Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.6.2003
 Alle glade og tilfredse med Bernie/Minardi handel
 Jordan i retten mod Vodafone
 
17.6.2003
 Canadas GP - Set og sket
 

Hop til top18.6.2003

Alle glade og tilfredse med Bernie/Minardi handel

En af de store overraskelser i Canada var, da det blev kendt at Bernie Ecclestone havde købt sig ind i Minardi teamet.

Alle må have hoppet lidt i stolen da det blev kendt at Bernie Ecclestone havde købt sig ind i Minardi teamet. Der var ellers optræk til verbal ballade da teamchef Paul Stoddart havde anklaget flere af de store teams for nærmest løftebrud. Minardi er i den situation at teamet faktisk kun kører i Formel 1 i denne sæson fordi man i fællesskab med Jordan teamet fik raget den andel af de såkaldte mediepenge til sig som Arrows teamet skulle have haft.

De andre teams bøjede sig for ønsket fra de to teams og penge landede på et meget tørt sted. Samtidigt blev der indgået flere forskellige aftaler om, at der i fremtiden skulle laves regler så de mindre bemidlede teams bedre kunne få råd til at være med. Billigere kundemotorer osv.

Paul Stoddart har siden disse aftaler blev indgået bemærket at der stort set ikke er nogle af de andre teams som vitterligt ønsker at leve op til disse løfter og aftaler. Han truede endda med at sige fra overfor nogle aftaler som han ellers havde sagt ja til. Så der var lagt op til verbal ballade i Canada. Paul Stoddart havde endda allieret sig med en god ven og jurist med speciale i den form for aftaler. Men i sidste sekund dukkede Bernie Ecclestone så op og bekendtgjorde at han og Paul Stoddart var blevet enige om at Stoddart skulle sælge en andel af Minardi til Bernie Ecclestone.

Der har sikret den daglige rutine i teamet og giver plads til at man yderligere kan forske i nye udviklinger og i det hele taget forbedre bilen.

Der er siden kommet en del kommentarer fra folk i Formel 1 verdenen.

Ron Dennis som var en af de teamchefer som Paul Stoddart var efter, siger bl.a. at han er glad for at der er kommet en løsning i sidste øjeblik, og at pengene helt sikkert kommer fra den rigtige. Det kan man så ligge i hvad man vil.

David Richards, BAR:
"Bernie løste selv dette problem. Om det er en langsigtet løsning, ja det må Paul og Bernie selv forhandle på plads. Men i hvert fald har Bernie gjort det muligt at forsætte. En stor kompliment for det. Der har været mange diskussioner, og jeg tror at med den løsning som Bernie er kommet med, så kan alle være tilfredse. Jeg tror også at Paul er glad for at der nu er kommet en ende på alle disse forviklinger der har været i de seneste måneder".

Paul Stoddart selv sagde i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen:
"Jeg er glad for at kan meddele at Bernie Ecclestone har lavet en privat investering i Minardi, hvilket vil gøre det muligt at opnå en god stabilitet i arbejdet, og med dét, chancen for at få teamet frem. Som en personlig bemærkning vil jeg tilføje, at det har været en meget urolig uge for Minardi. Det er stort at se at når man er nede, så er manden som har bygget denne sport op til hvad den er i dag, absolut behjælpelig. Nu er det mit store ansvar at sikre at han har lavet en klog investering."

Det er ikke godt at vide hvad Bernie Ecclestone har i tankerne i forhold til denne investering. Var det for at skabe ro i flokken? Var det for at sikre sig nogle stemmer når Concorde skal fornyes? Eller vil det ske det at GPWC virkelig kommer i gang og skaber sin egen alternative Formel 1 serie? Eller var det virkelig hans gode hjerte der løb af med ham i nødens stund? Ved at sikre Minardi undgår Bernie Ecclestone, Max Mosley og FIA også at man skal tvinge nogle af de andre teams til at stille med tre biler for at feltet kan opfylde reglerne fordi der skal være 20 biler til start? Ja, hvem ved?

PDL  


Hop til top
Jordan i retten mod Vodafone

Jordan teamet har endelig bestemt sig for at slæbe teleselskabet Vodafone i retten for aftale brud. Søgsmålet lyder på £ 150 mill.

Eddie Jordan mener at han og teamet er offer for et aftalebrud som teleselskabet Vodafone, ifølge Eddie Jordan, har begået. Nu skal de mødes i retten, og de første indledende afhøringer er faktisk startet. Det ventes at disse afhøringer vil vare i op til tre uger.

Eddie Jordan hævder at Vodafone og Jordan var blevet enige om en treårig aftale om et sponsorat. Som bekendt er det Ferrari der nu kører rundt med Vodafones reklamer på bilen.

Det har vist sig at der er to hovedspørgsmål som man skal have afklaret. Fortalte Vodafone virkelig Eddie Jordan at en aftale er på plads? Dernæst, hvis disse ord virkelig er faldet, er det så nok til at man kan kalde det for en gyldig aftale? Ja det kommer nok an på hvor i verdenen man er.

Angiveligt skulle Ian Phillips, Jordans kommercielle direktør, have noteret disse ord i hans papirer. Disse papirer vil blive bragt som bevis i retten. Modsat så hævder Vodafone at man har forhandlet til flere sider, bl.a. med McLaren, Renault og Toyota for at udvide sin globale markedsføring. Bl.a. så er man sponsor for Manchester United i fodbold.

Vodafone afviser derfor at det er en bindende aftale og at man ikke har underskrevet noget. Bl.a. er der sagt i de første afhøringer at man har gjort det klart overfor Eddie Jordan at en evt. sponsoraftale skulle være på skrift og ikke verbalt som Eddie Jordan hævder. Vodafone slår også på David Haynes - en af Vodafones direktører - ikke har bemyndigelse til at indgå sådanne aftaler, og at Jordan var klar over dette allerede i marts måned i 2001 da de første samtaler blev indledt.

Noget kunne tyde på at Eddie Jordan måske ikke umiddelbart står så stærkt som han kunne ønske sig, men de kommende afhøringer og selve retssagen vil vise hvem der har retten på deres side.

PDL  


 

Hop til top17.6.2003

Canadas GP - Set og sket

Der er som regel altid en god portion mekaniske uheld i det canadiske GP. Her følger kort hvad der skete for de enkelte teams i Canada i selve løbet.

Lucky Strike BAR Honda:
Ingen af de to BAR biler fuldførte løbet. Jenson Button startede fra en 17 plads, og var en overgang helt oppe på 6 pladsen, men måtte senere udgå af løbet med gearkasseproblemer. Endnu dårligere gik det for lokalhelten Jacques Villeneuve. Han startede fra 14 pladsen, og fik sig kæmpet op på 9 pladsen. På 14 omgang kørte han i pit pga. problemer med bremserne. Problemet forsatte trods anstrengelser i teamet. Den endelige årsag var en læk i bremsesystemet. Stor skuffelse i teamet og især hos Villeneuve.

Ferrari:
Ferrari fik igen en sejr. Michael Schumacher havde nogle gode pitstops og kom i føringen efter det første pitstop. En føring der holdt til mål. Det var M. Schumachers sejr nr. 68 i Formel 1. Han har i alt scoret 999 points i alt. Ret imponerende. Rubens Barrichello så man ikke så meget til. Han klokkede i det i starten, kørte i pit efter første omgang og fik ny næse på bilen. Han fik sig dog undervejs i løbet kæmpet sig op på 5 pladsen med en bil der manglede en vindafviser i en stor del af løbet.

Jaguar:
Jaguar har scoret 6 points i de sidste fire løb. Ikke så meget måske, men mere stabilt end tidligere trods alt. Mark Webber kørte et pænt stabilt løb og fik points for 7 pladsen. Antonio Pizzonio var ret ærgerlig efter løbet. Han udgik af løbet med bremseproblemer faktisk på allersidste omgang. Han kunne måske være sluttet på en bedre placering hvis ikke det var fordi at han måtte have skiftet næsen på bilen efter at han kørte ind bag i Trulli i det første sving.

Jordan:
Jordan teamet oplevede det canadiske GP som en stor skuffelse. Fisichella udgik på 21 omgang med en gearkasse der kun ville køre i første gear. Ralph Firman udgik på samme omgang som Fisichella. Her skal man dog finde årsagen i et motorhavari pga. olielækage. Meget stor skuffelse hos alle i Jordan teamet.

McLaren:
Spændende weekend for Kimi Raikkonen. Først ødelægger han bilen i kvalifikationen. Og i selve løbet bliver han udsat for at det ene bagdæk nærmest bliver rykket af fælgen på langsiden frem mod den sidste chikane lige før start/mål. Men den unge finne reddede situationen og kørte i pit med det samme og fik sig sneget ind på 6 pladsen til sidst, efter at have startet løbet fra pittet som sidste mand. David Coulthard kørte et fint løb indtil omgang nr. 48. Der måtte han udgå med transmissionsfejl. Bl.a. mistede han kort før at han udgik 7 gear.

Minardi:
En lille sensation var på vej i Montreal. Minardi var lige ved at få points. Hvor mange bed mærke i at Jos Verstappen sluttede løbet på 9 pladsen? Det gjorde han rent faktisk. Med lidt held kunne han have sikret sig årets første point til teamet. Justin Wilson lå lige efter da han måtte udgå på omgang 63 med gearkasseproblemer som flere andre også oplevede det. Men man må også erkende at Verstappens gode placering sker pga. at så mange udgik af løbet. Man kan så sige at Minardi er stabile, men langsomme.

Renault:
Lige ved og næsten for Fernando Alonso. Endnu en flot præstation af den unge spanier som kom i mål på 4 pladsen, kun godt 4,4 sek. efter M. Schumacher. Havde han ikke haft et dårligt første stint, kunne det måske være blevet til mere. Til gengæld fik han æren af at have sat løbets hurtigste omgang på 51 omgang. Jarno Trulli var derimod uforskyldt uheldig. Han blev påkørt af Pizzonia i det første sving. Det beskadigede bilen så meget at han måtte udgå på 26 omgang selvom han ellers prøvede at holde den kørende.

Sauber:
Hvor er Frentzen dog uheldig. Han har ikke nogen succes i år. Ikke endnu. I det canadiske GP blev han offer for en elektronisk fejl. Pludseligt mistede elektronikken forbindelsen mellem motor og gearkasse, og så var det endnu en gang slut for Frentzen. Heidfeld måtte også udgå af løbet. Han nåede dog lidt læng

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk