Dermed er hjelmen blevet lidt mørkere, men den kendte gule og sorte farve er der stadig, men de hvide dele af hjelmen er altså blevet fjernet. Sidste gang han skiftede design gik det ikke særlig godt - der mistede han VM og gik tilbage til det gamle design…
Bemærk Schumachers rødfarvede hjelm - det er nyt design
Foto: Allsport
Så nu er der ikke så meget at rafle om på tilskuerpladserne eller i kommentatorboksene. Ifølge Schumacher selv er det blot fordi han ønsker at peppe sin hjelmen lidt op - og det må man sige er sket.
Wurz kan stort set gå hjem fra arbejde i disse dage
Foto: Allsport
Det har også en anden praktisk fordel - han er tæt på hjemmet. I et år hvor han stort set lever i en kuffert er det rart at kunne gå hjem til sit eget når dagens arbejde på banen er forbi. "Det er godt at køre race hjemme, fordi jeg kan sove i min egen seng, som er den bedste i verden. Jeg bor i en fredelig del af Monaco hvor der også bor en masse kørere. Faktisk er min lejlighed lige over Giancarlos i den samme blok. Han siger at han kan køre mig flytte mine møbler, og det er generende for ham, så jeg bruger meget tid på at flytte mine møbler," siger han spøgefuldt.
Derudover er han meget glad for at der køres race i Monte Carlo - den eneste tilbageværende gadebane i kalenderen. "Set ud fra et sikkerhedssynspunkt kunne man tale om Monaco hele tiden, men ingen anden bane er så anderledes at køre - man behøver mange evner, hvilket er godt," forklarer østrigeren der tidligere har klaret sig godt i de snævre gader.
Det blev til 42 omgange på Ferraris egen testbane og dermed er tyskeren godt forberedt til de to weekenddage i Monaco. Men det skal ikke være nogen hemmelighed at tyskeren er teamets førstekører, og der er nu sat tydelig og tyk streg under dette. Derudover har testen også til formål at tyskeren kan teste se sidste ting, samt starter… Det er hvad der rent uofficielt er blevet kørt på Fiorano.
Han peger på hvordan Formel 1 inddelt og hvorfor teamet er placeret i den tunge ende. "Der er tre divisioner i Formel 1 - A, B og C især fordi vi har et B-divisions chassis, men en D-motor," siger han om sammensætningen af chassis og motor.
Det vil give SAP masser af PR når der skal køres race på banen til efteråret. "Vi er glade for at være sponsorpartner ved åbningsløbet af SAP USA's grand prix på Indianapolis," siger Hasso Plattner der er en af cheferne i den børsnoterede softwarevirksomhed. "Vi er glade for at se Formel 1 komme til motorsporten fødeplads i Amerika," siger han og hæfter sig ved de sammenfald der er mellem Formel 1 og deres softwareløsninger - hurtighed, præcision og resultater.
Der ventes 200.000 tilskuere på langsiderne til løbet i efteråret, der kan blive et nyt stort løb i Formel 1-kalenderen. Et meget lovende og attraktivt løb er i vente.
Berger så overskrifterne - "Den hurtigste dieselbil på vejene". "Det gjorde mig glad," siger sportschefen. Briten formåede at køre 230 km/t på den franske motorvej, og østrigeren er endda meget rundhåndet. "Jenson kørte utrolig hurtigt i hans dieselbil - jeg tror vi skal betale bøden for ham. Det må være den hurtigste dieselbil i verden," siger han jokende.
Om det skal være politisk korrekt skal vist være usagt, men Berger må da gerne betale mine bøder hvis det skal være… Det kan vist ikke være den rigtige attitude, hverken overfor køreren eller det at der er blevet begået en trafikforseelse. Første anmærkning i karakterbogen til Berger!
Men for at tabet ikke skal være totalt, ønsker de at sælge ud af deres materiel så andre kan kaste sig over det, og forsøge på egen hånd, lidt ligesom da Renault overdrog deres motorer til Supertec. Køberne af Peugeot-motorerne menes at være et asiatisk konsortium, som tidligere beskrevet på formel-1.dk.
Hvem der får motorerne er ukendt, men det menes at Sauber står godt, eftersom de blandt andet har været med til topmøde med Bernie Ecclestone. Et andet team der også bliver nævnt er Minardi, der er på jagt efter bedre motorer. Hvor Prost-teamet står i den kabale er endnu ikke kendt, men Supertec har været nævnt. Indtil videre bliver meget klarlagt under det franske grand prix, hvor Peugeot giver det endelige svar på deres fremtid i Formel 1.
Problemer er nemlig om det blot er en formalitet inden han officielt har valgt at sige op fra sit arbejde i det franske team. Grunden til denne formodning: Jenkins er ikke selv til stede i Monaco, og hans fravær er skæmmende i et så vigtigt løb hvor teknikken og forståelsen for den er af største vigtighed. Den menes at Jean Louis Gousset vil overtage Jenkins arbejdsopgaver.
Forlader Jenkins det skrantende Prost-team?
Foto: Allsport
Derudover har Prost-teamet ikke givet nogen begrundelse for Jenkins fravær, så nu ventes der blot på at det bliver officielt.
Flere problemer!
Men det er ikke kun Alan Jenkins der er på vej ud, og som skal erstattes. Peugeot er også på vej ud, og hvem skal så lægge motor til? Mercedes har trukket sig ud af ethvert eventuelt samarbejde. Prost håbede også på Renault, men de går til Benetton og Supertec går også til Arrows. Men det lader dog til at Supertec måske vil leverer motorer til Prost - eller også bliver det højstbydende af Prost og Arrows der får det andet sæt motorer. Så der er pres på teamet på mange fronter.
Mere om Peugeots fremtid.
Prosts langsigtede plan.
"Vi havde en meget svær begyndelse på sæsonen, men mesterskaber er meget langt og vi går nu efter point så hurtigt som muligt, før det begynder at blive rigtig svært," siger franskmanden der altid har ønsket at vinde i Monaco, hvilket nok heller ikke lykkes på søndag. Men mindre kan også gøre det. "Monaco er et af de steder hvor vi kan score point. Det er derfor vi skal påpasselige om det vi laver i kvalifikationen og i forberedelserne til løbet på søndag," forklarer han.
Dog er det ikke det vigtigste løb, som om resten af sæsonen afhænger af resultatet i Monte Carlo. "Det er en af de baner hvor det er muligt at få et godt resultat, og sådan vil det være på flere andre baner, men det er første gang hvor jeg tror det er muligt for mig at få et godt resultat."
Aerodynamikken er Saubers svage punkt, ifølge Diniz
Foto: Allsport
Derudover mener han at det var lidt sjovere sidste år med Alesi som holdkammerat, men at konkurrencen i år er hård. "Jeg tror vi havde det mere sjovt sidste år med Jean. Det er en stor udfordring at sætte de samme tider som han. Men Mika er en hurtig kører og han er også en udfordring," siger Diniz der allerede fire gange i år har været hurtigere end finnen i kvalifikationen.
Michael Schumacher fik først sin første sejr i Monte Carlo nogle uger efter Sennas tragiske død på Imola. "Senna er kongen. Det tror jeg aldrig jeg kan blive," siger han. Samtidig mener han ikke at det er muligt at sammenligne sig med Senna. "Man kan ikke sammenligne os, og man ved aldrig hvad han havde gjort i fremtiden," siger han.
Indtil videre lader det til at det ikke er godt at få pole position, da det ikke siden Ungarn 1999 er blevet omsat i sejr. "Man ved hvor mange gange sådanne statistikker er blevet brudt - før eller siden vil en vinde fra fronten," siger han.
Derudover så tror han ikke at de to andenkørere kan overses i kampen om de forreste pladser. "Jeg vil ikke udelukke Coulthard, eller min holdkammerat. Han havde et problem med raceren i dag, men jeg er sikker på at det kan blive rettet," vurderer den førende i VM. Han peger på Fisichella, Frentzen og sin broder Ralf som de mulige outsidere til en plads på podiet.
Dog, som Williams’ tekniske direktør Patrick Head påpeger, kunne det have gået en dek bedre, hvis ikke han var blevet fanget i tæt trafik og gule flag henimod slutningen af træningen. “Jeg er voldsomt imponeret af Buttons evne til at gøre det godt her i Monacos snævre gader. Ikke alene klarer han at holde sig fri af den meget nærværende trussel om en hurtig exit (læs: én fejl på denne bane – og du er ude), men formår også at sætte gode tider. Og det til trods for at han aldrig har kørt på denne bane før.”
Button er nu også under hårdt pres for at bevare sit sæde hos Williams, der virker meget opsatte på at få colombianeren Juan Pablo Montoya løst fra udlånet til Ganassi/Champ Car-serien i Amerika. På den anden side har man kontrakt med Button i lang tid endnu, og det mest sandsynlige er, at man så ville udlåne ham til et andet F1-team. Visse kilder anser Button for et stort naturtalent, der både klarer banen og pressen til topkarakter – og som meget nemt kunne være en fremtidig verdensmester.
