14 | Pedro Diniz | Arrows | AN Det siges at Honda flytter ind i Tyrrell's bygninger i Oackham Surrey, når de nuværende beboerere forlader ejendommen. Det japanske firma leder tilsyneladende efter en base i england, hvorfra deres angreb i Formel-1 skal starte i 1999. Tyrrell står for at skulle forlade deres bygninger gennem lang tid, når teamet skifter navn til British American Racing næste sæson, og fabrikken kan meget vel blive en midlertidig base for Honda. Det anses for sansynligt at motorgiganten vil investere i nogle til formålet byggede faciliteter, komplet med testbane, i england, hvorfra de kan operere på længere sigt. En håndfuld Tyrrell personale er allerede forbudet med Honda-projektet, heriblandt Harvey Postlethwaite og Satoru Nakajima.HAL Formel-1.dk har fået en uofficiel opdatering fra en person hos Tyrell, om Toms resultater under testkørslen på Magny Cours. Tom gjorde tilsyneladende et godt indtryk på test-teamet hos Tyrell. Han kørte 50 omgange (slid på test-motoren forhindrede ham i at køre mere) og fik en bedste tid noteret på 1 min. 19.855 sec. Tom kørte med det til formålet beregnede test chassis 026/01, påmonteret en tidligere P7 specifikation Ford Zetec-R V10. Tiden blev noteret sidst på dagen, hvor banetemperaturen var på sit højeste, og overfladen derfor ikke var den bedste. Det bemærkes at kun 7 kørere ud af de 21 der var til stede var i stand til at forbedre deres tider i eftermiddagens løb, Tom værende en af dem. Til sammenligning fik Ricardo Rosset, der også kørte for teamet, noteret en hurtigste omgangstid på 1:19.392 i hans racer-chassis 026/02, påmonteret P10 specifikations motoren. Tiden blev noteret i den køligere formiddags-session. Team Manager Robert Synge rapporteret at Toms tekniske feedback var glomrende. Ud over testprogrammet udførte han en række starter og øvede pit-stops. Tom lavede ingen fejl i løbet af de 50 omgange, og teamet afsluttede dagen meget imponeret, som de også var ved den tidligere Monza-test. Formel-1.dk vil naturligvis rapportere så snart vi ved mere specifikt om Tom kommer til at køre i Frankrig eller ej næste week-end.HAL Som tidligere rapporteret her på Formel-1.dk d. 12/6, var der uofficiel besked fra Motreal om, at Formula One næste år vil udvide løbskalenderen til 18 løb med Kina, Malaysia og Sydafrika. Dette ser nu ud til at blive forsinket grundet modstand hos de enkelte teams mod en udvidet kalender. De enkelte teams hævder, at dette vil lægge yderligere krav på deres resourcer. Et foreslag fra FIA presidenten Max Mosley, om at reducere møder til to dages varighed, har ikke løst op i sagen. Sagen skal yderligere diskuteres af "World Motorsports Council" denne uge, hvor Mosley vil forsøge at finde accept for de foreslåede løb, der nu omfatter Kina, Malaysia, Korea og Sydafrika.HAL Et eksploderet dæk satte en stopper for en Full Race simulation for Michael Schumacher i går på Magny Cours. Scuderia Ferrari-Marlboro testede for 3. dag i træk i Frankrig, forud for det Franske Grand Prix næste weekend. Vejret var solrigt, temperaturen 16-25 C og banetemperaturen 40-52 C.
Eddie Irvine (chassis nr. 183) havde en problemløs dag, hvor han testede forskellige setup på sin F300. Han kørte en bedste tid på 1:18,430, hvilket var dagens 5. hurtigste tid.
Michael Schumacher (chassis nr. 181) var en anelse hurtigere, og med tiden 1:18,122 var han 4. hurtigst ud af de ialt 21 kørere der var på banen i går. Men for Michael Schumacher var dagen ikke uden problemer, 2/3 dele inde i en fuld race simulation så eksploderede hans ene fordæk, og han endte i "kattegruset", og dermed var dagens test slut for ham. Som eneste Ferrari kører fortsætter Michael Schumacher i dag testkørslerne på Magny-Cours.HAL FIAs præsident, Max Mosley, har foreslået at FIA måske burde introducere strammere regler om køredisciplin. Flere kørere, som Michael Schumacher, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, har bedt om at få gjort reglerne klarere på dette område. "Jeg føler at der godt kunne strammes op på reglerne om kørerdisciplin, da jeg mener der er nogen tvivl på dette område" siger Mosley.HK
18.6.1998
Skotten David Coulthard var dagens hurtigste mand på Magny Cours. Til manges overraskelse var Ralf Schumacher anden hurtigst og Mika Hakkinen helt 'nede' på trediepladsen. Tom Kristensen kørte 50 omgange og sluttede på 15. pladsen, hvilket er rigtigt godt kørt af danskeren. Jan Magnussens konkurrent til sædet hos Stewart, Jos Verstappen var næstsidste mand, ca. 2 tiendedele sekund efter Rubens Barrichello i den anden Stewart Ford. Se også nyhederne om Tom Kristensen på denne side.
