Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.6.1998
 Magnussen erstattes af Verstappen
 Sidste dag på Magny-Cours
 Honda har øje for Tyrrell fabrik
 Tilfredshed med Tom hos Tyrell
 Udvidelse af løbskalender udsættes muligvis
 Eksploderet dæk - Schumacher ud
 FIA vil have strammere regler
 
18.6.1998
 Magny Cours. Torsdagens tider
 Tom gjorde indtryk
 Nye tider for d. 17/6-98
 Ferrari ser mere end sølv forude
 780 mill. kr. til Schumacher
 Tom tester på Magny Cours
 Verstappen sidst i gårsdagens test
 Testtider Magny Cours d. 17/6-98
 Tom K. kører ikke i Frankrig
 

Hop til top19.6.1998

Magnussen erstattes af Verstappen

Jos Verstappen skal køre det franske Grand Prix for Stewart Grand Prix Inc. næste weekend. Beskeden kom til Formel-1.dk ganske få minutter efter kl. 20:00 her til aften. Jackie Stewart traf beslutningen efter at have set Jos Verstappen køre test på Magny Cours de sidste tre dage. Her på Formel-1.dk er vi naturligvis kede af det på Jans vegne. Netop som alle troede at det gik bedre for Jan, kommer det nok som noget af en overraskelse for de fleste.
 
Camaron Callahan udtaler til Formel-1.dk: "Det var ikke en beslutning der var let at træffe. Vi følte ganske enkelt ikke at Jan's resultater var som vi ville håbe. Vi traf beslutningen om at ville teste Jos, og blev meget opmuntret af den feedback vi fik fra ham - særligt på den tekniske side." Hvad der ikke har været offentliggjort tidligere er: "Jackie har ved tre forskellige lejligheder trænet personligt med Jan, sidste gang i tirsdags." Fortalte Callahan - og han fortsatte: "- og til trods for dette har vi ikke fundet tilstrækkelige forbedringer hos Jan."
 
På spørgsmålet om hvad man syntes om Jos' præstationer de sidste tre dage måtte Cameron indrømme: "Det er jo ikke rystende gode resultater vi har set hos Jos, men der var tilstrækkeligt mange indikationer til, at vi traf beslutningen." Det forekommer dog redaktionen på Formel-1.dk at der må ligge mere og andet bag beslutningen. For en mere dybdegående gennemgang af Jan's rutchebanetur, henviser vi til artiklen Magnussen vs. Verstappen her på Formel-1.dk.
 
Jan slutter med øjeblikkelig virkning sin karriere hos Stewart Grand Prix Inc., hvad der herefter skal ske for Jan Magnussen vil Formel-1.dk naturligvis søge svar på i løbet af de kommende dage.
HAL  


Hop til top
Sidste dag på Magny-Cours

Den 4. og sidste testdag på den Franske bane Magny-Cours, fik en lidt overraskende afslutning. Da det ternede flag faldt var det Johnny Herbert der var den hurtigste.
Både Heinz-Harald Frentzen og Michael Schumacher kørte galt, og for Frentzen betød det en tur på hospitalet, men han er ikke alvorligt skadet og teamet oplyser at han bliver klar til løbet næste weekend.

Dagens tider blev følgende:
Plac.KørerTeamTid
1Johnny HerbertSauber1:17,27
2David CoulthardMcLaren1:17,59
3Mika HakkinenMcLaren1:17,82
4Michael SchumacherFerrari1:17,92
5Heinz-Harald FrentzenWilliams1:18,23
6Jarno TrulliProst1:18,43
7Jacques VilleneuveWilliams1:18,52
8Olivier PanisProst1:18,64
9Rubens BarrichelloStewart1:18,86
10Aleaxnder WurzBenetton1:18,78
11Giancarlo FisichellaBenetton1:18,95
12Shinji NakanoMinardi1:18,99
13Jos VerstappenStewart1:19,70
14Pedro DinizArrows
AN  


