Hans racer karriere har udviklet sig således:
1982 - 1991: GoKart.
Han vandt det Hollandske mesterskab 4 gange.
Det Belgiske 125cc mesterskab 1 gang.
Det Europæriske Formel K mesterskab 1 gang.
European Intercontinental A mesterskab 1 gang.
1992: Formel Opel Lotus.
Han vandt 10 ud af 19 løb denne sæson og han blev Hollandsk mester.
Han vandt Benelux mesterskabet.
Han vandt også The International Nations Cup.
Som toppen på det år blev han udnævnt til årets motorsportsmand i Holland.
1993: Formel Atlantic og Formel 3.
Formel Atlantic i New Zealand serien i vinter perioden. Han vandt 3 løb og sluttede sæsonen som nummer 4 i mesterskabet.
I sommersæsonen deltog han i det Tyske mesterskab for Formel 3 og her vandt han 8 af sæsonens 20 løb og blev mester.
Formel 1 test hos Arrows, hvor han kørte hurtigere en teamets faste mand Derek Warwick.
Formel 1 test hos Benetton.
Igen blev han kåret som årets motorsportsmand i Holland.
1994: Formel 1 for Benetton.
I første omgang som testkører, men da JJ Lehto kørte galt og beskadigede sin ryg, så kom han også til at deltage i Grand Prix løb. Bedste placeringer blev to 3. pladser i henholdsvis Ungarn og Belgien. Han deltog i ialt 10 Grand Prix'er. I det samlede mesterskab sluttede han som nummer 10.
1995: Formel 1 for Simtek.
Benetton teamet udlånte Jos Verstappen til det lille Simtek team. Han nåede at køre 5 Grand Prix løb for Simtek før de måtte dreje nøglen om på grund af penge mangel.
1996: Formel 1 for Arrows.
En begivenhedsløs sæson, bortset fra en alvorlig afkørsel på Spa Francorchamps i Belgien.
Bedste placering dette år blev en 6. plads i Argentina.
1997: Formel 1 for Tyrrell.
Hans bedste placering dette år var en 8. plads i Monaco's Grand Prix.
1998:
Ingen kontrakt fra sæsonstarten.
Forsøgte i lang tid at få en testkører kontrakt med Benetton.
I juni måned umiddelbart før det Franske Grand Prix tegner han kontrakt med Stewart-Ford, hvor han overtager Jan Magnussens plads.
Dagens tider blev følgende:
Plac. | Kører | Team | Tid | |
1 | Johnny Herbert | Sauber | 1:17,27 | |
2 | David Coulthard | McLaren | 1:17,59 | |
3 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:17,82 | |
4 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:17,92 | |
5 | Heinz-Harald Frentzen | Williams | 1:18,23 | |
6 | Jarno Trulli | Prost | 1:18,43 | |
7 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:18,52 | |
8 | Olivier Panis | Prost | 1:18,64 | |
9 | Rubens Barrichello | Stewart | 1:18,86 | |
10 | Aleaxnder Wurz | Benetton | 1:18,78 | |
11 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:18,95 | |
12 | Shinji Nakano | Minardi | 1:18,99 | |
13 | Jos Verstappen | Stewart | 1:19,70 | |
14 | Pedro Diniz | Arrows | AN Det siges at Honda flytter ind i Tyrrell's bygninger i Oackham Surrey, når de nuværende beboerere forlader ejendommen. Det japanske firma leder tilsyneladende efter en base i england, hvorfra deres angreb i Formel-1 skal starte i 1999. Tyrrell står for at skulle forlade deres bygninger gennem lang tid, når teamet skifter navn til British American Racing næste sæson, og fabrikken kan meget vel blive en midlertidig base for Honda. Det anses for sansynligt at motorgiganten vil investere i nogle til formålet byggede faciliteter, komplet med testbane, i england, hvorfra de kan operere på længere sigt.En håndfuld Tyrrell personale er allerede forbudet med Honda-projektet, heriblandt Harvey Postlethwaite og Satoru Nakajima. HAL Formel-1.dk har fået en uofficiel opdatering fra en person hos Tyrell, om Toms resultater under testkørslen på Magny Cours. Tom gjorde tilsyneladende et godt indtryk på test-teamet hos Tyrell. Han kørte 50 omgange (slid på test-motoren forhindrede ham i at køre mere) og fik en bedste tid noteret på 1 min. 19.855 sec. Tom kørte med det til formålet beregnede test chassis 026/01, påmonteret en tidligere P7 specifikation Ford Zetec-R V10. Tiden blev noteret sidst på dagen, hvor banetemperaturen var på sit højeste, og overfladen derfor ikke var den bedste. Det bemærkes at kun 7 kørere ud af de 21 der var til stede var i stand til at forbedre deres tider i eftermiddagens løb, Tom værende en af dem.Til sammenligning fik Ricardo Rosset, der også kørte for teamet, noteret en hurtigste omgangstid på 1:19.392 i hans racer-chassis 026/02, påmonteret P10 specifikations motoren. Tiden blev noteret i den køligere formiddags-session. Team Manager Robert Synge rapporteret at Toms tekniske feedback var glomrende. Ud over testprogrammet udførte han en række starter og øvede pit-stops. Tom lavede ingen fejl i løbet af de 50 omgange, og teamet afsluttede dagen meget imponeret, som de også var ved den tidligere Monza-test. Formel-1.dk vil naturligvis rapportere så snart vi ved mere specifikt om Tom kommer til at køre i Frankrig eller ej næste week-end. HAL Som tidligere rapporteret her på Formel-1.dk d. 12/6, var der uofficiel besked fra Motreal om, at Formula One næste år vil udvide løbskalenderen til 18 løb med Kina, Malaysia og Sydafrika. Dette ser nu ud til at blive forsinket grundet modstand hos de enkelte teams mod en udvidet kalender.De enkelte teams hævder, at dette vil lægge yderligere krav på deres resourcer. Et foreslag fra FIA presidenten Max Mosley, om at reducere møder til to dages varighed, har ikke løst op i sagen. Sagen skal yderligere diskuteres af "World Motorsports Council" denne uge, hvor Mosley vil forsøge at finde accept for de foreslåede løb, der nu omfatter Kina, Malaysia, Korea og Sydafrika. HAL Et eksploderet dæk satte en stopper for en Full Race simulation for Michael Schumacher i går på Magny Cours. Scuderia Ferrari-Marlboro testede for 3. dag i træk i Frankrig, forud for det Franske Grand Prix næste weekend. Vejret var solrigt, temperaturen 16-25 C og banetemperaturen 40-52 C.Eddie Irvine (chassis nr. 183) havde en problemløs dag, hvor han testede forskellige setup på sin F300. Han kørte en bedste tid på 1:18,430, hvilket var dagens 5. hurtigste tid. Michael Schumacher (chassis nr. 181) var en anelse hurtigere, og med tiden 1:18,122 var han 4. hurtigst ud af de ialt 21 kørere der var på banen i går. Men for Michael Schumacher var dagen ikke uden problemer, 2/3 dele inde i en fuld race simulation så eksploderede hans ene fordæk, og han endte i "kattegruset", og dermed var dagens test slut for ham. Som eneste Ferrari kører fortsætter Michael Schumacher i dag testkørslerne på Magny-Cours. HAL FIAs præsident, Max Mosley, har foreslået at FIA måske burde introducere strammere regler om køredisciplin. Flere kørere, som Michael Schumacher, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, har bedt om at få gjort reglerne klarere på dette område. "Jeg føler at der godt kunne strammes op på reglerne om kørerdisciplin, da jeg mener der er nogen tvivl på dette område" siger Mosley.HK Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|