Ron Dennis mener at den unge Lewis Hamilton sandsynligvis vil være at finde i Formel 1 feltet i næste sæson, men hvor?Den unge komet i GP2 serien, Lewis Hamilton, har imponeret alt og alle, måske lige med undtagelse af holdkammeraten Premat, i denne sæson. Det er selvfølgelig heller ikke gået forbi Ron Dennis's næse hvad Hamilton kan præstere. Hamilton har siden gokart tiden, været under McLarens vinger som har guidet og vejledt ham undervejs i forløbet.
Det er derfor heller ikke usandsynligt at Hamilton kan få en plads hos McLaren i næste sæson. Ron Dennis vil dog ikke garantere noget som helst i den retning. For det første er der tegnet kontrakt med F. Alonso. Dernæst ved man hos McLaren endnu ikke om Raikkonens og Montoyas planer. Kontrakterne bliver først forhandlet og genforhandlet senere på sæsonen.
Hamilton vandt også i Monaco og kan se frem til et Formel 1 sæde
(Foto: GP2 Series)
Lewis Hamilton er også sat i forbindelse med Flavio Briatore og Renault. Flere medier nævner endda McLarens b-team som en mulighed. Ron Dennis vil dog sikkert gerne beholde Hamilton under sine vinger på en eller anden måde, men vil ikke uddybe det nærmere.
Ron Dennis:
"Lewis's første trin er at få succes i GP2, og så vil vi guide ham videre derfra. Om han vil være i Formel 1 i næste sæson? Det tror jeg at han vil, men hvor ved jeg ikke endnu."
"Det er klart for enhver at vores kørersammensætning stadig står åben på mindst en plads, måske to. Mange mennesker spørger om der er mulighed for at Hamilton kommer til at køre? Absolut, men det er blot en af flere muligheder. Vi ved endnu ikke hvilken af kørerne der forlader os eller bliver hos os, derfor er det endnu for tidligt at lave nogen som helst beslutninger i den retning."
I et næsten dræbende kedeligt Grand Prix på Silverstone, så kom der alligevel et par små ting ud fra teamene som entusiaster måske kan dvæle lidt over.Red Bull kørte med 2 forskellige gearkasser i det engelske Grand Prix. C. Klien kørte med den nu gamle gearkasse, mens D. Coulthard havde fornøjelsen af at anvende den nye. Om det var det gjorde at han placerede sig foran Klien, lader vi stå hen i det uvisse. Men i hvert fald har teamchef C. Horner bekræftet at også Klien får den nye gearkasse til det canadiske Gran Prix.
Spekulationerne om et eventuelt ledigt sæde hos Ferrari tog en ny drejning på Silverstone. En eller anden fik det til at lyde som om at D. Coulthard angiveligt havde haft kontakt med Jean Todt. Det afviser Jean Todt. Der har ingen kontakt været med D. Coulthard. Jean Todt fortæller at den eneste kontakt der har været i den seneste tid, var da D. Coulthard havde bedt om lov til at teste en unavngiven bil på Ferraris private Fiorano bane. Jean Todt udtaler også at et tilsvarende rygte var fremme for et års tid siden. Dengang var det Jenson Button der blev sat i et rødt sæde. Begge dele er grebet ud af luften ifølge Jean Todt.
Fisichella er lidt sur på teamet. Ikke alvorligt men alligevel. Det viste sig at man i forbindelse med kvalifikationen havde sænket ridehøjden på bilen, hvilket gav Fisichella en dårligere kvalifikation end ellers, og dermed blev han også offer for fejltagelsen i selve løbet på grund af parc ferme reglerne. Problemet er også at teamet ikke havde fortalt ham om ændringen. Siden hen har teamet - også offentligt - beklaget at man ikke havde informeret om ændringen, og ligeledes at man havde ændret på bilen. Det viste sig at være en dårlig ide, idet Fisichellas bil ramte asfalten hyppigere end konkurrenterne. Selv den korte berøring af asfalten koster tid og fart.
Silverstone er på vej til at få forlænget aftalen med FOM alias Bernie Ecclestone. Parterne har været langt fra hinanden i de seneste år, og Silverstone har været på vej til at ryge ud af Formel 1 kalenderen flere gange, men nu nærmer man sig hinanden igen. Der forhandles, men som så ofte før ender forhandlingerne i at Silverstone skal opgraderes. Faciliteterne er for gammeldags. Nu blander Ron Dennis sig også i koret der kræver Silverstone opgraderet. McLaren vil gerne køre på banen, men faciliteterne kræver mere end en almindelig ansigtsløftning efterhånden. Siger altså Ron Dennis. Det anslås at de nødvendige forbedringer vil koste i omegnen af $ 65 millioner.
C. Klien mærker mere og mere presset fra teamet. Mateschitz har fornyeligt meldt ud at den af kørerne der har flest points når sæsonen er slut, bliver i teamet. David Coulthard har pt. 7 points mens C. Klien kun har et enkelt point. Efter det engelske Grand Prix hvor David Coulthard blev for fordelt med en ny gearkasse, ser det ikke bedre ud umiddelbart. Teamet har udtalt at mekanisk fungerer bilerne godt, nu skal aerodynamikken forbedres. Men kan det hjælpe Klien?
Hos Honda er situationen ikke god. Slet ikke efter at man oplevede Jenson Buttons vel nok værste Grand Prix nogensinde. Meget dårlig kvalifikation og for så vidt eneste bil der direkte udgik med en mekanisk defekt. For Buttons vedkommende er situationen ikke blevet bedre af at Barrichello nu har fundet sig nogenlunde tilrette i bilen og er begyndt at udkvalificere Button. Parterne prøver dog at nedtone de dårlige præstationer, men Button får dog udtalt at mens de andre teams hele tiden videreudvikler, så står Honda næsten stille til sammenligning.
Og så har en stor del tidsskrifter kigget lidt på Alonsos dominans i år. Allerede nu tales der om et år der ligner 2004 hvor Ferrari stort set tog sig af alt med enkelte undtagelser. Flere aviser bringer i disse dage statistikker der viser at Alonsos pointscoring faktisk er endnu bedre end én vis hr. Schumachers ditto på samme tidspunkt i 2003 og 2004. Statistikkerne er dog for de pågældene avisers egen regning. Men selv tyske Bild skriver at M. Schuma