Jaguar har næppe haft et ekstatisk løb: efter Irvines uheldige start lå han langt bag efter resten af feltet og Johnny Herbert kunne holde fyraften efter femogtyve minutters kørsel i det canadiske GP. En forankørende bils vanskeligheder forvirrer David Coulthard, der spinder af og ryger yderligere to pladser ned til nr. 11. Imens har Barrichello indledt angrebet på Jacques Villeneuve, der ikke gi'r sig uden kamp. Overhalet bliver han dog i andet forsøg og er straks under pres fra Mika Hakkinen. Rubens Barrichello lægger hurtigt afstand til Villeneuve og sætter en række hurtigste omgange på omkring 1:19,6. Også Jarno Trulli overhaler Heinz-Harald Frentzen, der har problemer med sin Jordan og langsomt bevæger sig ned gennem feltet til han går i pit. Her stopper tyskerens løb. Schumacher overlader føringen til den anden Ferrari og går ind til pitstop, hvor han også får justeret forvingen. Hakkine kommer forbi BAR'en og er nu 2'er. Han får også tempoet op og sætter hurtigste tid: 1:19,3.
Hos Prost er man også klar til pitstop og kalder først Heidfeld og siden Alesi ind. Det går helt galt! Heidfeld når ikke engang ud på banen før motoren siger stop og små flammer slikker op ad den blå racer. Så langt når Alesi ikke, der går i stå mellem mekanikerne. Lejrbålet må han dog undvære. Andre kørere går ind, men nu bryder regnen løs. De første får tørvejrsdæk på, men BAR og Ferrari laver parallelle fejltagelser, da de kalder begge kørere ind uden tid til ordentlig forberedelse. Det koster Barrichello et pitstop på 21 sek. Villeneuve har allerede været inde omgange inden og han er oven i købet tæt på blive ramt Giancarlo Fisichella på vej ud.
46 omgange er kørt og de kørere som ikke har været inde efter nye dæk har svært ved at holde sig på banen. Endnu er der dog kun et temmelig beskedent mandefald: Herbert, Frentzen, Heidfeld, Alesi og Salo. Irvine gør ellers hvad han kan: hele weekenden har han eksperimenteret med alternative ruter gennem Gilles Villeneuve-banen og han forsætter forskningen med utallige afkørsler i selve løbet. Pedro de la Rosa har kørt et godt løb, men et skub fra Diniz føjer de la Rosa til tabslisten. Efter 50 omgange er stillingen: MS, RB, GF, MH, JT, AW. Der er 27 sekunder mellem de to Ferrari'er. Fisichella viste senest talent for regnvejrskørsel på Nürburgring, og understreger det nu. De rigtige dæk på det rigtige tidspunkt hjælper også italieneren op på podiet. Jos Verstappen ligger lige uden for pointene, men forstår at gøre noget ved tingenes tilstand og overhaler først Wurz og med ni omgange tilbage redder han sig endnu et point ved at gå forbi Jarno Trulli. Heller ikke Villeneuve på 10.-pladsen er tilfreds med s
McLaren's Adrian Newey, mener ikke at de dæk der er blevet stillet til rådighed fra Bridgestone er bløde nok, og derfor mangler racerne grip, specielt til kvalifikationen. " Temperaturen er ikke det store problem, det store problem er vores dæk. De er simpelthen for hårde til denne bane. Hvis man kigger på de forskellige racere, så kan man se at de alle sammen "skøjter" rundt. Når man ser på selve dækket, så er der næsten ingen slid på selve dækket, men alle slås for at få bedre grip. Næste år vil vi bede om at få ekstra Soft compound." siger Adrian Newey.
Ross Brawn som er teknisk leder hos Ferrari, har sine bekymringer angående de høje temperature under kvalifikationen, og som man lover ved selve løbet søndag. Varme dæk øger grippen, men vil også hurtigere slide på dækkene. Jo mere der bliver kørt på bane, jo bedre vil racerne kunne holde sig på banen, da grippen øges jo mere gummi der kommer på banen.
"Dæk temperaturen er en vigtig faktor her, men indtil videre har vi ikke set de ekstreme høje temperature. Banen er ikke optimal endnu, men når der er lagt noget mere gummi i idealsporet, så vil vi se tider som er betydelige hurtigere end i dag (sagt før dagens første frie træning), men det er for tidligt at sige noget endeligt før vi har kørt de fjerde frie træning. Jeg forventer at dækkenes levetid bliver en vigtig faktor under selve løbet." siger Ross Brawn.
Den teknisk leder hos Bridgestone Motorsport Yoshihiko Ichikawa, indrømmer at mange af kørerne kæmper for at få bedre grip, og derfor forventer han at de fleste vil vælge de bløde dæk til kvalifikationen og løbet.
"Banen er glat, og racerne køre med meget lidt downforce, derfor er de nødt til at hente den nødvendige grip i deres dæk. Slitagen på dækkene er meget lille på denne bane, derfor har kørerne problemer med at stå fast, og netop derfor tror jeg at de fleste vælger de bløde dæk." slutter Yoshihiko Ichikawa.
Det første chassis blev ødelagt, da man testede i Valencia forud for Grand Prixet i Monaco. Det andet chassis ødelagde Alexander Wurz i Monaco Grand Prixet. Og det sidste chassis blev ødelagt da man testede på Monza banen forud for det Canadiske Grand Prix i denne weekend.
I den måske lurende krise, så siger Benetton teamet at de er sikker på, ikke at løbe tør for chassiser under det Canadiske Grand Prix. Og så håber man på at der ikke ryger flere chassiser i denne weekend.
Frentzen havde en rimelig hård ulykke på banen sidste år, og er siden blevet citeret for at sige: "Der er faktisk ingen plads uden for banen. Det er dobbelt ærgerligt, for det er faktisk en af mine favoritbaner. Byen er en dejlig blanding af amerikansk venlighed og europæisk kultur. Banen er alletiders, men der er ingen plads udenfor selve banen."
På det punkt er han enig med Mika Hakkinen, der for nylig har udtalt, at barriererne er for tæt på banen.
Jenson Button siger dog selv at hans motorfremtid er i Formel-1, og det er selv om han evt. skulle miste sit sæde til Juan Pablo Montoya. " Det er alt for tidligt i min karriere, at begynde at tænke på et eventyr i USA. Det eneste jeg ved om min fremtid er, at jeg skal køre for BMW-Williams resten af sæsonen. Og det har jeg sat mig for at nyde og få noget erfaring. Jeg håber at jeg er god nok til Formel-1, men jeg må vente med at se til sæsonen er slut." siger Jenson Button, som er ved at forberede sig til det Canadiske Grand Prix.
Jenson Button er på en langtids kontrakt med Williams teamet, men det er forventet at han fra næste år, skal lånes ud til en andet Formel-1 team.
Jordan og Jaguar er i.flg. rygterne, de stærkeste bejlere til Jenson Button, men også Benetton skulle være interesseret, da man gerne vil af med Alexander Wurz, da han ikke lever op til Benettons forventninger.
Inden dagens træninger gik i gang, udtalte Ralf Schumacher, at han stort set ikke kunne bremse ret godt med venstre fod, men at han kunne blive nødt til at bruge højre fod. Bl.a. på grund af vibrationer, vil man ligge noget dæmpningsmateriale i bilen under den venstre fod. Men det er ikke optimalt, hvis han kun kan køre for reduceret kraft. Skal han evt. erstattes af reservekøreren Bruno Junqueira, er det heller ikke optimalt, da Junqueira stort set ingen chance har, for at lære banen at kende.