Og Webber glæder sig. "Jeg ser virkelig frem til at skulle køre A21'eren," siger Webber der fulgte løbet i Canada på nærmeste hold. "Raceren kører rigtig godt og vi så det fulde potentiale i Montreal i weekenden," siger australieren der kører Formel 3000, men som efterhånden har mistet chancen for at tage titlen i det internationale Formel 3000-mesterskab.
Testen vil finde sted på Silverstone, og senere i juli kører han også test for Arrows-teamet.
Flere teams har meget arbejde at få klar - blandt andet skal Jaguar have rettet op på en elendig weekend, der ellers virkede meget lovende. Derudover bliver der også åbnet op for at teste på Silverstone, så der kan komme hektisk aktivitet i Formel 1-teamsene.
Men skotten havde sine problemer, men det slår ham ikke ud, selvom vi er ved at nå halvvejs igennem sæsonen. "Jeg er selvfølgelig meget skuffet over resultatet, men ikke alle løb kan give 10 point," siger Coulthard der fik en kedelig og total ubrugelig 7. plads. Han føler selv at mesterskabet er åbent til trods for at Schumacher har en føring der er større end hvad der er set de seneste par år. "Mesterskabet er stadig åbent for mit vedkommende. Der kan stadig ske meget i denne sæson - tingene kan vende meget let som vi har set de to sidste løb," siger Coulthard.
Mika holder også dampen oppe
Mika Hakkinen vil heller ikke droppe sæsonen blot fordi Schumacher er 24 point foran den forsvarende mester. "Jeg har ikke givet op. Der er stadig lang vej og teamsene begynder at lave fejl når de når til sommeren og bliver trætte," siger Hakkinen - måske af egen erfaring fra sidste år. Spørgsmålet er så om Schumacher og Ferrari ikke lige er en tand bedre på det område! De er mere sultne end McLaren er.
Hakkinen blev en skuffende nummer 4, men det fra primært Villeneuves skyld. BAR-køreren kilede sig foran på de første meter, og canadierens kørsel kostede meget tid for finnen. Ron Dennis betegnede Villeneuve som "en halvandet sekund mobil chikane."
Alle fire kørere blev efter løbet kaldt ind af løbslederne, som havde set videoptagelser af episoderne. Herefter blev det besluttet at give både Villeneuve og Diniz en 25-sekunders straf oveni deres løbstid samt kraftige reprimander. Det vil dog ikke få nogen praktisk betydning, da Villeneuve blev klassificeret som nr. 15, men ikke gennemførte løbet. Pedro Diniz krydsede målstregen som nr. 10 - og den sidste på omgangshøjde med vinderen.
Hvor sagen de to kørere, Villeneuve og Schumacher, imellem er lukket, er der mere blandede følelser hos Diniz og de la Rosa - begge mener, at det er modpartens skyld. Diniz mener ikke, at han gjorde noget forkert, mens de la Rosa har en anden version: "Jeg tror det er bedst for alle, at se episoden på TV, for jeg tror ikke, at han så mig, og han efterlod mig ikke plads til noget som helst. Jeg var oppe på siden af ham, og han skubbede mig ind over græsset. Jeg mener, at det var meget farligt kørt af ham."
Det kan de la Rosa have ret i, men sådan er racing...
Tre bøder uddelt af FIA!
Tre kørere nåede i løbsweekenden at overskride hastigheden i pitten, med en samlet bødestørrelse på knap 30.000 kr.
Begge Williams-kørere, R. Schumacher og Jenson Button fik bøder under fredagens fri træning. Schumacher slap billigst med 4000 kr., mens Buttons første overtrædelse kostede ham knap 10.000 kr. Han var dog ikke den eneste 'rookie' der præsterede at køre for hurtigt. For Prosts Nick Heidfeld gjorde ham kunsten efter om lørdagen, hvilket betød, at han skulle hoste op med hele 16.000 kr.!
Og således gik det altså til, at Mosley fik råd til aftensmaden den dag...
Regnen gjorde at han kunne køre sig op i pointene. "Det begyndte at regnen og banen blev meget glat, og flere racere spandt af, så jeg var der på det rigtige øjeblik og vandt meget tid. Man skal forsøge, da 7. pladsen er ingenting, og man kan forsøge at få point, og det var det vi gjorde," siger hollænderen der blandt andet leverede en overhaling af Jarno Trulli som dermed banede vejen for Arrows' bedste resultat i år, samt de første point til Jos Verstappen i 2000-sæsonen.
Verstappen fik ny hjelm - og 2 point!
Foto: Allsport
Tom Walkinshaw fortalte at teamet direkte ventede på regnvejret. "Vi vidste at det ville regne, så vi kørte med mere downforce end normalt, og vi delte de to racere op på forskellige strategier i håbet om at en af den ville 'ramme' ændringen i vejret, og uheldigvis missede vi det lige med 4 omgange for Pedros vedkommende," siger teamchefen der nu kan se at Arrows har sikret sig 3 point i år.
Trulli hev et enkelt point hjem
Foto: Allsport
Derefter fulgte en kamp mod Ricardo Zonta, hvor der blev lagt masser af pres på. Det var især pitstoppene omkring regnvejret der gav lidt problemer - kort efter at have fået nye dæk på raceren måtte han skifte til regnvejrsdæk. "Da jeg havde stoppet for at få regnvejrsdæk på, og regnen blev værre, var det meget svært at køre. Jeg kom under en masse pres men jeg lavede ikke nogen fejl og holdt 6. pladsen. Jeg har aldrig måtte arbejde så hårdt for et point," siger Trulli.
Heinz-Harald Frentzen udgik med defekte bremser på 32. omgang.
Det er hans spanske navnbroder ikke helt enig i, men vil tager det lidt mere med ro. "Jeg tror det er bedst for alle at se det på TV, fordi jeg tror at han ikke så mig, og at han ikke havde andre steder at placere sig. Jeg var ved siden af ham og han kørte mig ud i græsset og da jeg ramte autoværnet vidste jeg at det var et farligt træk fra ham," siger spanieren. Forinden havde spanieren dog ikke haft et heldigt løb med sine pitstops.
Samtidig har Villeneuve solgt nogle af sine aktier i BAR til teamets hovedsponsor, British American Tobacco, hvilket blot understreger at han må være på vej væk fra teamet.
Alligevel er det Jordans hensigt at finde en ny partner, selvom de egentlig er meget tilfredse med Mugen. "Hvis man skal have en realistisk chance for at vinde VM, er det klart at man behøver en stor leverandør som partner," forklarer han, men forsøger ikke at kølne forholdet til Mugen. "Vi har haft masser af succes med Mugen: vi vandt løb med motorerne sidste år og det forrige år, og det er Mugen der har hørt os til det vi er," siger Jordan rosende.
Men derfor stopper Eddie Jordan ikke med at lede med lys og lygte efter en partner til at leverer motorer, da teamet i det spil er blevet sat ud på et sidespor. Jordan indrømmer dog at teamet i år ikke har kunnet være med, blandt andet fordi racerne har været alt for ustabile. Flere gange har Jordan dog haft en bedre sidste halvdel af sæsonen, så måske kommer de i gang nu?
Hos Schumacher var der dog ingen anger at spore:
"Han undskyldte med det samme, og sagen er nu lukket for mig."
Men McLaren-chefen Ron Dennis var hurtigt på banen med en hård kritik af Villeneuve. Der er efterhånden ikke så meget, han ikke er sur på:
"Han kørte på en måde, der var grænsende til kamikaze. Han kørte i Canada foran sit hjemmepublikum, havde intet at tabe og var åbenlyst på en mission."
Dennis mente, at det var rigtigt af Hakkinen ikke at køre så aggressivt bag Villeneuve i starten af løbet, da han er en farlig kører:
"Til slut tog han sig selv og Ralf Schumacher ud af løbet, og det retfærdiggør at Mika ikke var så aggressiv i starten. Efter det kostede Villeneuve os mellem 1 og 1½ sekund pr. omgang."
Mon den dag snart kommer, hvor Ron Dennis vil beskylde Merkur for at være i den forkerte bane på det forkerte tidspunkt, hvilket koster McLaren sejren?