Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.6.2001
 Burti valgte selv Prost
 
17.6.2001
 Pollock: Ikke mere ballade
 BAR og Jordan venter på Hondas beslutning
 Jackie Stewart adlet
 

Hop til top19.6.2001

Burti valgte selv Prost

Da Luciano Burti rykkede til Prost efter de første fire løb i 2001-sæsonen, var det hans eget valg, fortæller brasilianeren nu. Jaguar gjorde allerede tidligt klart, at man med ansættelsen af Pedro de la Rosa som testkører også ønskede at udnytte spanierens evner uden for testbanen, og at han derfor ville være fast løbskører i 2002. Om det så var Eddie Irvine eller Luciano Burti, der skulle ofres, stod ikke helt afgjort, men Burti var godt selv klar over, at hans plads i teamet var mildest talt usikker.

Derfor valgte han at tage imod tilbuddet fra Prost og erstatte Gaston Mazzacane. Prost-teamet kunne tilbyde ham en to-årig kontrakt - og det var mere end hvad Jaguar ville love. Derfor valgte Burti den sikre vej. "Hvis jeg ønskede det, kunne jeg være blevet hos Jaguar hele sæsonen: Min kontrakt var helt sikker. Jeg tog til Prost fordi de tilbød mig en aftale for næste år, hvilket var den bedste mulighed," fortæller Burti, der har vist sig at kunne følge fint med sin nye team-kammerat, veteranen Jean Alesi.
CBA  


 

Hop til top17.6.2001

Pollock: Ikke mere ballade

efter episoden mellem ham og en anden temperamentsfuld ex-Williams-kører, Jacques Villeneuve, ved det canadiske GP i forrige weekend. Villeneuve slap lettere i BAR-teamet, for Craig Pollock, der har kendt canadieren, siden han var dreng, nøjedes med at tage sagen op med vennen under mere afslappede former. Han håber, at affæren snart vil være glemt, og gør klart stridighederne er ude er verden fra BAR's side.

"Det er noget, som burde være blevet undgået," indrømmer Pollock. "Men efter min mening har begge teamchefer fået talt med deres kørere om det. Det, som rent faktisk skete, foregik som pressen gengav det det, og så vidt jeg ved var der et mindre slagsmål. Montoya konfronterede Jacques før kørermødet, og Jacques greb fat i Montoya efter han havde sagt noget, han ikke skulle have sagt. Men hvad angår os, så er den sag afsluttet nu." Det som Montoya "ikke skulle have sagt" var en uheldig bemærkning om Villeneuves rolle i uheldet i Australiens GP, der kostede en banemedarbejder livet.

Hvis 'sagen' - i modsætning til Pollocks overbevisning - ikke er afsluttet, skal FIA nok sørge for at den snart er det. Hvis situationen gentager sig vil FIA ikke tøve med at udelukke de to slagsbrødre fra fremtidige løb. Det gælder både af banen, men først og fremmest på banen, hvor de tos indbyrdes uenigheder i yderste konsekvens kunne være til skade for andre.
CBA  


Hop til top
BAR og Jordan venter på Hondas beslutning

Honda er i en ganske privilegeret situation. Hundredevis af mennesker ansat i Jordan- og BAR-teamene gør alt, hvad de kan for at imponere beslutningstagerne i den japanske bil-fabrikants motorsportsafdeling. Honda afblæste planerne om at oprette et nyt fabriksteam ret sent i processen og indledte i stedet et ret tæt samarbejde med British American Racing. Senere fik også Jordan-teamet en aftale i stand - noget der i høj grad kom bag på Craig Pollock & Co., der ikke havde regnet med at skulle dele Honda med nogen.

Fra at således 'spille på to heste', ville næste skridt for Honda være at udvælge det mest lovende projekt og nøjes med at koncentrere kræfterne om det ene team. Rygter siger at Honda allerede dropper at af teamene ved udgangen af denne sæson. Men hvem? Næsten halvvejs gennem sæsonen ligger de to team side om side i mesterskabet som nr. 5 og 6 med henholdsvis 12 og 13 point - laaangt efter Ferrari i front med 82 point, men ganske tæt på Sauber, der er 4'er med 15 point, og stadig inden for rækkevidde af Williams 3.-plads med 28 point.

Craig Pollock tør ikke gætte på Hondas fremtidsplaner i Formel 1 indebærer: "Jeg har ingen anelse om det. De har tre eller fire muligheder. De kan vælge at blive hos begge team, satse på det ene, eller trække sig helt ud." Indtil videre har Jordan generelt gjort mere væsen af sig end BAR i sæt i kvalifikationen, men Pollock mener ikke, at løbet er kørt: "Jeg tror, at det var meget svært for os i det første løb at forsøge at udkvalificere Jordan. Men bilen er bedre i løbene end i kvalifikationerne, så det er kun et spørgsmål om tid før det ses hvem der er i front og hvem der er bagefter."

Eddie Jordan vil heller ikke gøre sig klog på Honda eventuelle fremtidsscenarier. Han vil i hvert fald ikke ud med det. I stedet benægter han enhver tanke om, at Honda kunne finde på at droppe et af teamene (og da slet ikke Jordan). "Jeg tror helt bestemt kun, at det er et rygte. Jeg tror, det sandsynligvis er på den her tid af året, hvor pressen godt kan lide at spekulere i den slags som de gør, som de har fuldt ud ret, og nogle af disse ting kan være temmelig skadelige og ondskabsfulde," siger Eddie Jordan og slår endnu en gang fast, at han ikke har hørt noget, der kan bakke spekulationen op. "Jeg er i særdeleshed glad. Dette er vores ottende løb med Honda. Det er en kontrakt over meget langt tid, som jeg gjorde det klart ved offentliggørelsen, og vi ser ivrigt frem til et langt og succesfuldt arrangement."
CBA  


Hop til top
Jackie Stewart adlet

Så skete det endelig! Efter at være forbigået adskillige gange er Jackie Stewart blevet adlet i anledning af den engelske dronnings fødselsdag - og det er den 62-årige Stewart henrykt for. "Dette er et meget stolt øjeblik for mig. Det må betyde mere for mig end min første sejr, at vinde verdensmaesterskabet eller min sejr som teamchef," udtalte den tredobbelte verdensmester, der nu kan slutte sig til sir Frank Williams, som er den eneste anden aktive i Formel 1, der har modtaget denne ære. Udnævnelsen var en anerkendelse af Stewarts livslange indsats i britisk og international motorsport.

Stewarts resultater tæller, udover de tre verdensmesterskaber i 1969, 1971 og 1973, 27 sejre, 17 polepositioner, 43 podiepladser og 15 hurtigste omgange i den kun 99 løb lange Formel 1-karriere, der varede fra 1965 til 1973. Johnny Herbert scorede Stewart-teamets første og sidste sejr på Nürburgring i 1999 inden teamet blev til Jaguar Racing.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk