Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.6.2005
 F1 igang igen
 
20.6.2005
 USA's GP - Set og sket - skete der noget?
 

Hop til top22.6.2005

F1 igang igen

Selv om dønningerne fra sidste weekendes Grand Prix på Indianapolis endnu går højt, og sikker vil gøre det længe endnu, så startede team og kørere i går op på forberedelserne til det næste løb.

De første der var på banen var Ferrari teamet, der i går testede på Circuit de Catalunya.
Her testede Luca Badoer nye aerodynamiske tiltag på F2005 modellen, og i den forbindelse kørte han 104 omgange på banen, og sluttede med en bedste tid på 1:16,996.


Luca Badoer.
(Foto: Ferrari)

Ferrari testkøreren fortsætter testkørslerne alene på Circuit de Catalunya i dag, men får selskab af Michael Schumacher torsdag og Fredag, hvor det også er planen at Jordan teamet skal teste på den spanske bane med Tiago Monteiro og Narain Karthikeyan.

Ferrari og Jordan teamne er dog ikke de eneste der vil teste i denne uge - onsdag starter en tre dages test på Jerez banen for alle Michelin teamne, og her trækkes alt disponibelt mandskab ind.
Følgende kørere er tilmeldt testen, og flere kan komme til:

Toyota:
Jarno Trulli, Ricardo Zonta, Olivier Panis samt Ralf Schumacher hvis han bliver raskmeldt.

McLaren:
Kimi Raikkonen, Juan Pablo Montoya og Alexander Wurz.

Sauber:
??

Renault:
Fernando Alonso, Heikki Kovalainen og Franck Montagny.

Williams:
Nick Heidfeld og Antonio Pizzonia.

AN  


 

Hop til top20.6.2005

USA's GP - Set og sket - skete der noget?

Som beskrevet et utal af steder, så var det amerikanske GP noget af en farce. Hvis stillingen holder, har BAR teamet 11 points til nærmeste konkurrent.

Der er ikke meget at skrive hjem om, hvis man absolut skal skrive om det amerikanske GP - og det skal vi jo. Et tilsyneladende hændeligt uheld med Zonta i fredagstræningen, udvikledes sig til en farce af dimensioner. Zonta i Toyota kørte af banen i fredagstræningen i inderkredsen på det kæmpestore motorsportsstadion i Indianapolis. Umiddelbart noget uskadeligt. Men da R. Schumacher kort efter bliver udsat for det samme, og på samme sted hvor han kørte galt sidste år, så var der lige pludselig mere end alm. panderynken og løften øjenbryn. Heldigvis skete der ikke noget med R. Schumacher, andet end at lægerne frarådede ham at han kørte.

Nu blev fokus rettet på dækkene. Var der noget galt med Michelin dækkene? Alle Michelin teams blev bedt om at øge dæktrykket. Og så var der tilsyneladende ingen problemer. Dog med det i mente at uheldet skete i den sidste træning, og at man derefter "kun" skulle køre kvalifikationen. Men så er det at begivenhederne tager fart.

Michelin undersøger alle de brugte dæk, også dækkene fra Zontas og R. Schumachers bil, men kan ikke finde årsagen til at det gik galt. Det er antydet på nogle motorsportsites, at Toyota muligvis har kørt med et så lavt dæktryk, at det lå udenfor hvad Michelin har anbefalet, men det er ikke kommenteret nogen steder som værende rigtigt. Hvad gør man så? I samråd med Michelin teamene, rettes der henvendelse til FIA om lov til at hente dæk i Europa fra det spanske GP. Det får man ikke lov til. Ej heller den måske bedste løsning, nemlig at få etableret en chikane i sving 13 eller mellem sving 12 og 13. Det får man heller ikke lov til. Man får heller ikke lov til at foretage dækskifte undervejs. Teamcheferne samles til møde, og her bliver man enige om at starte løbet, men køre i pit på opvarmningsomgangen. Det efterlader de tre Bridgestone teams tilbage på banen, løbet starter og bliver afviklet med de seks biler på banen. Ikke overraskende var det M. Schumacher der vandt foran Barrichello, Monteiro, Karthikeyan, Albers og Friesacher. De fik points ifølge det gældende regelsæt. Dermed det største antal points til Minardi nogensinde i et enkelt løb. Kørernes reaktion efter løbet var forståelig.

I løbet skete der ingenting - næsten. Schumacher og Barrichello kunne godt have sat hinanden ud af løbet, men ellers skete der ingenting. Hvad tilskuerne gjorde i deres frustration og skuffelse over den manglende deltagelse er måske forståeligt, men ikke acceptabelt.

Indtil videre kan vi herfra kun betragte resultatet som midlertidigt. Det er endnu for tidligt at gøre resultatet endegyldigt. Ingen ved endnu hvad der evt. kan komme af sanktioner, protester, appel, modsanktioner osv. Det sidste ord i denne sag er ikke sagt endnu.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk