Ralf Schumacher lagde ellers rigtig godt ud for BMW-Williams i Melbourne ved at tage en flot 3. plads. Siden hen er det blevet til flere point, og teamet har egentlig overrasket, specielt da teamet og især BMW lagde op til at de ville blive et midterteam, men de har været bedre end blandt andet Jordan, Benetton og Jaguar der ellers på papiret burde være stærkere.
Patrick Head tror dog at de kan vende godt tilbage på Magny-Cours, fordi han mener at banen passer godt til raceren og især til Ralf Schumacher. "Den har nogle hurtige stræk og også et par chikaner hvor Ralf især er stærk. Jeg håber at vi kan klare os bedre der," siger Patrick Head.
Button fik uventet hjælp
Forud for det canadiske grand prix nåede Jenson Button at få en uventet chance til at lære banen at kende. Charlie Whiting indbød briten til at være stand-in i safety-car'en da Bernd Maylander var forsinket. Button skulle dog først have accept fra Williams-teamet, da det jo ville komme til at foregå i en Mercedes, og da han fik grønt lys slog han prompte til. Dermed kunne TV-folkene få indstillet fokus og øve sig inden der skulle køres træning - og så fik Button chancen for at lære banen at kende.
Junqueira skuffet
Bruno Junqueira var taget den lange vej til Montreal for at stå stand-by hvis Ralf Schumacher ikke ville blive klar til at køre løbet. Brasilianeren må dog fortsat have sin Formel 1-debut til gode, og ikke underligt var han lidt skuffet over at det ikke blev ham der fik muligheden. "Han var i en svær situation. På den ene side ønsker han ikke Ralf noget dårligt, men på den anden side ville han nok ikke haft noget imod at give ham et spark over det venstre ben," siger Patrick Head.
Det er selvfølgelig mest på banen at der er noget at filosofere over. Blandt andet mener han at han er en analyserende kører. "Efter mine mange års erfaring i motorsport er der situationer hvor jeg kan se at det er for farligt - så man analyserer altid faren," siger Irvine.
En af de ting som han hader allermest er tekniske fejl - dem er kørerne stort set ikke selv herre over, og de kan give store uheld. "Sammenbrud er en af de ting som kørere hader mest, fordi det er der hvor de største uheld kommer - det er meget sjældent at man kører af i et stort uheld fordi man laver en fejl," vurderer Irvine. Indtil videre har han i år haft mange erfaringer med ødelagte racere, så lidt erfaring må han da have på det område.
"Jeg var virkelig såret og nede da jeg forlod Canada sidste år efter mit uheld," siger Frentzen om det uheld der kostede ham en plads på podiet, da hans bremser eksploderede. Helt så alvorligt var det ikke år, men det var også bremserne der var noget galt med. "Jeg tænkte slet ikke over at jeg skulle sprøjte med champagne to uger senere i det franske grand prix ud over mekanikerne efter at have vundet på Magny-Cours," siger han - og slutter: "lad os håbe at historien kan gentage sig."
Nu er det ikke Ralf Schumacher der er den mest interessante i dette game, men derimod om det enten bliver Jenson Button eller Juan Pablo Montoya. Det ligger efterhånden også i kortene at Williams har gode muligheder for at få Montoya tilbage fra USA. Det har gjort at Jenson Button er i fare for at ryge ud af teamet. "Jenson er opmærksom på den beslutning som vi skal tage. Han var meget opsat på at kvalificere sig godt her, og var meget skuffet over at han ikke var i stand til det," siger Head, der dog helt vil overlade det til Frank Williams at tage den endelige beslutning.
Button erkender selv presset Der er selvfølgelig et stort og næsten umenneskeligt pres på Button, der ellers har leveret en god indsats. Om det skal virke særlig befordrende skal være usagt, men det viser blot at Williams ikke rigtig kan håndtere det der kaldes 'man-management'. "Der er en chance for at jeg ikke kører i Formel 1 med dette team, men sådan er det for mange andre kørere," siger 20-årige Button. Flere teams vil gerne leje Button og der er endda rygter om at han kan gå den anden vej i en byttehandel med Chip Ganassi. Om det vil være klogt at få fra Formel 1 til ChampCar efter indledende succes skal være usagt.
Michelin har brugt et gammelt Williams-chassis, og hvor blandt andet Tom Kristensen har været aktiv som testkører. Han regner selv med at komme til at køre test senere, selvom han har måttet stå over de sidst par tests, på grund af forberedelser til Le Mans.
Forcen ved de nye Michelin-dæk skulle efter sigende være deres holdbarhed, snarere end at de bliver meget hurtigere end Bridgestones dæk. En af svaghederne er regnvejrsdækkene, som Bridgestone har udviklet godt på, og japanerne menes at få overtaget på dette felt.
Alt andet lige vil det dog give hurtigere tider - sådan blev det sidste gang i duellen mellem Bridgestone og Goodyear - så hvorfor ikke også når Michelin bliver klar.
Herbert sidder på et yderligt mandat i teamet, og måske er det i erkendelse af at han er færdig i teamet at han nu direkte kritiserer teamet. "Raceren er stort set den samme som vi havde i Melbourne. Der er næsten ikke været nogen udvikling overhovedet og jeg kender ikke til at der skulle komme noget," lyder kritikken fra Herbert.
Det er kun på motorområdet at der er sket lidt. "Cosworth giver en ny motor til Østrig, men det er det hele. Alt hvad vi har forsøgt er at komme ud over holdbarhedsproblemerne med motorerne, men alt går stort set i stykker," fortsætter han.
Herbert har stort set brugt mere tid uden for raceren end i Jaguar'en
Foto: Allsport
Englænderen tog sidste år Stewarts første og eneste sejr – men der er langt til den form. "Faktisk er teamet stadig Stewart. Der er ikke sket nogen ændringer i medarbejderstaben siden sidste år. Jackie og Paul er væk, men det er det hele," forklarer han.
Og så kommer der ellers en bidende kritik af teamet. "Det er stadig et lille team og hvis man ser på Stewarts historie har alt været noget møg – undtagen sidste års racer, hvor de var heldige med en god racer," siger Herbert I sin kritik af Stewart/Jaguar. Jeg er sikker på at Jan Magnussen kan skrive under på Herberts udtalelser…
Mon ikke Herbert med disse udtalelser har sikret sig en plads udenfor Jaguar næste år?
"Min lyst har ændret sig lidt," siger han om sulten ved at køre Formel 1. Det skal dog ikke tolkes som om han er ved at give op. "Det betyder dog ikke at jeg er blevet en langsommere kører – jeg er stadig den samme person som jeg altid har været," forklarer han. Dog har man i år kunne betragte Hakkinen som lidt mere sky og reserveret end han længe har været, hvilket blot har fået rygterne om motivationsproblemer og endda et farvel til sporten til at florere.
Han mener at alle har rettet deres had mod ham – fordi han har domineret de sidste par år. "Alle kan ikke lide mig nu da jeg har vundet to titler. De ønsker alle at David eller endda Michael skal vinde," klager finnen. Det kan dog ikke ændre meget ved det faktum at Hakkinen ikke har været på toppen i år.
Det bliver meget svært for Hakkinen at gentage bedriften fra 1998 og 1999 – et hattrick lader til at være stort set umuligt. Men Hakkinen giver ikke op. "Efter to titler er det svært," siger han om livet i Formel 1. "Jeg ser anderledes på tingene, men mit mål er stadig at fortsætte med at vinde og få det tredje mesterskab," siger finnen. Det bliver en svær mission… Hakkinen forsøger at blive den første siden Fangio til at vinde tre mesterskaber i træk.
Det skulle dog ikke få nogen konsekvenser for teamets planer om at teste på Magny-Cours, startende fra i dag.
Skotten har haft en sæson hvor det er gået op og ned, men status er at han i VM er bedre placeret end Hakkinen er. Alligevel har skotten taget sig sammen, og det ser ud til at blive belønnet. "Han har klart blevet bedre end det vi så fra ham sidste år," siger Ron Dennis, og indikerer dermed at han fortsat vil beholde skotten. I tidligere udtalelser har teamchefen da også lagt op til at det er mest oplagt at beholde de to nuværende kørere. "Afstanden mellem ham og Mika i kvalifikationen er blevet markant reduceret og i løbene har vi set at han har kørt fra Mika et par gange, så det er klart at han kører bedre end før," fortsætter Ron Dennis.
McLaren har dermed lukket alle forhandlinger med andre kørere, hvor Villeneuve har været inde i billedet samt Olivier Panis - teamets testkører. Nick Heidfeld kunne have været et bud, men han har skuffet i den dårlige Prost-racer.
Såfremt Hakkinen og Coulthard bliver præsenteret som kørerne i 2001, vil det være historie. Aldrig før har to kørere været i det samme team sammen i så mange år. Coulthard begyndte i 1996 hos McLaren, hvor Hakkinen havde været med i teamet som kører siden 1993.
Ingen af parterne har offentliggjort om det forholder sig således, men det ventes at Jordan snart kan præsentere de samme kørere til 2001-sæsonen. Trulli har en toårig kontrakt og er derfor sikker i 2001.
Komplette Button
Eddie Jordan har også været fremme med roser til Jenson Button - selvom han under ingen omstrændigheder er interesseret i at få køreren til sit team. "Jenson er kommet med og har markeret sig. Han er i stand til at klare sig selv," siger Eddie Jordan der ellers har været den teamchef der har ført mange talenter frem til Formel 1-karrierer. Han peger på et par egenskaber hos Button. "Han er velkontrolleret, taler og kører godt. Om noget tid tror jeg at teams som Ferrari og McLaren vil tale med ham - men det bliver ikke os," forsikerer Jordan.
"Det er lidt underligt. Den forreste del af systemet var alt i orden. 10 omgange før jeg udgik på 33. omgang, fandt jeg ud af at bremsepedalen var blevet blød. Jeg forsøgte at tilpasse bremsepresset så meget som det var muligt, men der er grænser. På et tidspunkt kunne jeg ikke længere forsvare min position - den var simpelthen ubrugelig så jeg træk mig," siger Frentzen om bremseproblemet.
Det er også værd at bemærke at Frentzen havde et problem med bremserne sidste - der var det dog en bremseskive der eksploderede, og som sendte Frentzen i muren. Heldigvis slap han lidt bedre fra det i år!
Og Webber glæder sig. "Jeg ser virkelig frem til at skulle køre A21'eren," siger Webber der fulgte løbet i Canada på nærmeste hold. "Raceren kører rigtig godt og vi så det fulde potentiale i Montreal i weekenden," siger australieren der kører Formel 3000, men som efterhånden har mistet chancen for at tage titlen i det internationale Formel 3000-mesterskab.
Testen vil finde sted på Silverstone, og senere i juli kører han også test for Arrows-teamet.
Flere teams har meget arbejde at få klar - blandt andet skal Jaguar have rettet op på en elendig weekend, der ellers virkede meget lovende. Derudover bliver der også åbnet op for at teste på Silverstone, så der kan komme hektisk aktivitet i Formel 1-teamsene.
Men skotten havde sine problemer, men det slår ham ikke ud, selvom vi er ved at nå halvvejs igennem sæsonen. "Jeg er selvfølgelig meget skuffet over resultatet, men ikke alle løb kan give 10 point," siger Coulthard der fik en kedelig og total ubrugelig 7. plads. Han føler selv at mesterskabet er åbent til trods for at Schumacher har en føring der er større end hvad der er set de seneste par år. "Mesterskabet er stadig åbent for mit vedkommende. Der kan stadig ske meget i denne sæson - tingene kan vende meget let som vi har set de to sidste løb," siger Coulthard.
Mika holder også dampen oppe
Mika Hakkinen vil heller ikke droppe sæsonen blot fordi Schumacher er 24 point foran den forsvarende mester. "Jeg har ikke givet op. Der er stadig lang vej og teamsene begynder at lave fejl når de når til sommeren og bliver trætte," siger Hakkinen - måske af egen erfaring fra sidste år. Spørgsmålet er så om Schumacher og Ferrari ikke lige er en tand bedre på det område! De er mere sultne end McLaren er.
Hakkinen blev en skuffende nummer 4, men det fra primært Villeneuves skyld. BAR-køreren kilede sig foran på de første meter, og canadierens kørsel kostede meget tid for finnen. Ron Dennis betegnede Villeneuve som "en halvandet sekund mobil chikane."
Alle fire kørere blev efter løbet kaldt ind af løbslederne, som havde set videoptagelser af episoderne. Herefter blev det besluttet at give både Villeneuve og Diniz en 25-sekunders straf oveni deres løbstid samt kraftige reprimander. Det vil dog ikke få nogen praktisk betydning, da Villeneuve blev klassificeret som nr. 15, men ikke gennemførte løbet. Pedro Diniz krydsede målstregen som nr. 10 - og den sidste på omgangshøjde med vinderen.
Hvor sagen de to kørere, Villeneuve og Schumacher, imellem er lukket, er der mere blandede følelser hos Diniz og de la Rosa - begge mener, at det er modpartens skyld. Diniz mener ikke, at han gjorde noget forkert, mens de la Rosa har en anden version: "Jeg tror det er bedst for alle, at se episoden på TV, for jeg tror ikke, at han så mig, og han efterlod mig ikke plads til noget som helst. Jeg var oppe på siden af ham, og han skubbede mig ind over græsset. Jeg mener, at det var meget farligt kørt af ham."
Det kan de la Rosa have ret i, men sådan er racing...
Tre bøder uddelt af FIA!
Tre kørere nåede i løbsweekenden at overskride hastigheden i pitten, med en samlet bødestørrelse på knap 30.000 kr.
Begge Williams-kørere, R. Schumacher og Jenson Button fik bøder under fredagens fri træning. Schumacher slap billigst med 4000 kr., mens Buttons første overtrædelse kostede ham knap 10.000 kr. Han var dog ikke den eneste 'rookie' der præsterede at køre for hurtigt. For Prosts Nick Heidfeld gjorde ham kunsten efter om lørdagen, hvilket betød, at han skulle hoste op med hele 16.000 kr.!
Og således gik det altså til, at Mosley fik råd til aftensmaden den dag...