Tom Kristensen var ekstrem lykkelig for sejren og da han på podiet skulle kommentere løbet blev de mange danske fans rost. "I har været en utrolig støtte hele vejen igennem løbet," gjaldede det ud over Le Mans-banen fra den dobbelte Le Mans-vinder til stor jubel for de mange tilrejsende danske fans.
Der var dog ikke så meget at glæde sig over for de tre andre danskere. Jan Magnussen og hans Panoz-team lignede den eneste reelle trussel til Audi, men alt for mange problemer med raceren sendte Magnussen og co. langt tilbage.
Det danske Team Den Blå Avis fik den bedste start af alle - John Nielsen kørte på kort tid sin Panoz frem i top 6 inden han overlod sin racer, men Klaus Graf løb ind i en punktering og efterfølgende et sammenstød der ødelagde ophænget og meget af raceren. Det og mange andre problemer gjorde at teamet holdt længere tid i garagen end de kørte på banen - desværre. Super John lod ellers til at være i topform!
Kristian Kolby nåede ikke at køre en eneste omgang i 24-timers løbet. Dermed blev hans erfaring med Le Mans meget kortvarig og det var kun lige de nødvendige omgange i kvalifikationen som den unge dansker - der i øvrigt var feltets yngste - kan tage med af erfaring fra Le Mans. Kolbys Cadillac brød i brand allerede på de første omgange, og dermed var det en kort weekend for Kolby.
Efter at Penske Racing i mere end 3 år har ventet på sejr nr. 100, så lader det til, at når først demme forhindring var overvundet, så kommer de efterfølgende sejre bare stømmende ind. Gil de Ferran sørgede for sejr nr. 100 for 2 løb siden i Nazareth, og med Castroneves' sejr i Detroit lyder rekorden nu på 101.
Da starten gik, var det endnu engang clombianske Juan Pablo Montoya, der dominerede løbet, men den ustabile og drilske Toyota-motor, sørgede endnu engang for, at det ikke blev til et top-resultat. Han udgik på omgang nr. 61 med tekniske problemer. Han havde indtil da ellers ført 59 omgange af løbet.
Castroneves havde ikke den helt store medfølelse med den uheldige columbianer, eftersom at han selv adskillige gange har prøvet samme tur - bl.a. da han i hans rookie-sæson kørte hos Hogan Racing.
Sejren til Castroneves var ligeledes ensbetydende med, at dette års CART serie nu har budt på 7 forskellige vindere i ligesom mange løb. Endnu et godt bevis på, hvor uforudsigelig og jævnbyrdig serien vitterlig er.
Team Rahal havde ellers op til løbet haft forventninger om et fremragende resultat for begge deres kørere, eftersom at såvel Papis og svenske Kenny Brack havde opnået flotte placeringer i træningskørslerne. Det blev dog kun Papis, der holdt æren i hævd for teamet med 2. pladsen. Brack udgik allerede efter 11 omgange med tekniske problemer.
Med en startplacering som nr. 12 havde spanske Oriol Servia ikke ligefrem udsigten til et nemt løb på den snævre og udfordrende bybane i Detroit, men alligevel lykkedes det ham efter flot kørsel at slutte på 3. pladsen - hans hidtil bedste placering.
Skotske Dario Franchitti, der havde opnået en opmuntrende startplacering som nr. 2, sluttede på en tilfredsstilende 4. plads. Han blev efterfulgt at canadiske Patrick Carpentier.
Den førende i PPG Cup'en (mesterskabet), Paul Tracy, blev taget ud af løbet på omgang nr. 57 p.g.a. en forseelse i pit'en. Trods dette, så fører han stadig PPG Cup'en med 59 point.
Det næste løb i FedEx CART serien er Budweiser/G.I. Joe's 200 i Portland d. 25/6.
Det ser altså for alvor ud til, at Montoya/Franchitti duellen, som kendetegnede sidste års mesterskab, for alvor er ved at vågne til live i denne sæson - og det er der bestemt ingen, der kan klage over.
Montoya har dog allerede vist gode takter i alle de foregående 6 løb, og pole-positionen i Detroit er da også hans 4. denne sæson. Med sejren i det forrige løb i Milwaukee, så er han for alvor ved at kunne leve op til rollen som mulig mester for 2. år i træk.
Franchitti har derimod ikke haft den sæson, som alle havde forventet. Eftersom at han og Montoya sluttede med nøjagtig samme pointscore i sidste års PPG Cup (mesterskab), så havde alle forventet, at han var storfavorit til at vinde dette års mesterskab, men et alvorligt crash under Spring Training i begyndelsen af februar måned var ikke ligefrem den start han havde håbet på. At han nu for 2. løb i træk starter i forreste række er forhåbentlig et tegn på, at han igen er tilbage på fuld styrke.
Og hvordan fandt man så frem til, at det var Montoya, der skulle krediteres med pole-position i Detroit og ikke Franchitti? Jo, eftersom at deres hurtigste omgangstid jo var nøjagtig ens helt ned på 1/1000 sekund, så må man ty til deres næsthurtigste tider - og her var det altså Montoya, der var hurtigst.
For Penske Racing blev det også til et fremragende resultat i Detroit. Deres to brasilianske kørere, Helio Castroneves og Gil de Ferran, starter nemlig som henholdsvis nr. 3 og 4.
Den sidste i Top-5 startopstillingen blev italienske Max Papis, der havde været på en foreløbig pole-position efter fredagens 1. kvalifikationsrunde.
De øvrige i Top-10 grid'en blev: Cristiano da Matta, Kenny Brack, Christian Fittipaldi, Patrick Carpentier og Roberto Moreno.
For både Jimmy Vasser og Paul Tracy blev det til et meget skuffende kvalifikationsresultat, eftersom at de starter som henholdsvis nr. 18 og 20. Det er dog ikke ensbetydende med, at de er uden chancer i søndagens løb, men det er helt sikkert, at de har en meget lang arbejdsdag for sig.