er officielt at man på fredag vil træffe en beslutning om hvem der skal køre i det franske Grand Prix næste weekend. Hvis Verstappen ikke forbedrer sine tider i dag, bliver det spændende at se om Magnussen forbliver i sædet.
 
Verstappen der ved starten af denne sæson blev fritstillet af Tyrell har deltaget i 48 Grand Prixer. I 1994, da han kørte for Benetton, var han på podiet to gange med trediepladser i Ungarn og Belgien. Han sluttede også på en 5. plads i Portugal, og sluttede sæsonen med 10 point i kørernes mesterskab. Grunden til at Verstappen ikke kom til at test for Benetton på permanent basis, skydtes tilsyneladende at den pose med sponsorpenge han skulle have med til teamet, ikke blev til noget. Om Verstappen har bedre muligheder for at bringe penge med til Stewart ansens for mindre sansynligt, og set i dette lys er Magnussens muligheder for at fortsætte måske ikke så ringe som man ellers måtte antage.
HAL  


Hop til top
Testtider Magny Cours d. 17/6-98

Mika Hakkinen var igen hurtigst på Magny Cours foran holdkammeraten David Coulthard. Jos Verstappen som havde hans første møde med SF-2'eren nåede at køre 18 omgange og sluttede som sidste mand, 3,04 sekunder efter Rubens Barrichello på 9. pladsen.

KørerTeamTidOmgange
HakkinenMcLaren1:17.3951
CoulthardMcLaren1:17.57103
M. SchumacherFerrari1:17.6076
IrvineFerrari1:17.7557
AlesiSauber1:17.9231
FrentzenWilliams1:17.9339
WurzBenetton1:18.4462
MullerSauber1:18.7465
BarrichelloStewart1:18.9132
SaloArrows1:19.2127
PanisProst1:19.2877
HillJordan1:19.3157
R. SchumacherJordan1:19.3719
FisichellaBenetton1:19.623
RossetTyrrell1:20.1330
MBP  


Hop til top
Tom K. kører ikke i Frankrig

Ricardo Rosset vil køre det næste Grand Prix, det franske GP den 28. juni. Tyrrell bekræftede dette i går. Rosset testede på den franske bane i går, med en hurtigste tid på 1m20s13. Tidligere har teamet ville bruge den kører som var hurtigst, Tom eller Rosset, i det franske GP, men de har besluttet at Tom skal hjælpe teamet, som har meget travlt for tiden. Hvad det så betyder vides ikke endnu.
HK  


 

Hop til top17.6.1998

Stewart tilfredse med Verstappen

To gange i dag har Formel-1.dk været i direkte forbindelse med pressechefen hos Stewart Grand Prix Inc. Første gang var under selve testkørslen på Magny Cours i dag, anden gang her til aften da testen var afsluttet.
 
"Vi har været rimeligt tilfredse med Jos Verstappens indsats her i dag" udtaler Cameron Callaha til Formel-1.dk, og han fortsætter: "Naturligvis skal Verstappen lige have mulighed for at falde på plads i den nye bil." Det vil ikke alene være Jos Verstappens indsats de næste dage, der afgør om han skal erstatte Jan Magnussen, "...også andre ting vil blive taget i betragtning." fortæller Callaha. Om han dermed antyder, at Verstappen skulle komme med en pose penge, kunne dog ikke bekræftes.
 
På spørgsmålet om man havde nogle kommentarer til, Jos Verstappens påståede slagsmål på en gocart-bane, havde Stewart ingen kommentarer. "Vi ved jo ikke engang om det faktisk forholder sig sådan." Callaha slutter - "Den endelige beslutning bliver først truffet på fredag."
 
Formel-1.dk vil naturligvis rapportere, så snart det er os muligt, om Jos Verstappen skal erstatte Jan Magnussen i det franske Grand Prix, og vi vil envidere offentliggøre dagens testtider snarest muligt.
HAL  


Hop til top
Rosset bliver hos Tyrrell

Tyrrell teamet bekræftede idag at Ricardo Rosset skal køre for teamet i det Franske Grand Prix på Magny-Cours banen den 28. juni.
Både Ricardo Rosset og hans mulige afløser, Tom Kristensen, tester i øjeblikket på Magny-Cours, men teamet påpeger at Tom Kristensen kun er på banen for at hjælpe Tyrrell teamet med deres testprogram.
AN  


Hop til top
Følg situationen om Jan - Online

Den noget katastrofale nyhed har fået Formel-1.dk's besøgstal til at stige til det firedobbelte af normalt. Formel-1.dk vil naturligvis i dagene der kommer, forsøge at skaffe yderligere information om Jan Magnussens situation, og du vil her på siden kunne følge den seneste udvikling i sagen.
 
Nyheden om Jan Magnussen kom lidt som en overraskelse, hvor de fleste nok regnede hans sæde for sikkert. Netop da han, som den første dansker nogensinde, havde skaffet et enkelt point under det Canadiske grand prix og endeligt fik materiel der svarede til holdkammeraten Rubens Barrichellos, forekommer det dobbelt urimeligt. Historien om at Jos Verstappen er fremkommet, fordi Verstappen selv har udtalt at han skal teste for Stewart på Magny Cours denne uge. Verstappen har selv udtalt: "Stewart Ford teamet har i de sidste løb vist, at de ikke alene er konkurencedygtige, men de er også vundet frem i holdbarhed. Derfor føler jeg mig fortrolig med dem, og jeg er villig til at køre for dem resten af sæsonen."
 
Hermed løftes tæppet måske en smule for spørgsmålet om hvorfor Verstappen ikke tidligere har fået et sæde hos Stewart - Jos har muligvis ikke haft den store tillid til mulighederne med Stewart, samt at han var mere interesseret i et sæde hos Benetton. Ydermere er Verstappen ny blevet afskrevet hos Benetton grundet hans slagsmål på en gocart-bane. I kontrast til dette, står Jackie Stewarts egen udtalelse om at man vil sikre kontinuiteten, og at man på det sidste har været godt tilfreds med Jans indsats.
 
Verstappen fortsætter: "Denne uge vil blive meget travl. De første tests er allerede planlagt til i morgen, og det betyder at vi skal tilpasse sædet allerede i aften. Jeg glæder mig virkeligt til at køre test for teamet." Jos vil give yderligere detaljer om testen og det mulige resultat i løbet af han fanklub-dage, der afholdes i Echt den kommende weekend. Der skulle angiveligt være planlagt test både onsdag og torsdag på Magny Cours.
 
Det skal dog ikke helt få os til at miste optimismen. Det eneste der er officielt bekræftet af Stewart Grand Prix Inc., er at Jos Verstappen skal teste for Stewart de næste dage. Det kedelige er at Jos tilsyneladende selv kan afgøre om han skal køre for Stewart i frankrig d. 28. Stewart Grand Prix meddeler i en pressemeddelelse at man vil evaluere Jos Verstappens præstation over de næste dage, og at det vil være udfaldet af disse tests der afgører om han skal køre i Frankrig eller ej. Jan få således tilsyneladende ikke mulighed for at sammenligne sig med Rubens eller Verstappen, og kan således heller ikke influere beslutningen ved gode præstationer. At dette kan få katastrofale følger for Jan burde være indlysende for enhver, men det er langtfra sikkert.
 
Følg med her på Formel-1.dk for en fortsat opdatering af situationen om Jan Magnussen og Jos Verstappen.
HAL  


Hop til top
Gode udsigter for Tom Kristensen.

Ifølge vore kilder på Tyrrells presskontor i england er Tom Kristensen blevet kaldt til endnu en test for Tyrrell i morgen torsdag - iøvrigt den sidste dag der køres testkørsler på Magny Cours i denne omgang. Presseafdelingen hos Tyrrell oplyser, at teamet arbejder på at få ophævet kontrakter med Ricardo Rosset, for at skaffe plads til danske Tom Kristensen. Testen er planlagt til at finde sted på Magny Cours i frankrig, hvor det franske Grand Prix skal køres søndag d. 28 juni. Hermed har vi officiel bekræftelse fra Tyrrell på deres ønske om at få Tom i sædet. Det understreges dog fra Tyrrells side at der endnu ikke er skrevet kontrakt. Tom fortæller at kørerdragten og hjelmen allerede er klar, men understreger at dette ikke er nogen garanti. "Jeg er blevet skuffet alt for ofte til at tro på noget som helst i forbindelse med Formel-1." udtaler Tom. Rosset skal køre i dag og i morgen er det som nævnt Toms tur.
 
Vi må dog erkende at det er meget kraftige signaler der udsendes fra Tyrrell. At man nu åbent fortæller at man ønsker at løse kontrakten med Rosset, og at man med så stor tydelighed viser interesse for Tom, er klare tegn. Endnu stærkere står Tom i lyset af Hondas annoncering om indtræden i Formel-1 fra næste sæson, og at Takagi, der for øjeblikket kører for Tyrrell skal køre for Hondas nye team.
"Hvis kontinuitet betyder noget for Formel-1, så vil Tyrrell søge hurtigst muligt at finde en kører der kan køre resten af denne sæson, og være der når 1999 sæsonen starter. På den måde skal man ikke starte en ny sæson med to nye kørere." udtaler eksperter til Formel-1.dk.
HAL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk