Regnen gjorde at han kunne køre sig op i pointene. "Det begyndte at regnen og banen blev meget glat, og flere racere spandt af, så jeg var der på det rigtige øjeblik og vandt meget tid. Man skal forsøge, da 7. pladsen er ingenting, og man kan forsøge at få point, og det var det vi gjorde," siger hollænderen der blandt andet leverede en overhaling af Jarno Trulli som dermed banede vejen for Arrows' bedste resultat i år, samt de første point til Jos Verstappen i 2000-sæsonen.
Verstappen fik ny hjelm - og 2 point!
Foto: Allsport
Tom Walkinshaw fortalte at teamet direkte ventede på regnvejret. "Vi vidste at det ville regne, så vi kørte med mere downforce end normalt, og vi delte de to racere op på forskellige strategier i håbet om at en af den ville 'ramme' ændringen i vejret, og uheldigvis missede vi det lige med 4 omgange for Pedros vedkommende," siger teamchefen der nu kan se at Arrows har sikret sig 3 point i år.
Trulli hev et enkelt point hjem
Foto: Allsport
Derefter fulgte en kamp mod Ricardo Zonta, hvor der blev lagt masser af pres på. Det var især pitstoppene omkring regnvejret der gav lidt problemer - kort efter at have fået nye dæk på raceren måtte han skifte til regnvejrsdæk. "Da jeg havde stoppet for at få regnvejrsdæk på, og regnen blev værre, var det meget svært at køre. Jeg kom under en masse pres men jeg lavede ikke nogen fejl og holdt 6. pladsen. Jeg har aldrig måtte arbejde så hårdt for et point," siger Trulli.
Heinz-Harald Frentzen udgik med defekte bremser på 32. omgang.
Det er hans spanske navnbroder ikke helt enig i, men vil tager det lidt mere med ro. "Jeg tror det er bedst for alle at se det på TV, fordi jeg tror at han ikke så mig, og at han ikke havde andre steder at placere sig. Jeg var ved siden af ham og han kørte mig ud i græsset og da jeg ramte autoværnet vidste jeg at det var et farligt træk fra ham," siger spanieren. Forinden havde spanieren dog ikke haft et heldigt løb med sine pitstops.
Samtidig har Villeneuve solgt nogle af sine aktier i BAR til teamets hovedsponsor, British American Tobacco, hvilket blot understreger at han må være på vej væk fra teamet.
Alligevel er det Jordans hensigt at finde en ny partner, selvom de egentlig er meget tilfredse med Mugen. "Hvis man skal have en realistisk chance for at vinde VM, er det klart at man behøver en stor leverandør som partner," forklarer han, men forsøger ikke at kølne forholdet til Mugen. "Vi har haft masser af succes med Mugen: vi vandt løb med motorerne sidste år og det forrige år, og det er Mugen der har hørt os til det vi er," siger Jordan rosende.
Men derfor stopper Eddie Jordan ikke med at lede med lys og lygte efter en partner til at leverer motorer, da teamet i det spil er blevet sat ud på et sidespor. Jordan indrømmer dog at teamet i år ikke har kunnet være med, blandt andet fordi racerne har været alt for ustabile. Flere gange har Jordan dog haft en bedre sidste halvdel af sæsonen, så måske kommer de i gang nu?
Hos Schumacher var der dog ingen anger at spore:
"Han undskyldte med det samme, og sagen er nu lukket for mig."
Men McLaren-chefen Ron Dennis var hurtigt på banen med en hård kritik af Villeneuve. Der er efterhånden ikke så meget, han ikke er sur på:
"Han kørte på en måde, der var grænsende til kamikaze. Han kørte i Canada foran sit hjemmepublikum, havde intet at tabe og var åbenlyst på en mission."
Dennis mente, at det var rigtigt af Hakkinen ikke at køre så aggressivt bag Villeneuve i starten af løbet, da han er en farlig kører:
"Til slut tog han sig selv og Ralf Schumacher ud af løbet, og det retfærdiggør at Mika ikke var så aggressiv i starten. Efter det kostede Villeneuve os mellem 1 og 1½ sekund pr. omgang."
Mon den dag snart kommer, hvor Ron Dennis vil beskylde Merkur for at være i den forkerte bane på det forkerte tidspunkt, hvilket koster McLaren sejren?
Jaguar har næppe haft et ekstatisk løb: efter Irvines uheldige start lå han langt bag efter resten af feltet og Johnny Herbert kunne holde fyraften efter femogtyve minutters kørsel i det canadiske GP. En forankørende bils vanskeligheder forvirrer David Coulthard, der spinder af og ryger yderligere to pladser ned til nr. 11. Imens har Barrichello indledt angrebet på Jacques Villeneuve, der ikke gi'r sig uden kamp. Overhalet bliver han dog i andet forsøg og er straks under pres fra Mika Hakkinen. Rubens Barrichello lægger hurtigt afstand til Villeneuve og sætter en række hurtigste omgange på omkring 1:19,6. Også Jarno Trulli overhaler Heinz-Harald Frentzen, der har problemer med sin Jordan og langsomt bevæger sig ned gennem feltet til han går i pit. Her stopper tyskerens løb. Schumacher overlader føringen til den anden Ferrari og går ind til pitstop, hvor han også får justeret forvingen. Hakkine kommer forbi BAR'en og er nu 2'er. Han får også tempoet op og sætter hurtigste tid: 1:19,3.
Hos Prost er man også klar til pitstop og kalder først Heidfeld og siden Alesi ind. Det går helt galt! Heidfeld når ikke engang ud på banen før motoren siger stop og små flammer slikker op ad den blå racer. Så langt når Alesi ikke, der går i stå mellem mekanikerne. Lejrbålet må han dog undvære. Andre kørere går ind, men nu bryder regnen løs. De første får tørvejrsdæk på, men BAR og Ferrari laver parallelle fejltagelser, da de kalder begge kørere ind uden tid til ordentlig forberedelse. Det koster Barrichello et pitstop på 21 sek. Villeneuve har allerede været inde omgange inden og han er oven i købet tæt på blive ramt Giancarlo Fisichella på vej ud.
46 omgange er kørt og de kørere som ikke har været inde efter nye dæk har svært ved at holde sig på banen. Endnu er der dog kun et temmelig beskedent mandefald: Herbert, Frentzen, Heidfeld, Alesi og Salo. Irvine gør ellers hvad han kan: hele weekenden har han eksperimenteret med alternative ruter gennem Gilles Villeneuve-banen og han forsætter forskningen med utallige afkørsler i selve løbet. Pedro de la Rosa har kørt et godt løb, men et skub fra Diniz føjer de la Rosa til tabslisten. Efter 50 omgange er stillingen: MS, RB, GF, MH, JT, AW. Der er 27 sekunder mellem de to Ferrari'er. Fisichella viste senest talent for regnvejrskørsel på Nürburgring, og understreger det nu. De rigtige dæk på det rigtige tidspunkt hjælper også italieneren op på podiet. Jos Verstappen ligger lige uden for pointene, men forstår at gøre noget ved tingenes tilstand og overhaler først Wurz og med ni omgange tilbage redder han sig endnu et point ved at gå forbi Jarno Trulli. Heller ikke Villeneuve på 10.-pladsen er tilfreds med s