“Det er en spændende bane,” siger Button. “Man får virkelig fornemmelse af hastigheden i de snævre gader. Det er helt anderledes end de normale baner. Men efterhånden bliver det det samme; du skal stadig presse dig selv til at opnå de bedste tider – hele tiden. Jeg er godt tilfreds med, hvordan det er gået indtil nu. Jeg fornemmer vi er på vej til et rigtigt godt setup. Vi havde lige lavet nogle ændringer, der føltes rigtig gode, da jeg blevet fanget af trafik – og jeg lå til en tid helt fremme, da de gule flag satte en stopper for forsøget. Så jeg er meget optimistisk med hensyn til lørdag og søndag.”
Flere kommentarer fra Williams.
Der stod han i spidsen for Formel 1-kørernes hold, der for en gangs skyld fik slået Prins Alberts All-Star hold. Det skete med en 3-2 sejr hvor Giancarlo Fisichella var den eneste af de nuværende Formel 1-kørere der fik sendt bolden i nettet. "Vi vandt 3-2. Prinsens hold har ikke tabt mange gange, men nu er vi et af de hold som de har tabt til," siger tyskeren der selv havde et par forsøg på mål i sin rolle som styrende midtbanespiller.
Schumacher i fuld sving under tirsdagens fodboldkamp
Foto: Allsport
Som altid gælder det om at det skal være hyggefodbold og det blev det også. "Ingen blev skadede. Alle passede meget på og det var en god aften," siger den store fodboldfan. Men lad det være sagt med det samme - han er altså bedst i en Formel 1-racer.
Hakkinen var tilfreds. "Vi havde en problemfri dag hvor vi lavede forskellige justeringer på raceren for at sikre os at vi har et godt set-up til lørdag og søndag," forklarer finnen der vandt i 1998. Han havde ikke problemer med de mange uheld der var i 'Rascasse-svinget', men bemærkede at der var flere i det sving end førhen.
Også Coulthard var tilfreds, men følte at der var mere i raceren. "En fornøjelig første dag på denne bane, som er den ultimative udfordring for en kører. Jeg fik ikke en fri omgang til sidst, hvilket var en skam fordi jeg tror jeg kunne have forbedret min tid," siger skotten der også bor i Monaco.
Dog kom han på kollisionskurs med barriererne. "Man er så tæt på barriererne som jeg ramte da jeg kørte op ad bakken, men det skete ingen skade," forklarer han. På TV-billederne så det ud til at være lidt af et koncentrationssvigt...
De to teamledere hæfter sig dels ved at dagen gik uden problemer og at der kan forventes en tæt duel i morgen lørdag.
Flere kommentarer fra McLaren.
Adspurgt om Wurz havde en fremtid med Benetton var han yderst passiv og kunne ikke sige meget. "Jeg har ingen ide - det ved jeg ikke. Jeg ved faktisk ikke om han vil blive med teamet," var de få ord. Da der så direkte blev spurgt om de ville vælge at finde en anden kører var svaret blot: "Jeg har ingen ide."
Støtten fra Briatore til Wurz er ikke ret stor
Foto: Allsport
Det står i skærende kontrast til de udtalelser han kom med om Jacques Villeneuve som er en af de kørere der har været rygtedes at være på vej til teamet. Villeneuve blev rost i store vendinger - der fejlede talestrømmen ikke meget… : Alle vil have en kører som Jacques Villeneuve. At vinde løb kræver en topkører, men jeg tror ikke vi kan give ham den rigtige racer," siger Flavio Briatore for en gangs skyld lidt ydmygt. "En gut som Villeneuve fortjener et bedre team end Benetton i øjeblikket," siger han - og dermed blev der måske lukket lidt luft ud af rygteballonen omkring Villeneuves arbejdsplads i 2001.
Tilbage til den kolde skulder som Wurz har fået. Det blev yderligere understeget at østrigeren er på vej ud i kulden. "Jeg er meget glad for Giancarlo. Han havde et godt løb i Tyskland og han er motiveret," var ordene…
Hvem der skal være testkører vil han endnu ikke sætte navn på. En sidste test med Antonio Pizzonia og Giorigo Pantano vil blive kørt på Monza, hvorefter valget træffes.
Læs hele torsdagens pressemøde.
Med den størrelse motorhomes er blevet til at underholde sponsors i, så er bilerne med alt udstyret rykket længere væk fra pitten. Nogle teams har mere end 300 meter til selve banen. Det betyder at hvis en mekaniker glemmer en dims, så skal han ud på en lang tur for at hente den dims han glemte første gang.
"Det er virkelige dårlige forhold. Alle arbejder under samme forhold, vi slæber rundt på alting, og ved ikke hvor vi skal gøre af det. Det er ligesom for 15 - 20 år siden i Formel-1." slutter Ron Dennis
Han forklarer at banen virker lidt anderledes i år. "Banen føles lidt mere glat end sidste år, selvom nogle dele af banen har fået ny asfalt," siger tyskeren der vandt sidste år. Alligevel var det faktisk ikke til at se ud fra tiderne - der blev sat tider der lå under omgangstiderne i sidste års frie træninger. Et godt bud er at pole tiden kommer ned under 1 minut og 20 sekunder.
Ferrari har, ligesom mange andre team, specielle komponenter med til Monaco. "Vi har sammensat en meget speciel aerodynamisk pakke til dette løb og det har givet os mere downforce, og der er nogle andre specielle ting til løbet," lover tyskeren der i morgen kører test på Fiorano på fredags-fridagen.
Det eneste som Michael Schumacher har udtrykt stor bekymring om, er starten på søndag. Den har han ikke gode fornemmelser for. Han er især bekymret over at nogle kan levere en vild start og hvis der bliver flettet hjul kan det blive rigtig alvorligt. "Jeg har en underlig følelse. Alle skal være meget forsigtige," siger han. Lad os håbe han ikke får ret i den fornemmelse.
"Det var helt klart dejligt at vinde på Nurburgring. Det var vores første sejr der for Ferrari, og det var et følelsesladet løb. Mange folk havde arbejdet hårdt hele weekenden, og på grund af deres arbejdsindsats var det muligt for mig at vinde. For alle vores fans der støtter Ferrari og mig var det en god weekend." siger Michael Schumacher.
Ifølge Ross Brawn, er stemningen helt i top på Ferrari fabrikken, for nu ser det endeligt ud til at man har chancen for at vinde mesterskabet for køreren. "Det går op og det går ned. De 3 første løb var perfekte for os, men vi vidste at McLaren havde lavet fejl i de løb, og vi vidste at de ville komme stærkt igen. Det gjorde de så i Barcelona og på Silverstone, derfor var jeg tilfreds med at alt vores arbejde gav pote på Nurburgring. Men jeg er også sikker på at McLaren vil gøre alt hvad der står i deres magt, for at vinde her i Monaco. Resten af sæsonen vil vi skulle kæmpe hårdt med McLaren om mesterskabet. Vi er ikke overbevist om at vi kan vinde, før vi står med pokalen i hånden, for alt kan ske i Formel-1, men der er virkelig god stemning i hele teamet." siger Ross Brawn.
Ifølge Michael Schumacher er der langt til målet, uanset hvad resultatet bliver i weekenden.
Indtil videre har McLaren teamet vundet 11 gange i Monaco. McLaren vandt næsten alle løb mellem 1984 og 1993, kun afbrudt af Ayrton Senna (Lotus) som vandt i 1987.
"Jeg vandt tilbage i 1998, og det var en af mine største præstationer i Formel-1. Man skal koncentrere sig meget når man er ude i de smalle gader, og det er en fantastisk udfordring. Man ved at denne bane ikke tilgiver hvis man laver den mindste fejl. Man er ude af løbet inden man ved det." siger Mika Hakkinen
En "lille fejl" var ved at koste Mika Hakkinen en næsten sikker anden plads, da han blev presset af Eddie Irvine ind på afkørselsområdet ved Mirabeau svinget. Eddie Irvine kom forbi Mika Hakkinen og var med til at give Ferrari deres første 1-2 sejr i Monaco.
David Coulthard udgik i 1999 med en defekt gearkasse.
"Der er ingen tvivl om, at alle kørere vil gerne vinde i Monaco, og det er også min plan for weekenden. Det er et meget specielt og krævende løb, og man kan ikke sammenligne det med andre løb i Formel-1 kalenderen. De snævre gader og de begrænsede muligheder for at overhale gør det svært, men hvis man er villig til at tage chancer så er der muligheder. Nu da jeg bor her i Monaco, så kender jeg banen rigtigt godt, men når man sidder i cockpittet så ser alting noget anderledes ud." siger David Coulthard.
Minardis grundlægger, Giancarlo Minardi siger: "Alle bekymrer sig om Minardis overlevelse, men når alt kommer til alt, er det mig, der bringer sponsorer ind i F1, som sikrer de andre [teams] overlevelse."
Men mon ikke onkel Bernie vil sørge for Minardi? Det var jo ham, der bl.a. sikrede, at Minardi overhovedet fik motorer til denne sæson.
Men ligesom Coulthard, der sagde, at hans ulykke ikke havde påvirket ham, er også Fisichella klar til at køre i Monaco: “Det glæder mig at kunne fortæller jer, at jeg ingen problemer har med min krop. Jeg kan ikke fortælle jer så meget om selve ulykken, fordi jeg ikke kan huske ret meget. Men ved at kigge på billederne, kan jeg dog godt se, at det var en meget stor ulykke.”
Det er i Monaco meget vigtigt med en god startplacering, da det er meget svært at overhale på banen. Fisichella mener dog ikke, at han vil køre langsommere pga. sin ulykke:
“Jeg føler mig meget sikker på lørdagens og søndagens [tidskørsler]. Jeg er i god form efter at have dyrket noget speciel træning fra i fredags og frem til i går [tirsdag, red.].”
Benetton har 10 point (alle kørt ind af Fisichella) og der er 5 point op til Williams’ 15. Men dette kan måske indhentes i Monaco. Ralf Schumacher har aldrig haft det særlig godt med banen (sidste år startede han som nr. 16), og Button er helt ny. Og både Fisichella og Wurz plejer at gøre det godt i Monaco. Fisichella har dog aldrig vundet i Monaco, men har haft flere gode resultater:
“Jeg kan godt lide at køre i Monaco. De sidste tre år har jeg gjort det godt her: Med Jordan i 1997 sluttede jeg på en 6. plads, derefter på en 2. plads med Benetton i 1998 og på en 5. plads sidste sæson. Jeg håber at få point igen i år. Mit mål er at slutte på podiet, og vores bil bliver ved med at blive bedre. Der har været små forbedringer og allerede på Nürburgring var jeg meget tilfreds med bilens balance. Desværre havde jeg ulykken i Valencia efter kun halvanden dags test. Vi havde forbedret [bilen] en lille smule der, men vi var ikke i stand til at udføre al det arbejde, som vi havde forventet.”
Fisichella glæder sig til løbet i Monaco
Foto: Allsport
Det bliver dog meget svært at komme på podiet for Benetton og Fisichella, for både McLaren og Ferrari virker nærmest uovervindelige i år. Både Schumacher, Barichello, Hakkinen og Coulthard forventes at gøre det godt til tidskørslerne. Sidste år lå disse fire i top fem ved startplaceringerne.
Ross Brawn er da også helt overbevist om at F2000'eren er den bedste som Ferrari har præsenteret i 'Schumacher-æraen'. "Det er nok den bedste racer vi har produceret mens vi har været hos Ferrari. Men det bliver ikke let på nogen måder - og Nürburgring var en snæver sejr. Man kan sige at vi er rimelig tilfredse uden at blive selvtilfredse," siger teamets tekniske leder.
Og indtil videre ser det ud til at Michael Schumacher og Ferrari kan marchere videre mod VM - tyskeren har lagt stærkt ud her til formiddag i Monaco og dermed sat tyk streg under at han er favorit til at vinde i fyrstendømmet for femte gang.
"Prost Grand Prix ønsker at afklare at, i modsætning til en rapport tidligere i dag, at Alan Jenkins ikke er gået fra sit arbejde som teknisk leder i teamet. Hr. Jenkins vil dog ikke overvære Monacos Grand Prix."
Det var ordene. Dermed har de taget luften ud af en ny rygteballon. Jenkins har efter sigende været på vej til enten BAR eller Benetton/Renault.
Sidste år var det Michael Schumacher der forestod denne test, så mon ikke han tager den korte tur over grænsen for at teste yderligere en dag?
"Jeg mener at Juan Pablo gjorde et meget godt stykke arbejde og alle har meget store tanker om ham. Han har fået et meget godt resultat og vandt sidste weekend, men Jenson har gjort det fantastisk i år for en så ung og urutineret kører," siger BMWs motorsportschef.
Også hos BMW er der ikke noget hastværk med at få sat navnet på den anden kører i teamet. "Der er masser af tid for os til at vente og se hvordan han klarer sig i de næste par løb, og se om han kan holde præstationen. Jeg mener han har en meget god ret til at være i teamet," konkluderer Berger, der var manden dag Buttons entré i Formel 1.
Eddie Jordan: "Ud fra hvad vi har set, lover "The Belfast City Open + Direct Millennium Motorsport" til at blive den mest spektakulære begivenhed i Nordirlands motorsport-historie. Vi har set deltagerlisten, og jeg mener, at organisatorerne har gjort et bemærkelsesværdigt stykke arbejde. Jeg glæder mig over, at vi er i stand til at sende to af vores mest vigtige biler, og at John Watson vil være der for at køre dem."