Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.6.2001
 Magny-Cours test - Torsdag
 
1.6.2001
 Mere om Newey og McLaren
 Adrian Newey - også hos McLaren!
 Monza test - Torsdag
 Newey skifter til Jaguar
 

Hop til top2.6.2001

Magny-Cours test - Torsdag

Torsdagen var sidste dag på Magny-Cours. En test hvor de tilstedeværende teams fik prøvet rigtig mange ting af inden de kommende Grand Prix'er.

Arrows havde delt dagen op på den måde, at Bernoldi skulle teste dæk. Han kørte i alt 92 omgange. Meningen var at finde den rette compoundtype til både det canadiske og franske Grand Prix. Jos Verstappen skulle i sin test prøve nogle nye dele og ændringer på bilen.

Verstappen:
"Jeg er rimeligt tilfreds med dagens arbejde. Jeg havde nogle små problemer undervejs, men ikke noget alvorligt. Vi afprøvede nogle forskellige ting som skulle kunne forbedre bilen. Jeg mener at vi har lært noget meget brugbart, og håber nu at vi kan gøre nytte af det."

BAR teamet havde torsdag Olivier Panis og Patrick LeMarie på banen, hvor de foresatte BAR teamets fastsatte testprogram. Der er primært arbejdet med setup til forberedelse til Villeneuves hjemme Grand Prix. Derudover har man testet dæk i lange baner. Det forlyder fra teamet efter testen, at det hele er forløbet efter planen, og at man har fået indsamlet en masse data.

Benetton havde noget nyt på programmet der skulle testes. Nemlig en ny servostyring. Og det er forløbet godt med indkøringen af servostyringen. Og som de andre teams - dæktest.

Jenson Button:
"I dag kørte vi med den nye servostyring for første gang. Og selvom der ikke mærkes den store forskel, så bliver det dejligt af bruge den. Vi testede det meste af dagen, og jeg tror at vi bliver glade for de dæk som Michelin vil levere til os i Canada."

Ferraris test torsdag lignede lidt Arrows's. Rubens Barrichello testede dæk. Han gennemførte en langdistancetest af Bridgestone dækkene i tæt samarbejde med Bridgestone. Michael Schumacher testede ny affjedring og ny elektronik til bilerne. Og modsat nogle ubekræftede rygter, så fastslår Michael Schumacher at bilen hele tiden bliver bedre og bedre.

Jaguar havde en debutant på banen torsdag. Som tidligere omtalt, var tyskeren Andre Lotterer blevet lovet en test for Jaguar. Den fik han så torsdag. de la Rosa var den anden Jaguar kører på banen. Hvordan dagen er forløbet er der endnu ingen forlydender om.

Jordan har sendt Heinz-Harald Frentzen hjem. Hans fysiske tilstand efter ulykken i Monaco er stadig kraftigt påvirket. En trykkende hovedpine gjorde at han ikke kørte mere end 11 omgange. Teamet anbefalede at han tog til læge og derefter hjem. Lægens melding var at der ikke er noget galt, men at han skal forholde sig i ro indtil det canadiske Grand Prix. Så Jarno Trulli og Ricardo Zonta testede i stedet. Først på dagen testede han dæk, og da Zonta mødte op efter at være blevet tilkaldt, indsamlede man motordata til brug for Hondas udviklingsafdeling..

McLaren havde kun David Coulthard på banen. Ingen oplysninger har i skrivende stund været tilgængelige fra teamet.

Prost testede flere nye ting til affjedringen bag i bilen. Flere af delene har åbenbart været så gode, at det straks blev besluttet at afmontere flere af delene. Man brugte derefter de "gamle" dele igen. De nyudviklede dele er sendt tilbage til fabrikken, og det skal nu besluttes hvor mange af dem der skal produceres til brug i Canada. En ret så succesfuld test. I forberedelserne var der også en dæktest.

Williams brillerede også torsdag. Testkøreren Marc Gene var hurtigste mand på banen. Dermed har Williams været hurtigst alle 3 dage. Ret så succesfuldt for teamet, der også sideløbende har testet på Monza. Det bliver spændende at se om teamet kan følge det op om godt en uges tid i Montreal.

Torsdagens tider:



Plac.Kører
PDL  


 

Hop til top1.6.2001

Mere om Newey og McLaren

Det er det rene galehus i øjeblikket i Formel 1. En og samme mand har indenfor mindre et døgn fået to arbejdsgivere! Er Adrian Newey Jaguar-mand fra august 2002, eller fortsætter han som McLaren? Begge teams siger at de har ret! Måske får løftet lidt af sløret for hvorfor der er ballade mellem de to teams.

Til morgen kom Jaguar med offentliggørelsen af Adrian Newey som ny designer, men der gik ikke lang tid førend at McLaren også udsendte en erklæring om at Newey var deres. Sidst på eftermiddagen kom så en længere pressemeddelelse fra McLaren-Mercedes. Heri kan det læses at McLaren hævder at de har forlænget kontrakten med yderligere tre år. De er godt klar over forvirringen. "McLaren-Mercedes og Adrian er kede af forvirringen, som er blevet forårsaget af en offentliggørelse tidligere i dag. Begge parter er dog glade for at fortsætte samarbejdet som har udviklet sig de sidste fire år," siges der i pressemeddelelsen. Hos McLaren skal han fortsætte i rollen som teknisk leder, men der ligger også andet i kortene. "Han bliver ansvarlig for designet af 2002 og 2003-racerne. Det forventes at Adrian og teamet vil evaluere andre tekniske udfordringer som de vil jagte i fremtiden," lyder det videre uden at det specificeres hvad Newey bliver ansvarlig for i 2004 og 2005.

Ifølge McLarens pressemeddelelse siger Newey følgende: "Jeg er glad for at kunne bekræfte min intention om at bliver hos McLaren International og bemærker at der er mange spændende udfordringer forude. Jeg beklager de spekulationer der er kommet på grund af samtaler med min gode ven Bobby Rahal," siger Newey. Men bemærk lige at Newey bekræfter at sin 'intention' om at blive – er der derfor kun underskrevet en hensigtserklæring og ikke nogen kontrakt? Videre siger Newey: "Jeg værdsætter at jeg kom meget tæt på at arbejde med ham igen og er blevet pint over denne beslutning. Jeg informerede ham om min beslutning om at blive hos McLaren noget tid før offentliggørelsen fra Jaguar, men jeg forstår de offentliggørelsens mekanismer og at de er umulige at stoppe, og jeg ked af den forlegenhed som det har givet mine venner hos Jaguar og McLaren."

Vi har ikke hørt det sidste i denne sag – stay tuned!

BB  


Hop til top
Adrian Newey - også hos McLaren!

Forvirringen breder sig i Formel 1. Her til morgen bekræftede Jaguar at de havde fået underskrift på Adrian Newey, men et par timer efter kom McLaren med samme nyhed - blot at det er McLaren der har kontrakt med Newey efter august 2002!

I en presseskrivelse siges der: "McLaren og Adrian Newey vil gerne bekræfte at vi vil fortsætte vores samarbejde i tiden udover den nuværende kontrakt." Og så siges der til sidst at der kommer yderligere information.

Forvirret? Der er virkelig kamp om Newey. More to come...

BB  


Hop til top
Monza test - Torsdag

Torsdag var det dejlig solskin og tør bane på Monza. Man bliver helt misundelig når man hører om 32º. Williams og Sauber har valgt at teste på Monza

Williams tester dog sideløbende på Magny-Cours i Frankrig også. Minardi har kun været en dag på Monza for at teste.

Sauber har de to første dage brugt Kimi Räikkönen til testen. Torsdag var det primært setuppet der skulle testes. Man kørte med stort set de indstillinger man vil bruge i næste weekends Grand Prix i Canada.

Jacky Eeckelaert:
"I formiddags koncentrerede vi os primært om at teste C20'eren med det downforce setup som vi højest sandsynligvis vil bruge i Canada, og alt forløb planmæssigt. Vi fik også arbejdet videre med nogle ændringer i affjedringen, og ikke mindst fik afprøvet nogle ting med traction control systemet. Desværre måtte vi ret hurtigt afbryde testen i eftermiddags, da Kimi Räikkönen stoppede ude på banen med nogle problemer i gearkassen. Vi arbejder i øjeblikket med at finde årsagen til fejlen."

Kimi Räikkönen:
"Det var en rigtig god dag. Bilen føltes rigtig god at køre i. Vi kom igennem det planlagte program i formiddags. Jeg var positiv overrasket over det setup vi nåede frem til. Det var en skam at transmissionen svigtede i eftermiddags. Jeg nød virkelig det arbejde vi var i gang med."

Williams kørerne er øjensynligt ikke til at stoppe i øjeblikket. De to første dage på Magny-Cours var Ralf Schumacher hurtigst, og teamets testkører, Marc Gene, blander sig også nu i det franske. Og i går på Monza var Montoya også hurtigst. Det lover godt for en større duel i Canada, da det øjensynligt er en bane der passer godt til Williams bilerne. Fredag vil Nick Heidfeld tage over i stedet for Kimi Räikkönen.

Tiderne fra torsdagens test på Monza:

Juan Pablo Montoya - 1:24.677
Kimi Räikkönen - 1:26.003.

PDL  


Hop til top
Newey skifter til Jaguar

Så kom bekræftelsen. Efter talrige rygter om et skifte fra McLaren til Jaguar, er det nu officielt: Adrian Newey skifter fra McLaren til Jaguar fra august 2002. Dermed har teamet sikret sig gode chancer for allerede i 2003 at blive et løbsvindende team.

Adrian Newey anses for at være det største designertalent i Formel 1 fra midten af 1990'erne og fremefter, og Jaguar kommer til at nyde stor gavn af Neweys input. Dermed kommer han til at arbejde sammen med vennen Bobby Rahal. Men det har ikke været let at sige farvel til McLaren som han kom til i 1997 og siden førte til mesterskaber. "Det har ikke været en let beslutning at tage. Jeg har virkelig nydt mine fire år hos McLaren og det har givet en stor tilfredshed ved den succes som vi som et team har opnået," siger Newey der har fået mange venner hos McLaren - venner han fortsat vil have selvom han forlader dem.

"Jeg vil gerne rose mine kolleger hos McLaren, samt Mario Illien. Uden dem ville succesen ikke have været mulig," forklarer han. Newey vil dog arbejde videre hos McLaren indtil kontrakten med teamet udløber. "Jeg har et job at udføre og jeg er helt forpligtet overfor McLaren i vores forsøg på at vinde løb og mesterskabet," siger han, men spørgsmålet er hvorvidt han bliver sendt på ferie når sæsonen er ved at løbe ud. Det kan også give McLaren problemer til den kommende sæson, men McLaren har den fordel at de kan udvikle på den nuværende racer, som Newey har designet helt fra bunden.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk