Årets første Grand Prix i Europa skulle have været stedet hvor Super Aguri ville introducere deres SA06 model, men arbejdet med SA05 har forsinket debuten hidtil. Nu ser det dog ud til at man kan sætte en dato på debuten, således at man kan stille op i den nye model ved det franske Grand Prix.
Tilsyneladende er det snart slut med den Arrows baserede bil
(Foto: Super Aguri F1)
Teamejer Aguri Suzuki angiver som årsag til forsinkelsen, at man har haft store problemer med holdbarheden af SA05, som grund til forsinkelsen. Det kan kun være en del af årsagen. Manglende kapacitet til at kunne fokusere på 2 modeller må også være noget af årsagen. For få dage siden var Takuma Sato ude og meddele at den nye får sin debut i Frankrig.
BMW Sauber har det med at score points hyppigt. Den nedtonede forventning som teamet lagde ud med ved sæsonstarten, må efterhånden være slet skjult. Men hvad gør det? Tværtimod er det da en positiv overraskelse hidtil. Selv Jacques Villeneuve er begyndt at ligne en der mener det alvorligt. Men hvordan ser det ud her godt en uge før det går løs i Canada?
Teamet testede i den netop overståede uge på Monza. Her fik teamet samlet værdifulde data, og fik også kørt gode tider. Alle 3 kørere var i aktion på banen, hvor teamet testede nye aerodynamiske dele og testede dæk. Blandt andet testede man både en ny frontvinge og ligeledes en ny hækvinge. Der hvor fokus næsten pr. automatik kommer, er bremsernes holdbarhed. De kraftige nedbremsninger som der er en del af på banen, er som regel en temmelig hård prøve for bremserne. Og så noget helt andet som alle teams kommer til at slås med. Der køres kun få gange om året på banen i det hele taget. Det betyder at banen er temmelig beskidt den første dag, ligesom der ikke er kørt noget gummi i asfalten. Det betyder forsigtighed den første dag, og som følge deraf øges hastigheden generelt hen over weekenden.
Kravet er points igen - og helst til begge biler
(Foto: BMW Sauber)
BMW Sauber forventer ikke at topfarten bliver lige så høj som tidligere efter overgangen til V8 motorer. Men tiden man kører med fuld gas bliver derimod lidt længere, og det betyder højere belastning for motorerne. Nick Heidfeld får ny motor denne gang, mens Villeneuve skal komme igennem med motoren fra Silverstone. Hverken dr. Mario Theissen eller Willy Rampf nedtoner noget denne gang. Det er mere et realistisk syn der kommer. Et syn som næsten forventer at der igen kommer points på tavlen til teamet og kørerne.
Toyota har endnu ikke imponeret særlig meget i denne sæson. Første udgave af bilen var ikke nogen succes, og "B" versionen har endnu ikke vist at den er bedre. Men måske kommer det på Circuit Gilles Villeneuve. I hvert fald har Toyota mulighed for at efterligne en stor del af banen på teamets "egen" bane Paul Ricard. Teamet har testet i den forgangne uge og har blandt arbejdet med aerodynamik og mekanisk greb. Og så den uundværlige dæktest. Teamet forventer allerede nu at man vil anvende dæk i den blødere ende af skalaen.
Toyota må snart vise noget, måske i Canada
(Foto: Toyota F1)
Kørerne er som altid - og de mener det - begejstrede for at komme til Montreal. Byens afslappede og alligevel europæiske miljø, gør byen attraktiv for kørerne, der dog har som hovedopgave at præstere på banen. Ralf Schumacher har kørt sig til en enkelt sejr på denne bane, mens Trulli har haft knap så gode resultater her. Ifølge Pascal Vasselon som har overtaget forpligtigelserne efter Mike Gascoyne, så er stemningen dog god i teamet trods de manglende resultater, men andre steder fornemmes der en lidt anstrengt mine i teamet. Resultaterne har endnu ikke været for gode, og de ansvarlige må efterhånden være under et vist pres.