|
Plac. | Kører | Team | Tid |
|
1 | David Coulthard | McLaren | 1:17,616 |
2 | Ralf Schumacher | Jordan | 1:17,805 |
3 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:17,931 |
|
4 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:18,077 |
5 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:18,406 |
6 | Damon Hill | Jordan | 1:18,606 |
|
7 | Johnny Herber | Sauber | 1;18,606 |
8 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:18,629 |
9 | Alexander Wurz | Benetton | 1:18,950 |
|
10 | J.P. Montoya | Williams | 1:19,025 |
11 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:19,187 |
12 | Ricardo Rosset | Tyrell | 1:19,392 |
|
13 | Jean Alesi | Sauber | 1:19,482 |
14 | MBP Til trods for dårligere materiel var Tom Kristensen kun godt et halvt sekund langsommere end Ricardo Rosset. Formel-1.dk's Henrik Vejgaard har flere gange idag været i kontakt med Tyrell's teamets pressechef Graham Johnes. Johnes kunne fortælle at Tom Kristensen kørte ialt 45 omgange med version 1 chassiet udstyret med P7 motoren. Tom's hurtigste tid var 1:19,90. Ricardo Rosset kørte med version 2 af chassiet og P10 udgaven af Ford Zetec motoren. Denne motor, som kun Tyrell kører med er et udviklingstrin højere end P9'eren som Stewart anvendte på Jerez sidste år. Til trods for at Rosset altså kørte med bedre materiel, var han i tiden 1:19,35 kun 0,55 sekund hurtigere end Tom. Tyrell var da også ganske godt tilfredse med Tom Kristensen's indsats. Johnes ville dog ikke bekræfte rygterne om at der allerede var blevet syet en kørerdragt til Tom.
|
Navn | Chassis | Motor | Tid |
|
Ricardo Rosset | 02 | P10 | 1:19,35 |
Tom Kristensen | 01 | P7 | 1:19,90 |
|
Det skal bemærkes at Tom kørte hans hurtigste omgang om eftermiddagen, hvor bane temperaturen var 26 grader. Rosset kørte hans hurtigste omgang om formiddagen hvor banen var køligere, og dermed hurtigere. Tom brugte en del tid på at træne starter og pitstops hvilket kunne antyde at Tom skal være mere end blot testkører. Om Tom kommer til at køre løb er op til teamets ejer Craig Pollock, som ikke var tilstede under testen.
Fredag er sidste dag inden det Franske Grand Prix hvor der må testes på neutrale baner. Ferrari har deres egen test bane, og kan således fortsætte med at teste.
MBP Der ser ud til at være rod i tiderne fra Magny-Cours banen for testkørslerne igår. På det tidspunkt tiderne blev udsendt var der ikke indrapporteret fra de sidste tider fra tidtagerne. Da dagens testkørsler var afsluttet, så var det Jean Alesi der var den hurtigste, han var 0,22 sek. foran Mika Hakkinen på anden pladsen. Jean Alesi kørte i den ny Sauber med længere akselafstand. Jean Alesi udtalte efter dagens kørsler at han havde kørt på "næsten" tom tank
Giancarlo Fisichella kørte kun 6 omgange, Grunden til dette var at han har pådraget sig en fiberskade i den ene ankel under en venskabs kamp igår (fodbold).
I de nye tider som er blevet udsendt, mangler der tid for Rubens Barrichello. Hans tid er tidligere blevet oplyst til at være 1:18,91, hvilket ville have placeret ham som nr. 10, og dermed 1,64 sek hurtigere end Jos Verstappen i den anden Stewart racer (Jan Magnussen's)
|
Nr. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Jean Alesi | Sauber | 1:17,14 | 51 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:17,36 | 67 |
3 | David Coulthard | McLaren | 1:17,54 | 118 |
|
4 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:17,57 | 84 |
5 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:17,75 | 77 |
6 | Hein-Harald Frentzen | Williams | 1:17,88 | - |
|
7 | Alexander Wurz | Benetton | 1:18,36 | 84 |
8 | Jorg Muller | Sauber | 1:18,71 | 91 |
9 | Mika Salo | Arrows | 1:18,72 | 51 |
|
10 | Olivier Panis | Prost | AN Både McLaren's David Coulthard og Ferrari's Michael Schumacher indrømmer, at det franske Grand Prix næste weekend vil afklare, hvorvidt Mika Hakkinen kan indhentes i kampen om verdensmesterskabet. Schumacher var imponeret teamets form ved det canadiske Grand Prix, men siger, at Frankrig vil give den første virkelige indikation af, hvorvidt hans kraftigt reviderede bil kan fange ensige overhale de dominerende McLaren biler. Nye modifikationer på den røde Ferrari inkluderer en ny frontvinge, ændringer på chassiet og en længere diffuser. En udgave af bilen med større akselafstand ventes klar til det britiske Grand Prix 14 dage senere. "Hvis vi havde haft problemer i Montreal, ville det sansynligvis have betydet, at mesterskabet kom uden for rækkevidde for os," sagde Shcumacher og han fortsatte: "fordi vi havde lavet nogle ændringer på bilen, og troede vi havde taget et stort skridt fremad. Nu vil kun testen og løbet vise om vi havde ret." Coulthard er mindre optimistisk. At han udgik i Canada kombineret med Schumachers sejr, gjorde at han faldt til en tredieplads om mesterskabet, 17 point efter holdkammeraten og lederen Mika Hakkinen. "Der er 90 point at kappes om," sagde Coulthard og fortsatte: "men at vinde det terræn jeg har tabt, når jeg kører mod en holdkammerat i samme bil vil blive svært. Jeg har behov for at være lidt mere heldig med stabiliteten, og så er der stadig de point, jeg tabte i Melbourne at tænke på."HAL Michael Schumacher's bankbog må være ved at sprænges. Shell-Ferraris stjerne har uden tvivl en glad bankrådgiver, når han hører nyheden om, at Michael totalt set kommer til at tjene mere end 780 millioner kroner i 1998. Tallet blev afsløret af Michael Schumachers manager Willi Weber under et interview i det italienske blad Rombo i denne uge. Beløbet inkluderer tyskerens løn, samt alle reklame-, merchandising- og sponsorindtægter. Weber tager selv 20% af beløbet for at styre tyskerens kontrakt. For at sætte denne ufattelige sum lidt i relief, kan Schumacher for sin årsløn betale en månedsløn til 3.250 ansatte, der hver tjener kr. 20.000,00 som gennemsnitsløn om måneden.HAL Tom Kristensen er i fuld gang med at teste for Tyrell teamet. Vi har netop været i kontakt med Tyrell teamets pressechef Graham Jones direkte fra Magny Cours banen i Frankrig; Her til middag var Tom's bedste omgang 6/10 af et sekund langsommere end Ricardo Rosset. Men det bør bemærkes at Rosset kører i et nyere chassis med en nyere motor end Tom.
Vi vil selvfølgelig holde os up-to-date med situationen i Frankrig, og bringe aktuel information her på Formel-1.dk i løbet af dagen.
|
Navn | Chassis | Motor | Tid |
|
Ricardo Rosset | 02 | P10 | 1:19,4 |
Tom Kristensen | 01 | P7 | 1:20,0 |
|
MBP Jos Verstappen kom sidst i gårsdagens test på Magny Cours, Frankrig. Det var første gang han kørte i en Stewart Ford racer, og naturligvis skal Verstappen have mulighed for at vænne sig til bilen først. Jackie Stewart fastholder stadig at man kun er ved at evaluere en ny kører for teamet, omend det er officielt at man på fredag vil træffe en beslutning om hvem der skal køre i det franske Grand Prix næste weekend. Hvis Verstappen ikke forbedrer sine tider i dag, bliver det spændende at se om Magnussen forbliver i sædet.
Verstappen der ved starten af denne sæson blev fritstillet af Tyrell har deltaget i 48 Grand Prixer. I 1994, da han kørte for Benetton, var han på podiet to gange med trediepladser i Ungarn og Belgien. Han sluttede også på en 5. plads i Portugal, og sluttede sæsonen med 10 point i kørernes mesterskab. Grunden til at Verstappen ikke kom til at test for Benetton på permanent basis, skydtes tilsyneladende at den pose med sponsorpenge han skulle have med til teamet, ikke blev til noget. Om Verstappen har bedre muligheder for at bringe penge med til Stewart ansens for mindre sansynligt, og set i dette lys er Magnussens muligheder for at fortsætte måske ikke så ringe som man ellers måtte antage.HAL Mika Hakkinen var igen hurtigst på Magny Cours foran holdkammeraten David Coulthard. Jos Verstappen som havde hans første møde med SF-2'eren nåede at køre 18 omgange og sluttede som sidste mand, 3,04 sekunder efter Rubens Barrichello på 9. pladsen.
| | |