Hop til top
Honda har øje for Tyrrell fabrik

Det siges at Honda flytter ind i Tyrrell's bygninger i Oackham Surrey, når de nuværende beboerere forlader ejendommen. Det japanske firma leder tilsyneladende efter en base i england, hvorfra deres angreb i Formel-1 skal starte i 1999. Tyrrell står for at skulle forlade deres bygninger gennem lang tid, når teamet skifter navn til British American Racing næste sæson, og fabrikken kan meget vel blive en midlertidig base for Honda. Det anses for sansynligt at motorgiganten vil investere i nogle til formålet byggede faciliteter, komplet med testbane, i england, hvorfra de kan operere på længere sigt.
 
En håndfuld Tyrrell personale er allerede forbudet med Honda-projektet, heriblandt Harvey Postlethwaite og Satoru Nakajima.
HAL  


Hop til top
Tilfredshed med Tom hos Tyrell

Formel-1.dk har fået en uofficiel opdatering fra en person hos Tyrell, om Toms resultater under testkørslen på Magny Cours. Tom gjorde tilsyneladende et godt indtryk på test-teamet hos Tyrell. Han kørte 50 omgange (slid på test-motoren forhindrede ham i at køre mere) og fik en bedste tid noteret på 1 min. 19.855 sec. Tom kørte med det til formålet beregnede test chassis 026/01, påmonteret en tidligere P7 specifikation Ford Zetec-R V10. Tiden blev noteret sidst på dagen, hvor banetemperaturen var på sit højeste, og overfladen derfor ikke var den bedste. Det bemærkes at kun 7 kørere ud af de 21 der var til stede var i stand til at forbedre deres tider i eftermiddagens løb, Tom værende en af dem.
 
Til sammenligning fik Ricardo Rosset, der også kørte for teamet, noteret en hurtigste omgangstid på 1:19.392 i hans racer-chassis 026/02, påmonteret P10 specifikations motoren. Tiden blev noteret i den køligere formiddags-session.
 
Team Manager Robert Synge rapporteret at Toms tekniske feedback var glomrende. Ud over testprogrammet udførte han en række starter og øvede pit-stops. Tom lavede ingen fejl i løbet af de 50 omgange, og teamet afsluttede dagen meget imponeret, som de også var ved den tidligere Monza-test.
 
Formel-1.dk vil naturligvis rapportere så snart vi ved mere specifikt om Tom kommer til at køre i Frankrig eller ej næste week-end.
HAL  


Hop til top
Udvidelse af løbskalender udsættes muligvis

Som tidligere rapporteret her på Formel-1.dk d. 12/6, var der uofficiel besked fra Motreal om, at Formula One næste år vil udvide løbskalenderen til 18 løb med Kina, Malaysia og Sydafrika. Dette ser nu ud til at blive forsinket grundet modstand hos de enkelte teams mod en udvidet kalender.
 
De enkelte teams hævder, at dette vil lægge yderligere krav på deres resourcer. Et foreslag fra FIA presidenten Max Mosley, om at reducere møder til to dages varighed, har ikke løst op i sagen. Sagen skal yderligere diskuteres af "World Motorsports Council" denne uge, hvor Mosley vil forsøge at finde accept for de foreslåede løb, der nu omfatter Kina, Malaysia, Korea og Sydafrika.
HAL  


Hop til top
Eksploderet dæk - Schumacher ud

Et eksploderet dæk satte en stopper for en Full Race simulation for Michael Schumacher i går på Magny Cours. Scuderia Ferrari-Marlboro testede for 3. dag i træk i Frankrig, forud for det Franske Grand Prix næste weekend. Vejret var solrigt, temperaturen 16-25 C og banetemperaturen 40-52 C.
 
Eddie Irvine (chassis nr. 183) havde en problemløs dag, hvor han testede forskellige setup på sin F300. Han kørte en bedste tid på 1:18,430, hvilket var dagens 5. hurtigste tid.
 
Michael Schumacher (chassis nr. 181) var en anelse hurtigere, og med tiden 1:18,122 var han 4. hurtigst ud af de ialt 21 kørere der var på banen i går. Men for Michael Schumacher var dagen ikke uden problemer, 2/3 dele inde i en fuld race simulation så eksploderede hans ene fordæk, og han endte i "kattegruset", og dermed var dagens test slut for ham. Som eneste Ferrari kører fortsætter Michael Schumacher i dag testkørslerne på Magny-Cours.
HAL  


Hop til top
FIA vil have strammere regler

FIAs præsident, Max Mosley, har foreslået at FIA måske burde introducere strammere regler om køredisciplin. Flere kørere, som Michael Schumacher, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, har bedt om at få gjort reglerne klarere på dette område. "Jeg føler at der godt kunne strammes op på reglerne om kørerdisciplin, da jeg mener der er nogen tvivl på dette område" siger Mosley.
HK  


 

Hop til top18.6.1998

Magny Cours. Torsdagens tider

Skotten David Coulthard var dagens hurtigste mand på Magny Cours. Til manges overraskelse var Ralf Schumacher anden hurtigst og Mika Hakkinen helt 'nede' på trediepladsen. Tom Kristensen kørte 50 omgange og sluttede på 15. pladsen, hvilket er rigtigt godt kørt af danskeren. Jan Magnussens konkurrent til sædet hos Stewart, Jos Verstappen var næstsidste mand, ca. 2 tiendedele sekund efter Rubens Barrichello i den anden Stewart Ford. Se også nyhederne om Tom Kristensen på denne side.

Plac.KørerTeamTid
1David CoulthardMcLaren1:17,616
2Ralf SchumacherJordan1:17,805
3Mika HakkinenMcLaren1:17,931
4Michael SchumacherFerrari1:18,077
5Eddie IrvineFerrari1:18,406
6Damon HillJordan1:18,606
7Johnny HerberSauber1;18,606
8Jacques VilleneuveWilliams1:18,629
9Alexander WurzBenetton1:18,950
10J.P. MontoyaWilliams1:19,025
11Giancarlo FisichellaBenetton1:19,187
12Ricardo RossetTyrell1:19,392
13Jean AlesiSauber1:19,482
14
MBP  


Hop til top
Tom gjorde indtryk

Til trods for dårligere materiel var Tom Kristensen kun godt et halvt sekund langsommere end Ricardo Rosset. Formel-1.dk's Henrik Vejgaard har flere gange idag været i kontakt med Tyrell's teamets pressechef Graham Johnes. Johnes kunne fortælle at Tom Kristensen kørte ialt 45 omgange med version 1 chassiet udstyret med P7 motoren. Tom's hurtigste tid var 1:19,90. Ricardo Rosset kørte med version 2 af chassiet og P10 udgaven af Ford Zetec motoren. Denne motor, som kun Tyrell kører med er et udviklingstrin højere end P9'eren som Stewart anvendte på Jerez sidste år. Til trods for at Rosset altså kørte med bedre materiel, var han i tiden 1:19,35 kun 0,55 sekund hurtigere end Tom. Tyrell var da også ganske godt tilfredse med Tom Kristensen's indsats. Johnes ville dog ikke bekræfte rygterne om at der allerede var blevet syet en kørerdragt til Tom.

NavnChassisMotorTid
Ricardo Rosset02P101:19,35
Tom Kristensen01P71:19,90


Det skal bemærkes at Tom kørte hans hurtigste omgang om eftermiddagen, hvor bane temperaturen var 26 grader. Rosset kørte hans hurtigste omgang om formiddagen hvor banen var køligere, og dermed hurtigere. Tom brugte en del tid på at træne starter og pitstops hvilket kunne antyde at Tom skal være mere end blot testkører. Om Tom kommer til at køre løb er op til teamets ejer Craig Pollock, som ikke var tilstede under testen.

Fredag er sidste dag inden det Franske Grand Prix hvor der må testes på neutrale baner. Ferrari har deres egen test bane, og kan således fortsætte med at teste.
MBP  


Hop til top
Nye tider for d. 17/6-98

Der ser ud til at være rod i tiderne fra Magny-Cours banen for testkørslerne igår. På det tidspunkt tiderne blev udsendt var der ikke indrapporteret fra de sidste tider fra tidtagerne. Da dagens testkørsler var afsluttet, så var det Jean Alesi der var den hurtigste, han var 0,22 sek. foran Mika Hakkinen på anden pladsen. Jean Alesi kørte i den ny Sauber med længere akselafstand. Jean Alesi udtalte efter dagens kørsler at han havde kørt på "næsten" tom tank
Giancarlo Fisichella kørte kun 6 omgange, Grunden til dette var at han har pådraget sig en fiberskade i den ene ankel under en venskabs kamp igår (fodbold).
I de nye tider som er blevet udsendt, mangler der tid for Rubens Barrichello. Hans tid er tidligere blevet oplyst til at være 1:18,91, hvilket ville have placeret ham som nr. 10, og dermed 1,64 sek hurtigere end Jos Verstappen i den anden Stewart racer (Jan Magnussen's)

Nr.KørerTeamTidOmg.
1Jean AlesiSauber1:17,1451
2Mika HakkinenMcLaren1:17,3667
3David CoulthardMcLaren1:17,54118
4Michael SchumacherFerrari1:17,5784
5Eddie IrvineFerrari1:17,7577
6Hein-Harald FrentzenWilliams1:17,88-
7Alexander WurzBenetton1:18,3684
8Jorg MullerSauber1:18,7191
9Mika SaloArrows1:18,7251
10Olivier PanisProst
AN  


Hop til top
Ferrari ser mere end sølv forude

Både McLaren's David Coulthard og Ferrari's Michael Schumacher indrømmer, at det franske Grand Prix næste weekend vil afklare, hvorvidt Mika Hakkinen kan indhentes i kampen om verdensmesterskabet. Schumacher var imponeret teamets form ved det canadiske Grand Prix, men siger, at Frankrig vil give den første virkelige indikation af, hvorvidt hans kraftigt reviderede bil kan fange ensige overhale de dominerende McLaren biler.
 
Nye modifikationer på den røde Ferrari inkluderer en ny frontvinge, ændringer på chassiet og en længere diffuser. En udgave af bilen med større akselafstand ventes klar til det britiske Grand Prix 14 dage senere. "Hvis vi havde haft problemer i Montreal, ville det sansynligvis have betydet, at mesterskabet kom uden for rækkevidde for os," sagde Shcumacher og han fortsatte: "fordi vi havde lavet nogle ændringer på bilen, og troede vi havde taget et stort skridt fremad. Nu vil kun testen og løbet vise om vi havde ret."
 
Coulthard er mindre optimistisk. At han udgik i Canada kombineret med Schumachers sejr, gjorde at han faldt til en tredieplads om mesterskabet, 17 point efter holdkammeraten og lederen Mika Hakkinen. "Der er 90 point at kappes om," sagde Coulthard og fortsatte: "men at vinde det terræn jeg har tabt, når jeg kører mod en holdkammerat i samme bil vil blive svært. Jeg har behov for at være lidt mere heldig med stabiliteten, og så er der stadig de point, jeg tabte i Melbourne at tænke på."
HAL  


Hop til top
780 mill. kr. til Schumacher

Michael Schumacher's bankbog må være ved at sprænges. Shell-Ferraris stjerne har uden tvivl en glad bankrådgiver, når han hører nyheden om, at Michael totalt set kommer til at tjene mere end 780 millioner kroner i 1998. Tallet blev afsløret af Michael Schumachers manager Willi Weber under et interview i det italienske blad Rombo i denne uge. Beløbet inkluderer tyskerens løn, samt alle reklame-, merchandising- og sponsorindtægter. Weber tager selv 20% af beløbet for at styre tyskerens kontrakt. 
For at sætte denne ufattelige sum lidt i relief, kan Schumacher for sin årsløn betale en månedsløn til 3.250 ansatte, der hver tjener kr. 20.000,00 som gennemsnitsløn om måneden.
HAL  


Hop til top
Tom tester på Magny Cours

Tom Kristensen er i fuld gang med at teste for Tyrell teamet. Vi har netop været i kontakt med Tyrell teamets pressechef Graham Jones direkte fra Magny Cours banen i Frankrig; Her til middag var Tom's bedste omgang 6/10 af et sekund langsommere end Ricardo Rosset. Men det bør bemærkes at Rosset kører i et nyere chassis med en nyere motor end Tom.

Vi vil selvfølgelig holde os up-to-date med situationen i Frankrig, og bringe aktuel information her på Formel-1.dk i løbet af dagen.

NavnChassisMotorTid
Ricardo Rosset02P101:19,4
Tom Kristensen01P71:20,0
MBP  


Hop til top
Verstappen sidst i gårsdagens test

Jos Verstappen kom sidst i gårsdagens test på Magny Cours, Frankrig. Det var første gang han kørte i en Stewart Ford racer, og naturligvis skal Verstappen have mulighed for at vænne sig til bilen først. Jackie Stewart fastholder stadig at man kun er ved at evaluere en ny kører for teamet, omend det er officielt at man på fredag vil træffe en beslutning om hvem der skal køre i det franske Grand Prix næste weekend. Hvis Verstappen ikke forbedrer sine tider i dag, bliver det spændende at se om Magnussen forbliver i sædet.
 
Verstappen der ved starten af denne sæson blev fritstillet af Tyrell har deltaget i 48 Grand Prixer. I 1994, da han kørte for Benetton, var han på podiet to gange med trediepladser i Ungarn og Belgien. Han sluttede også på en 5. plads i Portugal, og sluttede sæsonen med 10 point i kørernes mesterskab. Grunden til at Verstappen ikke kom til at test for Benetton på permanent basis, skydtes tilsyneladende at den pose med sponsorpenge han skulle have med til teamet, ikke blev til noget. Om Verstappen har bedre muligheder for at bringe penge med til Stewart ansens for mindre sansynligt, og set i dette lys er Magnussens muligheder for at fortsætte måske ikke så ringe som man ellers måtte antage.
HAL  


Hop til top
Testtider Magny Cours d. 17/6-98

Mika Hakkinen var igen hurtigst på Magny Cours foran holdkammeraten David Coulthard. Jos Verstappen som havde hans første møde med SF-2'eren nåede at køre 18 omgange og sluttede som sidste mand, 3,04 sekunder efter Rubens Barrichello på 9. pladsen.

KørerTeamTidOmgange
HakkinenMcLaren1:17.3951
CoulthardMcLaren1:17.57103
M. SchumacherFerrari1:17.6076
IrvineFerrari1:17.7557
AlesiSauber1:17.9231
FrentzenWilliams1:17.9339
WurzBenetton1:18.4462
MullerSauber1:18.7465
BarrichelloStewart1:18.9132
SaloArrows1:19.2127
PanisProst1:19.2877
HillJordan1:19.3157
R. SchumacherJordan1:19.3719
FisichellaBenetton1:19.623
RossetTyrrell1:20.1330
MBP  


Hop til top
Tom K. kører ikke i Frankrig

Ricardo Rosset vil køre det næste Grand Prix, det franske GP den 28. juni. Tyrrell bekræftede dette i går. Rosset testede på den franske bane i går, med en hurtigste tid på 1m20s13. Tidligere har teamet ville bruge den kører som var hurtigst, Tom eller Rosset, i det franske GP, men de har besluttet at Tom skal hjælpe teamet, som har meget travlt for tiden. Hvad det så betyder vides ikke endnu.
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk