Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.6.2000
 Canadas GP
 
17.6.2000
 "Dækkene er for hårde til Montreal" siger Newey
 Benetton mangler chassiser
 "Det er en farlig bane"
 "Der er ikke noget galt"
 Coulthard har begge ben på jorden
 Indbrud hos Minardi
 Button vil ikke til USA
 Bliver Ralf Schumacher klar?
 

Hop til top18.6.2000

Canadas GP

Denne gang gik starten på det canadiske GP stort set udramatisk. Men kun 'stort set': problemer med Coulthards McLaren opholder mekanikerne lidt for længe. Der er regler for hvornår alle skal være borte fra gridden og på den måde har David Coulthard tabt starten før den er gået. Kun en mand formår virkelig at få noget ekstraordinært ud af starten: Jacques Villeneuve. Om det var hjemmebanefordelen, der får skudt ham fra 6.-pladsen op til 3.-pladsen, kan man gætte på, men det er et faktum at Villeneuve sæsonen igennem har haft nogle kanonstarter. Irvine derimod kommer først slet ikke af sted fra sin 11.-plads på gridden og må have hjælp udefra til at forsætte løbet. Michael Schumacher og David Coulthard trækker med det samme fra og det viser sig tydeligt at BAR-raceren umuligt vil kunne holde resten af løbet frem blandt hurtigste. Hakkinen, Barrichello og De la Rosa, i en letlastet Arrows, ligger som perler på en snor efter Villeneuve. Der efter er der endnu et stykke ned de næste fire: Frentzen, Zonta , Trulli og Verstappen. Endelig kommer det forventede resultat af kommissærenes undersøgelser af et eventuelt regelbrud ang. Coulthards start: ti sekunders stop n' go sender skotten ned fra en 2.- til 10.- plads. Michael Schumacher har da allerede næsten 18 sekunders forspring ned til Villeneuve.

Jaguar har næppe haft et ekstatisk løb: efter Irvines uheldige start lå han langt bag efter resten af feltet og Johnny Herbert kunne holde fyraften efter femogtyve minutters kørsel i det canadiske GP. En forankørende bils vanskeligheder forvirrer David Coulthard, der spinder af og ryger yderligere to pladser ned til nr. 11. Imens har Barrichello indledt angrebet på Jacques Villeneuve, der ikke gi'r sig uden kamp. Overhalet bliver han dog i andet forsøg og er straks under pres fra Mika Hakkinen. Rubens Barrichello lægger hurtigt afstand til Villeneuve og sætter en række hurtigste omgange på omkring 1:19,6. Også Jarno Trulli overhaler Heinz-Harald Frentzen, der har problemer med sin Jordan og langsomt bevæger sig ned gennem feltet til han går i pit. Her stopper tyskerens løb. Schumacher overlader føringen til den anden Ferrari og går ind til pitstop, hvor han også får justeret forvingen. Hakkine kommer forbi BAR'en og er nu 2'er. Han får også tempoet op og sætter hurtigste tid: 1:19,3.

Hos Prost er man også klar til pitstop og kalder først Heidfeld og siden Alesi ind. Det går helt galt! Heidfeld når ikke engang ud på banen før motoren siger stop og små flammer slikker op ad den blå racer. Så langt når Alesi ikke, der går i stå mellem mekanikerne. Lejrbålet må han dog undvære. Andre kørere går ind, men nu bryder regnen løs. De første får tørvejrsdæk på, men BAR og Ferrari laver parallelle fejltagelser, da de kalder begge kørere ind uden tid til ordentlig forberedelse. Det koster Barrichello et pitstop på 21 sek. Villeneuve har allerede været inde omgange inden og han er oven i købet tæt på blive ramt Giancarlo Fisichella på vej ud.

46 omgange er kørt og de kørere som ikke har været inde efter nye dæk har svært ved at holde sig på banen. Endnu er der dog kun et temmelig beskedent mandefald: Herbert, Frentzen, Heidfeld, Alesi og Salo. Irvine gør ellers hvad han kan: hele weekenden har han eksperimenteret med alternative ruter gennem Gilles Villeneuve-banen og han forsætter forskningen med utallige afkørsler i selve løbet. Pedro de la Rosa har kørt et godt løb, men et skub fra Diniz føjer de la Rosa til tabslisten. Efter 50 omgange er stillingen: MS, RB, GF, MH, JT, AW. Der er 27 sekunder mellem de to Ferrari'er. Fisichella viste senest talent for regnvejrskørsel på Nürburgring, og understreger det nu. De rigtige dæk på det rigtige tidspunkt hjælper også italieneren op på podiet. Jos Verstappen ligger lige uden for pointene, men forstår at gøre noget ved tingenes tilstand og overhaler først Wurz og med ni omgange tilbage redder han sig endnu et point ved at gå forbi Jarno Trulli. Heller ikke Villeneuve på 10.-pladsen er tilfreds med s

CBA  


 

Hop til top17.6.2000

"Dækkene er for hårde til Montreal" siger Newey

Mens der er forskellige meninger om overfladen på banen (Jarno Trulli syntes at banen er glattere end sidste år, mens Heinz Harald Frentzen og Michael Schumacher syntes at den er blevet bedre), så er det ikke banens beskaffenhed eller varmen som skulle blive højere i dag (lørdag) end den var i går, der bekymre de forskellige teams tekniske ledere.

McLaren's Adrian Newey, mener ikke at de dæk der er blevet stillet til rådighed fra Bridgestone er bløde nok, og derfor mangler racerne grip, specielt til kvalifikationen. " Temperaturen er ikke det store problem, det store problem er vores dæk. De er simpelthen for hårde til denne bane. Hvis man kigger på de forskellige racere, så kan man se at de alle sammen "skøjter" rundt. Når man ser på selve dækket, så er der næsten ingen slid på selve dækket, men alle slås for at få bedre grip. Næste år vil vi bede om at få ekstra Soft compound." siger Adrian Newey.

Ross Brawn som er teknisk leder hos Ferrari, har sine bekymringer angående de høje temperature under kvalifikationen, og som man lover ved selve løbet søndag. Varme dæk øger grippen, men vil også hurtigere slide på dækkene. Jo mere der bliver kørt på bane, jo bedre vil racerne kunne holde sig på banen, da grippen øges jo mere gummi der kommer på banen.

"Dæk temperaturen er en vigtig faktor her, men indtil videre har vi ikke set de ekstreme høje temperature. Banen er ikke optimal endnu, men når der er lagt noget mere gummi i idealsporet, så vil vi se tider som er betydelige hurtigere end i dag (sagt før dagens første frie træning), men det er for tidligt at sige noget endeligt før vi har kørt de fjerde frie træning. Jeg forventer at dækkenes levetid bliver en vigtig faktor under selve løbet." siger Ross Brawn.

Den teknisk leder hos Bridgestone Motorsport Yoshihiko Ichikawa, indrømmer at mange af kørerne kæmper for at få bedre grip, og derfor forventer han at de fleste vil vælge de bløde dæk til kvalifikationen og løbet.

"Banen er glat, og racerne køre med meget lidt downforce, derfor er de nødt til at hente den nødvendige grip i deres dæk. Slitagen på dækkene er meget lille på denne bane, derfor har kørerne problemer med at stå fast, og netop derfor tror jeg at de fleste vælger de bløde dæk." slutter Yoshihiko Ichikawa.

BKP  


Hop til top
Benetton mangler chassiser

Inden for de sidste 3 uger har Benetton teamet mistet 3 chassiser. Det betyder nu at man ikke har ret mange chassiser i reserve, hvis uheldene skulle være ude igen, og der skulle ryger endnu flere chassiser under løb og diverse tests man laver mellem løbene.

Det første chassis blev ødelagt, da man testede i Valencia forud for Grand Prixet i Monaco. Det andet chassis ødelagde Alexander Wurz i Monaco Grand Prixet. Og det sidste chassis blev ødelagt da man testede på Monza banen forud for det Canadiske Grand Prix i denne weekend.

I den måske lurende krise, så siger Benetton teamet at de er sikker på, ikke at løbe tør for chassiser under det Canadiske Grand Prix. Og så håber man på at der ikke ryger flere chassiser i denne weekend.

BKP  


Hop til top
"Det er en farlig bane"

Jordan køreren, Heinz Harald Frentzen, mener at den canadiske bane er en af de mest farlige i løbskalenderen.

Frentzen havde en rimelig hård ulykke på banen sidste år, og er siden blevet citeret for at sige: "Der er faktisk ingen plads uden for banen. Det er dobbelt ærgerligt, for det er faktisk en af mine favoritbaner. Byen er en dejlig blanding af amerikansk venlighed og europæisk kultur. Banen er alletiders, men der er ingen plads udenfor selve banen."

På det punkt er han enig med Mika Hakkinen, der for nylig har udtalt, at barriererne er for tæt på banen.

PDL  


Hop til top
"Der er ikke noget galt"

Rubens Barrichello har tilbagevist påstande om, at han er sat tilbage i forhold til sin teamkammerat. Det beror snarere på nogle forkerte beslutninger, angiver han som grund.
 
"Jeg tror ikke på at der er noget galt. F.eks. før kvalifikationen i Monaco, tog jeg en forkert beslutning vedrørende mit set-up på bilen. Det betød, at jeg fik for meget overstyring i bilen og vi kunne ikke nå at ændre. Det satte mig selvfølgelig tilbage i forhold til Michael Schumacher, men søndag fik vi rettet tingene, og så var jeg med igen." "Jeg har erfaret, at jo større teamet er, jo flere beslutninger vil i højere grad blive besluttet af teamet, mere end af et enkelt individ. Men det giver også mulighed for at gøre nogle ting, som ikke er muligt i et mindre team. Men jeg er stadig ny i teamet, og måske kender vi ikke helt hinanden godt nok endnu, og derfor kan det være nemmere at træffe et forkert valg."
PDL  


Hop til top
Coulthard har begge ben på jorden

Inden det canadiske GP, er David Coulthard placeret som nr. 2 i kørernes VM, men han siger selv at han ikke vil lade sig rive med af den grund.
 
"Det er vigtigt at jeg ikke lader mig rive med. Jeg nyder virkelig at køre, og jeg ønsker bare at koncentrerer mig om mit job, og så hvad der sker fra løb til løb. Det er for mange som bruger en masse energi på at gøre mig til verdensmester, fordi jeg nu er foran Mika i pointene. Men der er stadig mange løb endnu, så der er ingen grund til at spekulere på det endnu. Jeg tror på at jeg har en chance for at vinde, og det er den motivation som jeg behøver. Hvis teamet forsætter med at give mig mulighed for at vinde løb, så tror jeg på at jeg kan gøre det."
PDL  


Hop til top
Indbrud hos Minardi

Torsdag nat var der indbrud hos Minardi teamet. I teamets kontor bag pitlane garagerne havde tyve været på spil. Og faktisk er man hos Minardi lettet over, at det ikke blev stjålet mere end der gjorde. Der blev stjålet to bærbare computer og noget reklamemateriale. I nogle kasser ved siden af hvor computerne stod, var bilernes rat. Hvis de var blevet stjålet, kunne teamet have været nødsaget til at trække sig fra det canadiske GP.
 
Gian Carlo Minardi: "Det værste der blev stjålet var de to computere, som tilhørte vores løbsingeniører. De fleste af de data der lå på computerne kan vi heldigvis hente fra vores andre computere, men noget er tabt for evigt."
PDL  


Hop til top
Button vil ikke til USA

Jenson Button afviser alle rygter om at han skal køre i USA næste sæson.
I.flg. de seneste rygter, skulle Chip Ganassi være interesseret i at erstatte Juan Pablo Montoya med Jenson Button, som så skulle få Jenson's sæde hos BMW-Williams næste sæson.

Jenson Button siger dog selv at hans motorfremtid er i Formel-1, og det er selv om han evt. skulle miste sit sæde til Juan Pablo Montoya. " Det er alt for tidligt i min karriere, at begynde at tænke på et eventyr i USA. Det eneste jeg ved om min fremtid er, at jeg skal køre for BMW-Williams resten af sæsonen. Og det har jeg sat mig for at nyde og få noget erfaring. Jeg håber at jeg er god nok til Formel-1, men jeg må vente med at se til sæsonen er slut." siger Jenson Button, som er ved at forberede sig til det Canadiske Grand Prix.

Jenson Button er på en langtids kontrakt med Williams teamet, men det er forventet at han fra næste år, skal lånes ud til en andet Formel-1 team.
Jordan og Jaguar er i.flg. rygterne, de stærkeste bejlere til Jenson Button, men også Benetton skulle være interesseret, da man gerne vil af med Alexander Wurz, da han ikke lever op til Benettons forventninger.

BKP  


Hop til top
Bliver Ralf Schumacher klar?

Før dagens frie træninger, var der tvivl om Ralf Schumachers deltagelse, fordi han havde smerter i det skadede ben, når han stod på det. Og i dagens frie træninger var det en alt andet end imponerende indsats han gjorde, ifølge teamet skyldtes det mekaniske problemer.

Inden dagens træninger gik i gang, udtalte Ralf Schumacher, at han stort set ikke kunne bremse ret godt med venstre fod, men at han kunne blive nødt til at bruge højre fod. Bl.a. på grund af vibrationer, vil man ligge noget dæmpningsmateriale i bilen under den venstre fod. Men det er ikke optimalt, hvis han kun kan køre for reduceret kraft. Skal han evt. erstattes af reservekøreren Bruno Junqueira, er det heller ikke optimalt, da Junqueira stort set ingen chance har, for at lære banen at kende.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk