En enorm skuffelse bredte sig hos Lola da det viste sig at man i første omgang ikke var med blandt de "heldige" da FIA offentliggjorde hvem der er med i Formel 1 feltet i 2010. Om det så er en liste der holder, er en helt anden sag, og som først vil blive afgjort på et senere tidspunkt.
Men hos Lola var skuffelsen så stor, at man faktisk har besluttet at trække sin ansøgning tilbage. Hos Lola er man enormt skuffet efter at have bygget en bil på tegnebrædtet og som for så vidt også er godkendt - på papiret. Ligeledes har man brugt oceaner tid og mandetimer på at få opbygget og dokumenteret at man vitterligt ville kunne klare sig i Formel 1 både teknisk og økonomisk indenfor de nye rammer som der er så megen ballade om i øjeblikket.
Helt afhængig af resultatet af kampen mellem FOTA og FIA, så er det faktisk lidt underligt at man trækker sig. De teams som ikke blev udvalgt til at deltage fra og med næste sæson, er mere eller mindre kørt i stilling som reserver, hvis et eller flere teams blandt de udvalgte, skulle trække sig af en eller årsag. Ved at trække sin ansøgning tilbage, har Lola meldt sig helt ud af en mulig deltagelse i Formel 1. Kun hvis - og helt afhængig af førnævnte fejde - FIA ligefrem opfordrer til en ny runde ansøgninger, kan Lola igen komme i betragtning.
Intet Grand Prix uden ændringer af teknisk karakter. Heldigvis, for her viser det sig hvor gode troldmændene er. Det lykkes altid at finde plads til små forbedringer og mange af dem virker ganske godt. Problemet er at konkurrenterne også udvikler på deres produkt.
Det førende team i årets Formel 1 sæson, Brawn GP, vil i det britiske Grand Prix anvende helt nye vinger. Allerede i det tyrkiske Grand Prix introducerede Brawn GP flere ændringer på bilen, og nu er turen kommet til nye front- og hækvinger. Disse skal testes godt og grundigt i løbet af de frie træninger senere i dag. Der er også andre ændringer. Ross Brawn vil dog ikke rigtig ud med hvilke.
Hos Ferrari som efterhånden har fået sluppet håndbremsen, har man også ændringer klar. Kimi Raikkonen kørte i Tyrkiet med et lettere chassis, og nu får Felipe Massa også fornøjelsen af et tilsvarende. Også Ferrari har nye vinger klar. Her er det frontvingerne det drejer sig om, ligesom man har ændret andre ting på næsepartiet af bilen. Desuden er der ændret på affjedringen for at få en bedre balance i bilerne. Det har det knebet lidt med i denne sæson, men Ferrari håber at de seneste ændringer vil forbedre bilernes præstation.
I den allernederste del af feltet finder vi Force India. Med Silverstone som nærmeste nabo, har dette team også arbejdet i udviklingsafdelingen. Man ændrer på frontvingerne og på bunden af bilen, ligesom flere andre små ændringer på karosseriet også introduceres. Teamejer- og chef Dr. Mallay mener at disse ændringer alt i alt skal bringe teamets kørere endnu tættere på pointene. Kørerne har været sådan lige ved og næsten ved at score points - især i Kina - men der står stadig nul på pointstillingen. Dr. Mallay mener at inden længe kommer de første points til teamet.
Det er datoen som FIA har givet til de 'rebelske' teams der kun har skrevet sig op til 2010 såfremt deres krav bliver imødekommet. Men FIA lader ikke til at ville give sig. I går mødtes parterne igen for at finde frem til en løsning. Fra FIA lyder det.
FIA udtaler i den forbindelse:
"Som det blev besluttet på et møde den 11. juni, mødtes FIAs finansielle eksperter i går (mandag) med tilsvarende fra FOTA. Desværre fortalte FOTAs delegerede at de ikke havde mandat til at diskutere FIAs finansielle oplæg for 2010. Faktisk var de slet ikke klar til at diskutere reglementet. Som et resultat af dette kunne mødet ikke nå formålet med at sammenligne FIAs regler med FOTAs forslag i forsøget på at finde et fælles udgangspunkt. For at sikre en god dialog blev FOTAs finansielle forslag diskuteret, men det fremgik tydeligt at forslagene ikke ville være i stand til at begrænse udgifterne for et team som har ressourcerne for at bruge mere end deres konkurrenter. Et nyt finansielt kapløb vil være uundgåeligt. FIAs finansielle reglement forbliver dermed som tidligere publiseret."
Yderligere er kampen mellem FIA og FOTA blevet mere og mere ond. Der skrives flere meddelelser fra de forskellige lejre - FOTA brokker sig over hvordan ledelsen i Tyrkiets Grand Prix opførte sig: FOTA mener at man forsøgte at splitte teams'ene ved at give forskellige meldinger, mens FIA omvendt beskylder 'unavngivne kræfter'hos FOTA for bevidst at ødelægge enhver forhandling.
Imens sidder mange Formel 1-fans og venter - og ser en sport der er på vej i graven! Alt har en leve tid - og måske er livet ved at rinde ud for Formel 1...
Søndag efter kunne Marc Gene lade sig hylde som vinder af dette års Le Mans sammen med kollegaerne i vinderbilen. Han er sammen med en række andre kørere blevet nævnt som potentiel kører hos det nyetablerede Formel 1 team Campos Grand Prix. Han skal dog ikke være 100 % sikker på en plads.
Campos teamet som fremover får base både i Madrid og Valencia, grundet sine forskellige indsatser i både GP2, Formel 3 og Formel 1, har en del potentielle emner som kørere for teamet. Teamejer Adrian Campos nævner en række kørere som potentielle emner. Blandt andet Marc Gene, Pedro de la Rosa, Javi Villa og Roldan Rodriguez, men siger også at selv om det er et spansk team og spansk baseret, er det ikke en garanti for at der absolut skal være spanske kørere i teamet. Adrian Campos vil gerne støtte spanske kørere, men en decideret garanti for et sæde vil han ikke udstede.
Marc Gene har kørt 36 Formel 1 Grand Prixer og er nu testkører for Ferrari.