Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.6.2006
 Barcelona test - torsdag
 M. Schumacher på vej mod ny rekord
 
1.6.2006
 Raikkonen udgik i Monaco - et unikt tilfælde
- ifølge Norbert Haug

 "Ikke mere end 12 teams"
 Barcalona test - onsdag
 Hamilton på vej til Formel 1
 Efter Silverstone - og hvad så?
 

Hop til top2.6.2006

Barcelona test - torsdag

3 dags testen på Circuit de Catalunya forsatte torsdag. Flere Grand Prix kørere deltog, og blandt andet blev der sat ny banerekord i løbet af eftermiddagen.

Torsdag forsatte man testen på Circuit de Catalunya og flere af de faste Grand Prix kørere deltog. Teamene forsatte deres testarbejde. Der blev gået til grænsen på flere områder - og endda lidt over og lidt under. Luca Badoer stod for det dramatiske højdepunkt, da han røg af banen og smadrede sin Ferrari 248 F1. Det blev en anden Ferrari kører der kom under grænsen. Michael Schumacher slog Jenson Buttons kun en måned gamle banerekord.

Tiderne fra Barcelona torsdag:

Plac:Kører:Team:Tid:Omgange
1.M. SchumacherFerrari1:13.47182
2.H. KovalainenRenault1:14.174102
3.R. ZontaToyota TF1061:14.696106
4.N. RosbergWilliams1:14.73187
5.G. FisichellaRenault1:14.854112
6.J. TrulliToyota TF106B1:15.131102
PDL  


Hop til top
M. Schumacher på vej mod ny rekord

M. Schumacher har snart alle de rekorder der kan opnås. En af de få der mangler, er antallet af flest kørte Grand Prixer.

M. Schumacher har stort set alle rekorder i Formel 1. Der mangler dog nogle få, og spørgsmålet er om han går efter dem. En af dem som han kan opnå er antallet af flest kørte Grand Prixer. Her har italieneren Ricardo Patrese rekorden, som lyder på ikke mindre end 256 kørte Grand Prixer.

M. Schumacher har "kun" kørt 239, men kan slå rekorden i 2007, såfremt han vælger at forsætte sin karriere som aktiv kører. Den tyske avis "Kicker" har haft fat i Patrese og spurgt ham om hvordan han har det med at han kan miste sin rekord. Det har han det helt fint med.

"Jeg vil slet ikke være ked af at miste den rekord. Da jeg debuterede i 1977, var det ikke for at sætte rekord."

PDL  


 

Hop til top1.6.2006

Raikkonen udgik i Monaco - et unikt tilfælde
- ifølge Norbert Haug

Mercedes motorsportchefen Norbert Haug hævder at da Raikkonen udgik i Monaco, var det et unikt tilfælde som ikke gentager sig.

Kimi Raikkonen udgik under safetycar perioden i Monacos GP i søndags. Mercedes motorsportchef Norbert Haug har udtalt sig om problemet og mener at det ikke vil gentage sig.

McLaren havde til Monacos GP monteret et varmeskjold i motorrummet for at beskytte blandt andet de elektriske installationer. Men skjoldet var tilsyneladende enten defekt eller forkert anbragt i motorrummet på bilen. Og da motoren ikke får samme køling i under safetycar - især ikke i Monacos gader - så blev de elektriske installationer beskadiget. Det var årsagen til at Kimi Raikkonen udgik. Om sagen siger Norbert Haug blandt andet:

"Monaco er det vanskeligste Grand Prix når vi taler om køling, især på grund af den lave fart. Silverstone er en helt anden sag."

PDL  


Hop til top
"Ikke mere end 12 teams"

Denne udmelding kommer fra Frank Williams. Årsagen er den at der i de seneste år, har været rigtig svært at finde økonomisk stærke sponsorer.

Frank Williams har evalueret lidt på de seneste års udvikling i Formel 1, og har blandt bemærket at det i de seneste år har været utroligt svært at skaffe de store og økonomisk tunge sponsorer. Det har flere årsager. Tobakken er væk fra Formel 1 og andre steder. Og så ramte den nok så meget omtalte 11. september terrorhandling alle markeder, og derfor har der også været en afmatning i budgetterne til reklame og annoncering.

Frank Williams håber derfor på at FIA ikke vil ændre i reglementet således at der bliver tilladt mere end de 12 maksimalt deltagende teams. Kommer der flere teams, mener Frank Williams at det vil skade både sporten som helhed, og alle de nuværende deltagende teams.

Frank Williams:
"Siden 1970 har været 61 Formel 1 teams som har kommet og gået. De deltog alle i Formel 1 med ét mål: penge. Nogle forlod sporten igen for de ikke kunne klare, andre gik fallit. Det er ikke noget der godt for det image som vores sport har."

Frank Williams er også bange for at se at mindre teams måske begynder at tilbyde reklameplads på bilerne for mindre og mindre beløb, i stedet for på den værdi som en plads på bilen vitterligt har.

"Selvfølgelig vil alle disse teams have behov for alle de penge de kan få. Så sker der bare det at sponsorerne begynder at spørge os om hvorfor de skal betale mindre hos sådanne teams end hos os. Det vil tvinge priserne ned og den situation vil skade sporten som helhed. Jeg tror ikke på at der er flere annoncører ude i verdenen til at støtte mere end de 12 teams."

PDL  


Hop til top
Barcalona test - onsdag

Otte Formel 1 teams var i aktion på Circuit de Catalunya onsdag. Forberedelserne til de næste GP'er er i fuld gang.

Monacos GP er overstået og livet går videre. Forberedelserne til de kommende GP'er er i fuld gang. Nye udviklinger og ændringer skal testes. Onsdag var første testdag for de 8 fremmødte teams. Det var meningen at 2 teams ville have startet tirsdag, men denne testdag blev aflyst af ikke oplyste årsager.

Onsdagen startede med våd asfalt efter et kraftigt regnvejr og flere teams benyttede denne mulighed for at teste regnvejrsopsætning og til test af de forskellige regnvejrsdæk. Mest bemærkelsesværdig er måske at Toyota testede med begge deres TF106 modeller. Olivier Panis i den gamle og Ricardo Zonta i den nye B-model. Primært var det dog for alle at man testede dæk med henblik på det forestående engelske Grand Prix.

Tiderne fra Barcelona - onsdag:

PDL  


Hop til top
Hamilton på vej til Formel 1

Ron Dennis mener at den unge Lewis Hamilton sandsynligvis vil være at finde i Formel 1 feltet i næste sæson, men hvor?

Den unge komet i GP2 serien, Lewis Hamilton, har imponeret alt og alle, måske lige med undtagelse af holdkammeraten Premat, i denne sæson. Det er selvfølgelig heller ikke gået forbi Ron Dennis's næse hvad Hamilton kan præstere. Hamilton har siden gokart tiden, været under McLarens vinger som har guidet og vejledt ham undervejs i forløbet.

Det er derfor heller ikke usandsynligt at Hamilton kan få en plads hos McLaren i næste sæson. Ron Dennis vil dog ikke garantere noget som helst i den retning. For det første er der tegnet kontrakt med F. Alonso. Dernæst ved man hos McLaren endnu ikke om Raikkonens og Montoyas planer. Kontrakterne bliver først forhandlet og genforhandlet senere på sæsonen.


Hamilton vandt også i Monaco og kan se frem til et Formel 1 sæde
(Foto: GP2 Series)

Lewis Hamilton er også sat i forbindelse med Flavio Briatore og Renault. Flere medier nævner endda McLarens b-team som en mulighed. Ron Dennis vil dog sikkert gerne beholde Hamilton under sine vinger på en eller anden måde, men vil ikke uddybe det nærmere.

Ron Dennis:
"Lewis's første trin er at få succes i GP2, og så vil vi guide ham videre derfra. Om han vil være i Formel 1 i næste sæson? Det tror jeg at han vil, men hvor ved jeg ikke endnu."

"Det er klart for enhver at vores kørersammensætning stadig står åben på mindst en plads, måske to. Mange mennesker spørger om der er mulighed for at Hamilton kommer til at køre? Absolut, men det er blot en af flere muligheder. Vi ved endnu ikke hvilken af kørerne der forlader os eller bliver hos os, derfor er det endnu for tidligt at lave nogen som helst beslutninger i den retning."

PDL  


Hop til top
Efter Silverstone - og hvad så?

I et næsten dræbende kedeligt Grand Prix på Silverstone, så kom der alligevel et par små ting ud fra teamene som entusiaster måske kan dvæle lidt over.

Red Bull kørte med 2 forskellige gearkasser i det engelske Grand Prix. C. Klien kørte med den nu gamle gearkasse, mens D. Coulthard havde fornøjelsen af at anvende den nye. Om det var det gjorde at han placerede sig foran Klien, lader vi stå hen i det uvisse. Men i hvert fald har teamchef C. Horner bekræftet at også Klien får den nye gearkasse til det canadiske Gran Prix.

Spekulationerne om et eventuelt ledigt sæde hos Ferrari tog en ny drejning på Silverstone. En eller anden fik det til at lyde som om at D. Coulthard angiveligt havde haft kontakt med Jean Todt. Det afviser Jean Todt. Der har ingen kontakt været med D. Coulthard. Jean Todt fortæller at den eneste kontakt der har været i den seneste tid, var da D. Coulthard havde bedt om lov til at teste en unavngiven bil på Ferraris private Fiorano bane. Jean Todt udtaler også at et tilsvarende rygte var fremme for et års tid siden. Dengang var det Jenson Button der blev sat i et rødt sæde. Begge dele er grebet ud af luften ifølge Jean Todt.

Fisichella er lidt sur på teamet. Ikke alvorligt men alligevel. Det viste sig at man i forbindelse med kvalifikationen havde sænket ridehøjden på bilen, hvilket gav Fisichella en dårligere kvalifikation end ellers, og dermed blev han også offer for fejltagelsen i selve løbet på grund af parc ferme reglerne. Problemet er også at teamet ikke havde fortalt ham om ændringen. Siden hen har teamet - også offentligt - beklaget at man ikke havde informeret om ændringen, og ligeledes at man havde ændret på bilen. Det viste sig at være en dårlig ide, idet Fisichellas bil ramte asfalten hyppigere end konkurrenterne. Selv den korte berøring af asfalten koster tid og fart.

Silverstone er på vej til at få forlænget aftalen med FOM alias Bernie Ecclestone. Parterne har været langt fra hinanden i de seneste år, og Silverstone har været på vej til at ryge ud af Formel 1 kalenderen flere gange, men nu nærmer man sig hinanden igen. Der forhandles, men som så ofte før ender forhandlingerne i at Silverstone skal opgraderes. Faciliteterne er for gammeldags. Nu blander Ron Dennis sig også i koret der kræver Silverstone opgraderet. McLaren vil gerne køre på banen, men faciliteterne kræver mere end en almindelig ansigtsløftning efterhånden. Siger altså Ron Dennis. Det anslås at de nødvendige forbedringer vil koste i omegnen af $ 65 millioner.

C. Klien mærker mere og mere presset fra teamet. Mateschitz har fornyeligt meldt ud at den af kørerne der har flest points når sæsonen er slut, bliver i teamet. David Coulthard har pt. 7 points mens C. Klien kun har et enkelt point. Efter det engelske Grand Prix hvor David Coulthard blev for fordelt med en ny gearkasse, ser det ikke bedre ud umiddelbart. Teamet har udtalt at mekanisk fungerer bilerne godt, nu skal aerodynamikken forbedres. Men kan det hjælpe Klien?

Hos Honda er situationen ikke god. Slet ikke efter at man oplevede Jenson Buttons vel nok værste Grand Prix nogensinde. Meget dårlig kvalifikation og for så vidt eneste bil der direkte udgik med en mekanisk defekt. For Buttons vedkommende er situationen ikke blevet bedre af at Barrichello nu har fundet sig nogenlunde tilrette i bilen og er begyndt at udkvalificere Button. Parterne prøver dog at nedtone de dårlige præstationer, men Button får dog udtalt at mens de andre teams hele tiden videreudvikler, så står Honda næsten stille til sammenligning.

Og så har en stor del tidsskrifter kigget lidt på Alonsos dominans i år. Allerede nu tales der om et år der ligner 2004 hvor Ferrari stort set tog sig af alt med enkelte undtagelser. Flere aviser bringer i disse dage statistikker der viser at Alonsos pointscoring faktisk er endnu bedre end én vis hr. Schumachers ditto på samme tidspunkt i 2003 og 2004. Statistikkerne er dog for de pågældene avisers egen regning. Men selv tyske Bild skriver at M. Schuma

PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac:Kører:Team:Tid:Omgange:
1.F. MassaFerrari1:14.92499
2.G. FisichellaRenault1:15.05366
3.H. KovalainenRenault1:15.26490
4.O. PanisToyota TF1061:15.534123
5.J. ButtonHonda1:15.535102
6.R. ZontaToyota TF106B