Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.6.1998
 Højdepunkterne fra Magny Cours testen
 Hvem er Jos Verstappen
 Monza´s legendariske banker truet af nedrivning
 Canada´s Grand Prix sikret
 Formel 1 på Indianapolis?
 Ferrari test
 Frentzen på hospitalet
 
19.6.1998
 Magnussen erstattes af Verstappen
 Sidste dag på Magny-Cours
 Honda har øje for Tyrrell fabrik
 Tilfredshed med Tom hos Tyrell
 Udvidelse af løbskalender udsættes muligvis
 Eksploderet dæk - Schumacher ud
 FIA vil have strammere regler
 

Hop til top20.6.1998

Højdepunkterne fra Magny Cours testen

Alle formel-1 teams deltog i testen i denne uge på Magny Cours. Testen var én af sæsonens helt store tests hvor alle teams mødes. Disse stortests afvikles altid en uge inden et Grand Prix, og på en af FIA godkendt test bane. I år er disse baner Silverstone(England), Monza(Italien), Magny Cours(Frankrig) og Circuit de Catalunya(Spanien). Næste stortest er fra den 30. Juni til den 3. Juli på Silverstone, som forberedelse til Det Britiske Grand Prix.

Vi vil her kort opsummere højdepunkterne fra testen:

McLaren testede alle fire dage med både Hakkinen og Coulthard. Teamet koncentrerede sig hovedsageligt om opsætning til det kommende grand prix, samt dæk test for Bridgestone. Derudover testede Coulthard nye dele til bremserne.

Sauber teamet testede en modifikation af deres C17 chassis med større akselafstand. Testen må siges at være en success, da både Alesi og Herbert som de eneste formåede at sætte tider hurtigere en McLaren onsdag og fredag. Testkøreren Jorg Müller kørte i det gamle chassis og testede et nyt elektronisk differentiale, som også Alesi testede torsdag.

Ferrari's test blev ikke den store succes; Teamet fik skader på begge vogne. Onsdag testede Irvine en videreudvikling af den front vinge som teamet introducerede i Canada, og på efter 76 omgange kørte Ireren af banen og beskadigede det eneste eksemplar teamet havde fremstillet. Torsdag havde Schumacher planlagt en løbs simulering over 90 omgange, men på 61. Omgang gik det galt da en karosseri stump en anden bil havde tabt, satte sig fast mellem bremse caliperen og fælgen, hvilket medførte at dækket punkterede. Schumacher kørte af banen og beskadigede bilen. Fredag nåede Schumacher kun 13 omgange inden han kørte i barrieren og beskadigede chassiet på hans F300. Schumacher slap uskadt fra uheldet. Ferrari fortsætter med at teste i næste uge på Fiorano.

Giancarlo Fisichella fik en mindre skade onsdag da han lavede opvarmnings gymnastik forud for hans omgange. Fisichella kørte tre omgange, inden han igen returnerede til pitten. Han kørte dog de øvrige tre dage. Alexander Wurz kørte alle fire dage, men måtte torsdag stoppe før tiden på grund af motorproblemer.

Fejl på Mecachrome motoren forstyrrede også Williams test. Onsdag havde Heinz-Harald Frentzen først problemer med gearkassen. Efter problemet var blevet løst nåede han 43 omgange inden motorproblemer tvang ham til at holde fyraften før tiden. Tyskeren fortsatte om fredagen, men blev igen stoppet af motorproblemer inden han om eftermiddagen kørte af banen og slog sig bevidstløs. Frentzen ligger nu på hospitalet, men menes at blive klar til løbet næste weekend. Jacques Villeneuve kørte torsdag og fredag dæktest for Goodyear, samt testede det nye chassis.

Prost har problemer med deres AP 01 chassis. Som så mange andre teams, har Prost udviklet et chassis med længere akselafstand, men besluttede sig for ikke at anvende det til Det Franske Grand Prix efter en skuffende test tirsdag på grund af for mange problemer med det. Trulli og Panis fortsatte dog med at teste dæk og forskellige opsætninger. Peugot leverede en Evolution 4 motor som teamet vil anvende til lørdagens kvalifikation.

Jordan kørerne Ralf Schumacher og Damon Hill testede dæk for Goodyear samt opsætning til det kommende Grand Prix.

Hos Tyrell teamet testede Toranosuke Takagi tirsdag, medens Rosset overtog onsdag og torsdag. Tom testede også for teamet, enddog med stor succes. Se særskilte artikler herom.

Arrows havde kun et chassis med til Magny Cours. Dette blev delt mellem Salo og Diniz. Begge havde motorproblemer tirsdag og torsdag, hvilket begrænsede deres test. Tiderne indikerede at Arrows har det svært med mange tekniske problemer, især med motoren.
MBP  


Hop til top
Hvem er Jos Verstappen

Køreren som nu har overtaget Jan Magnussens plads i Stewart-Ford teamet er ingen nybegynder i Formel 1, han har været med i flere sæsoner.
Vi vil her fortælle lidt om ham og hans karriere indenfor motorsporten.
Jos Verstappen er født i den Hollandske by Montefore den 4. marts 1972, og han er nu bosat i Monaco sammen med sin kone Sophie Kumpen.

Hans racer karriere har udviklet sig således:

1982 - 1991: GoKart.
Han vandt det Hollandske mesterskab 4 gange.
Det Belgiske 125cc mesterskab 1 gang.
Det Europæriske Formel K mesterskab 1 gang.
European Intercontinental A mesterskab 1 gang.

1992: Formel Opel Lotus.
Han vandt 10 ud af 19 løb denne sæson og han blev Hollandsk mester.
Han vandt Benelux mesterskabet.
Han vandt også The International Nations Cup.
Som toppen på det år blev han udnævnt til årets motorsportsmand i Holland.

1993: Formel Atlantic og Formel 3.
Formel Atlantic i New Zealand serien i vinter perioden. Han vandt 3 løb og sluttede sæsonen som nummer 4 i mesterskabet.
I sommersæsonen deltog han i det Tyske mesterskab for Formel 3 og her vandt han 8 af sæsonens 20 løb og blev mester.
Formel 1 test hos Arrows, hvor han kørte hurtigere en teamets faste mand Derek Warwick.
Formel 1 test hos Benetton.
Igen blev han kåret som årets motorsportsmand i Holland.

1994: Formel 1 for Benetton.
I første omgang som testkører, men da JJ Lehto kørte galt og beskadigede sin ryg, så kom han også til at deltage i Grand Prix løb. Bedste placeringer blev to 3. pladser i henholdsvis Ungarn og Belgien. Han deltog i ialt 10 Grand Prix'er. I det samlede mesterskab sluttede han som nummer 10.

1995: Formel 1 for Simtek.
Benetton teamet udlånte Jos Verstappen til det lille Simtek team. Han nåede at køre 5 Grand Prix løb for Simtek før de måtte dreje nøglen om på grund af penge mangel.

1996: Formel 1 for Arrows.
En begivenhedsløs sæson, bortset fra en alvorlig afkørsel på Spa Francorchamps i Belgien. Bedste placering dette år blev en 6. plads i Argentina.

1997: Formel 1 for Tyrrell.
Hans bedste placering dette år var en 8. plads i Monaco's Grand Prix.

1998:
Ingen kontrakt fra sæsonstarten.
Forsøgte i lang tid at få en testkører kontrakt med Benetton.
I juni måned umiddelbart før det Franske Grand Prix tegner han kontrakt med Stewart-Ford, hvor han overtager Jan Magnussens plads.

AN  


Hop til top
Monza´s legendariske banker truet af nedrivning

Et klenodie i formel-1 historien er truet. Selv om der kun har været kørt 4 gange('55, '56, '60 og '61) på ovalen som ligger på inderkredsen af Monza banen, står bankerne der stadig som en monument i formel-1 historien. Myndighederne vil nu nedrive den legendariske beton i den smukke Parco di Monza, som er Milanos svar på Hyde Park i London og Central Park i New York. Parken tiltrækker hvert år ca. 200.000 tifosi'er når Italiens Grand Prix afholdes på banen. Nedrivningsplanerne har medført voldsomme protester fra tidligere, såvel som nuværende kørere, fans mv. I spidsen står Jean Alesi og den regerende verdensmester Jacques Villeneuve. For Jean Alesi, som i hans Ferrari tid kørte sig ind i hjerterne på tifosi'erne, står Monza som noget helt specielt. Sidste års "polemand" var var tæt på at vinde løbet i '96 og '97 men måtte se sig henvist til 2. pladsen begge år. Jacques Villeneuve udtaler om udsigten til nedrivningen at det ville være "skørt" og at "det ville svare til at nedrive den gamle Nürburgring".

I går, den 19 juni. fik modstanderne af nedrivningen tilslutning af endnu en verdensmester, nemlig Phil Hill, som med sin sejr på Monza i 1961 blev den første amerikaner som vandt kørernes mesterskab. Denne triumf blev dog overskygget af et af formel-1 historiens største katastrofer: På anden omgang kolliderede Wolfgang von Tripps og Jim Clark under nedbremsningen til Parabolica kurven. Von Tripps Ferrari fløj af banen og kastede ham ud af den med alvorlige kvæstelser til følge. Men dette var ikke det værste; Ferrarien fortsatte igennem afspærringen og ud til tilskuerne hvor den dræbte ikke færre end 14 og sårede endnu flere. 1961 blev sidste gang der kørtes på banen.

Er du interesseret i at tilslutte dig modstanderne mod nedrivningen, eller læse om banen kan vi anbefale dig at kigge forbi http://wkweb5.cableinet.co.uk/ferrari/monza_camp.htmEksternt link, hvor du også kan se billeder af bankerne.
MBP  


Hop til top
Canada´s Grand Prix sikret

Det Canadiske Grand Prix er sikret de næste år efter at der er kommet en ny hovedsponsor til, nu hvor Players har måtte trække sig. Grunden til at Players ikke længere er hovedsponsor er at det nu også i Canada er forbudt med tobaksreklamer. Den ny hoved sponsor er Air Canada, et af landets største flyselskaber.
Så fremover kommer løbet til at hedde "Air Canada Grand Prix".
AN  


Hop til top
Formel 1 på Indianapolis?

Indianapolis Speedway's ejer Tony George forhandlede i sidste uge med Bernie Ecclestone om at få et Grand Prix løb over på sin bane, måske allerede i år 2000. Han har de rent økonomiske ting på plads, og han regner også med at han kan nå at få foretaget de ændringer der skal til for at kunne afholde et Grand Prix løb på banen. Der vil ikke blive tale om et ovalbane løb, men derimod vil Tony George anlægge en Grand Prix bane inde på centerområdet og kun benytte langsiderne af ovalen.
Han mener selv at chancerne for at der kommer et Grand Prix løb på Indianapolis er fifty-fifty.
 
Sidst der blev kørt et Formel 1 Grand Prix i Amerika var gadeløbet i Phoenix i 1991.
AN  


Hop til top
Ferrari test

Ferrari's testkører Luca Badoer kørte igår shakedown på de to Ferrari F300 som skal benyttes i GrandPrixet på Magny-Cours banen i Frankrig næste weekend.
Han kørte 13 omgange med en bedste tid på 1:04,269.
AN  


Hop til top
Frentzen på hospitalet

Heinz-Harald Frentzen blev kørt på hospitalet i Nevers i dag efter han blev slået bevidstløs ved et kraftigt sammenstød med dæk-barrieren ved en hastighed på næsten 280 km/t. Banens stewards trak tyskeren ud af hans smadrede Williams racer, og han blev øjeblikkeligt kørt på hospitalet. En lægeundersøgelse afslørede at Frentzen ikke havde nogle indre kvæstelser, men efter at have genvundet bevidstheden, klagede Frentzen over nakke- og rygsmerter, og skal derfor blive natten over på hospitalet til overvågning.
 
I en anden ulykke, der fandt sted kort efter Frentzen ødelagde sin Williams racer, spandt Ferrari's Michael Schumacher også af banen og ramte dæk-barrieren. Sammenstødet var kraftigt nok til totalt at ødelægge forenden på bilen, men Schumacher var mere heldig end hans landsmand og kunne uskadt forlade bilen.
 
Tidligere rapporter, der kom fra et lokalt fransk nyhedsbureau, fortalte at Frentzen og Schumacher var stødt sammen - men det viste sig ikke at være sandt.
HAL  


 

Hop til top19.6.1998

Magnussen erstattes af Verstappen

Jos Verstappen skal køre det franske Grand Prix for Stewart Grand Prix Inc. næste weekend. Beskeden kom til Formel-1.dk ganske få minutter efter kl. 20:00 her til aften. Jackie Stewart traf beslutningen efter at have set Jos Verstappen køre test på Magny Cours de sidste tre dage. Her på Formel-1.dk er vi naturligvis kede af det på Jans vegne. Netop som alle troede at det gik bedre for Jan, kommer det nok som noget af en overraskelse for de fleste.
 
Camaron Callahan udtaler til Formel-1.dk: "Det var ikke en beslutning der var let at træffe. Vi følte ganske enkelt ikke at Jan's resultater var som vi ville håbe. Vi traf beslutningen om at ville teste Jos, og blev meget opmuntret af den feedback vi fik fra ham - særligt på den tekniske side." Hvad der ikke har været offentliggjort tidligere er: "Jackie har ved tre forskellige lejligheder trænet personligt med Jan, sidste gang i tirsdags." Fortalte Callahan - og han fortsatte: "- og til trods for dette har vi ikke fundet tilstrækkelige forbedringer hos Jan."
 
På spørgsmålet om hvad man syntes om Jos' præstationer de sidste tre dage måtte Cameron indrømme: "Det er jo ikke rystende gode resultater vi har set hos Jos, men der var tilstrækkeligt mange indikationer til, at vi traf beslutningen." Det forekommer dog redaktionen på Formel-1.dk at der må ligge mere og andet bag beslutningen. For en mere dybdegående gennemgang af Jan's rutchebanetur, henviser vi til artiklen Magnussen vs. Verstappen her på Formel-1.dk.
 
Jan slutter med øjeblikkelig virkning sin karriere hos Stewart Grand Prix Inc., hvad der herefter skal ske for Jan Magnussen vil Formel-1.dk naturligvis søge svar på i løbet af de kommende dage.
HAL  


Hop til top
Sidste dag på Magny-Cours

Den 4. og sidste testdag på den Franske bane Magny-Cours, fik en lidt overraskende afslutning. Da det ternede flag faldt var det Johnny Herbert der var den hurtigste.
Både Heinz-Harald Frentzen og Michael Schumacher kørte galt, og for Frentzen betød det en tur på hospitalet, men han er ikke alvorligt skadet og teamet oplyser at han bliver klar til løbet næste weekend.

Dagens tider blev følgende:
Plac.KørerTeamTid
1Johnny HerbertSauber1:17,27
2David CoulthardMcLaren1:17,59
3Mika HakkinenMcLaren1:17,82
4Michael SchumacherFerrari1:17,92
5Heinz-Harald FrentzenWilliams1:18,23
6Jarno TrulliProst1:18,43
7Jacques VilleneuveWilliams1:18,52
8Olivier PanisProst1:18,64
9Rubens BarrichelloStewart1:18,86
10Aleaxnder WurzBenetton1:18,78
11Giancarlo FisichellaBenetton1:18,95
12Shinji NakanoMinardi1:18,99
13Jos VerstappenStewart1:19,70
14Pedro DinizArrows
AN  


Hop til top
Honda har øje for Tyrrell fabrik

Det siges at Honda flytter ind i Tyrrell's bygninger i Oackham Surrey, når de nuværende beboerere forlader ejendommen. Det japanske firma leder tilsyneladende efter en base i england, hvorfra deres angreb i Formel-1 skal starte i 1999. Tyrrell står for at skulle forlade deres bygninger gennem lang tid, når teamet skifter navn til British American Racing næste sæson, og fabrikken kan meget vel blive en midlertidig base for Honda. Det anses for sansynligt at motorgiganten vil investere i nogle til formålet byggede faciliteter, komplet med testbane, i england, hvorfra de kan operere på længere sigt.
 
En håndfuld Tyrrell personale er allerede forbudet med Honda-projektet, heriblandt Harvey Postlethwaite og Satoru Nakajima.
HAL  


Hop til top
Tilfredshed med Tom hos Tyrell

Formel-1.dk har fået en uofficiel opdatering fra en person hos Tyrell, om Toms resultater under testkørslen på Magny Cours. Tom gjorde tilsyneladende et godt indtryk på test-teamet hos Tyrell. Han kørte 50 omgange (slid på test-motoren forhindrede ham i at køre mere) og fik en bedste tid noteret på 1 min. 19.855 sec. Tom kørte med det til formålet beregnede test chassis 026/01, påmonteret en tidligere P7 specifikation Ford Zetec-R V10. Tiden blev noteret sidst på dagen, hvor banetemperaturen var på sit højeste, og overfladen derfor ikke var den bedste. Det bemærkes at kun 7 kørere ud af de 21 der var til stede var i stand til at forbedre deres tider i eftermiddagens løb, Tom værende en af dem.
 
Til sammenligning fik Ricardo Rosset, der også kørte for teamet, noteret en hurtigste omgangstid på 1:19.392 i hans racer-chassis 026/02, påmonteret P10 specifikations motoren. Tiden blev noteret i den køligere formiddags-session.
 
Team Manager Robert Synge rapporteret at Toms tekniske feedback var glomrende. Ud over testprogrammet udførte han en række starter og øvede pit-stops. Tom lavede ingen fejl i løbet af de 50 omgange, og teamet afsluttede dagen meget imponeret, som de også var ved den tidligere Monza-test.
 
Formel-1.dk vil naturligvis rapportere så snart vi ved mere specifikt om Tom kommer til at køre i Frankrig eller ej næste week-end.
HAL  


Hop til top
Udvidelse af løbskalender udsættes muligvis

Som tidligere rapporteret her på Formel-1.dk d. 12/6, var der uofficiel besked fra Motreal om, at Formula One næste år vil udvide løbskalenderen til 18 løb med Kina, Malaysia og Sydafrika. Dette ser nu ud til at blive forsinket grundet modstand hos de enkelte teams mod en udvidet kalender.
 
De enkelte teams hævder, at dette vil lægge yderligere krav på deres resourcer. Et foreslag fra FIA presidenten Max Mosley, om at reducere møder til to dages varighed, har ikke løst op i sagen. Sagen skal yderligere diskuteres af "World Motorsports Council" denne uge, hvor Mosley vil forsøge at finde accept for de foreslåede løb, der nu omfatter Kina, Malaysia, Korea og Sydafrika.
HAL  


Hop til top
Eksploderet dæk - Schumacher ud

Et eksploderet dæk satte en stopper for en Full Race simulation for Michael Schumacher i går på Magny Cours. Scuderia Ferrari-Marlboro testede for 3. dag i træk i Frankrig, forud for det Franske Grand Prix næste weekend. Vejret var solrigt, temperaturen 16-25 C og banetemperaturen 40-52 C.
 
Eddie Irvine (chassis nr. 183) havde en problemløs dag, hvor han testede forskellige setup på sin F300. Han kørte en bedste tid på 1:18,430, hvilket var dagens 5. hurtigste tid.
 
Michael Schumacher (chassis nr. 181) var en anelse hurtigere, og med tiden 1:18,122 var han 4. hurtigst ud af de ialt 21 kørere der var på banen i går. Men for Michael Schumacher var dagen ikke uden problemer, 2/3 dele inde i en fuld race simulation så eksploderede hans ene fordæk, og han endte i "kattegruset", og dermed var dagens test slut for ham. Som eneste Ferrari kører fortsætter Michael Schumacher i dag testkørslerne på Magny-Cours.
HAL  


Hop til top
FIA vil have strammere regler

FIAs præsident, Max Mosley, har foreslået at FIA måske burde introducere strammere regler om køredisciplin. Flere kørere, som Michael Schumacher, David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli, har bedt om at få gjort reglerne klarere på dette område. "Jeg føler at der godt kunne strammes op på reglerne om kørerdisciplin, da jeg mener der er nogen tvivl på dette område" siger Mosley.
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk