Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.6.2002
 Villeneuve må ned i løn
 McLaren er ikke på udkig efter ny kører
 Kvalifikationsmotor fra Honda
 Motorjagten er gået ind
 
19.6.2002
 Jubilæum for Fisichella
 Europa GP - TV Program
 Hubbert ny chef for GPWC
 Europa GP - Lørdagens tidsplan ændret
 

Hop til top20.6.2002

Villeneuve må ned i løn

Det pressede BAR-team beder nu deres topkører Jacques Villeneuve om frivilligt at gå ned i løn. Han udgør nemlig en fjerdedel af det samlede budget for teamet.

Med en årsindtægt på over 110 millioner kroner om året udgør han en af de største poster i teamets budget. Teamchef David Richards har fortalt at det beløb svarer til en fjerdedel af de midler teamet kan gøre brug af (hvorfor vi må kunne konkludere at de har et budget på cirka 500 millioner kroner om året!)


David Richards er fortvivlet over Villeneuves høje løn
(Foto: Honda GP)

Richards beder derfor Villeneuve om at acceptere at gå ned i løn, for at pengene i stedet kan anvendes på optimering og forbedring af raceren. "Det må være demoraliserende for ham ikke at have en racer der kan kæmpe med i toppen. Men hans løn udgør så stor en sum at jeg skal skære i budgettet og i praksis minimere budgettet til udvikling sæsonen igennem," siger Richards.

BB  


Hop til top
McLaren er ikke på udkig efter ny kører

Det forlyder ellers at David Coulthard måske er på vej ud af McLaren-teamet, måske til fordel for Toyota. Men Norbert Haug, chef for Mercedes Motorsport afviser at teamet er på udkig efter en afløser for skotten.

Flere gange har det ellers forlydt at McLaren-Mercedes var begyndt at sende følere ud for at finde en afløser. Men i takt med at skotten har oppet sig, primært med sejren i Monaco og et par podieplaceringer, er han igen inde i varmen hos teamet. "Vi har ingen diskussion med kørere til næste år, og vi er et meget stabilt team," siger Haug til Autosport.

Haug mener at Coulthard har udført et godt stykke arbejde - så godt at ingen ville have kunnet gjort det bedre. "Der er stadig masser af tid tilbage og vi er ikke tvunget til at tage nogen beslutning," siger Haug. I kulissen spøger Mika Hakkinen således stadig, og da det endnu ikke er afklaret om finnen vender tilbage efter et års orlov, kan McLaren stadig ikke sætte navn på kørerne til 2003.

BB  


Hop til top
Kvalifikationsmotor fra Honda

Honda har flere gange fået røg for ikke at levere en særlig stærk motor, men det vil de nu råde bod på. I første omgang med en ny motor til kvalifikationen.

"Vi havde et stærkt race i Canada og var i stand til at få det bedste ud af motoren under weekenden. Siden da har vi arbejdet på at forbedre holdbarheden til løbet i Tyskland," siger Shuhei Nakamoto.

Men han understreger at det kun bliver fredag og lørdag den bliver introduceret. "Vi vil introducere den nye specifikation fredag og til kvalifikationen lørdag," slutter Nakamoto.

BB  


Hop til top
Motorjagten er gået ind

Et par enkelte teams står for at skal vælge motorer. Sauber og Jordan er i vælten lige nu på det felt. Hvad er det sandsynlige?

Sauber skal have en ny motorkontrakt. Teamet har siden 1997 kørt med Ferrari motorer under et andet navn. Det malaysiske olieselskab, Petronas, har som en af hovedsponsorerne mere eller mindre betalt for Ferrari motorerne for teamet. Umiddelbart ser det ud til at Petronas forsat har interesse i at Sauber skal bruge de italienske motorer. Sauber er vist heller ikke utilfredse med Ferrari motorerne selvom det ikke er den sidste nye evolution de får lov til at bruge. Så det ligner en kontraktforlængelse.

Noget anderledes ser det ud for Jordan. Honda har ladet sive at de næste år kun vil støtte et team. Det ligner BAR eftersom at Honda i de sidste par år har investeret mange millioner i teamet som hjælp til opbygning af bilen. Jordan har dog den fordel at de har været bedre til at score points end BAR har. Men det er sikkert ikke nok. Som alternativ til Honda lurer Cosworth - læs Ford. Ford har et par gange udtalt at man godt kan forestille sig at levere motorer til 3 teams. Jordan kunne ganske udmærket være et af dem. Jaguar og Arrows er de 2 andre. Arrows har tydeligt vist at det ikke er motoren det er galt med i forhold til Fords eget Jaguar team. Et godt bud vil derfor være at Jordan vælger Cosworth motoren hvis kontrakten med Honda ikke forlænges.

PDL  


 

Hop til top19.6.2002

Jubilæum for Fisichella

Weekendens løb på Nürburgring, Europas Grand Prix, bliver et jubilæums løb for Jordan køreren Giancarlo Fisichella, som denne weekend kører hans Grand Prix løb nummer 100 siden Formel 1 debuten i det Australske Grand Prix 1996.


Fisichella startede for Minardi teamet i 1996, hvor det blev til 8 Grand Prix løb, men ingen point.
I 1997 skiftede han til en enkelt sæson i Jordan teamet, hvor han blev teammate med Ralf Schumacher, her kørte han alle sæsonens 17 løb og scorede 20 point.
Perioden 1998 til 2001 var tre hele sæsoner for Fisichella hos Benetton teamet hvor han samlede i alt 55 point. Og i år er Fisichelle så tilbage hos Jordan teamet, og i de 8 løb der indtil nu er kørt i denne sæson har han scoret 6 point.


Selv om Fisichella endnu ikke har vundet nogle Grand Prix'er, så er hans resultater alligevel temmelig imponerende:

Desuden er Fisichella, sammen med Michael Schumacher og David Coulthard, ene om at have scoret point i de sidste tre løb i indeværende sæson, en trend som han håber på at fortsætte her i weekenden.

Giancarlo Fisichella udtaler forud for jubilæumsløbet:
"Nürburgring er en bane som jeg kender meget godt og som jeg har kørt på mange gange, først i DTM serien og nu i Formel 1. Til dette års Grand Prix er banen blevet ændret så det bliver interessant, og jeg håber på at kunne fortsætte den positive udvikling vi har haft siden Østrigs Grand Prix."

Til at hjælpe sig frem denne weekend har Jordan teamet fået nye Honda motorere, og det er med til at øge Fisichella's optimisme.

AN  


Hop til top
Europa GP - TV Program

Oversigt over hvor du kan se Formel 1 i weekenden.
TidProgramKanalSprog
Lørdag
10:30TræningRTLTysk
11:30ReportageRTLTysk
12:00KvalifikationRTLTysk
Søndag
09:15Warm UpRTLTysk
12:15TilbageblikRTLTysk
13:00CountdownRTLTysk
13:15OffshoreTV2 NorgeNorsk
13:45Grand Prix, direkteTV2 NorgeNorsk
MRR  


Hop til top
Hubbert ny chef for GPWC

Gruppen af bilfirmaer der har lanceret at de vil oprette deres egen Formel 1-serie med start i 2008, har fået ny chef. Det er Mercedes-bossen Jürgen Hubbert der nu er formand for GPWC.


(Foto: Daimler Chrysler)

GPWC er blevet dannet for at presse Bernie Ecclestone og ejerne at Formel 1-aktierne til at beholde Formel 1 på public service TV-kanalerne. Formel 1 har ellers været mere og mere på vej til at komme på digital-TV, med dertil mindre seertal og mindre eksponering for de store bilfirmaer, der årligt poster milliarder af kroner i sporten.

Den tidligere formand, Paulo Cantarella gik af tidligere på måneden, og nu overtager Hubbert således sædet. Fiat, der står bag Ferrari, indsætter herefter Luca di Montezemolo som repræsentant i bestyrelsen.

Udover di Montezemolo og Hubbert er også Burkhard Goeschel (BMW), Patrick Faure (Renault) samt Richard Parry-Jones (Ford), repræsenteret i bestyrelsen. Honda og Toyota står endnu udenfor, men det forventes at de også vil slutte sig til.

Under alle omstændigheder kan det ske at GPWC bliver lukket, når/hvis det lykkes for bilfirmaerne at tage kontrollen over de aktier som den skrantende Kirch gruppe ejer. Problemet er dog at Ecclestone fortsat har magten over Formel 1, hvorfor aktierne kan vise sig at være af mindre betydning. Gruppen bag GPWC ønsker større indflydelse, og gives den ikke inden den nuværende Concorde-aftale udløber sidst i 2007, kan den nye serie blive en realitet.

BB  


Hop til top
Europa GP - Lørdagens tidsplan ændret

De som skal se kvalifikationen lørdag på tv skal bero sig på at det kvalifikationen starter tidligere end sædvanligt. Eller husk at sætte videoen til lidt før.

Flere ting er ændret på Nürburgring til weekenden. Der er kommet flere sving på banen omkring det nye Mercedes Arena. Men det er ikke det eneste. Lørdagens program er ændret. Grunden er simpelthen den at der sker noget ude i østen der har med fodbold at gøre.

Lørdagens program er derfor som følger.
Første fri træning - kl. 8,15
Anden fri træning - kl. 9,30
Kvalifikationen - kl. 12,15

Hele lørdagens program er dermed rykket 45 minutter frem. Fredag og søndag er programmet uforandret. Vi mangler endnu den officielle bekræftelse på denne ændring af programmet. Men vær forberedt på at det kan ske.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk